Boos op je kinderen

26-11-2020 20:14 91 berichten
Hoe vaak ben je boos op je kind(eren)
Vanmiddag kwam het gesprek hier met een vriendin op. Ze claimt dat ze nooit boos is op d'r kind, ze kan altijd tot een oplossing komen door te praten.
Ik doe dat ook maar word toch echt wel eens boos.

Nu voel ik me een slechte moeder, ik ben soms wel dagelijks boos op ze.
Mijn situatie, alleenstaande moeder van een tweeling van bijna 4. Kunnen heel leuk zijn met elkaar maar elkaar ook behoorlijk in de weg zitten. Luisteren is soms toch erg moeilijk voor ze,kan praten tot ik een ons weeg maar op een gegeven moment is het toch klaar.

Hoe vaak ben je boos op je kind(eren)

Totaal aantal stemmen: 146

Dagelijks (34%)
Wekelijks (34%)
Zelden (29%)
Anders namelijk; (3%)
Saivash schreef:
26-11-2020 20:32
Plusssss.... Het hangt er ook echt van af hoe je kind is. De éen luistert veel beter dan de ander. En de éen heeft veel temperament dan de ander....

2 temperamentvolle mannetjes hier
Alle reacties Link kopieren
Ik kan er heel slecht tegen als mijn dochters met elkaar lopen te bekvechten.
“Zij deed dit” “Zij doet dat”.
Als ze dan niet luisteren als ik zeg dat ze moeten stoppen dan schiet ik wel eens uit mijn slof ja...
Geen excuus maar ik heb dagelijks zware hoofdpijn, dit is een situatie waar ik erg overprikkeld van raak.
Dat gebeurt zo’n twee keer per week denk ik.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
En een advies wat ook helpt is "pick your battles"
Alle reacties Link kopieren
Is er geen mogelijkheid dat ze een halve dag langer gaan? Zodat jij na werk eens even neer kan ploffen zonder meteen weer te moeten?

Ik roep ook maar wat want ik heb er ook de balans niet in gevonden. Mijn dochter is 5,5 en heb wel coouderschap maar als ze bij haar vader is ben ik grotendeels aan het werk.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
26-11-2020 20:36
Ga iets regelen, want dit hou je niet vol. (Zie mn onderschrift)
Heb je een gastouder of andere opvang?
Hoeveel uren mag je afnemen en hoeveel gaan ze er heen?
Gaan ze naar een peuterspeelzaal?
Heb je de mogelijkheid om ze te laten logeren een nachtje?

Zo voel ik me momenteel ja. Het lastige is dat nu met corona ze meer thuis zijn met verkoudheid en verhoging, als de 1 verhoging heeft zijn ze beide thuis. Hulptroepen heb ik nu weinig, mede ook door corona dan wel werk. Logeren lukt ook niet.
Ze gaan naar het kdv, 2 verschillende groepen omdat ze zich ook individueel moeten kunnen ontwikkelen.(aldus kdv waar ik ook wel achter stond/ sta) ze zijn nu 4 uur per week tegelijk op de opvang dat ik m'n handen vrij zou moeten hebben
Alle reacties Link kopieren
O en nog een idee, laat ze uit, dagelijks.
Niet de nieuwste kleren aan en naar t bos/park/speeltuin.
Kijk of er in de buurt iets is als peutergym/monkey moves ofzoiets.
Been there, done that, got the T-shirt.
LAgirl82 schreef:
26-11-2020 20:50
Mensen hebben het hier over de time-out methode, op zich best goed, maar Jo Frost zegt ook dat het het beste werkt als je niet boos bent. Je ziet haar ook nooit boos worden. Maar haar geduld bezit ik niet altijd helaas.

Ik gebruik dat ook niet als ik boos ben, dan kies ik ervoor om even weg te lopen voor een kopje koffie oid. Dan geef ik mezelf een timeout om daarna weer rustig verder te praten. Dat helpt altijd wel
Alle reacties Link kopieren
4 uur maar tegelijk op de opvang?!?
Dat is echt te weinig.
Wat is er in vredesnaam mis met 2 broertjes in groep? Lijkt me zo te horen nu juist wel handig. Dan horen ze ook van anderen hoe ze zich tegenover elkaar en samen 'moeten' gedragen.
Die individuele ontwikkeling komt heus wel lijkt mij. Ga eens praten daar. Want zij en jij hebben er niets aan als je met een burnout komt te zitten.

Hoeveel uur kan je belastingtechnisch afnemen en hoeveel gebruik je er nu?
Been there, done that, got the T-shirt.
roxy89 schreef:
26-11-2020 21:25
Ik gebruik dat ook niet als ik boos ben, dan kies ik ervoor om even weg te lopen voor een kopje koffie oid. Dan geef ik mezelf een timeout om daarna weer rustig verder te praten. Dat helpt altijd wel

Dat is inderdaad wel goed ja. Daarna kan je de situatie beter aan.
Alle reacties Link kopieren
O en thuisblijven vanwege verkoudheiden koort. Koorts is pas 38+, tikken ze dat vaak aan?
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Echt daadwerkelijk boos is overdreven maar ik ben elke dag wel een keer geïrriteerd op zoon, de ene keer is het heisa met aankleden, de dag erna met de tanden poetsen en andere verzorging, dan is het drama omdat hij van mij nooit snoep krijgt, kortom elke dag is er wel wat, en ik zou liegen wanneer ik zeg dat ik engelengeduld heb en altijd maar rustig kan blijven.

Laat staan wanneer je er 2 hebt en er alleen voor staat.
Apatura schreef:
26-11-2020 21:24
O en nog een idee, laat ze uit, dagelijks.
Niet de nieuwste kleren aan en naar t bos/park/speeltuin.
Kijk of er in de buurt iets is als peutergym/monkey moves ofzoiets.

Doen we dagelijks! Van peutergym tot peuter dans, en als dat niet is dan zijn we in een speeltuin oid. We wonen heel mooi, veel natuur en op elke hoek een speeltuin. Ook al is het koud en nat, regenkleding aan en gaan. Halen we alledrie ook echt plezier uit.
Als ze ziek zijn of we zijn om andere redenen binnen dan zijn we tenten aan het bouwen, verstoppertje spelen ect. Ze willen ook graag helpen dus de vaatwasser ruimen, tafel dekken en de was vouwen doen ze graag
madamzonderm schreef:
26-11-2020 21:01
Ik vroeg een docent hoe hij zorgt dat hij niet boos wordt. Hij zei: 'ik weet dat ik ga "winnen" dus hoef niet boos te worden'. Dat zelfvertrouwen zouden ouders ook moeten hebben.
Ik vind dat geen vergelijking. Eigen kinderen of die van een ander.
Alle reacties Link kopieren
OldWood hier is t net zo.
En iedere ouder die zegt dat t nooit zo is geloof ik echt niet.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
26-11-2020 21:21
Is er geen mogelijkheid dat ze een halve dag langer gaan? Zodat jij na werk eens even neer kan ploffen zonder meteen weer te moeten?

Ik roep ook maar wat want ik heb er ook de balans niet in gevonden. Mijn dochter is 5,5 en heb wel coouderschap maar als ze bij haar vader is ben ik grotendeels aan het werk.

Nee kdv is beperkt in hun aanbod. Psz is een wachtlijst. En een vriendin vragen om eens op te passen, die hebben zelf ook hun werk en gezin dus daar voel ik me ook bezwaard bij. Dat doe ik alleen bij hoge nood.
Apatura schreef:
26-11-2020 21:33
O en thuisblijven vanwege verkoudheiden koort. Koorts is pas 38+, tikken ze dat vaak aan?

Helaas, als de 1 het niet is dan is de ander het. Afgelopen weken toch paar keer voorgekomen al
Alle reacties Link kopieren
roxy89 schreef:
26-11-2020 21:39
Doen we dagelijks! Van peutergym tot peuter dans, en als dat niet is dan zijn we in een speeltuin oid. We wonen heel mooi, veel natuur en op elke hoek een speeltuin. Ook al is het koud en nat, regenkleding aan en gaan. Halen we alledrie ook echt plezier uit.
Als ze ziek zijn of we zijn om andere redenen binnen dan zijn we tenten aan het bouwen, verstoppertje spelen ect. Ze willen ook graag helpen dus de vaatwasser ruimen, tafel dekken en de was vouwen doen ze graag
Dat klinkt heel fijn Roxy. Geniet daar van. :love:

Hebben ze niet al vriendjes?
Mijn dochter is in de tijd af en toe bij een vriendje gaan spelen zodat ik wat vrije tijd had. Ik ben gescheiden en 2x verhuisd in een jaar tijd tussen haar 2,5e en 3,5e.

Goed dat je de tijd vind om met ze naar buiten te gaan en te spelen. :cheer2:
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
26-11-2020 20:25
Als je dagelijks boos ben dan kan je beter hulp in schakelen.
Wanneer sta jij 'uit'?
Heb je tijd voor jezelf, en dan niet ingevuld door opruimen, schoonmaken enz?
Huh? Ik ben dagelijks boos. Net nog omdat ze tegen me snauwde toen ik haar pyjama niet snel genoeg pakte 😂 Dat vind ik niet oké en dan vraag ik kalm of ze op normale toon tegen me wil praten. Of vind je dat niet boos? Ik ben dan wel boos. Kalm boos. Niet woest of opgewonden, maar ik vind dat niet oké en geef dat dan kalm aan. Zoiets gebeurt elke dag wel dus ik heb ‘dagelijks’ ingevuld.
Minstens 1 keer per week komt het trouwens voor dat ze doorgaat met snauwen of iets weigeren en ik mijn stem iets verhef. Vind je dat boos?
Het lijkt mij toch doodnormaal om op dagelijkse basis je kind aan te spreken op iets wat niet oké is. Overigens heb ik een heerlijk kind en is het verder erg gezellig in huis. Het zijn momentopnames.
Alle reacties Link kopieren
roxy89 schreef:
26-11-2020 21:44
Helaas, als de 1 het niet is dan is de ander het. Afgelopen weken toch paar keer voorgekomen al
Dat is kl*te zeg.

Maar vraag hulp aan die vriendin. Ik snap dat je je bezwaard voelt maar praat. Echt :hug:
Voor jezelf zorgen is net zo belangrijk.

Zoek evt een gastouder er bij als het kdv zo ingewikkeld doet. Ik heb 2 flexcontracten lopen ivm wisselende werktijden. Normaal gaat ze naar de gastouder maar bij vakanties, op vrijdag als ze dan niet naar haar vader is of andere bijzonderheden kannze altijd naar t kdv.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim Er is een verschil tussen streng en boos.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel eens boos op mijn kinderen, ook wel eens geïrriteerd of ongeduldig. Of lichtgeraakt.

Ik denk ook dat daar niks mis mee is. Mijn kinderen zijn nu jonge pubers weten dat ik ook maar een mens ben. En dat ze ook (waar mogelijk) rekening moeten houden met mijn gevoelens. En dat ik ook fouten maak.

Natuurlijk is boos - een keer je stem verheffen. Niet hetzelfde als machteloos - boos, waarbij je nare dingen tegen je kinderen zegt of ze pijn doet of iets dergelijks. Dat laatste heb ik nog nooit gedaan. Maar ik schiet wel eens uit mijn slof (en nou is het afgelopen!). En dan praten we er op een later moment even over. Soms bied ik mijn excuses aan. Soms bieden zij hun excuses aan. Ligt aan de situatie.

Ik kan me zo voorstellen dat wanneer je altijd beheerst, geduldig en in balans bent, je kinderen nog flink zullen schrikken in het 'echte' leven. Want ook leerkrachten/ docenten/ coaches/ vrienden verliezen wel eens hun geduld. En zij zelf ook. Boos zijn is een hele normale emotie, waar je ook mee om moet leren gaan.
Apatura schreef:
26-11-2020 21:57
Melofkim Er is een verschil tussen streng en boos.
Ik vind mezelf dan niet streng hoor. Gewoon, redelijk. En boos over haar gedrag.
Dubbel
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 26-11-2020 22:08
99.58% gewijzigd
Melofkim schreef:
26-11-2020 21:47
Huh? Ik ben dagelijks boos. Net nog omdat ze tegen me snauwde toen ik haar pyjama niet snel genoeg pakte 😂 Dat vind ik niet oké en dan vraag ik kalm of ze op normale toon tegen me wil praten. Of vind je dat niet boos? Ik ben dan wel boos. Kalm boos. Niet woest of opgewonden, maar ik vind dat niet oké en geef dat dan kalm aan. Zoiets gebeurt elke dag wel dus ik heb ‘dagelijks’ ingevuld.
Minstens 1 keer per week komt het trouwens voor dat ze doorgaat met snauwen of iets weigeren en ik mijn stem iets verhef. Vind je dat boos?
Het lijkt mij toch doodnormaal om op dagelijkse basis je kind aan te spreken op iets wat niet oké is. Overigens heb ik een heerlijk kind en is het verder erg gezellig in huis. Het zijn momentopnames.

Dit! Thuis maar ook op het werk komt dat toch best regelmatig voor. Wordt allemaal heel pedagogisch afgehandeld hoor, maar de emotie 'boos' is er echt dagelijks welk een momentje.

Pubers met hybride onderwijs die te beroerd zijn even het tosti-ijzer op te ruimen na de lunch. Nooit een nieuwe zaak in de pedaalemmer doen want hun zooi past altijd nog precies erbij. Over al dat soort dingen voel ik me regelmatig wel even boos.

Maar ook op school, over het eeuwige meidenvenijn, of in groep vier waar dagelijks wordt uitgelegd dat duwen bij het naar binnen gaan gewoon niet handig is.
Alle reacties Link kopieren
*Sally* schreef:
26-11-2020 21:40
Ik vind dat geen vergelijking. Eigen kinderen of die van een ander.
Nou echt. Ik kan veel minder hebben van andermans kinderen dan die van mezelf.
Opbokken met je vervelende gedrag :proud:
Stressed is just desserts spelled backwards

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven