Billenschuiver...

23-05-2009 22:14 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al eens eerder geschreven dat mijn dochter niet wilde tijgeren...dit kan ze nu al een tijdje, maar nu ze heeft ontdekt hoe ze vanaf haar buik naar zit kan gaan doet ze dus alles schuivend op haar billen. Ze is nu ruim 12 maanden.

Ze kan wel op haar handen en kniën zitten, maar maakt geen voorwaartse beweging. Optrekken doet ze tot op haar kniëen.

Ik zou niet weten hoe ik haar moet motiveren tot kruipen. Hebben jullie tips? Het CB ziet toch wel graag dat ze gaat kruipen ivm de verdere motorische ontwikkeling (en de hogere kans op dyslexie als een kind niet kruipt??) en ik denk ook dat als ze wat meer haar benen gaat gebruiken (ze tijgert en bilenschuift nu vooral mbv haar armen) dat ze ook eerder gaat staan zelf.

Ze ontwikkelt zich verder prima hoor; erg fijn met haar taalontwikkeling en fijne motoriek, alleen die grove motoriek wil niet zo.

Is t bovenstaande herkenbaar en wat zijn jullie tips??

Baal soms van mezelf dat ik er zo mee bezig ben, maar ja..
Laat lopen voor billenschuivers? Huh? Datr gaat toch juist sneller, omdat ze eerder zien wat er boven hen gebeurt?

MK liep bij 8 maanden aan de hand en bij 12 maanden los.
@dametje: ik zou je met 9 maanden nog maar geen zorgen maken hoor. Eva is maar een week of 2-3 jonger en die rolt ook maar heel zelden. Bedoel je trouwens dat ze goed kan gaan zitten of dat ze goed zit als je haar neerzet? Dat laatste zou ik liever niet doen, het stimuleert niet om zelf het gaan zitten te ontwikkelen.
Hoi Pebbles,

Nee ze gaat niet zelf zitten, dat doen wij, en dat doen ze op de chreche ook trouwens. Misschien niet slim dus. Tja het is zo ontstaan. Als we haar neerleggen gaat en blijft ze hard huilen als ze geen zin heeft. Merkte wel dat ik heel voorzichtig met haar ben, doe nu bewust wat wildere spelletjes.
quote:tilalia2 schreef op 24 mei 2009 @ 19:46:

(...)

Waar ik nu achterkom - mijn dochter was ook een billenschuiver - is dat er wel een oorzaak kan zijn waarom je kind niet kruipt. Mijn dochter heeft slechte ogen: een lui oog met een behoorlijke sterkte en een cilinder. En nu we bij de fysio lopen omdat haar motoriek niet super is, blijkt dus dat ze daar al heel jong last van had, waardoor ze niet durfde te kruipen. (En later dus ook minder andere dingen durfde uit te proberen)

Qua dyslexie maak ik me bij mijn dochter geen zorgen: die kende alle letters van het alfabet toen ze 2 was en schreef alles op wat je spelde toen ze drie was.

Maar hoed: mocht je slechte ogen in de familie hebben (dus zware sterktes, afwijkende sterktes per oog, of luie ogen) dan is het misschien een idee om daar eens naar te laten kijken.

Ik heb zelf ook nooit gekropen, mijn grove motoriek was altijd wat, ehm... bijzonder , maar dat is goed gekomen en dyslectisch ben ik absoluut niet. Je kan hersenhelften ook op andere vlakken laten samenwerken. In de fijne motoriek, bijvoorbeeld

Interessant... ik heb ook een lui oog, dat nooit verbonden met mijn billenkruipen maar zou zeker kunnen. Ik ben er wel op latere leeftijd pas achtergekomen dat dat ook de oorzaak is van mijn slechte prestaties met bijvoorbeeld balsporten (slechte hand-oog coordinatie.. ik deed dan ook altijd bril af met sporten heh) en algemene "onhandigheid" (glazen omgooien, afstapje missen...). Heeft allemaal met het slecht inschatten van diepte te maken blijkbaar. Mijn ene oog is een beetje plus en de andere een beetje min. Als ik bril niet op heb neig ik met een oog ver en met het ander dichtbij te kijken.

Ik kwam toevallig eens bij een opticien die zelf een lui oog had die een opmerking maakte waardoor het kwartje eindelijk viel, qua onhandigheid. Heeft verder geen nadelige gevlogen gehad voor me of zo, ik was goed in andere sporten als zwemmen en ik had allang aangemomen dat ik soms wat een stuntltje was, ik zie het als een van mijn charmes haha. Daar vooral last van als ik moe was, achteraf wel logisch want dan gaat mijn oog omhoog staan soms. Maar qua intelligentie mankeer ik niks en dyslectisch ben ik ook niet.

Ik vind het dus heel interssant dat tila dit nu noemt in combi met het billenschuiven, als ik naar mezelf kijk met deze aanvullende info kan ik beamen dat dat wel eens zo zou kunnen zijn, bedankt voor het inzicht, zeker in de gaten houden die oogjes van je meisje.

Maar ik heb er dus verder niks aan overgehouden, het zou alleen wel fijn zijn als ik eerder gesnapt.
DoubleDutch, we delen de motoriek, zo te lezen

Pas toen Mk een bril kreeg en opeens wel een schuine helling op en af durfde te rennen, viel bij ons het kwartje. Nu ze afgeplakt is, en het heel veel beter gaat, valt er meer op, en de fysio wijst ons op zoveel dingen die met die ogen te maken hebben...

Wat jij zegt van zwemmen: dat heeft MK ook. Fysio: "Da's niet zo raar he, voor water hoef je niet zoveel te kijken: dat is water, dat voel je om je heen, en water is in het zwembad overal hetzelfde. Logisch dat je je daarin lekker voelt!"

**lampje!**
@dametje wij deden dochter ook neer zetten omdat ze het zelf niet kon, en anders huilde ze net zo lang tot ze zat. Maar met 11 maanden ging ze zelf zitten.
Ach het cb.Ik moest ook gaan oefenen met kruipen omdat hij niet zo lenig is en heb ik niet gedaan.Onze zoon is nu 9 maand en een week en meneertje kruipt het hele huis door.Hij kruipt normaal,tijgert en kont schuift het is maar net hoe het hem uit komt.Trekt zich overal aan op waar hij maar kan loopt van de tafel naar de bank.Ik moest vorige week naar het cb en heb de afspraak afgebeld we hadden ons verslapen,zal je altijd zien normaal zijn we om acht uur uit bed en tja het was half tien nou jammer dan.Dus nieuwe afspraak gemaakt voor als hij zijn prikken weer moet.
Mijn zoontje konthupste ook altijd.Rollen deed ie 1x toen ie 4 maanden was, en daarna pas weer met 9 maanden. I heb er eigenlijk nooit over nagedacht, omdat ie verder normaal overkwam. Ook hóeft een kind pas 9 maanden te zijn om te kunnen rollen, het is de uiterste grens. Mijn zoontje heeft ook nooit gekrepen, en liep toen hij 22 maanden was.

Gelukkig had hij mij en mn vriend als voorbeeld, wij liepen ook pas met 26 en 24 maanden...

Onze jongste was in onze ogen snel, die liep met 16 maanden...

Zolang je ziet dat je kind goed gaat, en alleen wat langzamer is zou ik me niet van alles op de hals halen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven