Bewust kindvrij sinds 2010, deel 25

vrijdag 30 augustus 2019 om 16:24
Tel daar ook maar bij, zolang je mam als weduwe geen relatie begint met een andere man. Gedaan met de onvoorwaardelijke liefde en je kan de hoogste boom in!redbulletje schreef: ↑30-08-2019 14:59![]()
Ik zou daar serieus niet mee kunnen leven als mijn ouders zoiets zouden flikken.
Ik heb de afgelopen tijd vaak een emigratieprogramma gezien (Wanted Down Under, BBC) en daar gingen mensen een weekje op proef naar Australie of NZ en kregen ze ook filmpjes van hun familie te zien. Hoe vaak de ouders niet jammerden dat ze de kleinkinderen zo gingen missen.
Ik vind het echt heel erg schokkend. Dacht dat liefde voor een kind onvoorwaardelijk was. Zolang je je niet voortplant en geen siblings hebt gelukkig wel!
vrijdag 30 augustus 2019 om 16:38
Dankje, Doornroosje! Fijn dat je schoonfamilie met deze (soms gevoelige) kwestie zo goed omgaat!Doornroosje75 schreef: ↑30-08-2019 16:04Ik zie vooral mijn schoonfamilie als voorbeeld hoe leuk het kan zijn met siblings onderling, als een aantal ervan kinderen krijgen. Fijn onderling contact en mijn schoonouders zijn fantastische opa en oma, zonder daarmee de twee kindvrije kinderen tekort te doen. Ik ben ook echt wel blij met mijn schoonfamilie, omdat ik zo ervaar hoe 'normaal' een familie ook kan zijn.
Ik heb zelf één broer en die heeft twee kids. Mijn moeder was lyrisch toe ze geboren werden. Dat vond ik afwisselend aandoenlijk en irritant. Inmiddels blijkt het nogal een probleem gezin te zijn geworden en zie ik vooral hoeveel zorgen mijn moeder daarover heeft. Dat heb ik haar dan op zijn minst bespaard.
@Puz![]()
Dat je eigen moeder nu een hoop kopzorgen heeft over haar kleinkinderen, klinkt mij ook bekend in de oren. Mijn moeder gebruikt mij om zich lekker te beklagen over zaken waar ze het niet mee eens is aangaande de kleinkinderen (opvoeding, opvang, verzorging, etc etc.) Zucht... ik reageer d'r niet meer op, vreet te veel energie: oma's die zich OVERAL mee bemoeien...
In haar ogen zijn het terechte zorgen. Of ze nu terecht zijn of niet, ik heb bewust geen kinderen genomen om niet geconfronteerd en opgezadeld te worden met kindproblemen. Mijn ouders hebben genoeg zorgen over hun eigen kinderen gehad, maar dat loopt nu doodleuk over in zorgen om de kleinkinderen. Het is een vicieuze circel waar je nooit meer vanaf komt.

vrijdag 30 augustus 2019 om 19:29
Puz_n_Boots schreef: ↑30-08-2019 12:39
Maar over het algemeen ervaar ik het als een aardverschuiving binnen de familie. Niets is meer hetzelfde, de onbezorgde tijd zonder kinderen komt nooit meer terug. Het ergste tot nu toe vind ik om te zien hoe mensen die je al je hele leven kent, veranderen na het krijgen van (klein)kinderen. Mijn ouders zijn erg veranderd hierdoor. Het is zelfs zo erg dat mijn moeder me een keer heeft gezegd meer te houden van haar eerste kleinkind dan van mij (haar eerste kind). Die kwam wel ff binnen! Saillant detail: ze vond het doodnormaal en was ervan overtuigd dat dit voor alle grootouders gold!
Dit vind ik heel erg, deze opmerking. Heel pijnlijk ook voor jou.
Ik ben eigenlijk best nieuwsgierig. Denken en voelen ouders dit echt zo? Zij hebben een kind gebaard, je zou toch zeggen dat je je meer verbonden met je eigen kind voelt dan een kleinkind.
Ideetje voor een nieuw topic met een poll?

vrijdag 30 augustus 2019 om 19:41
Ja, hier ben ik echt benieuwd naar: of meerdere mensen dit herkennen... Overigens zal het ook kloppen wat Luistervink al zei: als ouders grootouders worden, kunnen ze meer genieten, omdat ze wel de lusten, maar minder de lasten dragen. Hoewel... al die oppasopa's en -oma's dragen wel degelijk de lasten als je het mij vraagt. Vooral het eisenpakket waaraan deze mensen op leeftijd nog aan moeten voldoen om aan de wensen van hun kinderen en kleinkinderen tegemoet te komen.
vrijdag 30 augustus 2019 om 20:56
Puz_n_Boots, ik herken helaas de opmerking voor een deel. Gelukkig is onze relatie altijd wel goed geweest, dat scheelt, maar we hebben er wel een knallende ruzie over gehad. Ik vind het nog steeds heel pijnlijk om hier over na te denken en ik word er heel wrokkig van. Zowel tegenover kinderen als tegen mensen die ze wel fantastisch belangrijk vinden.
Maar ik denk er zo min mogelijk aan, want ik wil niet zo zijn.
Buurmeisje is idd echt super leuk. Blijkbaar heeft zij het juiste pakket genen meegekregen mbt haar karakter én ze wordt ook nog eens goed opgevoed. Maar dat zie ik ook bij mijn neefje. Hetzelfde karakter en dezelfde soort opvoeding.
Maar ik denk er zo min mogelijk aan, want ik wil niet zo zijn.
Buurmeisje is idd echt super leuk. Blijkbaar heeft zij het juiste pakket genen meegekregen mbt haar karakter én ze wordt ook nog eens goed opgevoed. Maar dat zie ik ook bij mijn neefje. Hetzelfde karakter en dezelfde soort opvoeding.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
vrijdag 30 augustus 2019 om 20:58
Misschien doet kleinkind hen denken aan de leuke momenten van de eigen kinderen? Daarnaast zijn de eigen kinderen volwassen en niet meer afhankelijk, ik denk dat dát ook scheelt. Voor een kleinkind zijn opa en oma vaak net even specialer dan de eigen ouders, omdat ze met de grootouders vaak alleen maar leuke dingen doen. Net zoals de ouder die het meeste aan de opvoeding doet vaak minder populair is dan de ouder die alleen maar de leuke dingen doet...Blijenvrij schreef: ↑30-08-2019 19:29Dit vind ik heel erg, deze opmerking. Heel pijnlijk ook voor jou.
Ik ben eigenlijk best nieuwsgierig. Denken en voelen ouders dit echt zo? Zij hebben een kind gebaard, je zou toch zeggen dat je je meer verbonden met je eigen kind voelt dan een kleinkind.
Ideetje voor een nieuw topic met een poll?
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

zaterdag 31 augustus 2019 om 10:42
Wauw wat veel verhalen over oma's en hun kleinkinderen. Mijn moeder is nooit een liefdevolle vrouw geweest, ik vraag me soms oprecht wel eens af of ze van mij en mijn zus houdt. Mijn zus heeft echter kids en daar is ze helemaal dol op. Ze is naar hun vele malen meer liefdevol dan ze naar ons ooit is geweest. Dit heeft me nooit zo gestoken omdat ik al lang voor de komst van de kleinkinderen geen goede band met haar had. Maar opvallend is het wel. Zonder je eigen kinderen had je immers niet eens kleinkinderen gehad!

zaterdag 31 augustus 2019 om 10:49
Juist toen ik volwassen en op mezelf was werd onze band juist sterker en konden we als volwassenen onder elkaar leuke dingen ondernemen. We hebben ook vaak samen mooie reizen gemaakt naar o.a. Zuid Afrika, USA, Thailand e.d. en een kleinkind had daar niet bij gepast. Het is een nieuwe fase, met een kleinkind ben je weer terug naar af.dianaf schreef: ↑30-08-2019 20:58Misschien doet kleinkind hen denken aan de leuke momenten van de eigen kinderen? Daarnaast zijn de eigen kinderen volwassen en niet meer afhankelijk, ik denk dat dát ook scheelt. Voor een kleinkind zijn opa en oma vaak net even specialer dan de eigen ouders, omdat ze met de grootouders vaak alleen maar leuke dingen doen. Net zoals de ouder die het meeste aan de opvoeding doet vaak minder populair is dan de ouder die alleen maar de leuke dingen doet...
zaterdag 31 augustus 2019 om 11:08

zaterdag 31 augustus 2019 om 12:10
Net in de supermarkt kreeg ik weer bevestigd waarom ik eigenlijk altijd 's avonds m'n boodschappen doe. Een winkel vol met dreinende, huilende, stampende en zeurende kinderen
Ik dacht echt dat ik gek werd. Ben als een kamikaas door de winkel heen gesjeesd en ben dus uiteindelijk de helft van m'n boodschappen nog vergeten ook daardoor

Ik dacht echt dat ik gek werd. Ben als een kamikaas door de winkel heen gesjeesd en ben dus uiteindelijk de helft van m'n boodschappen nog vergeten ook daardoor

zaterdag 31 augustus 2019 om 12:28
Zo herkenbaar Kissie! Ik wacht ook met smart op de 24-uurs winkels! Sowieso heb ik in supermarkten snel last van teveel prikkels door het licht, net iets te harde muziek en de constante piepjes van de kassa, maar de krijsende kinderen zijn zeker 80% van het probleem.
Ik heb zelf altijd een fantastische band met een oma gehad en ik heb haar gelukkig erg lang mee kunnen maken. Ik zou mijn familie zeker ook een kleinkind gunnen om zo’n band mee op te kunnen bouwen. Maar ze weten dat die er niet gaat komen en begrijpen mijn redenen er achter ook erg goed. Gelukkig houden ze ook van katten
.
Ik heb zelf altijd een fantastische band met een oma gehad en ik heb haar gelukkig erg lang mee kunnen maken. Ik zou mijn familie zeker ook een kleinkind gunnen om zo’n band mee op te kunnen bouwen. Maar ze weten dat die er niet gaat komen en begrijpen mijn redenen er achter ook erg goed. Gelukkig houden ze ook van katten

zaterdag 31 augustus 2019 om 16:28
In supermarkten heb ik de laatste jaren heel vaak last van paniekaanvallen. Dat komt puur door alle prikkels (en nee, ik heb geen autisme of PDD-NOS). Ik heb altijd al een hekel gehad aan boodschappen doen, maar nu ik een dagje ouder word, kan ik al die poespas niet meer verdragen. Het is al een uitdaging voor me om geen rondrennend wild kinderen aan te rijden met mn karretje, laat staan alle prikkels, geluiden etc. in zo'n supermarkt.
Ik ben er dan ook voorstander van dat ouders hun kinderen thuislaten wanneer ze boodschappen moeten doen. Ouders die zeggen dat samen met kids boodschappen doen goed is voor hun ontwikkeling, kan ik echter ook begrijpen.... maar ga dan samen met je kind boodschappen doen als het minder druk is. Dat kan best in de vroegere avonduren en dan voelt zo'n kind zich ook prettiger lijkt mij. Het kind kan beter zijn aandacht erbij houden en is minder snel afgeleid.
Ouders die claimen geen oppas te kunnen vinden voor hun kind en ze daarom overal mee naartoe slepen, kunnen in mijn optiek het beste hun boodschappen online bestellen en laten bezorgen. Houden ze ook meer tijd over voor zichzelf. WIN-WIN!
Ik ben er dan ook voorstander van dat ouders hun kinderen thuislaten wanneer ze boodschappen moeten doen. Ouders die zeggen dat samen met kids boodschappen doen goed is voor hun ontwikkeling, kan ik echter ook begrijpen.... maar ga dan samen met je kind boodschappen doen als het minder druk is. Dat kan best in de vroegere avonduren en dan voelt zo'n kind zich ook prettiger lijkt mij. Het kind kan beter zijn aandacht erbij houden en is minder snel afgeleid.
Ouders die claimen geen oppas te kunnen vinden voor hun kind en ze daarom overal mee naartoe slepen, kunnen in mijn optiek het beste hun boodschappen online bestellen en laten bezorgen. Houden ze ook meer tijd over voor zichzelf. WIN-WIN!
zaterdag 31 augustus 2019 om 16:37
Wat een bijzondere denkbeelden houd jij er toch op na. Oppas regelen om boodschappen te kunnen doen? Niet serieus toch?Puz_n_Boots schreef: ↑31-08-2019 16:28In supermarkten heb ik de laatste jaren heel vaak last van paniekaanvallen. Dat komt puur door alle prikkels (en nee, ik heb geen autisme of PDD-NOS). Ik heb altijd al een hekel gehad aan boodschappen doen, maar nu ik een dagje ouder word, kan ik al die poespas niet meer verdragen. Het is al een uitdaging voor me om geen rondrennend wild kinderen aan te rijden met mn karretje, laat staan alle prikkels, geluiden etc. in zo'n supermarkt.
zaterdag 31 augustus 2019 om 16:55
Mijn moeder ergert zich vreselijk aan mijn 19-jarige nicht (X). Haar 2e stiefkleinkind. Ze kan zichzelf goed verkopen, maar maakt dat niet waar. Vooral tegen mijn moeder is ze vaak onvriendelijk. Als ze er iets aan vraagt zegt ze met een tuttig stemmetje dat ze van niks weet. Of ze is het vergeten. Van de week was afgesproken dat moeder hun lounge-set kwam brengen, dat tijdelijk bij haar stond. Het gezin is nu aan het verhuizen. X deed open, maar liet mijn moeder niet binnen. Want ze had net geslapen en was nog moe. Het was middag. Ze doet bijna alleen computerspelletjes en heeft een oppasbaantje. Stiefzus liet moeder binnen. Na een paar uur helpen daar besloten ze gezamenlijk friet te eten van het kraam. X en haar vriend zouden ketchup en mayo gaan halen. Anders werd het te duur voor z'n allen. Ze hadden een half uur de tijd gehad, maar die 2 waren nog niet terug toen ze konden gaan eten. Terwijl ze een auto hebben en je er in 5 minuten kunt zijn. Stiefzus belde hen op en ze waren nog in de winkel. Sigaretten kopen. De saus waren ze vergeten. Ze gingen er alsnog terug om, maar dan was de friet al bijna op.
Een paar dagen daarvoor had de vriend van X een psychose gehad. De oorzaak weten ze niet. Maar we vermoeden iets. Hij komt uit Portugal en kent X van een game site. Zij is er toen 2 weken op vakantie geweest en na ruim een maand besloten ze samen verder te willen in NL. Hij heeft alles opgeven daar voor haar. Maar zij bepaalt alles voor hem. Waar hij gaat zitten, hoe hij moet lopen met de hond, wanneer ze naar boven gaan. Behalve om te werken mag hij niet van haar vandaan. Anders gaat ze hem steeds lopen bellen. Hij kent ook de taal niet en elke mogelijkheid om die te leren wijst X af. We denken dat het emigreren en de verstikkende relatie hem teveel geworden is.
Een paar dagen daarvoor had de vriend van X een psychose gehad. De oorzaak weten ze niet. Maar we vermoeden iets. Hij komt uit Portugal en kent X van een game site. Zij is er toen 2 weken op vakantie geweest en na ruim een maand besloten ze samen verder te willen in NL. Hij heeft alles opgeven daar voor haar. Maar zij bepaalt alles voor hem. Waar hij gaat zitten, hoe hij moet lopen met de hond, wanneer ze naar boven gaan. Behalve om te werken mag hij niet van haar vandaan. Anders gaat ze hem steeds lopen bellen. Hij kent ook de taal niet en elke mogelijkheid om die te leren wijst X af. We denken dat het emigreren en de verstikkende relatie hem teveel geworden is.
zaterdag 31 augustus 2019 om 19:29
Jij kan natuurlijk ook je boodschappen thuis laten bezorgen. Doe ik ook, wegens prikkels, is zijn geld iedere week weer waard.Puz_n_Boots schreef: ↑31-08-2019 16:28In supermarkten heb ik de laatste jaren heel vaak last van paniekaanvallen. Dat komt puur door alle prikkels (en nee, ik heb geen autisme of PDD-NOS). Ik heb altijd al een hekel gehad aan boodschappen doen, maar nu ik een dagje ouder word, kan ik al die poespas niet meer verdragen. Het is al een uitdaging voor me om geen rondrennend wild kinderen aan te rijden met mn karretje, laat staan alle prikkels, geluiden etc. in zo'n supermarkt.
Lijkt me een gemakkelijkere oplossing dan een bizar voorstel dat ouders in de vroege avonduren boodschappen doen, dan is het juist spitsuur in de meeste gezinnen.
Jij hebt er last van, dan moet je de oplossing bij jezelf zoeken.
Valhalla! Where the brave may live Forever!
zaterdag 31 augustus 2019 om 22:52
Mijn ouders interesseren zich nauwelijks voor hun eigen kinderen en zo mogelijk nog veel minder voor de kleinkinderen. Dat vind ik stiekem juist wel prettig. Ik weet nog dat ze een keer kindertekeningen van mijn nichtje en neefje op de keukenmuur hadden gehangen en dat ik me echt wel beledigd voelde. Onze tekeningen werden nooit opgehangen of zelfs maar bewaard. Gelukkig was dat ophangen een eenmalige uitspatting. Ligt het niet aan ons, maar ze zijn gewoon überhaupt niet zo geïnteresseerd in anderen.Kissie30 schreef: ↑31-08-2019 10:42Wauw wat veel verhalen over oma's en hun kleinkinderen. Mijn moeder is nooit een liefdevolle vrouw geweest, ik vraag me soms oprecht wel eens af of ze van mij en mijn zus houdt. Mijn zus heeft echter kids en daar is ze helemaal dol op. Ze is naar hun vele malen meer liefdevol dan ze naar ons ooit is geweest. Dit heeft me nooit zo gestoken omdat ik al lang voor de komst van de kleinkinderen geen goede band met haar had. Maar opvallend is het wel. Zonder je eigen kinderen had je immers niet eens kleinkinderen gehad!![]()
zondag 1 september 2019 om 08:04
Mee eens.V1k1ng schreef: ↑31-08-2019 19:29Jij kan natuurlijk ook je boodschappen thuis laten bezorgen. Doe ik ook, wegens prikkels, is zijn geld iedere week weer waard.
Lijkt me een gemakkelijkere oplossing dan een bizar voorstel dat ouders in de vroege avonduren boodschappen doen, dan is het juist spitsuur in de meeste gezinnen.
Jij hebt er last van, dan moet je de oplossing bij jezelf zoeken.
Iedereen mag boodschappen doen wanneer het hem/haar het beste uitkomt. In een ander topic verzuchtte iemand dat die langzame oudjes toch ook best om 0900 boodschappen kunnen doen. Want dan was diegene op haar werk en had geen last van ze als zij haar boodschappen later op de dag doet. De supermarkt is geen zwembad, met een uurtje voor ouderen, uurtje voor mensen met kinderen, uurtje voor ...

Overigens mag je van al te hard rond rennende kinderen natuurlijk wel wat zeggen. De supermarkt is geen speeltuin.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

zondag 1 september 2019 om 08:12
zondag 1 september 2019 om 08:15
Heerlijk! Behalve dat dan van alles wat ik op mijn boodschappenlijstje heb staan op is. Dus ik doe dat afhankelijk van wat ik nodig heb.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.

zondag 1 september 2019 om 08:59
Ja true. Alhoewel dat hier eigenlijk alleen maar om het brood gaat. Maar dat is ook vaak al op als ik vanuit m'n werk langs de super ga.
zondag 1 september 2019 om 10:15
Kissie30 schreef: ↑31-08-2019 10:42Wauw wat veel verhalen over oma's en hun kleinkinderen. Mijn moeder is nooit een liefdevolle vrouw geweest, ik vraag me soms oprecht wel eens af of ze van mij en mijn zus houdt. Mijn zus heeft echter kids en daar is ze helemaal dol op. Ze is naar hun vele malen meer liefdevol dan ze naar ons ooit is geweest. Dit heeft me nooit zo gestoken omdat ik al lang voor de komst van de kleinkinderen geen goede band met haar had. Maar opvallend is het wel. Zonder je eigen kinderen had je immers niet eens kleinkinderen gehad!![]()
Misschien is het hetzelfde als met mensen (mannen) die een tweede leg krijgen. Daar doen ze doorgaans veel meer voor dan voor de eerste kinderen. Voortschrijdend inzicht.
Such fun!1

zondag 1 september 2019 om 10:40
Ja zou kunnen. Dat zie je ook vaak idd. Aan de andere kant; als er voortschrijdend inzicht is is het nooit te laat om het ook nog bij je volwassen kinderen anders te doen.