Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ja, bij de meeste drogisten wel. Wel even opletten, je moet een startset hebben (daar zitten de deksels bij)
Wat leuk dat er hier zoveel ervaringen uitgewisseld worden!

hoeveelheid kolven - drinken: helaas een bekend probleem. Zorg dus voor voorraad in de vriezer zodat je het verschil kunt aanvullen.

hoeveelheid drinken per voeding: ik lees dat je steeds meer in de fles doet, maar waarom? Vraagt je ukkie om meer? Toen Loesje voor het eerst naar de opvang ging wisten we niet precies hoeveel ze dronk. Ze hebben toen kleine hoeveelheden opgewarmd (ik geloof 60 cc ofzo) en als ze nog wilde drinken kreeg ze nog een portie. Eigenlijk gaat het nog steeds zo, maar nu met als basis 150cc en uitlopers naar 200.

melk bewaren en meegeven: hier een medela-kolf. Ik vang de melk op in medela-flesjes of Hema-sapflesjes als de medela's op zijn. Ik bewaar ze daar ook in (niet invriezen, daarover heb ik al eens uitgebreid bericht :-)) en geef het daarin mee naar de opvang. Ze gieten het dan over in de Breast Flow fles. Ik giet trouwens kleine porties alleen bij elkaar als de melk goed afgekoeld is, daardoor staan er soms wel 6 halfvolle flesjes in de koelkast.

Omdat er altijd de mogelijkheid is dat ze op het KDV per ongeluk een flesje omstoten ligt er ook een voorraad van 150cc in blokjes van 10cc in de vriezer. Dat vind ik nog wel een heel georganiseer want ze hebben alleen zo'n bovenvakje met klep en daarin kan het iets van 4 weken bewaard blijven dus dat moet ik wel in de gaten houden. Ontdooien doe ik altijd de avond ervoor (avondritueel): kleine hoeveelheden bij de melk in de medela-flesjes in en als dat niet past in een afsluitbare fles (oude Breast Flow met deksel) - maar hier zou je ook alufolie kunnen gebruiken lijkt me.

Al met al loopt het hier als een volleerd zuivelbedrijf zonder restafval en als er een keer iets over datum is gaat het in het badwater. Soms lassen we daarvoor zelfs een extra badbeurt in
quote:Ring1981 schreef op 18 september 2009 @ 13:34:

Mag ik even wat tips?

Over anderhalve week ga ik weer aan het werk na mijn verlof. Daar wil ik gaan kolven (is nog wel wat gedoe over, maar ze zoeken het maar uit)...

Ik heb een Ameda Lactaline kolf. Daar passen de flesjes van Ameda zelf op (heb ik er twee van, vang ik alleen maar melk in op, ik laat 'Miep' nooit uit deze flesjes drinken) en ook Difrax S-flessen (heb ik er ook twee van, vang ik melk in op en laat ik 'Miep' dus uit deze flesjes drinken). Hoe kan ik het nu het beste gaan aanpakken allemaal? In wat voor flesjes moet ik gaan kolven (moet ik meer Ameda flesjes kopen of meer S-flessen)? Hoeveel heb ik er nodig (voor kolven en voor de oppas, in totaal)? Hoe geef ik die melk mee aan de oppas (mijn schoonmoeder en mijn moeder): ingevroren, ontdooid en apart per voeding in flesjes, of ontdooid en op een andere manier? En hoeveel dan?

Hopelijk (vast wel) zijn hier ervaringsdeskundigen die mij eens goed kunnen uitleggen wat handig is. Zodat ik beslagen ten ijs kom straks.

PS. Hoe maak je je kolf schoon op het werk? Alleen met water en dan goed afdrogen? Ik kook sowieso één keer per dag alles uit.

Hoi Ring,

Ik heb ook de Ameda. Ik neem de kolf in tas met zakjes of bewaarbekers (Avent Via) mee. Op werk giet ik na het kolven melk in die flesjes/zakjes en dat gaat meteen in de koelkast. De kolfflesjes spoel ik met heet water af en wikkel ik in een theedoek. Thuis maak ik ze nog even echt schoon met een sopje. Eens in de zoveel tijd kook ik de hele handel uit.

De melk in flesjes/zakjes vries ik in als het niet meteen nodig is. Anders zet ik het in de koelkast voor bijv. de volgende dag naar het kdv of bij oma. Soms haal ik iets uit de vriezer. Dat laat ik dan als eerste geven, dan kan ik wat over is (en dus verser) evt. altijd weer invriezen. Anders zou het weg moeten als het over is. Nu gooi ik vrijwel nooit iets weg.

Ik gebruik ook de s-fles, maar ik heb maar twee van die kleintjes. Meisje drinkt in de fles niet veel meer dan 100-150 cc. De melk wordt op het kdv (en door oma) overgegoten in dat flesje en dan opgewarmd. Ik bewaar niks in die flesjes, omdat ze niet 'waterdicht' zijn door dat ventiel.

Ik heb van alles geprobeerd aan invriezen, zakjes van Ameda, ijsklontjes, maar ik vind de avent-bekers nog wel het handigst. Daarin giet ik de melk over na het kolven, vries ik het in en geef ik het mee. Ze zijn goed afsluitbaar (hoewel ik er vandaag een had met een barst erin, dus toch melk weggegooid op de grond ) en makkelijk schoon te maken. Ik heb de grootste en daar gaat zo'n 240 cc in. Precies 2 voedingen hier, meestal. Ik heb ook de kleintjes, ook prima, maar dacht dat ze later vast meer zou gaan drinken, dus dan zonde.

Het is even wennen en proberen hoor. Ik zat best wat te zenuwen, de eerste keren, maar inmiddels loopt het wel. Succes ermee!
Die bekers zijn idd gewoon bij de drogist, prenatal en andere babyzaken te koop. Maar hier hebben ze bij de een weer geen deksels en bij de ander weer geen bekers. In die startset zaten alleen de 180 ml en ik wilde de 240ml, dus los gekocht. Maf eigenlijk, waarom zou je losse bekers zonder deksel verkopen?
Dat begreep ik dus ook al niet Sterre, maar de dame in de drogisterij zei dat de bekers verslijten maar de deksels niet. Al doe ik toch al een hele tijd met die bekers.
O, haha, tja, daar zit wat in. Maar wat zou er nou slijten aan zo'n kunststof beker? Aan de andere kant, ik heb ze nog niet zo lang en de eerste is dus al gesneuveld.
Ik heb even geen tijd om het hele topic door te lezen, maar de laatste pagina gescand en je vriest bv dus in in speciale bewaarbekers? Want ik hoorde ook wat over zakjes, ijsblokzakjes en weet ik wat nog meer en nu zie ik door de bomen het bos even niet meer...
Ring: je kunt als je 2x moet kolven volgens mij het beste je kolf koud afspoelen en in een hydrofiel gewikkeld in de koelkast bewaren, tegen bacteriegroei. Doe het geheel bijv. in een grote ziplockbag. Mijn volle flessen melk deed ik op het werk ook nog in een ziplock waar mijn naam op stond.

Eerlijk gezegd mis ik het kolven op mijn werk he-le-maal niet. (ik had jullie toch wel eens over het griebuskolfhok verteld?) Maar ik geniet met volle teugen weer van het voeden 's avonds en 's nachts! Vooral omdat ik nu weer intensief werk en hij mij overdag vaak niet ziet ben ik zo blij dat we na werktijd weer een fysieke connectie kunnen maken tijdens het voeden! Ook 's nachts vind ik het ideaal. Blij dat ik nog even doorvoed.
En wat je dan vooral niet moet doen...is vitamine d in de laatste fles druppelen, en er dan achter komen dat het dentinox is. Daar ging 240 ml door de gootsteen...

Wat slaapgebrek al niet kan veroorzaken!
anoniem_90424 wijzigde dit bericht op 18-09-2009 19:34
Reden: en typen is ook al moeilijk
% gewijzigd
Oh shit Yeno! Had je bijna een kind met een verdoofd maag- darmstelsel gehad. En wat zonde van de melk...

MM, hoe gaat het nu dan qua hoe je je voelt? Is dat nu ook beter nu je minder voedt?

Minie, het is net wat je zelf het prettigst vindt, even uitproberen dus. Het kán in ijsblokzakjes of -bakjes, je kunt het ook opvangen in een bekertje of flesje en daarin invriezen.
Wen, ik voel me eerlijk gezegd bevrijd doordat mijn dag overdag niet meer wordt gestructureerd door de voedingen/het kolven. De bezigheid vond ik nooit heel vervelend (nou ja, dat kolven in dat hok daargelaten) maar meer het gevoel dat je altijd de klok in de gaten moet houden, niet op die tijd even weg kunt etc. Ik merkte pas toen ik stopte wat een opluchting dat was. Ik voel me wat minder neerslachtig, maar nog steeds niet fit. Maar goed, dat kan ook van de uitputting komen, onze nachten zijn zeer gebroken de laatste tijd. Sowieso is mijn zoon eigenlijk altijd om 5 uur wakker, vaak ook nog een keer om 2 uur en de afgelopen 2 nachten was hij verkouden (oorpijn misschien ook) en was hij dus elk UUR wakker. Pfff. Fijn dat ik hem aan kon leggen.

Ik bedoel: ik voel me gewoon kapot moe zoals dat heet, maar of dat van de gebroken nachten, het fulltime werken, het forensen, mijn verkoudheid of nog een beetje van de bv komt, dat weet ik niet.
Eén voor één elimineren MM, te starten met de verkoudheid (ik probeer het nu uit mét verkoudheid, bevalt nog niet erg goed tot nu toe)

Misschien je vorige berichtje nog even aanpassen qua naam?
Ja, dank je, kun je zien hoe moe ik ben

Ik realiseer me ook dat dit de moeilijkste periode is: op stoom komen qua werk (het is echt heel druk, ook nog 2 buitenlandtrips voor de boeg ) en nog een kleine baby thuis die nog steeds veel aandacht en voeding nodig heeft. Wordt vanzelf weer makkelijker. Kijk uit naar het moment dat hij op de fiets kan, dat vergemakkelijkt het dagelijks leven al enorm! En hij kan dat volgens mij echt al heel snel, hij heeft echt een beresterk lijf.
Ik heb de 240 ml (leek me handiger maatvoering dan die 180 ml) bekers gekocht vandaag, en de deksels. Handig hoor. En een stoomsterilisator (Wen, ik ben overstag hoor. Uitkoken is leuk, maar nu wordt het wel erg veel...)

Ik wil trouwens drie keer gaan kolven, op de tijden dat ik anders ongeveer zou voeden. Anders 'ploffen' mijn borsten echt (na hooguit vier uur is kolven of drinken echt nodig).
Ik was ook zo in m'n nopjes met dat ding, geen droogkokende pannetjes meer je gooit alles in dat ding, beetje water erbij en hup in de magnetron.

240 was voor mij nu toch ook handig geweest, ik kreeg de 110 ml aan klontjes alleen met heel stevig aandrukken in het bakje.
125 ml aan blokjes ging ook net in de 240 ml bakjes... Maar ja. Het ziet er nu wel een stuk opgeruimder uit in de vriezer. Alleen ik heb zoveel melk liggen, dat de bakjes al op zijn maar de volle ijsblokjeszakjes nog niet (ik was ze aan het overhevelen). Nou ja, dat lost zich vanzelf op, ik laat het maar even. Desnoods haal ik er nog tien bakjes bij...

Mijn vriend geeft nu elke avond de laatste voeding in een flesje ontdooide melk, en de nieuwe melk vries ik dan weer in. Want ik had nog melk van begin juli, wordt nu toch wel tijd om die op te gaan maken he?
Oh ja, jij hebt een laatste voeding

*is een beetje jaloers*
Hallo!

Even geleden vroeg ik naar wat ik kon doen tegen een melkblaar, maar daar had niemand echt een antwoord op.

Maar inmiddels weet ik zelf wat te doen, dus ik dacht, ik post het even, wie weet heeft iemand er nog een keer wat aan!

Ik heb de blaar vlak voor een voeding doorgeprikt met een steriele naald en daarna de melk er een beetje uitgeknepen. Toen Chica aangelegd en weg was de blaar!

Daarna kreeg ik er wéér een en met dezelfde remedie ging het weer snel goed.

Het schijnt vaak voor te komen als de babies tandjes krijgen, en omdat er hier veel meiden zijn die langer dan 6 maanden voeden, kan het zomaar gebeuren.. Het ziet er uit als een wit puntje op je tepel en doet erg veel pijn, zeker als je er op drukt.

MM, ik herken je gevoel helemaal. Ik voel me ook een stuk beter nu ik niet meer op mijn werk hoef te kolven.. Ik zit veel minder gejaagd op mijn werk. En ik geniet erg van het voeden 's ochtends en 's avonds (en soms 's nachts).
fijn bedankt voor de tip lucia!

ik heb er gelukkig nog geen last van gehad , maar t is wel fijn om te weten wat te doen als ....
MissMara, ik was ook zo opgelucht toen ik niet meer op het werk kolfde. Dan merk je pas wat een druk dat op je legt. Ook vind ik het ontzettend fijn dat die fysieke afhankelijkheid steeds minder wordt en je zelf wat meer beweegruimte krijgt. Nu Mini dik 1 jaar is en de productie enorm flexibel is vind ik het zo fijn. Gisteravond was ik op stap en heeft Smolman voor het slapen gaan een flesje warme (koe)melk gegeven en toen Mini later nog eens wakker werd weer. Toen ik thuis kwam hoefde ik niets te doen, niet te kolven of zo, want dat maakt toch allemaal niets meer uit, die productie is gewoon OK of ik nou elke 3 uur voed of 2x per etmaal.
Oh, supersmollie, dat klinkt heerlijk! Vanaf wanneer liep het bij jou zo gesmeerd dat je niet meer op je werk hoefde te kolven? Die van mij is nu bijna 7 maanden en ik kolf nog 3 keer p/d
Ik geloof dat ik met 8 of 9 maanden van 2 naar 1 keer kolven ben gegaan, Mini dronk dan thuis 2 keer. En met een maand of 11 ben ik na lang aarzelen gestopt met kolven. Ik plande nog wel tijd vrij dat mocht ik enorm gestuwd raken ik nog wel kón kolven. Maar in die periode taalde ze overdag niet naar melk, zowel niet uit de fles als rechtsstreeks uit mama. Voor mezelf had ik toen zo'n grens, als ze vandaag niet drinkt dan kolf ik volgende week niet. Ging gewoon goed, niets aan de hand, geen stuwing, geen terugloop. In het begin was wel het eerste wat ik thuis deed aanleggen omdat ik dan wel wat vol zat maar dat is nu ook niet meer aan de orde.
Dank, supersmollie, voor de info. Ik ga denk ik vanaf 8 maanden eens kijken of 2 keer per dag haalbaar is. Moet sowieso als ze 9 maanden is naar max. 1 keer per dag ivm aflopen kolfrecht (indien nodig ga ik dan in mijn lunchpauze nog kolven, indien echt heel erg nodig ga ik iets afspreken over het inleveren van verlofuren)
Hoi!

Ik moet bijna weer gaan werken en nou vroeg ik me af hoe ik de flesjes afgekolfde melk weer makkelijk (en koel!) mee naar huis kan nemen. Ik heb niet zo'n zin om een dure tas van Avent/Medela te kopen. Er zijn vast ook nog andere oplossingen?? Hebben jullie tips?
Ik hoorde hier al voorbij komen: een goedkope koeltas met koelelementen. Is dat een optie voor je?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven