Bewust kindvrij, deel 24.

24-01-2019 14:03 3043 berichten
Alle reacties Link kopieren
We kletsen hier weer verder, deel 24 al weer (voorheen ook wel bekend als Vanaf oktober 2010 kindvrij).

Voor iedereen die er voor kiest om geen kinderen te krijgen.

En zoals we in het vorige topic geleerd hebben, zijn we goed bezig voor het milieu:
Elk kind dat niet wordt geboren scheelt jaarlijks 58,6 ton in CO2 uitstoot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
roxy21 wijzigde dit bericht op 24-01-2019 14:31
23.35% gewijzigd
Hope for the best, plan for the worst - Jack Reacher
lilguinea schreef:
30-01-2019 09:47
Bij mijn ouders in het dorp woonde ook een stel, beide een verstandelijke beperking, en ze kregen een kindje. Dat kindje is dus direct na de geboorte door jeugdzorg uit huis geplaatst. Die ouders in alle staten, want het kindje was wel welkom. Ze verwachtten dat ze het kindje nog terug zouden krijgen, maar dat krijgen ze dus nooit meer terug. Triest vind ik dat, was beter geweest als er nooit een kindje was geboren.
Snap die ouders van dat koppel dus ook niet. Als je kind verstandelijk gehandicapt is dan zorg je er toch voor dat het gesteriliseerd wordt voor ze met seks in aanraking komen?
Sommige mensen zijn niet te snappen Redbulletje.

Ik ken een echtpaar, die allebei een (of meer) verstandelijke beperking hebben. Zij heeft er ook nog psychische problemen bij.
Ze hebben 2 kinderen, die ook allebei problemen hebben. 1 van hun kinderen heeft een kindje, met zijn vriendin die ook psychische problemen heeft. Iedereen woont begeleid.
Ik vind het echt zo'n trieste, complexe situatie.
redbulletje schreef:
30-01-2019 09:50
Snap die ouders van dat koppel dus ook niet. Als je kind verstandelijk gehandicapt is dan zorg je er toch voor dat het gesteriliseerd wordt voor ze met seks in aanraking komen?
De ouders van de man hadden zelf het buskruit ook niet uitgevonden en woonden altijd een beetje buitenaf. Moeder is jong gestorven, zoon heeft tot aan de dood van de vader bij de vader ingewoond. Was echt een eeuwige vrijgezel. Het hele dorp was in shock toen ie opeens een vriendin bleek te hebben gevonden via een datingbureau. En plop, opeens was ze zwanger.
Eigenlijk zou bij dat soort situaties de huisarts al hebben moeten ingrijpen ipv het aan de incompetente ouders over te laten.
redbulletje schreef:
30-01-2019 09:50

Dat mag je niet voor een ander beslissen. Daarnaast zijn mensen met een beperking steeds meer zelfstandig/geëmancipeerd, waardoor het niet juist zou zijn om de zelfbeschikking over het eigen lichaam niet te laten gelden.
Verder is vaak de vraag: waar leg je de grens? Persoonlijk ben ik van mening dat als je niet voor jezelf kunt zorgen je niet aan kinderen moet beginnen. Maar dat treft natuurlijk ook veel vrouwen met een andersoortige afwijking/ziekte en dat wordt toch als oneerlijk gezien. Recht op het krijgen van een kind weegt helaas vrij zwaar, ook al verliezen ze na de geboorte gelijk al het recht om het kind te houden.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
30-01-2019 10:13
Dat mag je niet voor een ander beslissen. Daarnaast zijn mensen met een beperking steeds meer zelfstandig/geëmancipeerd, waardoor het niet juist zou zijn om de zelfbeschikking over het eigen lichaam niet te laten gelden.
Verder is vaak de vraag: waar leg je de grens? Persoonlijk ben ik van mening dat als je niet voor jezelf kunt zorgen je niet aan kinderen moet beginnen. Maar dat treft natuurlijk ook veel vrouwen met een andersoortige afwijking/ziekte en dat wordt toch als oneerlijk gezien. Recht op het krijgen van een kind weegt helaas vrij zwaar, ook al verliezen ze na de geboorte gelijk al het recht om het kind te houden.
Ik blijf het krom vinden. Het gaat niet om henzelf maar om 't feit dat ze een kind het leven aan doen en waarschijnlijk ook met 'n beperking opzadelen.
Ik vind het lastige materie. Ik ben zeker voorstander van het zelfbeschikkingsrecht. Tegelijkertijd zou ik sommige mensen echt tegen zichzelf willen beschermen.
Soms hoor ik wel eens mensen zeggen 'Maar zij hebben toch ook recht op een kindje?', waar ik vooral denk: ieder kind zou recht moeten hebben op ouders die er voor kunnen zorgen!
Ik geloof niet meer in sprookjes.
Doornroosje75 schreef:
30-01-2019 10:39
Ik vind het lastige materie. Ik ben zeker voorstander van het zelfbeschikkingsrecht. Tegelijkertijd zou ik sommige mensen echt tegen zichzelf willen beschermen.
Soms hoor ik wel eens mensen zeggen 'Maar zij hebben toch ook recht op een kindje?', waar ik vooral denk: ieder kind zou recht moeten hebben op ouders die er voor kunnen zorgen!

Natuurlijk is het hartstikke krom!

Ik ben ook van mening dat elk kind recht heeft op ouders die voor ze kan zorgen en zowel fysiek, mentaal als financieel gezond is om een kind veilig op te laten groeien. Je zou zelfs kunnen zeggen (als je het ver doortrekt) dat als je als ouder niet voldoet aan deze voorwaarden, je de rechten van je kind schend in het kader van de rechten van het kind en zo.

Maar over het algemeen worden de rechten van de (wens)ouders als zwaarder/belangrijker aangemerkt dan die van een kind. Nou ja, behalve dan als het over anti-abortus gaat, want dan gaat het recht (op leven) van het kind. Helaas is die discussie vaak vervuild met geloofsargumenten en andere zaken.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Full_Moon schreef:
30-01-2019 09:49
Oh crosspost, sterkte perzik!
Ik zal verder geen enge verhalen delen vandaag ;-D

Haha, dank je, maar de horrorverhalen ken ik al lang. :P Ook was ik ooit doktersassistente en heb ik nog geassisteerd bij spiralen plaatsen. Ik weet dus dat de een het uitgilt en tegen het plafond zit, terwijl de ander geen kik geeft. De ervaringen (ook na het plaatsen) zijn nu eenmaal wisselend.

Maar ik durf het wel aan en hoop dat het helpt tegen mijn klachten. Sommige vrouwen schijnen helemaal niet meer ongesteld te worden met een Mirena, lijkt me heerlijk! :heart:
dianaf schreef:
30-01-2019 10:55
Natuurlijk is het hartstikke krom!

Ik ben ook van mening dat elk kind recht heeft op ouders die voor ze kan zorgen en zowel fysiek, mentaal als financieel gezond is om een kind veilig op te laten groeien. Je zou zelfs kunnen zeggen (als je het ver doortrekt) dat als je als ouder niet voldoet aan deze voorwaarden, je de rechten van je kind schend in het kader van de rechten van het kind en zo.

Maar over het algemeen worden de rechten van de (wens)ouders als zwaarder/belangrijker aangemerkt dan die van een kind. Nou ja, behalve dan als het over anti-abortus gaat, want dan gaat het recht (op leven) van het kind. Helaas is die discussie vaak vervuild met geloofsargumenten en andere zaken.
En ook daar hebben die zogenaamde rechten niets met het kind te maken. De lui geven niets om het welzijn van zo'n kind als het eenmaal is geboren. Kan er zo boos om worden.

Iets_perzik, ik ben er zo één! Tien jaar lang niet ongesteld geweest! En dat na bijna 20 jaar vrij heftige menstruatie. Nu sinds een jaar of twee heb ik soms weer wat lekkages. Verwaarloosbaar. Drie inlegkruisjes en twee mini tampons en ik ben weer door mijn menstruatie heen.
Ik geloof niet meer in sprookjes.
dianaf schreef:
30-01-2019 10:13

Ja precies. En het idee om geld te bieden om iemand te steriliseren is echt niet goed...

iemand zit in de 20er jaren finaal aan de grond en neemt dat aan. En kan vervolgens als ze 10 jaar later netjes op de rit heeft, en een leuke partner ineens geen gezin meer stichten. Dat kun je niet maken, om ze voor geld om te kopen om definitief niet zwanger te worden. Tijdelijk misschien wel.

Het artikel ging verder op een andere pagina. Ik zal die eens proberen te plakken.
koekie1980 wijzigde dit bericht op 30-01-2019 13:15
0.51% gewijzigd
Gezond Limburg begint bij zwangerschap

Het project Nu Niet Zwanger brengt seksualiteit en anticonceptie ter sprake bij kwetsbare vrouwen. Via intensieve begeleiding moeten ongeplande en ongewenste zwangerschappen voorkomen worden.

Nu Niet Zwanger maakt in Zuid-Limburg deel uit van het brede programma Kansrijke Start. Daarmee moet de negatieve gezondheidstrend in de regio omgebogen worden. Maar dat is een kwestie van de lange adem. „Dat ga je niet in één of twee jaar in cijfers terugzien. In Rotterdam loopt een soortgelijk programma, dat een horizon kent van twintig jaar. Maar de eerste ­resultaten daar zijn veelbelovend”, zegt Thomas Gelissen, programmamanager Trendbreuk namens de Zuid-Limburgse gemeenten.

Gelissen stelt dat de focus nu op de eerste levensjaren ligt. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die in deze fase een achterstand oplopen, op latere leeftijd meer kans hebben op geestelijke en lichamelijke problemen. „Hoe eerder je begint, hoe beter. Enkele principes hebben we heilig verklaard, zoals het uitrollen van bewezen aanpakken - bijvoorbeeld de gezonde basisschool van de toekomst - en het gebruikmaken van projecten die zich elders in het land hebben bewezen, zoals Nu Niet Zwanger.”

Begeleiding

Het lijkt zo normaal om het over seksualiteit te hebben, maar het is vaak een lastig onderwerp vanwege de intimiteit. Woordvoerder landelijk bureau Nu Niet Zwanger
Nu Niet Zwanger is een van de drie projecten die starten. Hulpverleners zetten daarnaast met Stevig Ouderschap in op intensieve begeleiding van kwetsbare ouders. Ze leggen prenataal en postnataal huisbezoeken af om het zelfvertrouwen, de zelfredzaamheid en het sociale netwerk van ouders te vergroten. Tot slot richt VoorZorg zich op laagopgeleide vrouwen tot 25 jaar die zwanger zijn van hun eerste kind en met meerdere problemen kampen.

Nu Niet Zwanger is enkele jaren geleden in Tilburg opgezet door een verpleegkundige. Zij merkte dat de kwetsbare vrouwen in beeld waren bij diverse instanties, maar dat geen enkele hulpverlener het onderwerp seksualiteit ter sprake bracht. „Het lijkt zo normaal om het erover te hebben, maar het is vaak een lastig onderwerp vanwege de intimiteit. De hulpverlener denkt al snel ‘waar bemoei ik me mee?’”, zegt een woordvoerder van het landelijk bureau Nu Niet Zwanger.

Behalve seksualiteit wordt ook een voorbehoedsmiddel besproken. In Tilburg hebben de gesprekken ertoe geleid dat in 4 jaar tijd 240 van de 289 benaderde vrouwen anticonceptie zijn gaan gebruiken. Dat is een score van 83 procent. Bijna de helft van de 240 koos voor een langdurige anticonceptie in de vorm van een implantaat.

Schoenendoos

Nu Niet Zwanger blijft ver weg van dwang of verplichte anticonceptie. Vrouwen hebben altijd een keuze, benadrukt de woordvoerder. „Daarom werkt deze aanpak zo goed. We gaan het gesprek aan en proberen iemand op andere gedachten te brengen. We stellen vragen als ‘een kind, hoe zie je dat voor je?’, ‘is het handig om nu een kind te krijgen?’, ‘heb je plek voor een kind of komt het in een schoenendoos?’”

Daarmee wordt de vrouw niet geadviseerd of onder druk gezet, „want dan bemoei je je ermee. Zo laten we de keuze aan de vrouw zelf. Bovendien willen de vrouwen later wel graag een kindje, alleen nu niet.” De begeleiding is soms zo intensief dat de hulpverlener meegaat naar de dokter voor het inbrengen van een spiraaltje.

Voorzichtiger

Mieke Steenbakkers van de GGD Zuid-Limburg is een stuk voorzichtiger in de benadering. „Onze insteek is niet om mensen op andere gedachten te brengen. Wij ondersteunen alleen mensen en dat zijn personen die allemaal recht van spreken hebben.” Maar ze geeft ook aan dat de GGD hier nog te weinig verschillende vrouwen in beeld heeft. Bij het SOA-spreekuur van de GGD valt het haar vooral op dat jonge vrouwen anticonceptie niet kunnen betalen.

Met dit programma wordt geld vrijgemaakt voor een spiraaltje of implantaat, die circa 120 euro kosten. Steenbakkers: „Je kunt met anticonceptie veel leed voorkomen ­zoals uithuisplaatsingen of het niet afmaken van een opleiding. Ieder kind dat niet uit huis wordt geplaatst, voorkomt veel maatschappelijk leed en kosten. Een uithuisplaatsing kost op jaarbasis 140.000 euro.” Hoe groot de doelgroep van kwetsbare vrouwen in Zuid-Limburg is, weet ze niet. „In Tilburg hebben ze in een paar jaar ruim tweehonderd vrouwen geholpen. Dat aantal gaan wij heel snel halen.”
Doornroosje75 schreef:
30-01-2019 11:41
En ook daar hebben die zogenaamde rechten niets met het kind te maken. De lui geven niets om het welzijn van zo'n kind als het eenmaal is geboren. Kan er zo boos om worden.

Iets_perzik, ik ben er zo één! Tien jaar lang niet ongesteld geweest! En dat na bijna 20 jaar vrij heftige menstruatie. Nu sinds een jaar of twee heb ik soms weer wat lekkages. Verwaarloosbaar. Drie inlegkruisjes en twee mini tampons en ik ben weer door mijn menstruatie heen.

Klopt. Vandaar dat die discussie vervuild is. Het gaat meer om macht, dan dat er naar een feitelijke situatie gekeken wordt.
240 van 289 vrouwen zijn de pil gaan gebruiken! Dat is een succes dus.

En dat een uit huis plaatsing op jaarbasis anderhalve ton kost... pfff wat een bedragen.
koekie1980 schreef:
30-01-2019 13:20
240 van 289 vrouwen zijn de pil gaan gebruiken! Dat is een succes dus.

En dat een uit huis plaatsing op jaarbasis anderhalve ton kost... pfff wat een bedragen.

Ow, inderdaad. Dat is veel geld!
koekie1980 schreef:
30-01-2019 13:10
Ja precies. En het idee om geld te bieden om iemand te steriliseren is echt niet goed...

iemand zit in de 20er jaren finaal aan de grond en neemt dat aan. En kan vervolgens als ze 10 jaar later netjes op de rit heeft, en een leuke partner ineens geen gezin meer stichten. Dat kun je niet maken, om ze voor geld om te kopen om definitief niet zwanger te worden. Tijdelijk misschien wel.

Het artikel ging verder op een andere pagina. Ik zal die eens proberen te plakken.
Iemand die (geestelijk) beperkt is, wordt niet na 10 jaar opeens in staat om een goede ouder te kunnen zijn natuurlijk.
iones schreef:
29-01-2019 20:58
Mannen willen nooit. Dat is nadeel van mannen..... En daarmee ontzeggen ze je iets wat zo belangrijk voor je kan zijn.

Niet altijd hoor. Door manlief hebben we een hele dikke naaktkat nu :heart: Ik was sceptisch, maar dolblij dat het beestje er nu is!
FallonFerchVirico schreef:
29-01-2019 20:40
Hi! Mijn eerste post op het viva forum!
Ook ik ben bewust kindvrij en blij :P
Erg leuk topic trouwens.
Welkom!
koekie1980 schreef:
30-01-2019 07:44
Check dit... vandaag op de voorpagina vd Limburger. Heeeel goed idee!

Zuid-Limburg scoort al jaren negatief met tienerzwangerschappen, te vroeg geborenen en kinderen met aangeboren afwijkingen. In Tilburg en later ook in Rotterdam en Nijmegen is gebleken dat ongeplande en ongewenste zwangerschappen bij kwetsbare vrouwen kunnen worden voorkomen met intensieve gesprekken en overtuigingskracht. Daar heeft zo’n 80 procent van de benaderde ouders de kinderwens vrijwillig uitgesteld door anticonceptie te gebruiken.

Ik ben wel voor dit project (als in ik ben voor educatie), maar heb moeite met deze woorden. Klinkt een beetje als dwang ofzo.
anoniem_362802 wijzigde dit bericht op 30-01-2019 13:47
32.83% gewijzigd
Vixxen schreef:
30-01-2019 13:43
Ik ben wel voor dit project (als in ik ben voor educatie), maar heb moeite met deze woorden. Klinkt een beetje als dwang ofzo.

Eens, dat vond ik ook een opmerkelijk stuk.
Doornroosje75 schreef:
30-01-2019 10:39

Mensen hebben geen recht op een kind, maar een kind heeft wel recht op goede ouders.

Dat is mijn mening.
Vixxen schreef:
30-01-2019 13:46
Mensen hebben geen recht op een kind, maar een kind heeft wel recht op goede ouders.

Dat is mijn mening.

Eens, maar in de praktijk vindt men dit niet zo. Anders zouden al die medische middelen om zwanger te worden niet voor een groot deel gratis zijn...
Het project vind ik een goed begin. Het blijft een lastige discussie mbt mensen met verstandelijke beperking en het recht hebben of kinderen. Een lange termijn anticonceptie zoals een spiraal of implanon lijkt me hiervoor perfect. In mijn ogen zouden ze in het belang van het (ongeboren) kind helemaal geen kinderen moeten krijgen maar het recht op een kindje weegt dan toch zwaarder dan de rechten van het kind.
Familiemens schreef:
29-01-2019 23:38
Daarnaast ben ik fysiek niet de sterkste. Heb een aantal keer per jaar migraine, vaak na een periode van drukte, weinig slaap. Soms ontkom ik er niet aan al probeer ik het zoveel mogelijk te voorkomen. Als het dan zover is dan ben ik 24 uur van de kaart. Ik kan de eerste 6 uur niet anders dan stil liggen in een donkere kamer hopen dat medicijnen gaan werken en misselijkheid afneemt. Daarna zwakt het iets af maar kan ik niet meer dan even naar toilet, iets lichts eten en slapen. De aanval is na 12 uur vaak weg maar dan ben ik nog zeker 12 uur groggy. Niet in staat om prikkels als tv of harde geluiden te verdragen. Even wandelen, frisse lucht en een beetje in een tijdschrift bladeren met achtergrondmuziekje that's it. Hoe doe je dat met een kind erbij?! Ik bedoel mijn vriend helpt me wat hij op dat moment kan maar kan niet zomaar alles uit zijn handen laten vallen en naar huis.

Ik ben gewoon niet geschikt!
Dit is ook een dingetje bij mij. Ik heb vaak hoofdpijn. Meestal op één plek achter een oog, vaak doortrekkend naar bovenkaak zodat ik ook kiespijn erbij heb. Ik ben gevoelig voor hoofdpijn. Ik leid dan ook een heel geregeld leven. Op tijd naar bed, ook een beetje op tijd uit bed, proberen goed te slapen. Verstoorde nachtrust, zeker een paar x achter elkaar, of achter elkaar laat naar bed gaan, levert bij mij problemen op. Een baby of peuter die de nachtrust verstoort, zou mij heel ziek kunnen maken. Je moet maar doorgaan met functioneren he. Dat zou ik nooit van z'n leven kunnen trekken.
bluewaterrr schreef:
24-01-2019 20:11
Ik vind anders dat ik als kindvrije al goed genoeg ben voor het milieu. En dat ik best elk jaar een verre vliegreis mag maken en elke dag vlees mag eten als ik dat wil! Zonder me daar ook maar een moment beschaamd over te voelen!

De vegetarier die niet vliegt maar wel een kind heeft mag dan qua eten en vliegen 2.4 ton CO2-equivalent per jaar besparen, maar dat is natuurlijk peanuts vergeleken met de 58.6 ton per jaar CO2-uitstoot die hij/zij veroorzaakt door een kind op de wereld te zetten (cijfers van de Zweedse Universiteit van Lund uit post van himalaya in vorige topic)

Eerlijk gezegd raak ik altijd behoorlijk geirriteerd als mensen met kind(eren) kritiek hebben op kindvrijen die elk jaar 1 of meerdere vliegreizen maken, want dat is zo slecht voor het milieu... De impact daarvan is echt maar een fractie van de impact die ze zelf op het milieu hebben door een kind op de wereld te zetten. Maar dat is dan blijkbaar wat anders en wel acceptabel.

En nee, ik hoef geen medaille voor die 58.6 ton CO2 uitstoot per jaar die ik voorkom door bewust geen kind te nemen, maar zeur niet over die 0.8 ton omdat ik vlees eet of die 1.6 ton omdat ik een trans-atlantische vlucht maak.
Oh, ik ben vegetariër, kindvrij en ik vlieg niet eens elk jaar. Mag ik een sticker?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven