Attachment parenting en andere grachtengordelonzin
maandag 25 november 2019 om 13:42
https://www.viva.nl/mama/opvoedmethoden ... parenting/
Ik ging net echt stuk om deze tekst. [....]
Ook typisch dat ze nu al uit elkaar is met haar ex.
Ik heb spijt van het lezen [...]...
Ik ging net echt stuk om deze tekst. [....]
Ook typisch dat ze nu al uit elkaar is met haar ex.
Ik heb spijt van het lezen [...]...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 25-11-2019 15:44
Reden: Provoceren
Reden: Provoceren
37.86% gewijzigd

woensdag 27 november 2019 om 11:15
Maar je weet ook niet hoe die waren geweest als ze anders waren opgevoed. Dus je kan er eigenlijk niks over zeggen.lotus77 schreef: ↑27-11-2019 11:11Nee, dat was al moeilijk zat toen ze klein waren, zonder de complicatie van dit soort constructies.
Iedereen moet doen wat voor ze werkt hoor, zolang het goed is voor het kind en dat verschilt ook weer per kind. AP kan voor het ene kind geweldig werken en voor het andere averechts lijkt me. Idem voor de ouders.
Maar dan heb ik nog steeds de twijfels over hoe gezond het is voor de ontwikkeling van bijvoorbeeld de onafhankelijkheid en het aanleren van begrenzing als je zo ontzettend vast zit aan je ouders. Zoals ik al zei zijn de kinderen in mijn omgeving met zo'n achtergrond er niet heel fijn in de omgang van geworden.
woensdag 27 november 2019 om 11:48
Mwoh, ik zie overkoepelend naar gedrag wat je bij kinderen die met betere begrenzing zijn opgevoed niet ziet. Ik durf er dus wel een lief ding op te zetten dat dit leukere kinderen waren geweest als ze eerder te horen hadden gekregen dat sommige dingen niet om hen draaien en niet mogen, ook niet na een hoop gedoe. Vooral het eindeloze gezever en willen discussiëren breekt ze op, overal, dat overdreven assertieve en mondige.COtweepuntnul schreef: ↑27-11-2019 11:15Maar je weet ook niet hoe die waren geweest als ze anders waren opgevoed. Dus je kan er eigenlijk niks over zeggen.
woensdag 27 november 2019 om 12:21
lotus77 schreef: ↑27-11-2019 11:48Mwoh, ik zie overkoepelend naar gedrag wat je bij kinderen die met betere begrenzing zijn opgevoed niet ziet. Ik durf er dus wel een lief ding op te zetten dat dit leukere kinderen waren geweest als ze eerder te horen hadden gekregen dat sommige dingen niet om hen draaien en niet mogen, ook niet na een hoop gedoe. Vooral het eindeloze gezever en willen discussiëren breekt ze op, overal, dat overdreven assertieve en mondige.
Attachment parenting is niet grenzeloos. Die twee opvoedstijlen worden vaak verward maar er zit zeker verschil in.
.
woensdag 27 november 2019 om 12:27
Och wat naar, gelukkig is het goed afgelopen!lotus77 schreef: ↑27-11-2019 11:14Oei, daar heb ik wel een mening over. Ik hoop namelijk dat jullie goed genoeg kunnen inschatten wat "prima zwemmen" is. Ik ben als kind bijna verzopen op vakantie toen mijn vader me had "leren zwemmen". Hij had de beste bedoelingen hoor en was bepaald niet achterlijk maar dat had hij toch een beetje verkeerd ingeschat.
Na het incident moest ik natuurlijk wel op zwemles en bleek dat ik a) echt niet goed kon zwemmen en b) wat ik kon niet goed had aangeleerd en afleren is moeilijker dan aanleren.
De komende jaren blijf ik zeker nog zeer regelmatig (gemiddeld om de week) met mijn kinderen naar het zwembad gaan. Mijn oudste kan goed genoeg zwemmen om zichzelf te redden maar het kan zeker nog beter.
Ook nadat ik zeker weet dat ze allebei écht goed genoeg kunnen zwemmen. (Iets waarvan ik denk dat ouders van kinderen met zwemdiploma ook het beste zouden kunnen doen trouwens)
Ik heb ze trouwens nooit verboden om op zwemles te gaan. Ze willen liever vrij zwemmen, en als ik zie dat ze het daarmee ook leren, en ik het zelf ook leuk vind, waarom niet?
.
woensdag 27 november 2019 om 12:47
Thuisonderwijs in Nederland? Met welke argumentatie heb je dat voor elkaar gekregen? Gewoon interesse trouwens.Barnsteen schreef: ↑27-11-2019 09:18Ik ben denk ik wel zoals hier genoemd is een 'attachment parenting-extremist'
Samen slapen, mijn jongste heeft bv gehad tot hij 5 was, thuisonderwijs, kinderen zelden/nooit naar de oppas...het complete pretpakket. Overigens waren we hier allang mee bezig voordat ik van 'attachment parenting' gehoord had.
Alleen wonen we niet op de grachtengordel en geen van mijn kinderen heet Mexx![]()
Wel heb ik hele gezellige, sociale, blije kinderen.
En wie op een andere manier opvoedt, zolang ook jij gezellige, sociale, blije kinderen hebt, prima toch?!
woensdag 27 november 2019 om 12:52
In het kort: mijn kinderen hebben vrijstelling van de leerplichtwet ivm levensovertuiging. (Art 5B leerplichtwet)Due-scimmie schreef: ↑27-11-2019 12:47Thuisonderwijs in Nederland? Met welke argumentatie heb je dat voor elkaar gekregen? Gewoon interesse trouwens.
Er is ook thuisonderwijs mogelijk bij schoolongeschiktheid en vanwege een reizend bestaan. Meer uitgebreide informatie staat op:
https://www.thuisonderwijs.nl/wettelijk/
.

woensdag 27 november 2019 om 12:55
Heb je dan niet het idee dat je kinderen de sociale contacten missen? En mag ik er dan van uit gaan dat jij niet buitenshuis werkt?Barnsteen schreef: ↑27-11-2019 12:52In het kort: mijn kinderen hebben vrijstelling van de leerplichtwet ivm levensovertuiging. (Art 5B leerplichtwet)
Er is ook thuisonderwijs mogelijk bij schoolongeschiktheid en vanwege een reizend bestaan. Meer uitgebreide informatie staat op:
https://www.thuisonderwijs.nl/wettelijk/

woensdag 27 november 2019 om 13:09
Due-scimmie schreef: ↑27-11-2019 12:55Heb je dan niet het idee dat je kinderen de sociale contacten missen? En mag ik er dan van uit gaan dat jij niet buitenshuis werkt?
Nee hoor, ik werk buitenshuis (partner en ik hebben onze werktijde
op elkaar afgestemd en zodoende geen oppas nodig)
En de kinderen hebben zeker wel sociale contacten. Sterker nog, ik kan nu uitgebreid forummen omdat mijn kinderen vandaag met twee vriendjes en hun ouders naar een museum zijn

.
woensdag 27 november 2019 om 14:34
Welnee,dat waren dan waarschijnlijk gewoon onbeschofte moeders, (blijkbaar een heel groepje blèrende kinderen met hun onbeschofte moeders? Gezellige bruiloft?

Als je kind blèrt ga je gewoon even met je kind naar een plek waar het de boel niet verstoort. Ook dat heeft m.i. niets met AP te maken.
.

woensdag 27 november 2019 om 16:29
Doen jullie dan allebei een deel van het lesgeven? En zijn de sociale contacten dan kinderen die ook thuisonderwijs krijgen?Barnsteen schreef: ↑27-11-2019 13:09Nee hoor, ik werk buitenshuis (partner en ik hebben onze werktijde
op elkaar afgestemd en zodoende geen oppas nodig)
En de kinderen hebben zeker wel sociale contacten. Sterker nog, ik kan nu uitgebreid forummen omdat mijn kinderen vandaag met twee vriendjes en hun ouders naar een museum zijnen ja, ik vind zo'n dagje vrij heerlijk! Zo eerlijk ben ik dan ook wel weer hoor!
Ik krijg hier nu een beeld bij dat jullie ook erg gelovig zijn. Klopt dat?
woensdag 27 november 2019 om 17:52
Wij doen allebei een deel van het lesgeven.maar ook nemen onze kinderen wel deel aan gastlessen, workshops e.d. Daarnaast leren ze ook veel van de andere mensen om hun heen.Due-scimmie schreef: ↑27-11-2019 16:29Doen jullie dan allebei een deel van het lesgeven? En zijn de sociale contacten dan kinderen die ook thuisonderwijs krijgen?
Ik krijg hier nu een beeld bij dat jullie ook erg gelovig zijn. Klopt dat?
Mijn kinderen hebben inderdaad vriendjes die thuisonderwijs krijgen maar ook spelen ze vaak met buurkinderen, nichtjes/neefjes en kinderen van die sportclub en die gaan allemaal wel naar school.
Vrijstelling van de leerplichtwet op basis van je levensovertuiging is één van de weinige gronden voor vrijstelling in NL. Als fanatiek Atheïst zou je daar inderdaad niet voor in aanmerking komen nee

Maar wij lopen niet de hele dag in lange rokken en met onze handen gevouwen en ik ben mijn kinderen ook niet aan het indoctrineren om IS-strijder te worden.

Trouwens, in verband met de privacy mag een leerplichtambtenaar niet eens vragen naar wat onze levensovertuiging is.
.
woensdag 27 november 2019 om 19:59
woensdag 27 november 2019 om 20:42
zelf ook redelijk van het AP, maar wat ik mis in het artikel is 'kijken naar behoefte'. Niet dingen doen omdat het volgens AP zo hoort, maar kijken waar de behoefte ligt van zowel kind als ouder(s).
voor mij is dat namelijk de basis van AP, uitgaan van de biologische behoefte van een kind (nabijheid/dragen/borstvoeding), maar ook KIJKEN naar je kind. En zo kan het voorkomen dat het ene kind heel goed slaapt in de draagdoek en andere kind heel goed in zijn bed, maar bij beide kinderen werd het niet afgedwongen.
(dus niet trainen/laten huilen om het in zijn eigen bed te krijgen, maar ook niet 'altijd in de draagdoek omdat we van de AP zijn'.
voor mij is dat namelijk de basis van AP, uitgaan van de biologische behoefte van een kind (nabijheid/dragen/borstvoeding), maar ook KIJKEN naar je kind. En zo kan het voorkomen dat het ene kind heel goed slaapt in de draagdoek en andere kind heel goed in zijn bed, maar bij beide kinderen werd het niet afgedwongen.
(dus niet trainen/laten huilen om het in zijn eigen bed te krijgen, maar ook niet 'altijd in de draagdoek omdat we van de AP zijn'.
woensdag 27 november 2019 om 20:45
woensdag 27 november 2019 om 21:02
Due-scimmie schreef: ↑27-11-2019 20:45Maar als ze dat niet mogen vragen, wat vragen ze dan wel? Lijkt me best een essentieel onderdeel namelijk.
Dat verschilt per gemeente (en soms per gezin). Vaak wil de leerplichtambtenaar weten wat de bezwaren zijn tegen de scholen in de buurt.
Wanneer een kind al naar school gegaan is doen ze over het algemeen moeilijker dan bij kinderen die thuisonderwijs krijgen vanaf het begin.
.
woensdag 27 november 2019 om 21:08
Ja dat laatste deel wist ik. Wat waren jullie bezwaren dan? Ik vind dit altijd een erg interessant onderwerp. De ouder die via ap opvoed wil bijvoorbeeld vrije school ipv standaard. Maar thuisonderwijs is weer hele andere categorie.Barnsteen schreef: ↑27-11-2019 21:02Dat verschilt per gemeente (en soms per gezin). Vaak wil de leerplichtambtenaar weten wat de bezwaren zijn tegen de scholen in de buurt.
Wanneer een kind al naar school gegaan is doen ze over het algemeen moeilijker dan bij kinderen die thuisonderwijs krijgen vanaf het begin.
woensdag 27 november 2019 om 21:48
De bezwaren moeten gaan over de richting van scholen in de buurt, dus niet over de inrichting (hoe de les vormgegeven wordt).Due-scimmie schreef: ↑27-11-2019 21:08Ja dat laatste deel wist ik. Wat waren jullie bezwaren dan? Ik vind dit altijd een erg interessant onderwerp. De ouder die via ap opvoed wil bijvoorbeeld vrije school ipv standaard. Maar thuisonderwijs is weer hele andere categorie.
Als ze je betrappen op een inrichtingsbezwaar ben je je vrijstelling kwijt.
Dus dan verklaar je waarom jij vindt dat jullie levensovertuiging niet matcht met de richting van de scholen in de buurt.
(Sorry ik hou het een beetje vaag ivm herkenbaarheid).
.

woensdag 27 november 2019 om 22:06
Mijn bijna 2 jarige ligt as we speak aan de borst. 5 jarige ligt ook bij ons op de slaapkamer. Mijn 5 jarige is de braafste van de klas
Zijn zusje daarentegen is een echte hittepetit. Je zult bijna denken dat het vooral een karakter dingetje is..
Ik volg mijn gevoel en dat is tot nu toe voornamelijk attachment parenting gebleken. Ik ben wel weer heel voorwaardelijk. Onvoorwaardelijk opvoeden is niet echt mijn ding. Qua opvoeden van "grotere" kinderen volg ik graag boeken zoals: Het hele brein het hele kind en how to talk to kids. Maar daar kan ik nog wel wat oefening in gebruiken.
Niet dat je oprecht geïnteresseerd bent. Ik weet dat je voornamelijk wilde provoceren.

Ik volg mijn gevoel en dat is tot nu toe voornamelijk attachment parenting gebleken. Ik ben wel weer heel voorwaardelijk. Onvoorwaardelijk opvoeden is niet echt mijn ding. Qua opvoeden van "grotere" kinderen volg ik graag boeken zoals: Het hele brein het hele kind en how to talk to kids. Maar daar kan ik nog wel wat oefening in gebruiken.

Niet dat je oprecht geïnteresseerd bent. Ik weet dat je voornamelijk wilde provoceren.

woensdag 27 november 2019 om 22:27
Het mijne ook niet. Wel tijdje lid geweest van de FB-groep “Onvoorwaardelijk ouderschap”. Wist niet hoe snel ik weg moest wezen.
Zo vaak gewoon geen ouderschap, maar gewoon kinderen die de dienst uitmaken. Dan voedt je dus gewoon niet op.

woensdag 27 november 2019 om 22:30
@Barnsteen: ik heb je vaker gelezen en word altijd blij van jouw bijdragen.
Heb zelf TO overwogen. Maar verder dan over fantaseren kwam het niet. Uiteindelijk voor ons goede beslissing. Maar als ik jouw ervaringen lees, dan is er toch altijd dat steekje. “Wat als...ik het wel had gedaan.”
Een van de juffen op de school van mijn dochter heeft haar kind overigens to. Dat vind ik wel bijzonder.
Heb zelf TO overwogen. Maar verder dan over fantaseren kwam het niet. Uiteindelijk voor ons goede beslissing. Maar als ik jouw ervaringen lees, dan is er toch altijd dat steekje. “Wat als...ik het wel had gedaan.”
Een van de juffen op de school van mijn dochter heeft haar kind overigens to. Dat vind ik wel bijzonder.