Ben ik te makkelijk?

12-06-2012 19:42 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Situatie:

Man en ik hebben een dochter van 7 jaar. Onze dochter is een sociaal, pittig, maar verantwoordelijk meisje die zich erg goed aan afspraken houdt. Ook lijkt ze zich goed bewust van eigen grenzen (wat kan ik, wat durf ik).

Dochter heeft een rustig, serieus, ietwat bangig vriendinnetje van bijna 8 jaar.

Samen mochten de meisjes van mij vandaag voor het eerst een speeltuintje iets verderop spelen. Dit speeltuintje ligt buiten het zicht in een rustige woonwijk (dorp), waar alleen bestemmingsverkeer komt, ca. 100-150 meter van ons huis.

Ik had met de meiden nog even de route gelopen, om er zeker van te zijn dat ze met de ogen dicht het huis terug konden vinden. Verder hele duidelijke afspraken gemaakt over de do's en dont's, een tasje met pakjes drinken (netjes in de prullenbak gooien) een wekkertje meegegeven die ik drie kwartier later had gezet en de meisjes uitgezwaaid.

Hoewel ik het zelf best spannend vond zo'n eerste keer, voelde ik me geen slechte onverantwoordelijke moeder. Drie kwartier later kwamen de meiden teruggehuppeld en ze vonden het erg leuk (en ook stoer) dat ze in het nieuwe speeltuintje hadden mogen spelen.

Echter, mijn man is het hier totaal niet mee eens en hier hebben we nu al de hele tijd ruzie over. Los van de ruzie, wil ik graag weten of ik nu echt te voorbarig ben, etc. Want dit is een punt (deels door de angststoornis van man) waar wij regelmatig tegenaan botsen en wat voor conflicten zorgt.

over deze situatie:

Totaal aantal stemmen: 115

ik zou mijn kind niet aan je durven toevertrouwen (5%)
ik wou dat ik iets meer van jou had (2%)
moet onderhand wel kunnen op deze leeftijd (40%)
hangt erg van de kinderen/situatie af (23%)
joh, dat deed mijn kind al twee jaar eerder (15%)
ik zou het net zo kunnen doen (16%)
quote:sabbaticalmeds schreef op 12 juni 2012 @ 23:57:

8?????? echt?Bijna 8 he. Over een maandje.
Wat me gisteren opviel, was dat er toch nog bijna 10% (van de poll) was die aan had gegeven zijn/haar kind niet aan me durven toe te vertrouwen. Ik neem aan dat dit antwoord is aangevinkt, omdat ze het zelf nog te jong vinden? Alleen zie ik dat niet terug in de reacties. Ben juist wel benieuwd naar die reacties. Waarom je het te jong vindt, etc.
Ik vind het niet zo onverantwoordelijk hoor Schouderklopje. Misschien had je het beter de moeder kunnen vragen, aan de andere kant is het maar 100m verderop. Op een keurige wijze achter gelaten. De kinderen zijn nog maar 7, maar ook AL 7.

Ik las ergens dat een 3 jarige al mee ging met een 8 jarige naar de overkant. Dat vind ik wel onverantwoordelijk. Omdat een 3 jarige nog voor geen meter te vertrouwen is kwa impulsiviteit en ik vind dat je een 8 jarige niet verantwoordelijk mag maken.
quote:sabbaticalmeds schreef op 13 juni 2012 @ 00:14:

Ik ben echt verbijsterd. 8 jaar!!!! Mijn kinderen deden op hun 8e al heel veel zelf alleen.

Als je kinderen teveel beschermd dan creeer je angstige mensen. Vraag je ook altijd af of het kind een reeel risico loopt of dat je handelt vanuit je eigen angst. Jouw angst is jouw probleem daar moet je je kind niet mee opzadelen.

Eens.

Kinderen groeien door steeds een beetje meer verantwoordelijkheid te geven ipv klein en beschermd te houden. Dat is veiliger dan angstvallig in de buurt houden.
"Tips over verkrachting meisje

EDE - Over de verkrachting van een 6-jarig meisje in de Edese wijk Rietkampen zijn twintig tips binnengekomen na een uitzending van Opsporing Verzocht.

Een woordvoerder van de politie zei woensdagochtend te verwachten dat er nog meer reacties binnenkomen na de herhaling van het programma woensdag.

Tijdens de uitzending werd een compositietekening getoond van een man die mogelijk betrokken is bij de zaak. Het meisje werd 24 april bij een speelplaats aan de Spinozastate in Ede ernstig misbruikt.

Mogelijk vergreep de dader - die rond de 25 jaar is - zich voor het misbruik van het meisje zich nog aan een volwassen slachtoffer. Justitie heeft een beloning van 10.000 euro uitgeloofd in de zaak."

Ik begrijp dat zolang het goed gaat, dat je als ouder van mening bent dat je je kind alleen op straat moet kunnen laten spelen. Maar wat zouden de ouders van dit 6-jarig meisje nu wel niet denken? Zouden zij het anders hebben gedaan, nu ze hiermee de rest van hun leven verder moeten?
Paloma, dat is precies de reden dat mijn man het niet wil hebben.

Maar weet je wat ik dan denk: moet je, omdat ergens engerds en viespeuken rondlopen, je kind dan zijn of haar vrijheid ontnemen? Je kind laten opgroeien met angst en wantrouwen? Je kind aan jezelf binden, omdat jij als ouder overal gevaar ziet? Want laten we wel wezen, die viespeuken en engerds waren er net zo goed toen jij en ik klein waren en toen onze ouders klein waren. Alleen bestond er geen internet en wist je vaak niet veel meer dan wat er in je eigen wijk gebeurde.

En wat dan? Mag het wel als een kind negen jaar is? Zonder dat het ooit heeft mogen oefenen? Of tien jaar?

Heb je wel eens naar meisjes gekeken van 9 of 10. Die zijn echt niet zoveel weerbaarder dan meisjes van 7 of 8 jaar. Want zodra er een volwassene in zicht komt, is die volwassene 'het grote mens waar je naar luistert'. Ook als dat grote mens minder goede bedoelingen heeft. Dus dan moet je je kind al minstens thuis houden totdat het 9 of 10 jaar is. Maar eigenlijk zijn ze dan nog steeds heel kwetsbaar. Dus dat is niet lang genoeg.

Dan je kind maar bij je houden totdat ze 11, 12, 13 zijn. Wanneer de puberteit om de hoek komt kijken, de hersenen weer terugvallen in een soort onrijpheid (en roekeloosheid door die hormonen) en dan je kind loslaten? Daar waar het niet heeft kunnen oefenen in de wereld met roekeloze hersenen zonder ervaring van de jaren ervoor. Nog kwetsbaarder dan ooit, vanwege hun veranderende lichamen en sexueel gefrustreerde mannetjes en jongens die daar op af komen.

Wat is jouw oplossing dan Paloma? Wanneer en hoe kan het wel?
Volledig eens met je Schouderklopje. Vrij laten naar vermogen hoort bij de opvoeding. Je kunt je kind niet voor alles beschermen helaas. Je kind kan ook van het schoolplein gepikt worden. Wat je beter kunt doen is het weerbaar maken van je kind. Ook dan zijn er geen garanties. Meisjes van 16 worden ook verkracht. Ook maar binnen houden dan?
quote:schouderklopje schreef op 13 juni 2012 @ 12:10:Wat is jouw oplossing dan Paloma? Wanneer en hoe kan het wel?Ik heb geen oplossing. Behalve de oplossing om je kind zo goed mogelijk "gereed te maken" om alleen de weg weer naar huis te kunnen vinden en "het gevaar" te herkennen. Vanaf een bepaalde leeftijd welteverstaan. Kinderen zijn voor mij het meeste kwetsbaar onder de 12 jaar (lagere school leeftijd). Gaandeweg kun je ze wel meer alleen laten doen. Maar met 8 jaar straten verderop, zonder regelmatig toezicht, zou voor mijn geen optie zijn. Wat je ook besluit om je kind toe te staan, denk ik persoonlijk wel dat een deel van de oplossing zou kunnen zijn, is de achteloze houding van veel ouders. Je kunt niet alles tegenhouden, maar je kunt op z'n minst wel erkennen dat je kind "ten alle tijden" gevaar kan lopen. Want helaas is het zo, dat het goed gaat zolang het goed gaat, totdat het een keer misgaat. En hier lezen we gelukkig alleen ervaringen dat het goed gaat. Maar helaas proef ik uit deze reacties dan ook het ongeloof en onbegrip, wanneer er ouders zijn die wat voorzichtiger zijn met het loslaten van hun kinderen.
quote:rozenstruikje schreef op 13 juni 2012 @ 12:18:Meisjes van 16 worden ook verkracht. Ook maar binnen houden dan?Ik realiseer me heus wel dat je het niet zo bedoelt, maar van deze opmerking krijg ik rillingen van over mijn rug. Zo achteloos en cru. Zo van, als het gebeurt, jammer dan, pech hebben, niet miepen en weer doorgaan want wat had je anders gewild? Thuis blijven zitten?
Ik denk dat elke ouder zich bewust is van het risico. Leven is nl. een groot risico.

Ik heb tegen mijn man gezegd (die dit soort dingen vanwege gevaarlijke mannetjes niet wil):

"Schat, tuurlijk zijn er risico's. Maar weerhoudt jou dat ervan om in de auto te stappen en naar je werk te gaan? Terwijl de kans op een (dodelijk) ongeluk voor jou nog vele malen reeler is, dan de kans dat onze dochter ontvoerd wordt?"

Het leven zit bomvol risico's. Je moet alleen de risico's wel realistisch houden.
quote:paloma schreef op 13 juni 2012 @ 13:06:

[...]

Ik realiseer me heus wel dat je het niet zo bedoelt, maar van deze opmerking krijg ik rillingen van over mijn rug. Zo achteloos en cru. Zo van, als het gebeurt, jammer dan, pech hebben, niet miepen en weer doorgaan want wat had je anders gewild? Thuis blijven zitten?Dat maak jij er van.
quote:schouderklopje schreef op 13 juni 2012 @ 13:10:

[...]Dat maak jij er van.En jij gelooft wat jij wilt geloven. En iedereen die anders denkt is gek en niet goed bij z'n hoofd. Zelfs je man vertrouwt je niet meer. En jij gaat hem niets meer vertellen omdat hij aan de medicijnen is en psychische hulp heeft voor zijn angststoornissen. Degene die hier niet spoort, ben jij.
quote:paloma schreef op 13 juni 2012 @ 13:06:

[...]

Ik realiseer me heus wel dat je het niet zo bedoelt, maar van deze opmerking krijg ik rillingen van over mijn rug. Zo achteloos en cru. Zo van, als het gebeurt, jammer dan, pech hebben, niet miepen en weer doorgaan want wat had je anders gewild? Thuis blijven zitten?

Zo is het inderdaad niet bedoeld. Dat het zo overkomt begrijp ik niet, zeker niet in de context van het onderwerp.

Ik bedoel uiteraard dat je niet overal voor kan schuilen. En dat een onderdeel van groter worden meer vrijheden geven is. Je kind kan je niet overal voor beschermen. Natuurlijk wel zoveel mogelijk waar je kan, maar niet waar het vrijheid van ontwikkeling beperkt.

Zo stap je ook in de auto, terwijl je een ongeluk kan krijgen. Die kans is zelfs nog veel groter dan misbruik.

Je kunt beter een kind leren weerbaar te worden, hoewel dat nog steeds het allerergste niet kan voorkomen als iemand echt kwaad wil.
quote:schouderklopje schreef op 13 juni 2012 @ 13:09:

Ik denk dat elke ouder zich bewust is van het risico. Leven is nl. een groot risico.

Ik heb tegen mijn man gezegd (die dit soort dingen vanwege gevaarlijke mannetjes niet wil):

"Schat, tuurlijk zijn er risico's. Maar weerhoudt jou dat ervan om in de auto te stappen en naar je werk te gaan? Terwijl de kans op een (dodelijk) ongeluk voor jou nog vele malen reeler is, dan de kans dat onze dochter ontvoerd wordt?"

Het leven zit bomvol risico's. Je moet alleen de risico's wel realistisch houden.Volgens mij zit jij erop te wachten dat er iets met je kind(eren) gebeurt. Dan kun je namelijk hier op het forum zielig gaan lopen doen. Het leven draait niet alleen om jou en jij hebt een verantwoordelijkheid om je kind(eren) te beschermen voor een kwaad die net zo groot is, als iemand die tegen je auto aan botst. Jij bent verre van realistisch.
quote:rozenstruikje schreef op 13 juni 2012 @ 12:18:

Je kind kan ook van het schoolplein gepikt worden.

Sterker nog, mijn lieve nichtje van vier jaar oud, zat (zit) op school en de kleutertjes spelen nog even buiten. Tis mooi weer. De school is omheind met hekken en vier lieve oppassende kleuterjuffen waken over de kinderen.

Van het ene op het andere moment rijdt er een auto in volle vaart dwars het schoolplein over, onderwijl wat hekken meenemende. Godzijdank viel het qua gewonden ontzettend mee. Er zijn twee kleutertjes geraakt toen de auto tot stilstand kwam tegen een paal en zij hadden 'slechts' een gebroken knie, gebroken arm, en veel schaafwonden. En uiteraard hebben de 'kleuters' het er nu twee jaar later nog steeds over, want het heeft diepe indruk gemaakt.
Afijn, discussie is over wat mij betreft. Zoals ik al eerder zei, zijn dit soort discussies hier schering en inslag. En iedereen maar stoer roepen dat hun kinderen zo heerlijk zelfstandig zijn. Dan hoeven de moeders geen schuldgevoel te hebben wanneer zij boodschappen gaan doen, aan het werken zijn of aan het forummen zijn, terwijl hun kinderen over straat zwerven.
quote:paloma schreef op 13 juni 2012 @ 13:16:

[...]

Volgens mij zit jij erop te wachten dat er iets met je kind(eren) gebeurt. Dan kun je namelijk hier op het forum zielig gaan lopen doen. Het leven draait niet alleen om jou en jij hebt een verantwoordelijkheid om je kind(eren) te beschermen voor een kwaad die net zo groot is, als iemand die tegen je auto aan botst. Jij bent verre van realistisch.Zo ga je lekker?

[...]

Volgens mij zit jij erop te wachten dat er iets met je kind(eren) gebeurt. Dan kun je namelijk hier op het forum zielig gaan lopen doen. Het leven draait niet alleen om jou en jij hebt een verantwoordelijkheid om je kind(eren) te beschermen voor een kwaad die net zo groot is, als iemand die tegen je auto aan botst. Jij bent verre van realistisch.Sorry, ik denk dat jij dat bent, getuige de vele reacties. Doe je soms ook mee met de loterij in de overtuiging dat je hem gaat winnen? Die kans is nl. statistisch net zo groot als dat jouw kind misbruikt wordt in een speeltuin (wist je dat het meeste misbruik voorkomt binnen de veilige muren van je eigen vertrouwde leefomgeving??).

[...]

Volgens mij zit jij erop te wachten dat er iets met je kind(eren) gebeurt. Dan kun je namelijk hier op het forum zielig gaan lopen doen. Het leven draait niet alleen om jou en jij hebt een verantwoordelijkheid om je kind(eren) te beschermen voor een kwaad die net zo groot is, als iemand die tegen je auto aan botst. Jij bent verre van realistisch.Boe?
Zo Paloma, gaat ie lekker? Wat een kútpost, zeg. (die aan Schouderklopje bedoel ik, al is die daarna ook verre van netjes.)
Am Yisrael Chai!
quote:paloma schreef op 13 juni 2012 @ 13:19:

Afijn, discussie is over wat mij betreft. Zoals ik al eerder zei, zijn dit soort discussies hier schering en inslag. En iedereen maar stoer roepen dat hun kinderen zo heerlijk zelfstandig zijn. Dan hoeven de moeders geen schuldgevoel te hebben wanneer zij boodschappen gaan doen, aan het werken zijn of aan het forummen zijn, terwijl hun kinderen over straat zwerven.Je gaat niet eens in op bijvoorbeeld mijn argumenten. Dat je kinderen steeds meer een klein beetje verantwoordelijkheid geeft, naar niveau, om ze op te voeden tot zelfstandige mensen. Schouderklopje heeft die kinderen niet aan hun lot overgelaten. Waarom oordeel je zo hard?

Afijn, discussie is over wat mij betreft. Zoals ik al eerder zei, zijn dit soort discussies hier schering en inslag. En iedereen maar stoer roepen dat hun kinderen zo heerlijk zelfstandig zijn. Dan hoeven de moeders geen schuldgevoel te hebben wanneer zij boodschappen gaan doen, aan het werken zijn of aan het forummen zijn, terwijl hun kinderen over straat zwerven.

Paloma, heb jij eigenlijk kinderen? Zo ja, hoe oud zijn ze? Ben jij bang en angstig aangelegd? Met andere woorden, loop je redelijk ontspannen over straat en dat soort dingen?

Niet gemeen bedoelt, maar besef jij je dat jij degene bent die het sterkst afwijkt qua mening? En de grootste angsten met zich meedraagt? Niet lullig bedoelt, maar bij mijn man is geconstateerd dat hij leidt aan een angststoornis. Aangezien jij dezelfde angsten deelt, sta je er voor open dat jij mogelijk ook een overmatige portie angst bezit? Lijkt me erg lastig en naar voor je
quote:schouderklopje schreef op 13 juni 2012 @ 13:20:

[...]Sorry, ik denk dat jij dat bent, getuige de vele reacties. Doe je soms ook mee met de loterij in de overtuiging dat je hem gaat winnen? Die kans is nl. statistisch net zo groot als dat jouw kind misbruikt wordt in een speeltuin (wist je dat het meeste misbruik voorkomt binnen de veilige muren van je eigen vertrouwde leefomgeving??).Ga hulp zoeken want je bent een gevaar voor je eigen kinderen. En de kinderen van iemand anders.
Vast ongesteld, Rozenstruikje. Tssk.
Am Yisrael Chai!

Afijn, discussie is over wat mij betreft. Zoals ik al eerder zei, zijn dit soort discussies hier schering en inslag. En iedereen maar stoer roepen dat hun kinderen zo heerlijk zelfstandig zijn. Dan hoeven de moeders geen schuldgevoel te hebben wanneer zij boodschappen gaan doen, aan het werken zijn of aan het forummen zijn, terwijl hun kinderen over straat zwerven.Doe ff normaal. Mafkees!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven