Band opbouwen met stiefkind

14-03-2020 08:34 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Zal proberen het een beetje kort te houden, hoop op tips en ervaringen
Situatie, Hij was samen met een vrouw en heeft een dochter van inmiddels bijna 3 jaar oud. Deze vrouw is overleden toen de kleine nog niet eens een jaar was, heel heftig natuurlijk.
Ik kende hem toen al, hij werkte bij hetzelfde bedrijf. Ik heb hem in de periode daarna af en toe gesproken om te vragen hoe het gaat en gewoon steun te betuigen.
Sinds een ruim half jaar is hij weer fulltime aan het werk en zien we elkaar weer vaak. En nu zijn we dus verliefd geworden, we zijn echt totaal onverwacht hartstikke gek op elkaar, het klikt fantastisch.

Daar gaat mijn vraag dus over, zoals in de titel te lezen valt. Ik heb zelf geen kinderen en ook geen kinderwens, maar sta er absoluut voor open om dit meisje te leren kennen. We doen het uiteraard heel rustig aan, ik heb daar nu een keer koffie gedronken toen ze er was en verder nog niks. Ik kom daar in de avond als ze al slaapt normaal, en af en toe is ze een weekend bij haar opa en oma.

Ik ken hem dus al een aantal jaren, en maak me over ons niet echt zorgen, dat komt wel goed. Maar we willen beide niet haar ergens in betrekken voor we zeker zijn, en dan nog haar rustig laten wennen, want ze is natuurlijk helemaal geen vrouw in huis gewend, heeft haar moeder zelfs nooit gekend.

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Alvast bedankt
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel langzaam. Eerst echt zeker weten dat dit een langdurige relatie is en dan nog.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Als jij en je partner serieus worden en echt gaan samenwonen etc, dan word je natuurlijk wel een fulltime moeder. Dat lijkt mij toch lastig voor iemand die geen kinderwens heeft.
Ykad, vooralsnog praten we alleen over latten, mocht dat heel goed gaan kunnen we altijd verder kijken.
Ik heb trouwens zeker geen hekel aan kinderen ofzo, mijn neefjes logeren hier ook geregeld, heb alleen niet de behoefte om zelf een kind te krijgen.
Ohja, ik snap het! Alleen, hou het toch in je achterhoofd want deze man is de komende (minstens) 15 jaren fulltime vader. Dat kan heel leuk zijn hoor maar voor iemand die zelf geen kinderen wil lijkt het mij toch een hele verandering van je eigen leven.

Maar verder geen tips mbt het leren kennen! Succes :)
Stiefmoeder zijn is nog heel ver weg en de term nog lang niet van toepassing

Verder doe heeel langzaam en voorzichtig, want je wil dit meisje niet laten hechten en weer weg zijn op een gegeven moment. Dus band opbouwen prima, maar niet als moeder rol zo pril.

En bescherm jezelf dat hij geen moeder zoekt, maar een heuse partner. Wat verwacht hij van jou?
Linzensoep schreef:
14-03-2020 08:40
Ykad, vooralsnog praten we alleen over latten, mocht dat heel goed gaan kunnen we altijd verder kijken.
Ik heb trouwens zeker geen hekel aan kinderen ofzo, mijn neefjes logeren hier ook geregeld, heb alleen niet de behoefte om zelf een kind te krijgen.
Die krijg je nu wel als je deze relatie doorzet. Wat voor rol zou je willen en kunnen spelen in het leven van dit meisje?
Houd er rekening mee dat dit kind een tik heeft, kinderen die rouwen komen niet naar je toe om te zeggen dat ze verdriet hebben. Ze worden vervelend, onrustig, vallen terug in ontwikkeling, grote mond, krijgen tics, er zijn allerlei reacties op rouw. Kinderen rouwen steeds weer omdat ze door ontwikkeling een groter besef krijgen en dat weer moeten verwerken.
Het vraagt heel veel geduld, bij een eigen kind, laat staan een stief.
Ook een peuter ervaart verlies , en ze voelt het verlies van haar vader.
Kortom , het is een enorme klus om met rouwende kinderen om te gaan.
Ik zou niet teveel verwachten van een band maar het doen met wat jou toevalt.
Het meisje haar moeder is dood. Dat betekent dat jij best een grote rol krijgt in het leven van het meisje. Het zou voor haar ook fijn zijn als ze een betrokken stiefmoeder krijgt.

Dus dan krijg je straks wel een kind. Een kind voor wie jij de enige moeder zal zijn die zij zal kennen. Dat is een flinke verantwoording en vergt veel toewijding.

Denk er goed overna of jij klaar bent om een full time ouder te zijn. En of jij bereid bent om de rest van je leven het meisje haar moeder te zijn. En pas als je zeker weet dat je daar geschikt voor bent zou ik na denken over introduceren.
het zal niet je stiefkind worden TO, het zal je 'echte' kind worden
Dat je geen kinderwens hebt, betekent niet dat je geen goede stiefmoeder zult zijn.
Ik heb ook totaal geen kinderwens, maar mijn 2 bonus jongens, daar hou ik ontzettend van.

Bouw het rustig op, doe wat goed voelt voor jullie. Bij niemand gaat het hetzelfde. Je vriend zal zijn dochtertje wel goed aanvoelen, met wat wel en niet kan.
Louloux3 schreef:
14-03-2020 09:19
Dat je geen kinderwens hebt, betekent niet dat je geen goede stiefmoeder zult zijn.
Ik heb ook totaal geen kinderwens, maar mijn 2 bonus jongens, daar hou ik ontzettend van.

Bouw het rustig op, doe wat goed voelt voor jullie. Bij niemand gaat het hetzelfde. Je vriend zal zijn dochtertje wel goed aanvoelen, met wat wel en niet kan.
Wanneer was die aanbieding bij de AH?
Louloux3 schreef:
14-03-2020 09:19

Dat is echt wel een hele andere situatie.
Dit kind heeft geen (levende) moeder. Als TO die rol niet op zich wil nemen of maar half dan zou ik niet verder gaan met de relatie
Dit meisje verdiend veel meer dan een beetje of half.
Als je in dit geval voor de man gaat, dan ga je ook voor 100% voor het kind.
Karl_Marx schreef:
14-03-2020 09:21
Wanneer was die aanbieding bij de AH?
2 jaar geleden ongeveer! Ze zullen ze nu wel niet meer hebben, maar als je wacht tot kerst hebben ze weer bonus hamsters
Karl_Marx schreef:
14-03-2020 09:11
het zal niet je stiefkind worden TO, het zal je 'echte' kind worden
Dit. Onderschat het vooral niet. En inderdaad heel langzaam aan, misschien beginnen met een keer een uitje waar opa en oma/oom en tante ook bij zijn?

Wat fijn dat je er zo voorzichtig mee omgaat.
Ik ben altijd verbaasd over de voorzichtigheid die hier op het forum geadviseerd wordt en de snelheid waarmee kinderen in mijn omgeving aan de nieuwe partner van de ouders wordt voorgesteld. Dat is echt binnen no-time.

Toen ik een keer aangaf dat heel snel te vinden, werd ik echt raar aangekeken.

Ik ben het overigens met de rest eens om het heel voorzichtig aan te pakken en te kiezen voor voorzichtigheid.
Je hebt zelf geen kinderwens. Waarom zou je dan het kind van een ander willen hebben/willen opvoeden? Denk goed na, dit heeft enorme impact op niet alleen jouw leven maar vooral op dat van het kind.
Ik ben me er zeer van bewust dat ik dan de moederrol zal krijgen, en daar heb ik ook echt wel zin in. Ik voel me wel onzeker omdat ik in de voetsporen moet lopen van de overleden moeder, en ik zal het natuurlijk altijd anders aanpakken dan zij zou doen.

We hebben voor nu besproken dat ik kennismaak als een gewone vriendin van vader, dus zal zeker de eerste tijd geen zorgtaken etc overnemen. Een keer daar eten en dan weer naar huis bijvoorbeeld, zodat hij het bad/bed ritueel zelf met haar kan doen. Samen naar de dierentuin, speeltuin etc en dan kijken hoe dat gaat. Volgens hem is ze erg aanhankelijk en zal ze zich snel gaan hechten als de klik er is.

Ik vind dat aan de ene kant fijn, ze is nog erg jong dus zal snel aan een nieuwe situatie wennen, en heeft misschien zelfs wel behoefte aan een moederfiguur, maar het maakt het ook lastig, want het laatste wat we willen is haar beschadigen doordat het toch niet zou werken. Maar ze word ook ouder en went nu aan haar leven alleen met papa, dus als we 'te' lang wachten word het misschien juist weer moeilijker.

Ik vind het maar lastig, wat is wijsheid he?
En over de kinderwens, die heb ik nooit gehad. In mijn familie komt veel autisme, add en andere zaken voor. Mijn broer en zus hebben beide een zorgenkind en ik wilde dat niet.
Ik ben inmiddels 35 dus vind het voor mezelf ook echt niet meer nodig.
Maar dit meisje is er al en heeft geen moeder, ik heb hier natuurlijk heel veel over nagedacht en het lijkt me toch wel heel mooi om haar te mogen begeleiden.

Vader heeft verder voor een redelijk stabiele omgeving gezorgd, beide opa's en oma's passen op als hij werkt, ik vind het heel knap hoe hij alles heeft aangepakt.
Mijn aanwezigheid is dus ook niet perse 'nodig' in die zin, het zou echt een toevoeging zijn.
Ik snap heel goed dat je geen kind met stoornis wil krijgen .Als jij het met je vriend ziet zitten en het gaat klikken met stiefdochter kun je een mooie tijd tegemoet gaan.
Linzensoep schreef:
14-03-2020 18:19
Ik ben me er zeer van bewust dat ik dan de moederrol zal krijgen, en daar heb ik ook echt wel zin in. Ik voel me wel onzeker omdat ik in de voetsporen moet lopen van de overleden moeder, en ik zal het natuurlijk altijd anders aanpakken dan zij zou doen.

We hebben voor nu besproken dat ik kennismaak als een gewone vriendin van vader, dus zal zeker de eerste tijd geen zorgtaken etc overnemen. Een keer daar eten en dan weer naar huis bijvoorbeeld, zodat hij het bad/bed ritueel zelf met haar kan doen. Samen naar de dierentuin, speeltuin etc en dan kijken hoe dat gaat. Volgens hem is ze erg aanhankelijk en zal ze zich snel gaan hechten als de klik er is.

Ik vind dat aan de ene kant fijn, ze is nog erg jong dus zal snel aan een nieuwe situatie wennen, en heeft misschien zelfs wel behoefte aan een moederfiguur, maar het maakt het ook lastig, want het laatste wat we willen is haar beschadigen doordat het toch niet zou werken. Maar ze word ook ouder en went nu aan haar leven alleen met papa, dus als we 'te' lang wachten word het misschien juist weer moeilijker.

Ik vind het maar lastig, wat is wijsheid he?
Klinkt heel hard, maar dat meisje heeft (tragisch genoeg) haar moeder nooit gekend, dus hoef je niet in haar voetspoor te treden.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik zou zoals gezegd heel voorzichtig zijn.

Ze herinnert zich haar moeder niet maar ze heeft wel qua hechting een trauma opgelopen met een ouder die op jonge leeftijd is overleden. Dat is heel heftig en kan grote gevolgen hebben. Ik zou hoe dan ook willen voorkomen dat je (met alle goede bedoelingen) mogelijk iets verkeerd doet.
Zolang jullie goed kunnen praten denk ik dat het wel goed komt.
Een vriendin van mij had een relatie met een weduwnaar, het ging mis omdat hij haar altijd bleef vergelijken met zijn overleden vrouw, en die stond inmiddels op een torenhoog voetstuk. Zijn kind mocht zij ook niet corrigeren want dat zou de moeder nooit zo gedaan hebben.

Een andere vriendin heeft de relatie verbroken toen de vader ( gescheiden) zijn kinderen niet verwende, maar totaal geen grenzen aangaf. Zij heeft geen kinderen. Uiteindelijk hebben ze leren praten, werd het normaal dat ze samen overleggen over hoe zij hun hele leven inclusief opvoeding van de kinderen zien. Ze zijn nu heel gelukkig samen.
Natuurlijk bepalen de vader en moeder de hoofdlijnen. Maar de kleine dingen in huis bepalen de volwassenen (vader en vriendin) nu samen. Het is er nu heel gezellig en de kinderen hebben zelf ook inspraak. De vader deed eerder eigenlijk wat zijn ex voorstelde. Nu daar overleg over is zonder strijd, is het beter.

Dus ik denk dat communicatie belangrijk is.
Stiefmoeder zijn is gewoon heel anders dan de biologische moeder zijn. Geef het de tijd. Je komt er dan vanzelf achter of het werkt of niet.
Ik vind alles nog veel te pril om te spreken over stiefmoederschap. Ben je dan stiefmoeder 1? Gevolgd door stiefmoeder 2? 3? Ik zou daar echt een hele, hele, lange tijd overheen laten gaan en eerst een 'gewone' band opbouwen, voor zo'n meisje alweer te maken krijgt met verlies.

Goed dat je er over nadenkt van te voren of je het überhaupt aan wil gaan hoor, maar wacht even heel veel jaar met moederrollen aub.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven