Ben ik te makkelijk?

12-06-2012 19:42 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:

Man en ik hebben een dochter van 7 jaar. Onze dochter is een sociaal, pittig, maar verantwoordelijk meisje die zich erg goed aan afspraken houdt. Ook lijkt ze zich goed bewust van eigen grenzen (wat kan ik, wat durf ik).

Dochter heeft een rustig, serieus, ietwat bangig vriendinnetje van bijna 8 jaar.

Samen mochten de meisjes van mij vandaag voor het eerst een speeltuintje iets verderop spelen. Dit speeltuintje ligt buiten het zicht in een rustige woonwijk (dorp), waar alleen bestemmingsverkeer komt, ca. 100-150 meter van ons huis.

Ik had met de meiden nog even de route gelopen, om er zeker van te zijn dat ze met de ogen dicht het huis terug konden vinden. Verder hele duidelijke afspraken gemaakt over de do's en dont's, een tasje met pakjes drinken (netjes in de prullenbak gooien) een wekkertje meegegeven die ik drie kwartier later had gezet en de meisjes uitgezwaaid.

Hoewel ik het zelf best spannend vond zo'n eerste keer, voelde ik me geen slechte onverantwoordelijke moeder. Drie kwartier later kwamen de meiden teruggehuppeld en ze vonden het erg leuk (en ook stoer) dat ze in het nieuwe speeltuintje hadden mogen spelen.

Echter, mijn man is het hier totaal niet mee eens en hier hebben we nu al de hele tijd ruzie over. Los van de ruzie, wil ik graag weten of ik nu echt te voorbarig ben, etc. Want dit is een punt (deels door de angststoornis van man) waar wij regelmatig tegenaan botsen en wat voor conflicten zorgt.

over deze situatie:

Totaal aantal stemmen: 115

ik zou mijn kind niet aan je durven toevertrouwen (5%)
ik wou dat ik iets meer van jou had (2%)
moet onderhand wel kunnen op deze leeftijd (40%)
hangt erg van de kinderen/situatie af (23%)
joh, dat deed mijn kind al twee jaar eerder (15%)
ik zou het net zo kunnen doen (16%)
Ik vind het echt zonde dat ons buurmeisje en tevens vriendinnetje van dochter pas zo laat eens een keertje een kwartiertje alleen mag zijn. Ik zal niet zeggen dat het met haar niet goedkomt, want dat komt het vast. En dat ligt 'm natuurlijk echt niet alleen maar in zo'n kwartiertje, maar meer in de algehele manier hoe ze hier in staan. Maar denk wel dat zij op deze manier net zo bangig wordt/blijft als haar ouders zijn. En dat zijn toch echt geen heel sociale mensen. Op zich prima natuurlijk, niet iedereen is sociaal aangelegd. Maar op deze manier leer je het natuurlijk ook niet ( je een beetje makkelijk en los kunnen bewegen in de maatschappij).
En het is zo jammer dat ze het niet samen kunnen doen. Ik vind samen wel een voorwaarde voor dit soort vrijheden. Niet dat een kind een ander kan redden van een enge kerel maar ze kunnen wel even komen melden dat de ander hard gevallen is en ik denk nog steeds dat die kans groter is dan die op het tegenkomen van het enge mannetje. Wat trouwens net zo goed een vader van een vriendinnetje kan zijn en mag ze dan ook niet meer bij iemand thuis spelen? Ik ken uit eerste hand een verhaal waarbij een meisje maandenlang misbruikt werd als ze haar kleine zusje bij een buurtkindje moest ophalen. Niemand die die vader ooit verdacht. Ik denk dat de kans op zo'n drama groter is dan iemand die je kind uit de speeltuin sleurt.
Totaal geen problemen mee, ik vind het van het wekkertje zo'n slim idee. Mijn kinderen kunnen al klok kijken. Maar als ik het eerder had geweten had ik het ook zo gedaan.

Mijn kinderen speelden ook op die leeftijd al uit zicht. Waren wel in de buurt.

Je doet het goed.
Loslaten lijkt me zo moeilijk. Mijn dochter is 3,5 en ik ben blij dat ik die tijd nog even voor me uit kan schuiven.

Maar ik ga dit heel moeilijk vinden. Alleen naar school lopen brrr, ik zou standaard school willen bellen om te checken of ze goed is aan gekomen.

Mijn dochter is van zichzelf niet bang aangelegd. Dus ik denk niet dat ze er iets aan overhoudt als ik haar voorzichtig opvoed en wat later loslaat.

Ik zie hier in de buurt kinderen van 5 jaar hele middagen buiten spelen. Ik begrijp daar weinig van.
Man en ik zijn er in principe nog steeds niet helemaal uit. Hoewel we elkaar nu wat beter begrijpen (het lag 'm vooral ook aan de vorm hoe het gebracht werd en ik moet gewoon het stukje vertrouwen blijven houden dat hij vanzelf wel meekomt, zij het in een veel trager tempo). Ik ben vooral al blij dat mijn man niet zo ernstig is als de buren. Ik bedoel, hij heeft een angststoornis? Wat hebben de buren dan in godsnaam (als ze het al zouden laten uitzoeken)? En de andere buren die op ongeveer hetzelfde niveau omgaan met hun kind als deze buren? Je zou op onze buren afgaand denken dat ik eerder de uitzondering ben, dan andersom.
quote:akaya schreef op 14 juni 2012 @ 20:12:

Totaal geen problemen mee, ik vind het van het wekkertje zo'n slim idee. Mijn kinderen kunnen al klok kijken.

Die van (bijna) acht kan volgens mij wel een beetje klokkijken (groep 4). Mijn dochter is dat nu net aan het leren (groep 3), dus dat gaat nog niet soepel. Maar dan nog, op deze leeftijd zijn ze ook gewoon nog snel verdiept in hun spel en 'vergeten' de tijd makkelijk. Een wekkertje horen ze ten minste.

Moet je geen dure nemen he, zo'n reiswekker vd Hema ofzo. Want ze raken ook nog veel kwijt
quote:schouderklopje schreef op 14 juni 2012 @ 18:54:

Vandaag de buren even aangeklampt, zodat ik iig weet wat zij wel en niet willen.

Nou, tis iig duidelijk dat ze dit niet willen. Dat vinden ze eveneens gevaarlijk met verkrachters e.d. Dus dan houdt het tijdens hun samenspelen iig op. Ook afgesproken de meiden niet alleen te laten, want dat vinden ze onprettig.

Hun dochter mag pas een kwartiertje alleen zijn als ze naar de middelbare school gaat Weird... maar ja, hun dochter, hun regels.
Goed te lezen dat jij en je man er wel uit gaan komen. Dat is het allerbelangrijkste. Het is jammer van het buurmeisje, maar goed. Het is ook niet zo dat ze niet meer kunnen spelen, alleen onder peuter voorwaarden.

Dat meisje gaat toch wel eens vaker spelen bij andere kinderen van de klas? Dan zal ze toch wel vaker 'gevaar lopen'?
Misswispelturig, ik begrijp daar ook niet zoveel van hoor, van dat eeuwige non stop buitenspelen op zo'n jonge leeftijd. Als ik het heb over hier vlakbij (dus niet de directe buurkinderen) dan spelen kinderen van vier jaar oud al tot aan het avondeten (wat laat is) buiten. En vaak daarna ook nog. Die kinderen gaan pas richting negen uur naar huis of bed en zwerven voor mijn gevoel echt uren over straat. En ik zie zelden ouders bemoeien met wat die kinderen uitspoken. Ze worden niet aangesproken of gecorrigeerd op gedrag. Krijgen vaak ook nog een zak snoep of chips mee naar buiten, zodat ze al helemaal hun tetter houden. Dat voelt voor mij echt als geen zin hebben om je met je kinderen te bemoeien. Eerder een soort gemakzucht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven