Attachment parenting en andere grachtengordelonzin
maandag 25 november 2019 om 13:42
https://www.viva.nl/mama/opvoedmethoden ... parenting/
Ik ging net echt stuk om deze tekst. [....]
Ook typisch dat ze nu al uit elkaar is met haar ex.
Ik heb spijt van het lezen [...]...
Ik ging net echt stuk om deze tekst. [....]
Ook typisch dat ze nu al uit elkaar is met haar ex.
Ik heb spijt van het lezen [...]...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-11-2019 15:44
Reden: Provoceren
Reden: Provoceren
37.86% gewijzigd
maandag 25 november 2019 om 14:06
Ik ben niet to, maar ik gaf natuurlijk wel een mening in dit topic, dus wil hier eigenlijk wel op reageren. Dat jij dat prettig vindt om zo op te voeden is prima, en het is heel fijn dat je dat dan ook zo kan doen. Maar ik moet eerlijk zeggen, als je het stukje leest (het gaat mij dus echt om dat stukje tekst) heeft het wel weer een heel hoog 'zo moet het en als je het anders doet is het fout' gehalte. Ik vind dat altijd bijzonder vermakelijk.mater_matuta schreef: ↑25-11-2019 14:03Goh, wij voeden ook op volgens attachment parenting, maar onze kinderen hebben normale namen, zijn niet hsp en hangen ook niet doorlopend aan m'n tiet. We slapen wel samen, dat dan weer wel.
Maar goed, wij wonen niet in de grachtengordel en vreten liever een zak pepernoten leeg dan dat we aan de quinoa zitten, dus wij zijn zeker niet "echt". Maar mijn intuïtie zegt dat die zak met pepernoten toch echt veel lekkerder is![]()
Ik denk dan altijd: ga andere mensen nou niet opleggen dat ze hetzelfde moeten willen/doen/voelen/intuiteren (niet dat jij dat doet, maar dat stukje dus)
maandag 25 november 2019 om 14:12
Oh dan heb ik misschien te kort door de bocht gereageerd, ik reageerde dus echt weer alleen op TO. Die blijk gaf van heel wat vooroordelen over ouders die AP opvoeden.florence13 schreef: ↑25-11-2019 14:06Ik ben niet to, maar ik gaf natuurlijk wel een mening in dit topic, dus wil hier eigenlijk wel op reageren. Dat jij dat prettig vindt om zo op te voeden is prima, en het is heel fijn dat je dat dan ook zo kan doen. Maar ik moet eerlijk zeggen, als je het stukje leest (het gaat mij dus echt om dat stukje tekst) heeft het wel weer een heel hoog 'zo moet het en als je het anders doet is het fout' gehalte. Ik vind dat altijd bijzonder vermakelijk.
Ik denk dan altijd: ga andere mensen nou niet opleggen dat ze hetzelfde moeten willen/doen/voelen/intuiteren (niet dat jij dat doet, maar dat stukje dus)
Het stukje waar TO op reageert heb ik in het geheel niet gelezen, ik vind die stukjes van de Viva echt enorme pulp en kom hier alleen voor de forummers

maandag 25 november 2019 om 14:13
En ik lees gewoon een artikel waarin wordt uitgelegd wat de (basis-) principes zijn en een moeder voor wie dit goed werkt.florence13 schreef: ↑25-11-2019 14:06Ik ben niet to, maar ik gaf natuurlijk wel een mening in dit topic, dus wil hier eigenlijk wel op reageren. Dat jij dat prettig vindt om zo op te voeden is prima, en het is heel fijn dat je dat dan ook zo kan doen. Maar ik moet eerlijk zeggen, als je het stukje leest (het gaat mij dus echt om dat stukje tekst) heeft het wel weer een heel hoog 'zo moet het en als je het anders doet is het fout' gehalte. Ik vind dat altijd bijzonder vermakelijk.
Waarom voel je je zo de maat genomen? Iedereen doet toch wat voor hem/haar goed voelt? Iedereen doet maar wat. De vraag is waarom jij er een verwijt in leest terwijl het taalgebruik daar naar mijn mening geen aanleiding toe geeft. We doen allemaal ons best toch? ook quinoakutmoeders

maandag 25 november 2019 om 14:14
Ik lees eigenlijk helemaal niets nieuws. Ja, dat het ineens salonfähig is gemaakt door het AP te noemen.
Ik ken eigenlijk helemaal geen ouders die bewust behoeftes van hun kind lopen te negeren. Iedereen vouwt en plooit zich om de kinderen. Niet omdat het veeleisende prinsjes en prinsesjes zijn maar omdat het hebben van kinderen nou eenmaal met bepaalde verantwoordelijkheden komt. Ook de meest nuchtere ‘doe maar normaal’ ouder heeft een breekpunt waarop ze gewoon een kind in bed nemen als dat betekent dat ze tenminste één nacht per week kunnen slapen.
Ik ken eigenlijk helemaal geen ouders die bewust behoeftes van hun kind lopen te negeren. Iedereen vouwt en plooit zich om de kinderen. Niet omdat het veeleisende prinsjes en prinsesjes zijn maar omdat het hebben van kinderen nou eenmaal met bepaalde verantwoordelijkheden komt. Ook de meest nuchtere ‘doe maar normaal’ ouder heeft een breekpunt waarop ze gewoon een kind in bed nemen als dat betekent dat ze tenminste één nacht per week kunnen slapen.
maandag 25 november 2019 om 14:16
ik voel me helemaal niet de maat genomen, en zie ook helemaal geen verwijt, zoals ik zei, ik vind het bijzonder vermakelijk.SinRostro schreef: ↑25-11-2019 14:13En ik lees gewoon een artikel waarin wordt uitgelegd wat de (basis-) principes zijn en een moeder voor wie dit goed werkt.
Waarom voel je je zo de maat genomen? Iedereen doet toch wat voor hem/haar goed voelt? Iedereen doet maar wat. De vraag is waarom jij er een verwijt in leest terwijl het taalgebruik daar naar mijn mening geen aanleiding toe geeft. We doen allemaal ons best toch? ook quinoakutmoeders![]()

maandag 25 november 2019 om 14:28
Ok, dan vraag ik me af wat je hier mee bedoelde “Maar ik moet eerlijk zeggen, als je het stukje leest (het gaat mij dus echt om dat stukje tekst) heeft het wel weer een heel hoog 'zo moet het en als je het anders doet is het fout' gehalte”florence13 schreef: ↑25-11-2019 14:16ik voel me helemaal niet de maat genomen, en zie ook helemaal geen verwijt, zoals ik zei, ik vind het bijzonder vermakelijk.
Dat klinkt alsof je het een verwijtend stukje vindt en ik ervaar dat dus niet zo

maandag 25 november 2019 om 14:34
ik ervaar het helemaal niet verwijtend, maar ik vind het heel geinig, sowieso omdat het stuk tegenstrijdig is (doen wat goed voelt tenzij het tegen de basisprincipes ingaat, dan de principes volgen) en daarnaast eigenlijk wat lemoos zegt. Dit is helemaal niet nieuw dit is hardstikke oud, welke ouder gaat nou tegen haar intuitie in wat goed is voor haar kind?SinRostro schreef: ↑25-11-2019 14:28Ok, dan vraag ik me af wat je hier mee bedoelde “Maar ik moet eerlijk zeggen, als je het stukje leest (het gaat mij dus echt om dat stukje tekst) heeft het wel weer een heel hoog 'zo moet het en als je het anders doet is het fout' gehalte”
Dat klinkt alsof je het een verwijtend stukje vindt en ik ervaar dat dus niet zo

maandag 25 november 2019 om 14:46
Jij kunt dan weer wel zonder kind lunchen met je dinnetjes. Ook waardevol.cranberryjuice schreef: ↑25-11-2019 14:21Nu voel ik me slecht dat ik mijn zoon vanaf eerste dag vanaf de geboorte in zijn eigen kamer heb laten slapen. HELEMAAL ALLEEN!

maandag 25 november 2019 om 14:49
Dit bestond 20 jaar geleden al.
Kan jou het boeien wat voor methode opvoeders er op na houden.
En andere mensen quinoakutmoeder noemen vind ik best dom overkomen.
Wat je ook doet als opvoeder er zijn altijd mensen als TO die daar iets (meestal negatief, gewoon omdat het kan) van vinden
Succes ermee.
Kan jou het boeien wat voor methode opvoeders er op na houden.
En andere mensen quinoakutmoeder noemen vind ik best dom overkomen.
Wat je ook doet als opvoeder er zijn altijd mensen als TO die daar iets (meestal negatief, gewoon omdat het kan) van vinden

Succes ermee.
maandag 25 november 2019 om 14:51
Quinoakut komt van een artikel over bepaalde types vrouwen;Argentovivo schreef: ↑25-11-2019 14:32Ik moest vreselijk lachen om de topictitel. Het scheldwoord in de OP vind ik dan weer minder..
Ik ga nu het artikel lezen wat AP inhoudt, want geen idee wat dat is.
https://www.vpro.nl/lees/columns/tim-de ... utten.html
maandag 25 november 2019 om 15:02
Maar waar staat dat dan?florence13 schreef: ↑25-11-2019 13:52dat is dus mijn punt, iedereen moet zijn intuitie volgen, behalve als je intuitie zegt dat je niet samen wil slapen, dan moet je het boek volgen en dus wel samen slapen. Het hele idee is tegenstrijdig.
Je kan boeken lezen over opvoeding of je kind gewoon opvoeden: luisteren naar je moederinstinct en je kind geven wat het écht nodig heeft. Attachment parenting (natuurlijk opvoeden) is een opvoedingsmethode waarbij je moedergevoel centraal staat.
‘Vanaf het prille begin laat ik mij leiden door mijn gevoel en intuïtie. Mex gaat niet naar de crèche (ik werk om haar heen en op woensdag is ze onder de pannen bij oma), ik laat haar nooit huilen en ze slaapt altijd bij mij in bed. Als ik zie wat voor vrolijk, tevreden, leuk en lief én wijs meisje het is, weet ik dat ik het goed doe; hier goed aandoe’, aldus VIVA’s Gina.
Gina doet aan attachment parenting, maar dan op haar manier. De manier die bij; voor haar, dochter Mex en hun leven past én werkt.
Wat is attachment parenting?
Attachment parenting is gebaseerd op onze menselijke instincten: overal ter wereld zijn er bepaalde handelingen die moeders instinctief doen. Hiervoor hebben ze geen opleiding gevolgd. Ze weten zelfs niet waarom ze het doen, maar het voelt gewoon juist aan.
In deze opvoedmethode behoor je je te respecteren en te begrijpen en niet in een bepaalde richting te forceren. Eigenlijk komt het erop neer je kind zichzelf te laten ontwikkelen in een veilige omgeving.
Lees ook:
Slaapstijlen van peuters (inclusief tips hoe je je dreumes en jezelf aan een betere nachtrust helpt)
Basisprincipes
De basisprincipes (idealen) van attachment parenting kan je als leidraad gebruiken: hieruit kan je kiezen wat past en werkt. Behold! Het is geen noodzaak om alle principes letterlijk op te volgen, want dan forceer je jezelf en kan je niet ten volle genieten van het moederschap.
Contact
Blijf in contact met je baby. Zorg dat het contact niet (of zo kort mogelijk) verbroken wordt na je bevalling. Probeer ook later zoveel mogelijk dicht bij je kind te blijven.
Empathie
Luister naar je kind. Zelfs voordat het kan praten, geeft een kind veel signalen. Moeders horen vaak aan het gehuil van hun baby wat er scheelt.
Borstvoeding
Geef borstvoeding op vraag. Baby’s hebben geen horloges en weten niet dat ze om de 2, 3 uur uur horen te drinken. Sommige baby’s vragen meer en anderen minder. Luister wat je kind wilt. Borstvoeding is immers ook een mooi intiem momentje tussen moeder en kind.
Dragen
Draag je kind. Een kind heeft lichaamscontact met de ouders (vooral de moeder) nodig. Als je je handen vrij wilt hebben, kan je een draagdoek gebruiken. Je aanwezigheid kalmeert je kind.
Co-sleeping
Slaap samen met je kind. Veel mensen zijn bang dat ze op hun kind zullen rollen in hun slaap of dat hun kind een slechte slaper of rotverwend wordt. Toch voelen we ons fijner als we ons mini-mensje dicht tegen ons voelen.
Als je kind dicht bij je slaapt (in bed of in een co-sleeper tegen je bed), reageer je veel sneller op de signalen van je kind en voel je het sneller aan als er iets mis is. Ook je kind slaapt beter omdat het gerust is dat je niet ver weg bent. In veel culturen is samen slapen dan ook heel normaal.
Evenwicht
Zorg voor evenwicht in je gezinsleven. Probeer een zo stabiel mogelijke omgeving te creëren voor je gezin. Vermijd grote veranderingen indien mogelijk. Dit is niet alleen gezond voor de ontwikkeling van je kind, maar ook voor jezelf. Als je zelf ontspannen bent, kan je beter reageren op de signalen van je kind. En breng je dat ook over aan je kleintje.
Het kan zijn dat sommige basisprincipes van attachment parenting niet binnen je gezin passen in een bepaalde situatie (borstvoeding geven aan je peuter tijdens een tweede zwangerschap kan bijvoorbeeld te vermoeiend zijn, we feel you), en dat is helemaal oké. Jij voelt wat juist is!
Gina’s oordeel
‘Attachment parenting werkt voor mij bevrijdend. Ik vertrouw op mijn gevoel en intuïtie, luister naar mijn dochter en volg haar in bijna alles. Mijn eigen interpretatie van de woorden vloeiend en flexibel in deze opvoedingsmethode? Zoveel mogelijk doen als wat ik deed voordat ik moeder werd, omdat het natuurlijk voelt (en dus vanzelf gaat, bij wijze van spreken) maar dan met Mex erbij. Heus niet altijd even praktisch: persdagen afgaan met je peuter, op persreis met datzelfde mini mensje of met je vriendinnen lunchen als mevrouwtje Mex alles wil doen behalve stilzitten. Maar wél altijd even fijn. En nodig, voor allebei. Dat gezegd hebbende, ik doe óók veel dingen die ik eerder niet deed, no worries, zoals: zwemmen in een binnenzwembad, in de ballenbak chillen van een indoor speeltuin en naar de voorleesmiddag in de bieb.’
Kleine kanttekening: ‘Mex is twee lange weekenden per maand bij haar vader. Dan is het de tijd om op te laden en uit te leven (lacht!). En om schrijfwerk in te halen of producties voor te bereiden. Ik ben altijd druk in de weer, zo wordt het gemis dragelijk(er). Bij mijn ex-vriend heeft de mini ook de tijd van haar leven. En ja, daar slaapt ze ook bij papa in bed.’
Ik krijg echt het idee dat ik een ander stuk lees dan anderen.
Ik lees eigenlijk gewoon doe wat je gevoel je ingeeft, zoals onze oma's en overgroot oma's het deden dus. Het heeft alleen een hippe naam zodat een nitwit er weer een stukje over kan schrijven.
Ik zie op zich niets mis met het stukje.
Natuurlijk ga je gewoon lunchen als je dat hebt afgesproken ondanks dat je peuter dan niet stilzit. Zou wat zijn als je alles af ging zeggen vanwege het feit dat je een kind hebt. Jouw leven gaat ook door.
Voeden op verzoek is toch ook niet raar? En ik ben ook vóór samen slapen. Al was het alleen maar omdat het MIJ meer rust gaf

maandag 25 november 2019 om 15:32
Een probleem is er niet, het is wel een irritante tactiek.Betty_Slocombe schreef: ↑25-11-2019 15:25Wanneer mensen doen wat zij fijn vinden en het is niet schadelijk voor iemand en ze gaan niet andere mensen verbieden het anders te doen, wat is het probleem dan?

maandag 25 november 2019 om 15:42
Ik woon in een stad en ik ken atachment parenting van een kennis uit de provincie. Ik zat het ook al wat verbaasd te lezen.wittereiger schreef: ↑25-11-2019 13:51Jeetje, wat een hoop narigheid in je openingspost. Hoe komt het dat je er zo fel op reageert? Volgens mij zegt dit meer over jou dan over dat artikel.
Mensen kunnen in de stad wonen.
Mensen kunnen graag quinoa eten. En een kut hebben.
En uit elkaar zijn.
Om daar nou zo boos om te worden.
maandag 25 november 2019 om 15:44
maandag 25 november 2019 om 15:45
dat is dus mijn punt