Baby slaapcoach?
zaterdag 7 november 2020 om 07:33
Na weer een slopende nacht nu druk aan het googelen op baby slaapcoaches, maar wat is dat duur! Heeft iemand daar misschien ervaring mee? Zo ja is het het geld waard?
Onze baby van zeven maanden heeft de eerste vier maanden overdag in een draagzak geslapen ivm verborgen reflux. Overdag in bed slapen was best een uitdaging maar dat lukt inmiddels redelijk. Wel met in slaap wiegen en dan voorzichtig overleggen. Inmiddels hoef ik maar 1 keer de trap op en af te lopen en hem in bed even over zijn buikje te aaien. Hij is letterlijk in 2 minuten in slaap. Echter slaapt hij wel steeds maar 1 cyclus omdat hij dus niet zelf in slaap valt.
Hier ligt ook het probleem denk ik, hij kan niet zelf gaan slapen.
Daarom zijn de nachten waarschijnlijk ook een drama! Hij moet dan ook steeds opnieuw in slaap gewiegd worden. Hij slaapt vaak bij ons in bed maar daar lijkt hij niet beter van te gaan slapen.
Ik heb alle slaapboeken gelezen en weet eigenlijk wel waar het fout gaat, maar op een of andere manier lukt het maar niet om ons er toe te zetten om de slaap associatie te veranderen! We denken nu aan gecontroleerd laten huilen.. maar eigenlijk kijk ik daar wel erg tegenop.
Vandaar dat we dachten aan de slaapcoach als ultieme redmiddel! Iemand ervaring?
Onze baby van zeven maanden heeft de eerste vier maanden overdag in een draagzak geslapen ivm verborgen reflux. Overdag in bed slapen was best een uitdaging maar dat lukt inmiddels redelijk. Wel met in slaap wiegen en dan voorzichtig overleggen. Inmiddels hoef ik maar 1 keer de trap op en af te lopen en hem in bed even over zijn buikje te aaien. Hij is letterlijk in 2 minuten in slaap. Echter slaapt hij wel steeds maar 1 cyclus omdat hij dus niet zelf in slaap valt.
Hier ligt ook het probleem denk ik, hij kan niet zelf gaan slapen.
Daarom zijn de nachten waarschijnlijk ook een drama! Hij moet dan ook steeds opnieuw in slaap gewiegd worden. Hij slaapt vaak bij ons in bed maar daar lijkt hij niet beter van te gaan slapen.
Ik heb alle slaapboeken gelezen en weet eigenlijk wel waar het fout gaat, maar op een of andere manier lukt het maar niet om ons er toe te zetten om de slaap associatie te veranderen! We denken nu aan gecontroleerd laten huilen.. maar eigenlijk kijk ik daar wel erg tegenop.
Vandaar dat we dachten aan de slaapcoach als ultieme redmiddel! Iemand ervaring?
zaterdag 7 november 2020 om 10:47
Elk kind is anders. Hier eentje die super snel doorsliep. Daar heb ik echt niks voor hoeven doen. Maar haar leren te slapen in bed heb ik wel flink voor gebuffeld met man. We kwamen erachter dat ze erg licht slaapt en heel gevoelig is voor licht en donker. Zij moet echt in een redelijk donkere kamer liggen en het goed warm hebben. Zich overgeven aan de slaap was de grootste uitdaging. Ik heb alleen getroost in bed en heel wat af geaaid en gesust een week of 2. Daarna ging dat goed. Nu is het een top slaapster, maar ik denk dat dat er al in zat. We moesten leren omgaan met de voorwaarden waarop ze kan slapen, zij zelf nog het meest. Een coach kan daar zeker bij helpen, maar ik denk dat je zelf ook nog 1 en ander kan doen omdat je wel ziet dat ze moe is en ziet hoe ze zichzelf tegenwerkt als het ware. Zou toch zonde zijn een dure coach in te huren als je de helft van het probleem al zelf hebt aangepakt (kijken waar het aan ligt).
zaterdag 7 november 2020 om 10:53
zaterdag 7 november 2020 om 11:22
Het is niet netjes, om een anders mening/idee af te doen met "dat is gewoon niet waar"Bellyflop schreef: ↑07-11-2020 09:16Dit is gewoon niet waar. Heel vaak (meestal denk ik) hebben de kinderen verkeerde slaapassociaties en te weinig ritme en kunnen ze zichzelf niet in slaap krijgen.
De meeste kindjes kunnen dit wel hoor. Het is niet voor niets dat vooral de kindjes van 'natuurlijke ouders' vaak slaapproblemen hebben en tot ze soms wel 2 jaar oud zijn, de halve nacht 'heel natuurlijk' wakker zijn. Die laten hun baby's de hele dag lukraak aan de tiet op de borst in slaap laten vallen en als het een kik geeft wordt het uit bed getild. De baby krijgt negatieve associaties met het bedje in plaats van positieve en het steeds optillen, sussen, dragen is enorm onrustig.
Je poneert nog al stellingen, daardoor maak je mensen alleen maar onzekerder
zaterdag 7 november 2020 om 11:29
Dit inderdaad!!!suzyqfive schreef: ↑07-11-2020 10:31Wat hier het beste werkte (5 kinderen). In bed leggen. Zeggen dat het tijd is om te slapen. Kusje geven en weggaan.
Als ze begonnen te huilen, even laten, dan teruggaan, in bed laten liggen! Goed leggen, zeggen dat het tijd is om te slapen. Kusje. Weggaan. Bij de derde keer goedleggen, zeggen dat het tijd is om te slapen. Weggaan.
Bij de vierde keer alleen weer even goed neerleggen. Niets meer zeggen en weer weggaan. En dit laatste steeds herhalen. Hij moet leren dat zijn bed een fijne plek is. Wanneer je hem er elke keer weer uithaalt bevestig je dat alleen jij de fijne plek bent en niet zijn bedje.
Ben jij ‘s nachts alleen? Of wissel je nachten met je partner?
Als je ziet dat je baby moe wordt wakker in bed leggen.
Even laten huilen is geen probleem. Gewoon het patroon hier boven herhalen.
Merk zelf dat kinderen tegenwoordig bij elk kikje maar weer worden opgepakt.
Soms huilen ze ook even om de prikkels te verwerken.
zaterdag 7 november 2020 om 14:03
Thnx voor alle tips! Ga straks even met mijn vriend rustig alle genoemde sites en methodes bekijken.
Ik denk dat iedereen het beste voor zijn kind wil maar het is soms lastig om er achter te komen wat het beste is! Als iemand mij op een briefje kon geven dat mijn kind het allerbeste ontwikkeld door elke nacht tien keer opnieuw in slaap gewiegd te worden dan zou ik dan blijven doen. Het is niet dat ik het niet voor hem over heb maar ik denk dat hij er uiteindelijk gelukkiger van wordt als hij zelf in slaap kan vallen. En in alle eerlijkheid ik ook
Ik had zulke goede voornemens bij baby nr twee maar door al het gedraag in de draagzak zijn de slechte associaties er in geslopen. We moeten nu iets gaan kiezen en ons daar ook echt aan gaan houden.
Ik denk dat iedereen het beste voor zijn kind wil maar het is soms lastig om er achter te komen wat het beste is! Als iemand mij op een briefje kon geven dat mijn kind het allerbeste ontwikkeld door elke nacht tien keer opnieuw in slaap gewiegd te worden dan zou ik dan blijven doen. Het is niet dat ik het niet voor hem over heb maar ik denk dat hij er uiteindelijk gelukkiger van wordt als hij zelf in slaap kan vallen. En in alle eerlijkheid ik ook
Ik had zulke goede voornemens bij baby nr twee maar door al het gedraag in de draagzak zijn de slechte associaties er in geslopen. We moeten nu iets gaan kiezen en ons daar ook echt aan gaan houden.
zaterdag 7 november 2020 om 14:17
Maar dat is precies de crux. Wat voor baby het fijnst is, is voor mama&papa niet altijd het handigst.Helina13 schreef: ↑07-11-2020 14:03
Ik denk dat iedereen het beste voor zijn kind wil maar het is soms lastig om er achter te komen wat het beste is! Als iemand mij op een briefje kon geven dat mijn kind het allerbeste ontwikkeld door elke nacht tien keer opnieuw in slaap gewiegd te worden dan zou ik dan blijven doen. Het is niet dat ik het niet voor hem over heb maar ik denk dat hij er uiteindelijk gelukkiger van wordt als hij zelf in slaap kan vallen. En in alle eerlijkheid ik ook![]()
Biologisch gezien, wil baby het liefst eigenlijk altijd in direct contact met 1 van de ouders zijn (met voorkeur voor mama, want die heeft nog melk ook). Heel natuurlijk, heel normaal. en daar vraagt (=huilt) baby ook om. En dat schijnt ook voor rust, bonding etc het best te zijn.
Maar mama kan dat niet altijd bieden, en dat is ook weer heel normaal. Dus ga je opzoek naar iets voor jullie werkt.
En dat kan bij je laten slapen zijn (wees gerust, daar is niks op tegen en je krijgt er geen grotere babyslaapproblemen door), maar als je als ouders dan zelf niet slaapt, dan is dat geen optie
Leren slapen hoeft een baby ook niet, dat kunnen ze wel. Wat je baby probeert te leren, is slapen op een tijd/manier die jou het beste uitkomt. Je probeert (en daar is de ene baby gemakkelijker in, dan de andere) baby in een vorm te pushen, die bij je past.
zaterdag 7 november 2020 om 17:02
Maar Lilalinda, het is toch voor een baby echt heel veel fijner als ze 's nachts wel in staat zijn om slaapcycli aan elkaar te kunnen koppelen zonder dat ze daar een ouder bij nodig hebben.
Volgens mij is het heel natuurlijk dat kinderen dat leren en het is helemaal geen gek idee om ze te helpen dat te leren. En ik ben ook helemaal niet voor laten huilen, maar ik heb bij anderen en bij mezelf gezien dat je best in een verkeerd patroon terecht kan komen.
Bij mijn eerste reageerde ik altijd heel snel als ze 's nachts even wat onrustig was, tot ik een keer wat langer op de wc zat voor ik haar ging voeden, bleek ze gewoon weer verder te slapen. Toen ging ik dus altijd 5 minuten wachten voor ik in actie kwam en gingen we allebei ineens een ruk maken van 6 uur slaap 's nachts....
En mijn jongste is dus zo'n kind wat bij het in slaapvallen heel vaak even 5 minuten jengelt en huilt maar helemaal niet mij nodig heeft, maar het huilen en jengelen even nodig heeft voor ze daarna lekker in slaap valt.
Ik heb ook bij een vriendin gezien die bij elke kik haar kind aan de borst legde, terwijl ik hetzelfde kind op een gegeven moment gewoon in de wandelwagen een beetje wiegde terwijl moeder met oudste dochter aan het spelen was en die veel toen zo weer in slaap.
Als ouder ben je er ook om je kind te leren hoe het moet slapen.
Volgens mij is het heel natuurlijk dat kinderen dat leren en het is helemaal geen gek idee om ze te helpen dat te leren. En ik ben ook helemaal niet voor laten huilen, maar ik heb bij anderen en bij mezelf gezien dat je best in een verkeerd patroon terecht kan komen.
Bij mijn eerste reageerde ik altijd heel snel als ze 's nachts even wat onrustig was, tot ik een keer wat langer op de wc zat voor ik haar ging voeden, bleek ze gewoon weer verder te slapen. Toen ging ik dus altijd 5 minuten wachten voor ik in actie kwam en gingen we allebei ineens een ruk maken van 6 uur slaap 's nachts....
En mijn jongste is dus zo'n kind wat bij het in slaapvallen heel vaak even 5 minuten jengelt en huilt maar helemaal niet mij nodig heeft, maar het huilen en jengelen even nodig heeft voor ze daarna lekker in slaap valt.
Ik heb ook bij een vriendin gezien die bij elke kik haar kind aan de borst legde, terwijl ik hetzelfde kind op een gegeven moment gewoon in de wandelwagen een beetje wiegde terwijl moeder met oudste dochter aan het spelen was en die veel toen zo weer in slaap.
zaterdag 7 november 2020 om 17:46
Het is ons idee, dat je een nacht door moet slapen. Maar zelfs voor volwassenen is aaneengesloten slapen niet natuurlijkKaaaaaaaatje schreef: ↑07-11-2020 17:02Maar Lilalinda, het is toch voor een baby echt heel veel fijner als ze 's nachts wel in staat zijn om slaapcycli aan elkaar te kunnen koppelen zonder dat ze daar een ouder bij nodig hebben.
zaterdag 7 november 2020 om 17:50
zaterdag 7 november 2020 om 20:20
Jij doet dat net zo goed met je 'dat is normaal'. Misschien reageer ik allergisch op jou omdat ik juist heel onzeker werd van de 'lekker bij je nemen-brigade'. Werkte bij ons alleen maar averechts. Maar ja, dat was zo natuurlijk zeggen mensen zoals jij in elk topic. Daar werd ik pas onzeker van.
Sorry dat ik daar even tegenin ga.
zaterdag 7 november 2020 om 20:22
Waarom denk jij van niet? Ik heb bij 3 kinderen ervaren dat ze zelf na de 45 minuten gewoon doorpakken naar de volgende 45 minuten, soms tot wel 3 x toe. Ik zie niets anders bij vriendinnen en familie. Nogmaals, de enigen met die eeuwig wakkere baby's die alleen op de borst in slaap vallen dat zijn de baby's die geen structuur en in bed troost krijgen.
zondag 8 november 2020 om 09:19
Omdat baby's een menselijk lichaam hebben en het menselijk lichaam heeft slaap nodig.
Tuurlijk, niet iedere baby heeft evenveel slaap nodig, maar over het algemeen slapen ze ongeveer hetzelfde. Een baby die wakker wordt na een slaapcyclus en daarna gewiegd moet worden en gelijk weer in slaap valt, heeft slaap nodig. Beide slaap cycli, niet alleen het eerste. Maar daar heb ik al uitgebreid over geschreven.
Dan zijn er ook nog baby's die zó alert zijn, dat ze weinig tot niet slapen. Vaak overdag. Deze baby's moeten geholpen worden met loslaten. Met leren rust te pakken. Een lichaam heeft slaap nodig. Zeker een alerte baby heeft veel te verwerken en dat gebeurt tijdens je slaap. Wat Bellyflop ook zegt, het continue 'gedoe', wiegen, borst geven, in bed nemen, zorgt niet voor de rust om te verwerken, maar zorgt voor meer prikkels.
zondag 8 november 2020 om 10:27
Ga naar de huisarts en vraag of je door verwezen kan worden naar de Slaap poli voor kinderen.
Niet laten huilen maar steeds troosten en weer weg gaan. En dan ook volhouden. Laten weten dat mama en/of papa er wel is.
Jouw kindje wil nog geborgenheid voelen.
Ik ben zelf bij de slaaopoli geweest en kreeg deze opdracht.
Eerst was ik iedere avond 2 a 3 uur bezig en nu leg ik haar in bed en duurt het max 10 min maar eigenlijk speelt ze dan nog even. Geen gehuil meer en geen drama.
En het droombeertje van Vtech heeft hier wonderen verricht.
Ik zou eerst andere dingen proberen voordat je een slaapcoach laat komen. Het is vaak geborgenheid voelen en een kwestie van steeds zelfde slaap ritueel en volhouden.
Niet laten huilen maar steeds troosten en weer weg gaan. En dan ook volhouden. Laten weten dat mama en/of papa er wel is.
Jouw kindje wil nog geborgenheid voelen.
Ik ben zelf bij de slaaopoli geweest en kreeg deze opdracht.
Eerst was ik iedere avond 2 a 3 uur bezig en nu leg ik haar in bed en duurt het max 10 min maar eigenlijk speelt ze dan nog even. Geen gehuil meer en geen drama.
En het droombeertje van Vtech heeft hier wonderen verricht.
Ik zou eerst andere dingen proberen voordat je een slaapcoach laat komen. Het is vaak geborgenheid voelen en een kwestie van steeds zelfde slaap ritueel en volhouden.
Blijf in jezelf geloven !
zondag 8 november 2020 om 12:28
toch vreemd, dat het alleen in enkele westerse landen voor problemen zou zorgen
nu is er ook geen enkel onderzoek, dat die aannames onderbouwt
als een andere moeder, het anders wil doen, dan jij. Dan kan dat. Ik pretendeer niet de waarheid in pacht te hebben. Ik snap niet zo goed, waar die drang van sommige moeders vandaan komt, om hun waarheid hier zo te poneren. Zit er onzekerheid achter? Zoeken naar bevstiging, dat jouw methode de enige juiste is?
Elke moeder is anders elke baby ook. Het is een zoektocht
zondag 8 november 2020 om 16:07
Met mijn oudste een vergelijkbaar slaapprobleem meegemaakt. Hij had koemelkallergie die niet erkend werd en hij heeft dus 7 maanden pijn gehad. Hij kon alleen maar in slaap vallen als hij op een bepaalde manier gewiegd werd en leerde dus niet hoe hij zelf in slaap moest vallen.
Wij zijn toen via het consultatiebureau geholpen. Er werken daar ook mensen die je kunnen helpen met slaapproblemen. We hebben toen een plan gekregen met in bed leggen, troosten, weglopen en na een paar minuten huilen weer terug, troosten en weglopen. Steeds iets langer weg blijven. Na een week sliep hij als een roos in zijn eigen bed. Heeft geen cent gekost.
Wij zijn toen via het consultatiebureau geholpen. Er werken daar ook mensen die je kunnen helpen met slaapproblemen. We hebben toen een plan gekregen met in bed leggen, troosten, weglopen en na een paar minuten huilen weer terug, troosten en weglopen. Steeds iets langer weg blijven. Na een week sliep hij als een roos in zijn eigen bed. Heeft geen cent gekost.
zondag 8 november 2020 om 20:54
Elke moeder is inderdaad anders en elke baby ook. Daarom heb ik mijn ervaringen met mijn babies gedeeld. En ook de ervaringen die ik had met de babies van vriendinnen. En volgens mij zeg ik dus niet dat ze het op mijn manier moet doen, maar wel wat mijn ervaing is en toch zeg je tegen mij dat het helemaal niet natuurlijk is dat kinderen de hele nacht doorslapen en volg je nu met deze opmerking.......... dus ik ben even de draaad kwijt.lilalinda schreef: ↑08-11-2020 12:28toch vreemd, dat het alleen in enkele westerse landen voor problemen zou zorgen
nu is er ook geen enkel onderzoek, dat die aannames onderbouwt
als een andere moeder, het anders wil doen, dan jij. Dan kan dat. Ik pretendeer niet de waarheid in pacht te hebben. Ik snap niet zo goed, waar die drang van sommige moeders vandaan komt, om hun waarheid hier zo te poneren. Zit er onzekerheid achter? Zoeken naar bevstiging, dat jouw methode de enige juiste is?
Elke moeder is anders elke baby ook. Het is een zoektocht
dinsdag 10 november 2020 om 08:39
#doeslief
Gelijk tegen allerlei uitspraken ingaan, sorry hoor, maar klinkt als iemand die zelf mega onzeker is. Iedereen hier geeft volgens mij tips om het kindje/de ouders in kwestie op weg te helpen. De een is geholpen door een slaappoli, de ander door een coach, weer een ander door het cb en nog weer anderen slapen samen. Doe lekker wat je zelf fijn vindt, maar ga niet in discussie over elkaars manieren. Daar wordt iedereen alleen maar onzeker en ongelukkig van.
Heeeeel veel ouders struggelen gedurende het ouderschap met slaap. Het gaat een tijd goed, dan opeens een paar weekjes wat minder. Het is fijn om handvatten te hebben die helpen om weer aan wat meer slaap te komen. Slaap is hier in ieder geval heilig. Dochter slaapt sinds ze een maand of 5 is heerlijk door en ik hoor haar snachts helemaal niet.
Heel onnatuurlijk
maar wel heeeeeeeerlijk. Ik snap dat ouders daar naar snakken.
En TO; kies wat jullie fijn lijkt en lees over discussies heen. Jammer dat dit onder jouw topic gebeurd.
Gelijk tegen allerlei uitspraken ingaan, sorry hoor, maar klinkt als iemand die zelf mega onzeker is. Iedereen hier geeft volgens mij tips om het kindje/de ouders in kwestie op weg te helpen. De een is geholpen door een slaappoli, de ander door een coach, weer een ander door het cb en nog weer anderen slapen samen. Doe lekker wat je zelf fijn vindt, maar ga niet in discussie over elkaars manieren. Daar wordt iedereen alleen maar onzeker en ongelukkig van.
Heeeeel veel ouders struggelen gedurende het ouderschap met slaap. Het gaat een tijd goed, dan opeens een paar weekjes wat minder. Het is fijn om handvatten te hebben die helpen om weer aan wat meer slaap te komen. Slaap is hier in ieder geval heilig. Dochter slaapt sinds ze een maand of 5 is heerlijk door en ik hoor haar snachts helemaal niet.
Heel onnatuurlijk
En TO; kies wat jullie fijn lijkt en lees over discussies heen. Jammer dat dit onder jouw topic gebeurd.