Behoefte aan empty nest

18-02-2026 12:50 89 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik (vrouw, midden 50) woon sinds mijn scheiding vijf jaar geleden samen met mijn twee jongvolwassen zonen. Ze zijn fulltime bij mij en gaan heel af en toe een nachtje naar hun vader. Er is dus altijd wel iemand thuis, alleen ben ik vrijwel nooit. De 1 studeert nog, de ander gaat nog aan een nieuwe studie beginnen. Ze zijn beiden begin 20.

Zelf werk ik meer dan fulltime, ik sta er financieel alleen voor, want hun vader draagt niet bij. Dat gaat goed, maar ik vind het wel erg veel allemaal. Veel werk, veel verantwoordelijkheid, hoge hypotheek, veel druk om de kinderen nog de laatste stappen naar volwassenheid te helpen, emotioneel maar ook financieel. Ze helpen wel in huis, met koken, opruimen, afwas, was, huisdieren, maar de verantwoordelijkheid ligt wel echt bij mij. Ze hebben beiden een bijbaan, dus waar ze kunnen betalen ze zelf, maar veel komt nog op mij neer.
Allemaal heel normaal met studerende kinderen en ik moet zeggen dat het erg goed loopt. De sfeer is goed, het is gezellig, er is zelden ruzie. Ik heb een nieuwe relatie en dat loopt als een zonnetje, ook met de kinderen.

Maar toch, het lijkt wel of ik een beetje uitgemoederd ben de laatste tijd. Ik heb behoefte aan tijd voor mezelf, om in huis terug te komen zoals ik het heb achtergelaten, om 's avonds een keertje alleen op de bank te zitten. Om door het huis te rommelen zonder dat iemand wat wil vragen of vertellen. Om gewoon een avond met een boterham op de bank te eten. Om af en toe het rijk alleen te hebben met mijn nieuwe liefde. Ik vind het heel onaardig van mezelf, maar ik verlang er soms echt naar dat 1 van de 2 het huis uit gaat.

Herkennen meer moeders dit? Ik vind het zo lullig omdat ze al in de steek gelaten zijn door hun vader en ik hun veilige basis ben van waaruit ze op eigen benen moeten gaat staan. Dus ik wil ze absoluut niet het gevoel geven dat ze weg moeten.
Als ik op kamernet kijk zie ik op dit moment 40 kamers beschikbaar in nijmegen, 76 in tilburg, 170 in enschede, 104 in arnhem, 143 in den haag, 96 in utrecht en 298 in amsterdam.

Ik geloof echt wel dat er woningnood is, maar ik geloof ook echt dat die bij een deel van de lange thuiswoners te maken heeft met hele hoge eisen. Of bijvoorbeeld de wens om geen studieschuld op te bouwen, terwijl er ook hele generaties keurig 15 jaar na afstuderen nog steeds aan het afbetalen zijn.
evelien2010 schreef:
18-02-2026 18:58
Uiteindelijk zijn dat gewoon keuzes. Moet je perse in een bepaalde gemeente wonen? In een heel huis? En is er in 12! Jaar echt helemaal nergens iets te vinden. Waarschijnlijk wel maar dat maakt ze niet tevreden zoals jij schrijft. Dat kan natuurlijk. Maar pas met 29 op jezelf hoeft dus echt niet. Of zoals iemand hier aangeeft gedurende je studie op kamers. Inwonen bij een huisgenoot. Of particulier.
Een heel huis vind ik nergens op slaan, maar die gemeente moet natuurlijk wel ergens op slaan. Ik ga geen studio of kamer in Pekela of Kerkrade voor ze kopen omdat daar de huizenprijzen lekker laag zijn als ze studeren in Eindhoven of Wageningen. En ik begrijp ook dat echt niet elk omliggend dorpje interessant is voor een student.

Maar wat ik vaak heb gemerkt is dat ouders het idee van zo'n studentenkamer of studio al zielig en zonde van het geld vinden en hun kind dat dan napapegaait van; moeilijk, moeilijk, vies, zonde geld, sparen, woonruimtegebrek etc. Terwijl het m.i. ook vaak onbekendheid is. Voor die ouders gold dertig jaar geleden namelijk niet zo'n enorm groot kamerprobleem maar die gingen ook op hun 25e vanuit het ouderlijk huis naar een eerste koopwoning. Want ik geloof er niets van dat iedereen die zijn kind wel kan of wil laten gaan stuk voor stuk mensen zijn met meer geld. Uiteraard maakt dat het vele malen makkelijker, maar ik ken ook genoeg mensen die dat financieel kunnen dragen maar het zonde vinden en wonen op een studentenkamer zielig.
evelien2010 schreef:
18-02-2026 18:58
Uiteindelijk zijn dat gewoon keuzes. Moet je perse in een bepaalde gemeente wonen? In een heel huis? En is er in 12! Jaar echt helemaal nergens iets te vinden. Waarschijnlijk wel maar dat maakt ze niet tevreden zoals jij schrijft. Dat kan natuurlijk. Maar pas met 29 op jezelf hoeft dus echt niet. Of zoals iemand hier aangeeft gedurende je studie op kamers. Inwonen bij een huisgenoot. Of particulier.
Heb je alles gelezen.1 kind heeft 4 jaar op kamers gewoond in Nijmegen. Dat was al een hel van een zoektocht. Papiertje geslaagd, gehaald, was wegwezen. Buurgemeenten zijn dezelfde corporaties, dus dezelfde wachtlijst. Ja ze hadden een hok kunnen huren voor 1400 per maand. Helaas voldeed het salaris nog niet keer 4. Nogmaals heb jij wel kinderen?
Afkoelen heeft gewerkt
Boudica schreef:
18-02-2026 16:26
Zo Evelien, jij mag je gelukkig prijzen in een woonomgeving waar jongeren binnen 1 jaar een eigen woning, huurwoning of studentenkamer hebben kunnen bemachtigen.
Dat is echt heel bijzonder in deze tijd.
Ik denk dat het ook ligt aan de plek waar je opgroeit. In mijn omgeving hebben eigenlijk bijna alle studerende kinderen (op een uitzondering na) een kamer in Amsterdam maar ze zijn hier ook opgegroeid en hebben dus connecties, vrienden, mensen die toevallig iets weten enzovoort. Terwijl hun ouders ook gewoon hier wonen. Het zijn simpele studentenkamers hoor, en nog steeds niet bepaald gratis, maar zelfstandig wonen is wel een prioriteit voor veel van hen. En ze hebben dus het voordeel dat ze gemakkelijker iets vinden dan iemand die hier ‘nieuw’ is. Mijn dochter gaat binnenkort op kamers dankzij een vriendin die een vader heeft met wat huurhuizen. Mazzel dus.
Laylamum schreef:
18-02-2026 19:17
Als ik op kamernet kijk zie ik op dit moment 40 kamers beschikbaar in nijmegen, 76 in tilburg, 170 in enschede, 104 in arnhem, 143 in den haag, 96 in utrecht en 298 in amsterdam.

Ik geloof echt wel dat er woningnood is, maar ik geloof ook echt dat die bij een deel van de lange thuiswoners te maken heeft met hele hoge eisen. Of bijvoorbeeld de wens om geen studieschuld op te bouwen, terwijl er ook hele generaties keurig 15 jaar na afstuderen nog steeds aan het afbetalen zijn.
Staat er ook een prijs bij de kamers in Nijmegen die studenten kunnen betalen? Zoon betaalde 2 jaar terug 600 voor een bagger hokje. Goed voor zijn ontwikkeling, veel geleerd van enkel glas, kapotte douches enzo. Maar voor een huis krijg je huursubsidie, een student voor een kamertje niet hoor. En in Nijmegen is het adagio vaak. Klaar studie en wegwezen.
Afkoelen heeft gewerkt
Sociale huur is in mijn regio en ver daarbuiten echt kansloos.
Ik wil mijn kinderen ook niet opzadelen met een huur van iets van 1200 Euro voor anderhal kamertje in een tochtig oud krot, en geen stuiver over houden om nog van te kunnen leven.
Redhead70 schreef:
18-02-2026 19:32
Staat er ook een prijs bij de kamers in Nijmegen die studenten kunnen betalen? Zoon betaalde 2 jaar terug 600 voor een bagger hokje. Goed voor zijn ontwikkeling, veel geleerd van enkel glas, kapotte douches enzo. Maar voor een huis krijg je huursubsidie, een student voor een kamertje niet hoor. En in Nijmegen is het adagio vaak. Klaar studie en wegwezen.
Ik zie er 21 onder de 600 euro.
En ja, daar zitten ook kamers tussen van 10 m2, maar daar is als eerste kamer niks mis mee.

Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen de kans krijgen om die zelfstandigheid op te bouwen. We schoppen ze heus niet op hun 18e verjaardag de deur uit. Maar wij zijn dus wel al vanaf geboorte aan het sparen zodat wij straks (een deel van) de kamerkosten kunnen betalen.

Dat ze niet meer thuis wonen betekent natuurlijk niet dat we ze aan hun lot overlaten.
laylamum wijzigde dit bericht op 18-02-2026 19:41
5.02% gewijzigd
cognac schreef:
18-02-2026 18:48
Ik zou dat dus niet oké vinden. Ik begrijp dat echt niet iedereen in de gelegenheid is een jonge student bij of met eigen woonruimte te helpen maar ik ga er vanuit dat wij dat wel zijn maar ik zou het waarschijnlijk niet goed vinden als ze die vervolgens weigeren en zeggen: ik heb liever dat je dat bedrag over 10 jaar pas aan me geeft als ik met lief een eigen huis ga kopen...

Als er persoonlijke redenen een rol spelen waardoor iemand nog niet klaar is om op zichzelf te gaan dan vind ik dat anders, dan geeft 1 of 2 jaar wachten misschien een veiliger gevoel, maar bewust tien jaar wachten om direct vanuit de ouderlijke woning met de verkering een heel ruim huis te gaan kopen terwijl ik op je 18e aanbied een studio te kopen dat zou ik geloof ik niet heel leuk vinden. Maar goed, ik houd mezelf voor dat ik er dan ook altijd zelf nog kan gaan zitten. ;-)
Zo, dan. Over welke bedragen per kind heb je het dan ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Redhead70 schreef:
18-02-2026 19:32
Op zich vind ik dat niet heel verkeerd. Het houdt daarmee de in- en uitstroom van studenten een beetje gelijk en eenmaal afgestudeerd kun je ook proberen werk te vinden (en een woning en sociaal leven) buiten de stad waar je je studie deed.

Een deel van het probleem wordt in stand gehouden doordat studenten na hun studie lang blijven plakken en daardoor komen nieuwe studenten minder goed aan een woning. Maar die zitten er natuurlijk ook mee dat de huizenprijzen overal hoog liggen en niet overal werk is maar op zich vind ik dit denk ik geen verkeerde maatregel.
Lady*Voldemort schreef:
18-02-2026 19:06
Doe es een linkje?
Dat probeerde ik maar weet niet hoe dat moet.

Als je googelt op Tubantia, Tubbergen, jongeren en huis, dan vind je het wel
cognac schreef:
18-02-2026 19:44
Op zich vind ik dat niet heel verkeerd. Het houdt daarmee de in- en uitstroom van studenten een beetje gelijk en eenmaal afgestudeerd kun je ook proberen werk te vinden (en een woning en sociaal leven) buiten de stad waar je je studie deed.

Een deel van het probleem wordt in stand gehouden doordat studenten na hun studie lang blijven plakken en daardoor komen nieuwe studenten minder goed aan een woning. Maar die zitten er natuurlijk ook mee dat de huizenprijzen overal hoog liggen en niet overal werk is maar op zich vind ik dit denk ik geen verkeerde maatregel.
Ik vind het ook niet perse verkeerd. Maar doorstroming is onmogelijk tegenwoordig, dus mijn kind kwam na 4 jaar logischerwijs weer thuis. Na wat hobbels ging dat prima. Voor beiden wennen. Wij 4 jaar zonder, hij 4 jaar zonder, dus dat werd voegen. Broer en vriendin wooden al in, want niks te vinden en moesten particulier gaan huren. Ik vond het niet vervelend hoor en alles is nu op zijn pootjes terecht gekomen. Het is alleen zo lastig voor de jongeren van nu. En dat wordt best onderschat merk ik.
Afkoelen heeft gewerkt
blijfgewoonbianca schreef:
18-02-2026 19:41
Zo, dan. Over welke bedragen per kind heb je het dan ?
Dat is op zich niet heel relevant welke bedragen ik maximaal kan of wil financieren. Ik kan ze daarin tegemoet komen zodat er meer opties zijn dan steeds het voorbeeld van het tochtige, beschimmelde hok van enkele m2 tegen torenhoge bedragen. Dat is al zeer bevoorrecht. Wat ik bedoelde is dat ik liever niet heb dat ze dat dan zouden afslaan en zouden zeggen: dat geld mag je aan me geven als ik over 10 jaar een ruime gezinswoning ga kopen en tot die tijd blijf ik thuiswonen.

Misschien kunnen er redenen voor zijn om lang thuis te willen blijven maar ik weet niet zeker of ik een 28- of 30-jarige met dezelfde bedragen wil helpen, zeker niet als er dan inmiddels zelf ook al veel gespaard is. Terwijl ik dat, zoals ik er nu in sta, wel voor een studerend kind wil doen.

Ik ben best bereid nog kritisch naar mijn overwegingen te kijken als dit hypocriet van mij is.
cognac schreef:
18-02-2026 19:44

Toen ik nog in een studentenhuis woonde schoven we elk jaar door naar een betere kamer en na 4 jaar schoof je door naar buiten om plaats te maken voor een eerstejaars. Maar er waren circuitjes van kamers die daarna vrij kwamen, dat werd allemaal onderling geregeld. Zoals ik het begrijp werkt het nog steeds zo, het is alleen veel duurder geworden helaas.
Claire45 schreef:
18-02-2026 20:02
Toen ik nog in een studentenhuis woonde schoven we elk jaar door naar een betere kamer en na 4 jaar schoof je door naar buiten om plaats te maken voor een eerstejaars. Maar er waren circuitjes van kamers die daarna vrij kwamen, dat werd allemaal onderling geregeld. Zoals ik het begrijp werkt het nog steeds zo, het is alleen veel duurder geworden helaas.
En na de studie? Want ik begreep dat het probleem zich eigenlijk vooral voordoet als je afgestudeerd bent en nergens meer wat kan of mag huren.
In mijn tijd, 25 jaar geleden, verliet praktisch iedereen de studentenstad. Niet omdat iedereen zijn kamer uit moest maar iedereen vond ergens anders werk. Ik heb zelf als langst nog in de studentenstad gewoond en nog een 2e studie gedaan en van die 2e lichting zijn er heel veel wel blijven plakken. Niet meer in studentenkamers maar in woningen die de studenten toch niet kunnen kopen of huren maar ik denk wel dat het er mede voor zorgt dat sommige steden uit hun voegen barsten terwijl er in andere steden maar met geen mogelijkheid wat leven in de brouwerij komt. Dus ik zou heel graag wat meer uitstroom zien, uit de studentensteden. Hop hop, wat leven in de periferie!
smorre schreef:
18-02-2026 19:50
Dat probeerde ik maar weet niet hoe dat moet.

Als je googelt op Tubantia, Tubbergen, jongeren en huis, dan vind je het wel
Kan het niet vinden, maar ik weet wel dat Tubbergen een enorm dure gemeente is met hoge huizenprijzen. Maakt het allemaal minder aantrekkelijk om te wonen.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
"Lieve schatten hebben jullie wel eens een avond voor jezelf? Ja natuurlijk.
Wel, na 20 (30? 40?) jaar wil ik dat ook wel eens. Dus wil ik vragen: Stem jullie avonden uit eens op elkaar af zodat ik een keer het huis voor mij alleen heb"

Echt, moet kunnen hoor. Dat is écht niet wegjagen, dat is gewoon de random avonden een keertje synchroniseren.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
Kidneybean schreef:
18-02-2026 20:15
Kan het niet vinden, maar ik weet wel dat Tubbergen een enorm dure gemeente is met hoge huizenprijzen. Maakt het allemaal minder aantrekkelijk om te wonen.
De grap was juist dat er allemaal appartementen zijn gebouwd maar dat jongeren daar niet in willen omdat ze perse een echt huis willen ipv een apppartrment….
Kidneybean schreef:
18-02-2026 20:15
De grap was juist dat er allemaal appartementen zijn gebouwd maar dat jongeren daar niet in willen omdat ze perse een echt huis willen ipv een apppartrment….
KooktMetKnoflook schreef:
18-02-2026 20:27
"Lieve schatten hebben jullie wel eens een avond voor jezelf? Ja natuurlijk.
Wel, na 20 (30? 40?) jaar wil ik dat ook wel eens. Dus wil ik vragen: Stem jullie avonden uit eens op elkaar af zodat ik een keer het huis voor mij alleen heb"

Echt, moet kunnen hoor. Dat is écht niet wegjagen, dat is gewoon de random avonden een keertje synchroniseren.
Ik kan me voorstellen dat ze, zeker als ze zelf ook heel erg huismusserig zijn, misschien juist ook het voordeel inzien van een eigen (al is het een bescheiden?) woonruimte. Dan lopen zij (de kinderen) toch tegen hetzelfde probleem aan? Dat ze willen keuvelen en wat willen kunnen aanrommelen lijkt me?
smorre schreef:
18-02-2026 20:33
Zou het niet kunnen dat juist binnen nu en de komende decennia juist veel oudere mensen naar een appartement willen en hun (ruime) woningen weer van de hand willen doen waardoor de huizenprijzen weer iets gaan zakken of is dat ijdele hoop? :-D Ik zie dat wel zitten hoor.
cognac schreef:
18-02-2026 20:09
En na de studie? Want ik begreep dat het probleem zich eigenlijk vooral voordoet als je afgestudeerd bent en nergens meer wat kan of mag huren.
In mijn tijd, 25 jaar geleden, verliet praktisch iedereen de studentenstad. Niet omdat iedereen zijn kamer uit moest maar iedereen vond ergens anders werk. Ik heb zelf als langst nog in de studentenstad gewoond en nog een 2e studie gedaan en van die 2e lichting zijn er heel veel wel blijven plakken. Niet meer in studentenkamers maar in woningen die de studenten toch niet kunnen kopen of huren maar ik denk wel dat het er mede voor zorgt dat sommige steden uit hun voegen barsten terwijl er in andere steden maar met geen mogelijkheid wat leven in de brouwerij komt. Dus ik zou heel graag wat meer uitstroom zien, uit de studentensteden. Hop hop, wat leven in de periferie!
Ja, dat zou inderdaad fijn zijn. Ik geloof dat het merendeel van afgestudeerd Nederland linea recta vanuit alle windstreken naar Amsterdam komt. Er zijn wel veel huizen van net afgestudeerden, dus Groningse en Utrechtse en Rotterdamse en Leidse huizen waar datzelfde doorschuifsysteem geldt, en daar blijven de meesten wonen tot ze een serieuze relatie hebben en gaan samenwonen. Een huis kopen gebeurt vaak nog later, als er kinderen komen. Rond de 30 dus. Dat was in mijn tijd hetzelfde.
cognac schreef:
18-02-2026 20:40
Zou het niet kunnen dat juist binnen nu en de komende decennia juist veel oudere mensen naar een appartement willen en hun (ruime) woningen weer van de hand willen doen waardoor de huizenprijzen weer iets gaan zakken of is dat ijdele hoop? :-D Ik zie dat wel zitten hoor.
Dit lijkt me logischer ja.
Pluviofiel|Firm believer of Karma
Mijn oudste studeert in Zwolle. Wij hebben daar geen connecties dus dan heb je kamernet, de studie duurt als alles meezit vier jaar, de wachttijd voor een kamer is drie en een half jaar...tja dan zie ik er ook geen meerwaarde in om in te schrijven, blijf dan maar gewoon thuis.
Moet ik erbij zeggen dat er meestal niet meer dan drie dagen per week ook lessen zijn op locatie, verder doet hij alles vanuit huis en in stageperiodes al helemaal niet.
Ik maak me wel behoorlijk zorgen over zijn kansen op een woonruimte na z'n studie...en later voor jongste ook. Uiteraard meteen ingeschreven zodra hij achttien werd, maar hier is 15 jaar wachten heel normaal...
Door dit topic net even een kijkje genomen op kamernet in mijn omgeving. Acht (!!!) m2 voor €1000,- is meer regel dan uitzondering. Ik word gewoon een beetje misselijk van hoe harteloos mensen de woningnood inzetten voor financieel gewin.

Maar voor dagen dat ik het weer eens beu ben dat iedereen het thuis zo naar zijn zin heeft weet ik nu dus dat ik ook iedereen eruit kan gooien, alle kamers kan verhuren en nooit meer hoeft te werken :yes:
cognac schreef:
18-02-2026 20:40
Ijdele hoop, denk ik.
Ze willen wel maar waarom zou je een groot huis verkopen om voor zo’n beetje hetzelfde geld - en vaker voor nog meer - in een klein appartement te gaan zitten ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven