Bemoeien met opvoeding? [Geen OP]

24-06-2021 09:43 379 berichten
Topic gesloten!
anoniem_6497d206ae243 wijzigde dit bericht op 24-06-2021 15:31
99.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
24-06-2021 11:52
Daarnaast als TO heel lelijk tegen kind was geweest, dan ga je toch eerder weg?
Ze zegt letterlijk in die app dat ze dat ook heeft gedaan.
lux- schreef:
24-06-2021 11:48
En voor iedereen die zegt dat die vriendin het kind niet mee had moeten nemen: waar had ze het dan moeten laten aangezien dit speelde toen de scholen dicht waren?

TO had iemand anders moeten vragen, niet haar vriendin met kind dat nergens naartoe kan. Een kind van 6 kan moeilijk maar alleen thuis blijven.
Als de de scholen dicht waren in die periode had vriendin kunnen zeggen ik kom je mee helpen met van alles en nog wat als de scholen weer begonnen zijn.
Een zes jarige mee nemen in een klushuis waar volwassenen druk aan het werk zijn is geen strak plan.
Een zes jarige wil dan aandacht hebben wat logisch is.
KamilleT schreef:
24-06-2021 11:45
Ik vind het zo herkenbaar! Zelfs die boompjes hebben wij gehad. Mijn ex was ook heel beschermend naar zijn spulletjes en onze oudste was zo’n kind dat rustig 3 uur ging zitten kleuren in een hoekje, nooit knoeide en bij herrie haar handen voor haar oren hield. Het zoontje van mijn toenmalig beste vriendin was een ongeleid projectiel, dus die ragde langs muren (en duur behang), probeerde te klimmen in onze net geplante boompjes, als hij een koekje af, zat het overal. Zenuwslopend om die in huis te hebben (vooral omdat ik de volle laag kreeg als ze weer weg waren, maar dat kon zij natuurlijk niet weten).
Mijn jongste is wat meer zoals het jongetje in de OP. Een doodgoed kind maar wel eentje dat wel eens wat probeert, zo’n ijsblokjesmachine vreselijk interessant vindt, en boompjes om in te klimmen of aan te gaan hangen. En altijd vies (tenminste, als kleuter), dus als ik eens met haar op bezoek ging bij mijn ex, altijd opletten dat ze niet met die gore plakhandjes aan zijn behang of antieke voetenbankje zou zitten.
Hopelijk kost het je niet je vriendschap. Een beetje begrip over en weer heb je veel aan.
Ha, ja herkenbaar. Mijn dochter van zes is ook een lieverd, maar wel ondernemend. Zou ook tegen zo'n boom aanduwen, of zo'n la proberen. En ijsblokjes zijn de bom. Ik vind het gedrag allemaal erg meevallen, zeker als kind verder niet vervelend (schreeuwen, stampen, rondrennen etc) is. Dan ben ik ook zo'n moeder die niet meteen overal opspringt: stel dat er een gat in de aarde naast een boompje ontstaat dan maak ik dat wel ff dicht. Stucwerk zou ik vermoedelijk wel voor oppassen.

Alles tezamen, tja, als een vriendin van mij m'n kind steeds zou corrigeren zou ik dat ook niet relaxed vinden. Zou er wrs niks van zeggen, maar het zou me wel irriteren, zeker icm dat 'getrut' (in mijn ogen) over bekertjes waters, boompjes, nieuwe vloeren en muren.
Ik ben overigens ook eens met mijn zoon ergens op bezoek geweest, hij was toen 1.5. Toen kreeg hij een koekje aangeboden met de mededeling dat hij het wel buiten op moest eten want ze wilde geen viezigheid in huis. Het was 12 graden. Hij mocht ook niet door de kamer lopen, want zij had dure spullen en ‘we weten allemaal hoe kinderen zijn.’

Ik heb het koekje afgeslagen en daar kom ik dus niet meer. Jouw huis jouw regels, helemaal mee eens, maar ik voelde me zo volstrekt onwelkom dat het eens maar nooit weer was.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
24-06-2021 11:48
En voor iedereen die zegt dat die vriendin het kind niet mee had moeten nemen: waar had ze het dan moeten laten aangezien dit speelde toen de scholen dicht waren?

TO had iemand anders moeten vragen, niet haar vriendin met kind dat nergens naartoe kan. Een kind van 6 kan moeilijk maar alleen thuis blijven.
Dat had vriendin ook zelf kunnen bedenken toch? Ik vind dat TO volkomen gelijk heeft dat ze geen zin heeft in schade aan haar nieuwe muur/boom of wat dan ook door het kind van een ander. En leren kinderen tegenwoordig niet meer dat kinderen die vragen worden overgeslagen? Ik heb zelf ook een hekel aan kinderen die steeds maar om dingen vragen en ouders die het heel normaal vinden en hun kind niet corrigeren op een ander.
Dit was natuurlijk helemaal leuk, maar na meerdere keren met mijn lade smijten heb ik er een paar keer wat van gezegd. Hij kan perongeluk open gaan, maar het is geen speelgoed.

Ik zou vragen: doe je zacht met mijn nieuwe kastje, Tim? Kijk zó: en dan doe je het voor. Dan weet zijn moeder ervan.
Dan moet het maar zoals het kan
Dragonslayer schreef:
24-06-2021 11:55
En leren kinderen tegenwoordig niet meer dat kinderen die vragen worden overgeslagen? Ik heb zelf ook een hekel aan kinderen die steeds maar om dingen vragen en ouders die het heel normaal vinden en hun kind niet corrigeren op een ander.
De jaren 50 belden....
Nee, ik leer mijn kind niet dat kinderen die vragen worden overgeslagen. Ik leer haar juist dat ze het moet vragen als ze iets wil en moet zeggen als er iets is. Veel gezonder en verstandiger dan dat rare ‘kinderen die vragen worden overgeslagen’.
MadameJean schreef:
24-06-2021 11:54
Ha, ja herkenbaar. Mijn dochter van zes is ook een lieverd, maar wel ondernemend. Zou ook tegen zo'n boom aanduwen, of zo'n la proberen. En ijsblokjes zijn de bom. Ik vind het gedrag allemaal erg meevallen, zeker als kind verder niet vervelend (schreeuwen, stampen, rondrennen etc) is. Dan ben ik ook zo'n moeder die niet meteen overal opspringt: stel dat er een gat in de aarde naast een boompje ontstaat dan maak ik dat wel ff dicht. Stucwerk zou ik vermoedelijk wel voor oppassen.

Alles tezamen, tja, als een vriendin van mij m'n kind steeds zou corrigeren zou ik dat ook niet relaxed vinden. Zou er wrs niks van zeggen, maar het zou me wel irriteren, zeker icm dat 'getrut' (in mijn ogen) over bekertjes waters, boompjes, nieuwe vloeren en muren.
En jij staat erbij en je kijkt ernaar? Sorry maar dat vind ik dus onbegrijpelijk. Je zegt dan niet kijken met de oogjes en niet met je handjes of zoiets? Doet ze dat dan ook in winkels enzo?
Led-lampje schreef:
Als de de scholen dicht waren in die periode had vriendin kunnen zeggen ik kom je mee helpen met van alles en nog wat als de scholen weer begonnen zijn.
Een zes jarige mee nemen in een klushuis waar volwassenen druk aan het werk zijn is geen strak plan.
Een zes jarige wil dan aandacht hebben wat logisch is.
Ja, mee eens. Maar óók TO had kunnen zeggen: joh, aangezien de scholen alweer dicht zijn heb je waarschijnlijk je handen vol. Ik vraag wel iemand anders.

Of iig ervan leren om dat in het vervolg te doen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Melofkim schreef:
24-06-2021 11:59
De jaren 50 belden....
Nee, ik leer mijn kind niet dat kinderen die vragen worden overgeslagen. Ik leer haar juist dat ze het moet vragen als ze iets wil en moet zeggen als er iets is. Veel gezonder en verstandiger dan dat rare ‘kinderen die vragen worden overgeslagen’.
Helemaal eens!
TO: ik denk dat jij gewoon geen jong kind in je nieuwe huis moet uitnodigen. Is voor niemand leuk. Een 6-jarig jongetje zal nooit alleen maar muisstil op de bank zitten. Verstandige app, van je vriendin.
lux- schreef:
Ik ben overigens ook eens met mijn zoon ergens op bezoek geweest, hij was toen 1.5. Toen kreeg hij een koekje aangeboden met de mededeling dat hij het wel buiten op moest eten want ze wilde geen viezigheid in huis. Het was 12 graden. Hij mocht ook niet door de kamer lopen, want zij had dure spullen en ‘we weten allemaal hoe kinderen zijn.’

Ik heb het koekje afgeslagen en daar kom ik dus niet meer. Jouw huis jouw regels, helemaal mee eens, maar ik voelde me zo volstrekt onwelkom dat het eens maar nooit weer was.
Ik word supernerveus van dat soort mensen. Mijn man heeft zo'n tante.

Mijn oudste van zes mag er geen bakje yoghurt van aanrecht naar keuken dragen: 'dat is een heel oud bakje meisje, en ik wil geen vieze boel!'

Ze mogen ook niet in de tuin spelen, ja het mag wel, maar 'als je buiten bent, blijven jullie buiten, ik wil geen vieze boel'.

Van balorigheid gaan ze dan rondlopen en tegen de ruggen van de boeken in de kast aantikken. 'Boeken zijn er om te lezen, niet om aan te zitten!'.

Ze komen dan naar mij toe, 'mam, mogen we iets eten denk je?' waarop het klinkt 'nou kinderen die vragen worden overgeslagen!'

Lamlendig hangen ze vervolgens op schoot en krijgen ruzie (want er passen geen drie kinderen op): 'ze hangen wel erg aan hun. moeder he'.

Totaal andere belevingswereld, daar houd ik het maar op.
Dragonslayer schreef:
En jij staat erbij en je kijkt ernaar? Sorry maar dat vind ik dus onbegrijpelijk. Je zegt dan niet kijken met de oogjes en niet met je handjes of zoiets? Doet ze dat dan ook in winkels enzo?
Mijn dochter mag in een winkel ook gewoon iets aanraken ja. Net zoals ik dat mag. Waarom niet?
Melofkim schreef:
De jaren 50 belden....
Tja op vragen kun je natuurlijk ook gewoon nee antwoorden maar ik denk zomaar dat dan niet gewaardeerd word.
Bij mij heeft een kind weleens een konijn uit zijn hok gehaald en hij liep er onhandig mee rond te sjouwen. Ik heb hem toen onderschept en het dier teruggebracht "want hij had zijn slaap nodig". :proud:

Ik denk dan wel: moeder houd je kind in de gaten anders moet ik dat doen.
Dan moet het maar zoals het kan
In plaats van die app te sturen had moeder ook gewoon kunnen concluderen dat het idee om haar kind mee te nemen misschien leuk was maar dat het in de praktijk gewoon niet werkte, dus dat ze de volgende keer dit soort dingen beter niet kan afspreken als zoon geen school heeft. Ik vind het vrij zeurderig om er achteraf zo'n bericht over te gaan sturen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Melofkim schreef:
24-06-2021 12:00
TO: ik denk dat jij gewoon geen jong kind in je nieuwe huis moet uitnodigen. Is voor niemand leuk. Een 6-jarig jongetje zal nooit alleen maar muisstil op de bank zitten. Verstandige app, van je vriendin.
Dat is wel het tegenovergestelde van kinderen je huis laten vernielen hè?!
Je kunt een 6-jarige heel goed leren om de spullen (met name die van een ander) heel te laten.
Als jij als ouder zijnde daar geen zin in hebt, dan moet je je kind(eren) niet meenemen als je op bezoek gaat bij een ander.
Gaat natuurlijk wel ook een beetje om de manier waarop. Bezem voorzichtig uit handen pakken en zeggen “doe dat maar niet, ga maar even met X spelen” is natuurlijk wel wat subtieler dan “foei stout kind, dit mag je niet doen!”. De eerste is wel wat tactischer dan de andere, maargoed, je kan idd ook weggaan als ouder als ht je niet zint. Snap overigens wel dat het jochie met die zaken gaat spelen want hij mocht nergend aanzitten en had niks te doen. Onhandig van die moeder om hem daar mee naar toe te nemen.
Dragonslayer schreef:
In winkels haalt ze de vloeren niet open inderdaad. Ze pakt wel eens iets op en zet het weer terug ('hee mam! dit weegt 100 gram!') En ik heb nog nooit gezegd 'kijken met je oogjes en niet met je handjes'.

Ik zou waarschijnlijk wel zeggen 'dat is een perk voor de bomen, stop maar even. Wil je nog wat drinken, of een Donald Duck uit mn tas pakken?' ofzo. Maar ik zit niet als een havik de hele tijd te kijken of ze wel overal vanaf blijft ofzo.
Nogevendit schreef:
24-06-2021 12:03
Je kunt een 6-jarige heel goed leren om de spullen (met name die van een ander) heel te laten.
Als jij als ouder zijnde daar geen zin in hebt, dan moet je je kind(eren) niet meenemen als je op bezoek gaat bij een ander.
Wat heeft dat joch vernield dan?
Nogevendit schreef:
24-06-2021 12:03
Maar zwaaien met een bezem is toch niet vandalistisch? Het is niet slim, maar weet hij veel.
Melofkim schreef:
24-06-2021 12:01
Mijn dochter mag in een winkel ook gewoon iets aanraken ja. Net zoals ik dat mag. Waarom niet?
En in het huis van een ander ook?
MadameJean schreef:
24-06-2021 12:04
In winkels haalt ze de vloeren niet open inderdaad. Ze pakt wel eens iets op en zet het weer terug ('hee mam! dit weegt 100 gram!') En ik heb nog nooit gezegd 'kijken met je oogjes en niet met je handjes'.
Ik heb het één keer gezegd, alleen toen kwam het er per ongeluk verkeerd uit, namelijk als: "Kijken doe je met je handen en niet met je ogen." Toen ik het mezelf hoorde zeggen dacht ik: hier klopt iets niet.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Dragonslayer schreef:
24-06-2021 12:01
Tja op vragen kun je natuurlijk ook gewoon nee antwoorden maar ik denk zomaar dat dan niet gewaardeerd word.
Dat snapt mijn kind dan weer wel.
nerdopviva schreef:
24-06-2021 11:24
Ik vraag me een beetje af wat moeder met zo'n appje wil bereiken. Als je het vervelend vindt dat mensen (bij wie je te gast bent) je kind waarschuwen, dan moet je zelf op je kind letten of je kind niet meenemen. Ze kan toch niet van TO verwachten dat ze niets zegt en maar hoopt dat er niets gebeurt? Ik ben ook zuinig op mijn spullen. Dat mag iedereen overdreven vinden, maar ik hoop wel dat het wordt gerespecteerd. En als er dan een moeder is die het geen probleem vindt dat haar kind van alles met mijn spullen doet (zonder dat ik daar zelf wat van mag zeggen), heb ik dat kind liever niet in huis.
Nee, maar net zoals TO dingen mag zeggen, mag moeder ook dingen zeggen. Of dat nu berust op waarheid of logica of normen en waarden of niet.

Op basis van gevoel heeft moeder een bericht gestuurd en daar lijkt mij niets mis mee.

TO kan een net bericht terugsturen met wat haar gevoel was over de dag. Dat kan je met allerlei verwijten en nare dingen doen, of netjes.

Nogmaals, kind had niet mee gemoeten, moeder had kind beter in de gaten moeten houden.

TO had niet bovenop kind hoeven zitten over alles.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven