Attachment parenting en andere grachtengordelonzin

25-11-2019 13:42 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
https://www.viva.nl/mama/opvoedmethoden ... parenting/

Ik ging net echt stuk om deze tekst. [....]
Ook typisch dat ze nu al uit elkaar is met haar ex.

Ik heb spijt van het lezen [...]...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-11-2019 15:44
Reden: Provoceren
37.86% gewijzigd
cranberryjuice schreef:
25-11-2019 14:21
Nu voel ik me slecht dat ik mijn zoon vanaf eerste dag vanaf de geboorte in zijn eigen kamer heb laten slapen. HELEMAAL ALLEEN!
Nee hoor je hoeft je helemaal nergens slecht over te voelen. Als dit bij je past is dat helemaal prima. Ik zou er alleen nooit voor kiezen. Maar dat is ieder voor zich. Dat je het desalniettemin expliciet moet benomen zegt mij dan wel weer wat. Als je ergens voor kiest, sta er dan ook helemaal achter. Er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden.
Ik kan mijn werk echt niet doen met kind om mij heen.. en inzie ook de verpleegkundigen en chirurgen niet hun werk doen met een kind op hun rug.
Ik heb ook wel een mening over moeders die hun kind meeslepen naar het werk, tenzij ze zelf vrij zijn. Maar als je atachement parenting zo invult als deze gina kun je daarbij nooit een echte volwaardige baan hebben om je eigen broek mee op te houden.

Ook wel opvallend dat deze Gina geen co- ouderschap heeft met haar ex. Kennelijk kan hij niet zo goed om zijn kind heen werken.

Mijn kinderen wilden ook niet gedragen worden in een draagvlak, want dan zagen ze niks. En bij ons in bed slapen ze ook niet meer, sinds er geen nachtvoeding meer is. ( tenzij nachtmerries of ziek.

Ook denk ik dat een crèche of peuterspeelzaal voor een peuter veel leuker en leerzamer qua sociale vaardigheden zijn dan altijd thuis bij mamma of oma.

Dus attachment parenti g niet mijn ding.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 25-11-2019 20:34
29.85% gewijzigd
Wat mij altijd stoort, is prediking, vooral als het vermomd is als bezorgdheid: "Oh, dus je geeft geen borstvoeding? Je weet toch wel dat het het beste is voor je kindje? Natuurlijk is het niet altijd gemakkelijk, maar je weet waar je het voor doet." Of "Vind je dat niet zielig, zo'n kind in een kamertje alleen? Negen maanden in jouw buik en dan in een kale, lege, koude kamer, je moet het zelf weten, maar ik zou er geen goed gevoel bij hebben."
Dat soort gezemel. Stikirritant.
Betty_Slocombe schreef:
25-11-2019 20:31
Wat mij altijd stoort, is prediking, vooral als het vermomd is als bezorgdheid: "Oh, dus je geeft geen borstvoeding? Je weet toch wel dat het het beste is voor je kindje? Natuurlijk is het niet altijd gemakkelijk, maar je weet waar je het voor doet." Of "Vind je dat niet zielig, zo'n kind in een kamertje alleen? Negen maanden in jouw buik en dan in een kale, lege, koude kamer, je moet het zelf weten, maar ik zou er geen goed gevoel bij hebben."
Ik word juist moe van het gepredik de andere kant op. Probeer eens de fles, dan slapen ze wel door (Nou mijn peuter krijgt al lang geen nachtvoedingen meer en slaapt nog niet door). Nu nog op zijn eigen kamer zoals het hoort. Van wie hoort dat? Etc.
Ik ben meer van de idmwehehbv-maffia.
Als u het nog niet kent: de ik doe maar wat en hoop er het beste van -methode.

Werk al eeuwen met wisselende resultaten.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
25-11-2019 22:23
Ik ben meer van de idmwehehbv-maffia.
Als u het nog niet kent: de ik doe maar wat en hoop er het beste van -methode.

Werk al eeuwen met wisselende resultaten.
:HA:
Ik snap wel waarom ze gescheiden zijn en papa geen co ouderschap heeft. Zij heeft zich zo te lezen als een siamese tweeling fysiek verbonden aan het kind. Daar is helemaal geen ruimte meer voor een man.
Mama is een beetje doorgeslagen.
Wat dit overigens met de grachtengordel te maken heeft? Daar wonen over het algemeen mensen met geld, geld krijg je niet door je als een blinde moederkoek op te stellen die geen baan of relatie meer kan onderhouden.
Fitcross schreef:
26-11-2019 10:16
Ik snap wel waarom ze gescheiden zijn en papa geen co ouderschap heeft. Zij heeft zich zo te lezen als een siamese tweeling fysiek verbonden aan het kind. Daar is helemaal geen ruimte meer voor een man.
Mama is een beetje doorgeslagen.
Fout, ik ken haar en er klopt niks van wat je zegt.
Zebra123 schreef:
26-11-2019 10:46
Fout, ik ken haar en er klopt niks van wat je zegt.

Oh, ze bestaat echt?? Haha, meestal verzint Viva maar wat. :rofl:
Betty_Slocombe schreef:
Mee eens. Verder ben ik wel van de intuitief opvoeden. Een boekje is lekker het gemiddelde van de hele groep. Maar mee vieren op de behoeftes van je kind is soms nodig want geen een kind is hetzelfde. Het gedram van volwassene en het gefit op elkaar, dat is weer niet nodig.
Fitcross schreef:
26-11-2019 11:33
Oh, ze bestaat echt?? Haha, meestal verzint Viva maar wat. :rofl:
Haha, ik had ook niet gedacht dat ze echt zou bestaan. :D
Betty_Slocombe schreef:
Ja, eens! Met zo'n onderliggend toontje dat je het echt niet goed doet en zij wel.
AP is trouwens voor mijn gevoel helemaal niet grachtengordel. Juist meer outback/provincie met thuisonderwijs etc.
Wat mij zo stoort is dat ze hun methode gelijkstellen aan ‘natuurlijk’ en ‘instinct’. En we weten allemaal dat dat ‘het beste’ impliceert.

De natuur is niet feilloos en we weten bijzonder weinig van wat natuurlijk gedrag is. Dat is ook niet overal hetzelfde, fysieke omstandigheden en cultuur kan je niet uitwissen.

Dát heb ik er dus op tegen. Een achter het concept ‘natuurlijk’ verhulde superioriteit, zonder dat dat onderbouwd is met echte kennis.
SJa, het was te verwachten dat maatregelen genomen zouden worden t.a.v. de OP.
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Ik ben denk ik wel zoals hier genoemd is een 'attachment parenting-extremist'
Samen slapen, mijn jongste heeft bv gehad tot hij 5 was, thuisonderwijs, kinderen zelden/nooit naar de oppas...het complete pretpakket. Overigens waren we hier allang mee bezig voordat ik van 'attachment parenting' gehoord had.
Alleen wonen we niet op de grachtengordel en geen van mijn kinderen heet Mexx ;-)

Wel heb ik hele gezellige, sociale, blije kinderen.
En wie op een andere manier opvoedt, zolang ook jij gezellige, sociale, blije kinderen hebt, prima toch?!
.
Wat ik ontzettend niet praktisch vind hieraan is dat je dus bijkans niet even naar de WC kan zonder dat je larf aan je vast zit geplakt. Zelfs 's nachts heb je niet even die afstand. Dag seksleven!

Dat is vast een paar maanden vol te houden, even snel in de bijkeuken of de logeerkamer aan elkaar zitten (Maar snel hoor! Bikkel/Vlinder wordt zo wakker en dan komen er vingertjes onder de deur door "Mamabenjenou?" en doei erectie).

Ik zou er gillend gek van worden en volgens mij is het ook helemaal niet gezond als een kind als het centrum van het universum wordt behandeld en geen nee hoort. In mijn omgeving zijn wel een paar van dit soort types en die kinderen zijn werkelijk onuitstaanbaar, stuk voor stuk. En de moeders zwaar beledigd als de badmeester niet minstens een kwartier wil ingaan op de vorderingen van hun wondertjes.
Fitcross schreef:
26-11-2019 11:44
Wat mij zo stoort is dat ze hun methode gelijkstellen aan ‘natuurlijk’ en ‘instinct’. En we weten allemaal dat dat ‘het beste’ impliceert.

De natuur is niet feilloos en we weten bijzonder weinig van wat natuurlijk gedrag is. Dat is ook niet overal hetzelfde, fysieke omstandigheden en cultuur kan je niet uitwissen.

Dát heb ik er dus op tegen. Een achter het concept ‘natuurlijk’ verhulde superioriteit, zonder dat dat onderbouwd is met echte kennis.
Lees dan eens de boeken van Desmond Morris over Babies
Hij gebruikt nergens de term AP hoor, maar zijn manier van de baby benaderen is heel natuurlijk, en in mijn ogen ook heel logisch.
Zit wetenschappelijk onderzoek achter, niet zomaar wat "gevoelentjes"
lotus77 schreef:
27-11-2019 09:36
Wat ik ontzettend niet praktisch vind hieraan is dat je dus bijkans niet even naar de WC kan zonder dat je larf aan je vast zit geplakt. Zelfs 's nachts heb je niet even die afstand. Dag seksleven!

Dat is vast een paar maanden vol te houden, even snel in de bijkeuken of de logeerkamer aan elkaar zitten (Maar snel hoor! Bikkel/Vlinder wordt zo wakker en dan komen er vingertjes onder de deur door "Mamabenjenou?" en doei erectie).

Ik zou er gillend gek van worden en volgens mij is het ook helemaal niet gezond als een kind als het centrum van het universum wordt behandeld en geen nee hoort. In mijn omgeving zijn wel een paar van dit soort types en die kinderen zijn werkelijk onuitstaanbaar, stuk voor stuk. En de moeders zwaar beledigd als de badmeester niet minstens een kwartier wil ingaan op de vorderingen van hun wondertjes.

En jij blijft wel opgewonden en n**kt gewoon door als je kind in een andere kamer toevallig wakker wordt en gaat huilen? Kan het me niet voorstellen, AP of niet...
.
Barnsteen schreef:
27-11-2019 09:42
En jij blijft wel opgewonden en n**kt gewoon door als je kind in een andere kamer toevallig wakker wordt en gaat huilen? Kan het me niet voorstellen, AP of niet...
Seks is sowieso gecompliceerd als de kinderen nog kleiner zijn. Maar niks is onmogelijk.
Fitcross schreef:
26-11-2019 11:44

Ebola is ook heel natuurlijk, net als je been verliezen aan een ontstekinkje aan je grote teen. Het is een teken van totaal verlies van contact met de natuur om te denken dat “natuurlijk” iets positiefs is. De natuur is een nogal wrede mensonvriendelijke omgeving.
lotus77 schreef:
27-11-2019 09:36
... En de moeders zwaar beledigd als de badmeester niet minstens een kwartier wil ingaan op de vorderingen van hun wondertjes.
Mijn kinderen zijn nooit naar zwemles geweest. ;-D
Gewoon heel regelmatig samen zwemmen met mijn "wondertjes" vonden we allemaal veel leuker. En de oudste zwemt prima en de jongste gaat ook steeds beter
.
Barnsteen schreef:
27-11-2019 09:42
Nee, dat was al moeilijk zat toen ze klein waren, zonder de complicatie van dit soort constructies.
Iedereen moet doen wat voor ze werkt hoor, zolang het goed is voor het kind en dat verschilt ook weer per kind. AP kan voor het ene kind geweldig werken en voor het andere averechts lijkt me. Idem voor de ouders.

Maar dan heb ik nog steeds de twijfels over hoe gezond het is voor de ontwikkeling van bijvoorbeeld de onafhankelijkheid en het aanleren van begrenzing als je zo ontzettend vast zit aan je ouders. Zoals ik al zei zijn de kinderen in mijn omgeving met zo'n achtergrond er niet heel fijn in de omgang van geworden.
Barnsteen schreef:
27-11-2019 09:54
Mijn kinderen zijn nooit naar zwemles geweest. ;-D
Gewoon heel regelmatig samen zwemmen met mijn "wondertjes" vonden we allemaal veel leuker. En de oudste zwemt prima en de jongste gaat ook steeds beter
Oei, daar heb ik wel een mening over. Ik hoop namelijk dat jullie goed genoeg kunnen inschatten wat "prima zwemmen" is. Ik ben als kind bijna verzopen op vakantie toen mijn vader me had "leren zwemmen". Hij had de beste bedoelingen hoor en was bepaald niet achterlijk maar dat had hij toch een beetje verkeerd ingeschat.

Na het incident moest ik natuurlijk wel op zwemles en bleek dat ik a) echt niet goed kon zwemmen en b) wat ik kon niet goed had aangeleerd en afleren is moeilijker dan aanleren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven