borstvoeding? YEK!

30-08-2009 12:31 368 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die hier zo overdenkt? In magazines, internet en de vele praatjes die je als zwangere om je oren geslingerd krijgt kom ik maar tot een conclusie: bijna iedereen is pro borstvoeding...

Natuurlijk begrijp ik de voordelen van borstvoeding aangaande het versterken van het immuunsysteem en dat het eveneens een gunstig effect heeft op het darmkanaal van de baby, maar ik ben me ook bewust van de nadelen (tepelkloven, frequenter voeden, kolfen etc etc).

Mijn vraag is daarom eigenlijk: hoe voorkom ik eigenlijk dat ik borstvoeding ga geven? Of hoe beëindig ik de borstvoeding na 4-6 weken?
Jemig Smollie, jij hebt je nagels echt uit vandaag. Ben ik toch niet van je gewend
nee ik voel me niet schuldig. ik voel me inmiddels ook niet meer tekortschieten. ik voel me achteraf te onwetend om het adequaat te hebben aangepakt, maar ik had nooit verwacht dat het niet zou lukken want met de juiste state of mind is het prima te doen. met een gemiddeld kind dat goed ontwikkeld is en op gewicht. kortom, ik weet inmiddels dat er vele factoren samen toe hebben geleid dat het niet gelukt is, en daar heb ik vrede mee, hoewel ik het wel jammer vind. maar het heeft me een paar maanden gekost om daar te komen.
quote:arwen173 schreef op 30 augustus 2009 @ 21:48:

[...]

waardeloos he, die zwangere nachten, waar dat nou ooit voor bedacht is. Slaap geen nacht gewoon normaal 8 uur achter elkaar, je zou toch zeggen dat het slimmer is om een zwangere vrouw enorm te laten tukken in de maanden vooraf aan de bevalling, beetje uitgerust die maanden erna in. Maar nee hoor, hoe uitgeputter hoe beter lijkt het wel.Rotmens die moeder Natuur
Nou ik haak weer af voor vandaag, star succes vannacht dan bij de bevalling!
star: maak er wat moois van

fijne avond allemaal
quote:movamoba schreef op 30 augustus 2009 @ 21:47:

[...]

Smollie: lees nou eens goed: ik schrijf ook dat ik weet dat je me niet veroordeelt, en dat ik er inmiddels klaar mee ben, maar dat het me stoort van de bv-maffia dat er nooit gezegd wordt: het is niet gelukt, jammer dan. punt. uit. afgelopen.

er komt vaak nog een "maar wat nou als...." achteraan. en dat is prima, maar het wekt bij mij irritatie op, want ik krijg het nu toch niet meer op gang, dus wat heb ik aan de info om nu te horen dat mijn lactatiekundige misschien toch geen goede was?

zoals ik al vaak heb gezegd vanavond: vast goed bedoeld, maar duidelijk gevalletje van mosterd.

Over kindermishandeling: last time i checked is dat bij wet geregeld dat we dat niet goed vinden (daarmee bedoel ik dat het strafbaar is, want het lijkt erop dat je dat niet snapte), of zit ik ernaast? oftewel: lees eens goed terug.

voel je nou niet aangevallen, want dat is onterecht, en dat heb ik ook benadrukt, maar ik krijg een beetje het gevoel dat ik in herhaling val en dat doet de discussie weinig goed.

Je hebt helemaal niets aan die info, maar is het niet gewoon menselijk om je af te vragen "wat nou als?" Ik heb vandaag nog een gesprek gehad over mijn bevalling, die ik ook niet meer terug kan draaien. Ik heb wat de bevalling betreft een heleboel "wat nou alzen". Maakt die bevalling niet anders, maar ik vind dat persoonlijk een prettige manier om dingen in perspectief te zien.

Met het risico dat ik ook in herhaling val, maar hee, dan ga ik echt naar bed . Ja, kindermishandeling is strafbaar en ja, dus heb ik een oordeel over iemand die zijn kind mishandelt. Nee, het geven van fv om een (in mijn ogen) non-reden is niet strafbaar maar dan kan ik er nog steeds een oordeel over hebben. Maar dat mag blijkbaar niet en ik vraag me dus nog steeds af waar de grens ligt.

Anway: trusten.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
een uber moeder doet dus niet alles goed maar ze probeerd het goed te doen, als je dat doet dan ben je al een uber moeder.
Dank jullie

Ik ga naar bed, uitrusten voor wat komen gaat.
quote:Star schreef op 30 augustus 2009 @ 21:50:

Jemig Smollie, jij hebt je nagels echt uit vandaag. Ben ik toch niet van je gewend

God, heb ik me al die tijd meer ingehouden dan ik dacht.

Trusten en tot de volgende keer, zal mijn nagels even bijvijlen ok?
Haha, en het grappige is trouwens dat ik me normaal met deze discussie heel erg kan opfokken, maar dat ik nu heel relaxt ben. Hoe weird is dat dan? Opgefokt discussieer ik dus blijkbaar zachtaardiger dan wanneer ik relaxt ben?
Witbloempje

Ik ben heel erg pro-bv. Bij de zwangerschap was ik heilig overtuigd van het feit dat ik bv ging geven. Ik had alleen flesjes in huis, omdat ik na een paar weken zou moeten kolven en alleen fv in huis, omdat dat nou eenmaal in zo'n blije doos zat.

Zoals ik al eerder zei vond ik het een geweldige ervaring en ik vind het echt jammer als vrouwen het niet eens proberen,

maar..

als ik 12 jaar terug jouw posting gelezen zou hebben, zou ik me voor het eerst zijn gaan verdiepen in de fv. Want als ik érgens niet tegen kan, is het iemand die mij zó dwingend en op zo'n toon verteld wat ik wel en niet mag doen. Maar goed dus, dat het forum nog maar 10 jaar bestaat
Later is nu
Ik lees in deze discussie eigenlijk niks over het combineren van bv en kv. Mijn eerste heeft 12 maanden bv gehad, maar vanaf de 4e of 5e maand heb ik de voedingen overdag vervangen door kv (oa omdat kolven op het werk niet zo goed lukte).

Maar dus toch bv gegeven tot een jaar, dus alleen de avond, nacht- en ochtendvoeding was bv.

Deze manier beviel me echt prima.

Mijn tweede geef ik nu 3 maanden bv, en ik denk dat ik bij haar hetzelfde ga doen als ik weer aan het werk moet.
Da's ook mooi Phillippa Mijn zoontje wilde dat helaas niet.

Ik wilde nog wat rechtzetten ook.. ik was diegene die zei er voor bv niet uit te hoeven, maar.. inderdaad.. het kind moest wel uit bed gehaald. Maar we hoefden gelukkig niet naar de (koude!! want winter) keuken om een flesje te maken en ik kon liggend in bed voeden.

Bij beide kinderen ben ik bij 6 maanden over gegaan op fv, omdat mij toen is gezegd dat ik dan alle voordelen van bv voor m'n kind had bewerktstelligd. (nu zou ik het misschien anders doen) Maar beide kinderen sliepen pas bij 2,5 jaar door. Ik weet nog heel goed hoe ellendig ik dat flesje maken vond. En ja, dat wisselden man en ik af, maar alsnog was de bv makkelijker!
Later is nu
Ha, de aloude discussie!

Ik kan me vandaag goed vinden in wat Smollie zegt (met nagels en al ). Wat me vooral verbaast de laatste tijd, is dat er heel snel over borstvoedingsmaffia wordt gesproken, terwijl de enige partijen met commercieel belang de flesvoedingsfabrikanten zijn. En als je erop let zie je pas hoe slinks zij hun reclame inzetten. Vrijwel alle bladen voor jonge ouders zijn door hen gesponsord, blije dozen, artsen (dr. Sauers zag ik al voorbij komen, al schijnt hij voor het betreffende artikel niet gesproken te zijn door de journalist), aan alle kanten doen zij hun best om jonge ouders aan de flesvoeding te krijgen.

De term 'flesvoedingmaffia' zou in mijn ogen meer op zijn plaats zijn vanwege de commerciële belangen.

Maar ik snap ook wel weer dat het frustrerend is als je geen borstvoeding wilt of kunt geven, en je hoort van alle kanten dat jij het niet goed doet of beter had kunnen doen.

Verder maakt het mij weinig uit of iemand flesvoeding geeft of borstvoeding. Mijn kind krijgt wat haar vader en ik het beste vinden voor haar en voor mijzelf, wat een ander doet moet diegene zelf weten, ik neem aan dat een ander ook een afweging maakt daarin. Het enige is dat ik het fijn zou vinden als borstvoeding geven niet meer een discussiepunt zou zijn, maar gewoon normaal gevonden zou worden, net als het nu normaal gevonden wordt om een flesje te geven.
quote:wen schreef op 30 augustus 2009 @ 23:31:

..... Wat me vooral verbaast de laatste tijd, is dat er heel snel over borstvoedingsmaffia wordt gesproken, terwijl de enige partijen met commercieel belang de flesvoedingsfabrikanten zijn. .........Ik denk dat de term maffia meer wordt gebruikt om het morele dwingende aspect van borstvoeding weer te geven. Als zwangere wordt je gebombardeerd met de positieve aspecten van BV dat je je wel degelijk schuldig gaat voelen(denk ik) als je om wat voor reden geen BV gaat geven.
Over het 'Wat ...als' van de 'maffia': Je hebt er wel wat aan bij een eventueel volgende kind als je nu weet dat je beter een LK kunt bellen als het niet goed gaat. Misschien kun je dan alsnog een hele fijne borstvoedingsperiode hebben.
Later is nu
quote:Supersmollie1 schreef op 30 augustus 2009 @ 22:07:

Haha, en het grappige is trouwens dat ik me normaal met deze discussie heel erg kan opfokken, maar dat ik nu heel relaxt ben. Hoe weird is dat dan? Opgefokt discussieer ik dus blijkbaar zachtaardiger dan wanneer ik relaxt ben?Ik vind je wel leuk zo
quote:

witbloempje schreef op 30 augustus 2009 @ 18:29:

als je geen borstvoeding wilt geven is dat je eigen zaak, maar hou dat dan lekker voor jezelf en geef anderen wel de gelegenheid om eraan te beginnen.

want het is en blijft gewoon beter

Als jij wel borstvoeding wilt geven is dat je eigen zaak, en hou dat dan lekker voor jezelf, en geef anderen wel de gelegenheid om er niet aan te beginnen.

(Dat t beter is, hoor je mij niet tegenspreken, dat is gewoon zo. )

hoi sunlight,

doe ik niet, ik stimuleer graag mensen om het wel te doen, en ik coach mensen die het doen en achteraf zijn ze me vaak erg dankbaar daarvoor.

Veel mensen geven de borstvoeding op, juist door die negatieve berichten van anderen, ik vind dat je mensen moet stimuleren met de borstvoeding door te gaan en dat je ze moet steunen waar je kan als ze het moeilijk hebben,

negatieve berichten over borstvoeding de-motiveerd alleen maar, en geeft mensen het gevoel als het even niet zo lekker loopt van "het zal toch wel niet lukken", "ik hou dit toch niet vol"

Wat ben jij inconsequent zeg, mijn hemel. Heb je wel eens gehoord van leven en dan ook laten leven?

Nee zeker. Dus de mensen die A kiezen moeten B met rust laten, maar de mensen die B kiezen, die mogen door A lastiggevallen worden. Jaja. Ik snap m.

Nee, die mensen die jij "coacht" (ikzelf zou het scharen onder betweterig, drammerig en op een betuttelende toon je wil opdringen aan iemand) zullen inderdaad blij met je zijn.

Mensen zoals jij kun je in je kraamtijd missen als kiespijn. Daarbuiten ook trouwens.
..
.
ik vind je woordkeuze wat jammer dorinde.

mn kind lurkt niet aan de tiet

mijn kind drinkt aan de borst

klinkt een stuk minder vervelend
quote:libertas schreef op 31 augustus 2009 @ 04:46:

[...]

Ik denk dat de term maffia meer wordt gebruikt om het morele dwingende aspect van borstvoeding weer te geven. Als zwangere wordt je gebombardeerd met de positieve aspecten van BV dat je je wel degelijk schuldig gaat voelen(denk ik) als je om wat voor reden geen BV gaat geven.aan de andere kant word je ook allemaal KV toegestopt bij verloskundige praktijk , de felicitatiedozen etc etc
.
Ik merk er anders helemaal niets van, of iemand vroeger wel of geen BV heeft gehad hoor.

Oh. Jeetje. Nou als jíj er niets van merkt zijn al die wetenschappelijke onderzoeken ook nergens voor nodig natuurlijk!

Ik zou even een persberichtje uitdoen: "Dorinde merkt niet of iemand aan een tiet heeft gelurkt, dus borstvoeding is niet beter dan flesvoeding"

Je mg dan wat simpel zijn, zoals je zelf al schrijft, hier heb je natuurlijk keihard bewijs in handen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven