borstvoeding? YEK!

30-08-2009 12:31 368 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die hier zo overdenkt? In magazines, internet en de vele praatjes die je als zwangere om je oren geslingerd krijgt kom ik maar tot een conclusie: bijna iedereen is pro borstvoeding...

Natuurlijk begrijp ik de voordelen van borstvoeding aangaande het versterken van het immuunsysteem en dat het eveneens een gunstig effect heeft op het darmkanaal van de baby, maar ik ben me ook bewust van de nadelen (tepelkloven, frequenter voeden, kolfen etc etc).

Mijn vraag is daarom eigenlijk: hoe voorkom ik eigenlijk dat ik borstvoeding ga geven? Of hoe beëindig ik de borstvoeding na 4-6 weken?
He Q goeie site man. Maaruhhhhh overtuigend bewijs dat Bv tegen middenooronsteking helpt? Hmmm toch echt die 6 mnd gegeven en toch echt een dochter die de ene na de andere middenooronsteking krijgt. Heb ik dan gewoon pech??? Of nee.....ik heb een bijzonder kind (of is het bijzonder BV?)

Oh shit lézen het verminderd de kans met 50%. Ohhhh neeeee, toch geen bijzonder kind
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
quote:movamoba schreef op 30 augustus 2009 @ 21:11:

sauer is volgens mij als arts ingehuurd als adviseur, hij is niet als voedingsproducent gaan schrijven

Of hij nou als adviseur is ingehuurd of in dienst is van de voedingsproducent is een minor detail. De beste man wordt door een producent van flesvoeding betaald om zijn mening te geven over het verschil tussen bv en fv. Denk niet dat we veel van Sauer zouden lezen als hij zou zeggen dat fv niets meer is dan een OK alternatief maar dat bv te allen tijde beter is, of wel soms?

We praten in deze discussie over de bv maffia, maar die paar zeer overtuigde voedende moeders die alle kindjes de beste melk van moeder natuur gunnen en dat misschien iets te enthousiast verkondingen vallen echt in het niet bij de Kunstvoedingsmaffia. Ze mogen niet adverteren, en dus zoeken ze slinkse manieren om (a.s.) moeders te benaderen. Zoals Dr. Sauer, want hee, dat is een dr, dus die zal het wel weten niet waar!? En alle tijdschriften waarin 10 verhalen staan van moeders bij wie bij 9 de bv niet is "gelukt". Ik heb wel eens de redactie van zo'n blad gemaild dat ik dat zo jammer vind en dat ik graag mee werk aan een reportage over succesvolle bv. Nou, 3x raden of ze daarop zitten te wachten?

Ik heb wel eens gehoord dat ziekenhuizen korting krijgen op de sondevoeding van Nutricia als ze op de kraamafdeling Nutrilon gaan gebruiken. Zo veel geld gaat er om in deze business. Dus kom me niet meer aan met de bv-maffia maar kijk eens kritisch naar de aggressieve reclame van Nutricia en consorten.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
.
quote:Supersmollie1 schreef op 30 augustus 2009 @ 21:26:

[...]

Of hij nou als adviseur is ingehuurd of in dienst is van de voedingsproducent is een minor detail. De beste man wordt door een producent van flesvoeding betaald om zijn mening te geven over het verschil tussen bv en fv. Denk niet dat we veel van Sauer zouden lezen als hij zou zeggen dat fv niets meer is dan een OK alternatief maar dat bv te allen tijde beter is, of wel soms?

We praten in deze discussie over de bv maffia, maar die paar zeer overtuigde voedende moeders die alle kindjes de beste melk van moeder natuur gunnen en dat misschien iets te enthousiast verkondingen vallen echt in het niet bij de Kunstvoedingsmaffia. Ze mogen niet adverteren, en dus zoeken ze slinkse manieren om (a.s.) moeders te benaderen. Zoals Dr. Sauer, want hee, dat is een dr, dus die zal het wel weten niet waar!? En alle tijdschriften waarin 10 verhalen staan van moeders bij wie bij 9 de bv niet is "gelukt". Ik heb wel eens de redactie van zo'n blad gemaild dat ik dat zo jammer vind en dat ik graag mee werk aan een reportage over succesvolle bv. Nou, 3x raden of ze daarop zitten te wachten?

Ik heb wel eens gehoord dat ziekenhuizen korting krijgen op de sondevoeding van Nutricia als ze op de kraamafdeling Nutrilon gaan gebruiken. Zo veel geld gaat er om in deze business. Dus kom me niet meer aan met de bv-maffia maar kijk eens kritisch naar de aggressieve reclame van Nutricia en consorten.

En maar 'klagen' dat er zo weinig informatie over flesvoeding is te vinden. Nou als die Blije Dozen zitten vol met flesvoedingsfolders/meuk/samples, een doosje zoogcompressen ben ik er nog nooit in tegengekomen.

Voor bv moet je je er net zo goed in verdiepen.
smollie:

ik denk dat je me niet begrijpt; ik weet dat je me niet veroordeelt, en ik weet inmiddels ook dat ik het weer op dezelfde manier zou hebben gedaan als ik terug in de tijd zou gaan, dus wat dat betreft heb ik wel vrede met mijn keuzes in het verleden mbt tot bv. Ik ken inmiddels ook vrouwen die nu zeggen "ach, je hebt het geprobeerd, en hierop wordt ze ook wel groot" en dat is wat luchtiger dan (hoe goed bedoeld ook) "had je nou maar een lactatiekundige gehad". Beiden is goed bedoeld, alleen het 2e bevestigt voor mij weer dat het me niet gelukt is met bv en dat ik daarin tekort ben geschoten.

Maar: ik heb het langer geprobeerd dan achteraf goed voor ons was, juist omdat er zo op gehamerd wordt dat het het beste is.

En dat vind ik sneu, voor mezelf, en voor anderen die nog gaan proberen om bv te geven. daarom word ik wel persoonlijk geraakt door mensen als witbloempje die alle argumenten om te stoppen wegwuiven en afdoen als egoisme.

Ook zeg ik niet dat je kindermishandeling en fv op 1 lijn zet, voor mezelf zeg ik alleen dat ik sneller geneigd ben om te denken "ik zou het anders doen" ipv iemand veroordelen, maar misschien hang ik wel teveel aan het woordje veroordelen

Voor mij; veroordelen is zodra het strafbaar is, dat is namelijk wat we met elkaar als "fout" hebben bestempeld. De rest van rare gedragingen is afhankelijk van de context, en volgens mij discutabel, dus zou ik dat niet snel veroordelen, maar dan heb je natuurlijk wel je eigen ideeen erover.
Ehm volgens mij heeft topic-openster precies wat ze wil
Dat ben ik nou helemaal met je eens star. Hoezo niks te vinden, heeft nutricia niet 24 uur per dag iemand die je kan bellen?

En smollie, je bent lekker op dreef! Ik kan me wel vinden in wat je zegt, al maak je het wel erg bont af en toe, maar ja, dat geeft wat sjeu aan de discussie.
luxaflex: ik denk dat je gelijk hebt. vooral omdat ze nergens meer te vinden is....

*neemt zich voor om zich niet meer in de open-deur, zwart-wit, uitgekauwde discussies te storten*

ik laat het hierbij, het was me een genoegen
quote:arwen173 schreef op 30 augustus 2009 @ 21:33:

Dat ben ik nou helemaal met je eens star. Hoezo niks te vinden, heeft nutricia niet 24 uur per dag iemand die je kan bellen?

Precies, bijna alle Nutricia's etc. hebben een 24-uurs lijn. Staat zelfs gewoon op de verpakkingen.

Had ik bij mijn borsten niet

Ik zou echt niet geweten hebben waar ik een lactatiekundige vandaan had moeten halen de eerste keer.
Ik zal trouwens niet iemand veroordelen als iemand meteen voor fv kiest om wat voor reden dan ook. Vind het lastig te begrijpen en vind het ook jammer dat iets waar ik zelf zoveel plezier aan beleefd heb, niet zo voelt voor andere vrouwen, maar ik begrijp zoveel niet. En ik doe ook weer dingen die anderen niet begrijpen. Ik laat bv een kindje van 9 weken zeker wel in haar eigen bedje slapen, ook al wil ze dat niet. Om maar eens wat te noemen...
Mijn borsten zijn na 7 maanden borstvoeding (2 maanden geleden gestopt) er niet echt op vooruit gegaan.

Had altijd al een flinke maat, tijdens de bv zelfs maat 75 H (ugh) en nu heb ik 2 leeggelopen dingen hangen. Alhoewel ze bulken nog steeds uit mijn oude pre-zwangerschap bh's, alleen zonder bh ziet het er echt niet meer uit. Ach ja, lekker boeien!
quote:Star schreef op 30 augustus 2009 @ 21:35:

[...]

Precies, bijna alle Nutricia's etc. hebben een 24-uurs lijn. Staat zelfs gewoon op de verpakkingen.

Had ik bij mijn borsten niet

Ik zou echt niet geweten hebben waar ik een lactatiekundige vandaan had moeten halen de eerste keer.ik had vol goede moed bij de eerste een borstvoedingscursus gedaan, leek me nuttig (en was het ook) volgens mij is daar toen wel die tip gevallen. Maar dan nog, is het heel wat makkelijk om een informatie dienst te bellen midden in de nacht dan om een lactatie kundige te vinden die je meteen kan helpen. Maar goed, gelukkig niet nodig gehad, maar ik vind het argument, ik kan niks vinden over flesvoeding, alles is altijd maar borstvoeding echt kul, in mijn beleving is het echt precies andersom, op 1 foldertje bij de verloskundige na dan.
Over dat je borsten veranderen door borstvoeding? geen idee, ik weet wel dat ze bij mij tijdens de zwangerschap ongeveer 3 cups groter geworden zijn (en elke zwangerchap weer een cup erbij), ik weet niet hoe dat afgelopen zou zijn zonder borstvoeding. Met borstvoeding zie ik inderdaad echt wel verschil met vroeguh, toen ik nog fris en fruitig en kindloos was....

Zeg star, hoeveel nachtjes nog?
Dat is mijn ervaring dus ook Arwen.
quote:qwertu schreef op 30 augustus 2009 @ 21:29:

[...]

Die van mij kreeg d'r eerste oorontsteking zeg maar op het moment dat ze d'r eerste fles binnenkreeg. Garantie tot de deur dus, als je wel bij de lucky 50% hoort.

Maarre... ik was weg. Verjaarsvisite gehad en eigenlijk zou het wel aardiger zijn als ik Qlief even hielp met opruimen.

Huppekee aan de slag jij, luie donder

Super gefeliciteerd nog trouwens. Was het leuk??? (oh ws verkeerde topic )

Ik zit hier alleen maar te wachten tot ik de late avondvoeding kan geven (fles trouwens).
quote:arwen173 schreef op 30 augustus 2009 @ 21:39:

Zeg star, hoeveel nachtjes nog?Nog 1 nachtje
Arwen, ik zit zo lekker op mijn veroordeel-stoel. Ik ben het politiek correctie discussiëren even helemaal beu, merk je het!?

Q, jij staat er zeker bont op, dat is toch geen nieuws? Ga even helpen opruimen zeg...

Movamoba, laatste poging dit want na deze post ga ik naar bed. Je trekt het écht persoonlijk. Jij hebt gedaan wat je kon, want je wist niet van het bestaan van de LK af. IK, wederom, IK, zou een LK hebben willen inschakelen. Maar ik ben misschien ook wel over mijn grenzen gegaan in de kraamweek. Ik kwam laatst de kraamhulp tegen die nog precies wist wie ik was en het heel leuk vond om te horen dat Mini nog steeds bv krijgt. Haar woorden: God, dan was al die ellende niet voor niets. Dat jij uit mijn post een bevestiging haalt over dat jij tekort geschoten bent zegt iets over jou, en in hoeverre jij dit "tekortschieten" een plekje hebt gegeven. Niemand hier vindt dat jij tekort bent geschoten, jij bent de enige die dat vindt. Je hebt alles gedaan wat binnen je macht lag, want misschien dacht je dat er een LK aan je bed stond maar was het dus een kraamhulp plus. Houd op met jezelf gek te maken.

Als je zou weten dat iemand zijn kind mishandelt zou je dan ook denken: Goh, dat zou ik anders doen?
quote:Star schreef op 30 augustus 2009 @ 21:40:

Dat is mijn ervaring dus ook Arwen.Jaaaa Star hoeveel nachtjes nog?? (oh weer verkeerde topic denk ik )
ik hoop het voor je. Op naar de gebroken nachten!!
quote:arwen173 schreef op 30 augustus 2009 @ 21:38:

[...]

ik had vol goede moed bij de eerste een borstvoedingscursus gedaan, leek me nuttig (en was het ook) volgens mij is daar toen wel die tip gevallen. Maar dan nog, is het heel wat makkelijk om een informatie dienst te bellen midden in de nacht dan om een lactatie kundige te vinden die je meteen kan helpen. Maar goed, gelukkig niet nodig gehad, maar ik vind het argument, ik kan niks vinden over flesvoeding, alles is altijd maar borstvoeding echt kul, in mijn beleving is het echt precies andersom, op 1 foldertje bij de verloskundige na dan.

Wat nou, mijn laatste post?

Anyway, ik las laatst een eye-opener wat dit betreft. Iemand die alleen maar flesvoedingsinfo kreeg en zich afvroeg waar al die bv info bleef sprak iemand die het juist andersom ervoer. Die kreeg alleen maar info dat bv zo goed was en die zocht nou juist fv info. Wat bleek? Ze hadden gewoon dezelfde folders. Van de fv-fabrikanten die volgens de wet altijd moeten melden dat bv altijd het beste is.

Dus, de folders zijn afkomstig van de maffia, maar vertellen maar dat bv zo goed is en lijken dus afkomstig van de andere maffia.
quote:arwen173 schreef op 30 augustus 2009 @ 21:43:

ik hoop het voor je. Op naar de gebroken nachten!!Ze kunnen niet erger worden dan ze nu zijn eerlijk gezegd, kijk uit naar lief klein hummeltje wat braaf elke drie uur wil drinken
Heerlijk, die stoel om af en toe op te zitten.

En tekort schieten, ach ja, ik schiet zo vaak te kort bij het plaatje wat ik ooit in mijn hoofd had, helaas voor mijn dochters, maar that's life, een moeder die niet perfect is en waar ze maar mee te dealen hebben.
quote:Supersmollie1 schreef op 30 augustus 2009 @ 21:41:

Arwen, ik zit zo lekker op mijn veroordeel-stoel. Ik ben het politiek correctie discussiëren even helemaal beu, merk je het!?

Q, jij staat er zeker bont op, dat is toch geen nieuws? Ga even helpen opruimen zeg...

Movamoba, laatste poging dit want na deze post ga ik naar bed. Je trekt het écht persoonlijk. Jij hebt gedaan wat je kon, want je wist niet van het bestaan van de LK af. IK, wederom, IK, zou een LK hebben willen inschakelen. Maar ik ben misschien ook wel over mijn grenzen gegaan in de kraamweek. Ik kwam laatst de kraamhulp tegen die nog precies wist wie ik was en het heel leuk vond om te horen dat Mini nog steeds bv krijgt. Haar woorden: God, dan was al die ellende niet voor niets. Dat jij uit mijn post een bevestiging haalt over dat jij tekort geschoten bent zegt iets over jou, en in hoeverre jij dit "tekortschieten" een plekje hebt gegeven. Niemand hier vindt dat jij tekort bent geschoten, jij bent de enige die dat vindt. Je hebt alles gedaan wat binnen je macht lag, want misschien dacht je dat er een LK aan je bed stond maar was het dus een kraamhulp plus. Houd op met jezelf gek te maken.

Als je zou weten dat iemand zijn kind mishandelt zou je dan ook denken: Goh, dat zou ik anders doen?

Smollie: lees nou eens goed: ik schrijf ook dat ik weet dat je me niet veroordeelt, en dat ik er inmiddels klaar mee ben, maar dat het me stoort van de bv-maffia dat er nooit gezegd wordt: het is niet gelukt, jammer dan. punt. uit. afgelopen.

er komt vaak nog een "maar wat nou als...." achteraan. en dat is prima, maar het wekt bij mij irritatie op, want ik krijg het nu toch niet meer op gang, dus wat heb ik aan de info om nu te horen dat mijn lactatiekundige misschien toch geen goede was?

zoals ik al vaak heb gezegd vanavond: vast goed bedoeld, maar duidelijk gevalletje van mosterd.

Over kindermishandeling: last time i checked is dat bij wet geregeld dat we dat niet goed vinden (daarmee bedoel ik dat het strafbaar is, want het lijkt erop dat je dat niet snapte), of zit ik ernaast? oftewel: lees eens goed terug.

voel je nou niet aangevallen, want dat is onterecht, en dat heb ik ook benadrukt, maar ik krijg een beetje het gevoel dat ik in herhaling val en dat doet de discussie weinig goed.
quote:Star schreef op 30 augustus 2009 @ 21:45:

[...]

Ze kunnen niet erger worden dan ze nu zijn eerlijk gezegd, kijk uit naar lief klein hummeltje wat braaf elke drie uur wil drinken waardeloos he, die zwangere nachten, waar dat nou ooit voor bedacht is. Slaap geen nacht gewoon normaal 8 uur achter elkaar, je zou toch zeggen dat het slimmer is om een zwangere vrouw enorm te laten tukken in de maanden vooraf aan de bevalling, beetje uitgerust die maanden erna in. Maar nee hoor, hoe uitgeputter hoe beter lijkt het wel.
Maar voel je je schuldig?

Ik zat vanavond te denken over iets wat in deze discussie was gepost, over uber-moeders zijn of zo. En ik kon alleen maar denken: Tjee, ik wou dat ik een uber-moeder was, wat zou het heerlijk zijn als je alles perfect deed en je je nooit hoefde af te vragen of je dit niet beter zus of beter zo had kunnen aanpakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven