Borstvoedingsvragen
woensdag 5 augustus 2009 om 20:55
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven?
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
dinsdag 15 september 2009 om 14:44
Mijn zoon van 3 maanden drinkt sinds een paar dagen om de 4 uur, hiervoor om de 3 uur (of vaker, eigenlijk op aanvraag). En hij slaat ook af en toe de nachtvoeding over. Alleen is mijn productie hier echt niet op afgestemd, loop nu rond met zere, overvolle borsten (vooral na een nacht doorslapen). Wat kan ik daaraan doen? Is het verstandig om te kolven, of krijg ik dan alleen maar meer voeding? En kan ik ook 's avonds laat kolven, zodat ik 's morgens niet wakker wordt van enorm volle en zere borsten?
dinsdag 15 september 2009 om 14:50
Ik kolf altijd voor ik naar bed ga mijn borsten leeg. Zodat het volle gevoel 's ochtends meevalt. O ja, en ook hier inmiddels al aardig de vriezer vol. Ik denk dat ik nu zo'n twee liter voorraad heb. Kunnen we wel even mee vooruit.
Over twee weken moet ik weer werken, voor het eerst. Vandaag heb ik een mail naar mijn teamleider gestuurd met mijn kolftijden. Zodat ze vast voorbereid zijn, en ik zonder schuldgevoel weg kan straks om te kolven.
Ik ben benieuwd hoe het gaat...
Over twee weken moet ik weer werken, voor het eerst. Vandaag heb ik een mail naar mijn teamleider gestuurd met mijn kolftijden. Zodat ze vast voorbereid zijn, en ik zonder schuldgevoel weg kan straks om te kolven.
Ik ben benieuwd hoe het gaat...
dinsdag 15 september 2009 om 19:02
Rules, het hangt een beetje af van wat je wilt. Wil je voorlopig nog voeden en heb je en voorraad(je) nodig, dan zou ik vooral kolven en ook helemaal leeg kolven. Ik koos er destijds voor vlak voor ik ging slapen nog even te kolven en na de eerste ochtendvoeding, meestal had ik dan nog 1 overvolle borst. Op die manier heb ik een hele grote voorraad opgebouwd en dat was maar goed ook. Dochter is nu bijna 7 maanden en de voorraad is er bijna doorheen.
Als je geen voorraad wilt/ hoeft op te bouwen, dan zou ik wel kolven als je borsten vol zitten maar dan alleen de druk en de harde plekken wegkolven. Waarschijnlijk hoef je dan steeds minder te kolven om geen overvolle borsten meer te hebben en lost het probleem zichzelf op.
Als je geen voorraad wilt/ hoeft op te bouwen, dan zou ik wel kolven als je borsten vol zitten maar dan alleen de druk en de harde plekken wegkolven. Waarschijnlijk hoef je dan steeds minder te kolven om geen overvolle borsten meer te hebben en lost het probleem zichzelf op.
dinsdag 15 september 2009 om 21:43
Hmmm, ik ga een advertentie zetten: voorraad gezocht!
Zondag een bekertje ontdooid voor de opvang, maandagochtend: te verkouden om naar de opvang te gaan. Dinsdagochtend had ook nog gekund, maar weer te verkouden. Dus wéér een bekertje weg. Toen waren er nog 4 en ik kan niet kolven omdat ze vaker drinkt dan normaal nu ze ziek is.
Zondag een bekertje ontdooid voor de opvang, maandagochtend: te verkouden om naar de opvang te gaan. Dinsdagochtend had ook nog gekund, maar weer te verkouden. Dus wéér een bekertje weg. Toen waren er nog 4 en ik kan niet kolven omdat ze vaker drinkt dan normaal nu ze ziek is.
woensdag 16 september 2009 om 07:34
Oh, wat naar dat Bloem zo verkouden is Wen! Hier ook een erg verkouden meisje, dat juist minder drinkt. Dus ik kreeg 2 dagen meer dan 100 cc terug, gelukkig was het 'vers gespaarde' melk. Is dat niet een idee voor je? Ik plan 4 dagen vooruit. Alles wat ik kolf en wat ze in die 4 dagen op gaat krijgen zet ik in de koelkast met datumsticker. De rest (maar dat is er dus de laatste tijd bijna nooit) gaat in de vriezer. Avond voor ze naar de opvang gaat/ papadag kijk ik of er genoeg is voor die dag zo niet haal ik wat nodig is uit de vriezer. Alles is ingevroren in blokjes van ongeveer 10 cc. Ik zet bij de opvang het flesje waar ontdooide melk in zit vooraan zodat dat als eerste op gaat, dus als er over is weet ik dat dat 'verse' melk is (in ieder geval nog 1 dag te gebruiken ivm 4-dagenplanning en 5-dagen houdbaarheid van de melk). Als ze dus een keer onverwachts niet gaat hoef ik de melk meestal niet weg te gooien. Ze krijgt dan een keer thuis een flesje en ik kolf die voeding. Ik vind het zo vreselijk om melk weg te gooien! Als het echt moet, gaat het in het badje of moet vriend het weggooien...
Nou ja, lang verhaal maar misschien heeft iemand er nog wat aan.
Nou ja, lang verhaal maar misschien heeft iemand er nog wat aan.
woensdag 16 september 2009 om 09:11
Ik doe er minimaal drie dagen over om een voeding bij elkaar te kolven, dus dat wordt lastig. Tegen de tijd dat ze weer naar de opvang gaat is die melk dus al minimaal 3,5 dag oud (als ik het al red). Als ik een voeding in de fles geef en dan die voeding zelf kolf, kom ik op zo'n 100 cc, terwijl ze 160 tot 180 drinkt. Met die dag nog een keer extra kolven zit ik op 140 cc, nog niet voldoende om in te vriezen dus.
Ik zou wel weer eens aan de ijsblokjes kunnen gaan, dan kan ik alles wat ik kolf invriezen. Ik vond het alleen nog niet erg makkelijk om dat schoon te doen. Tips daarvoor? Ik heb die bakjes van de Hema met siliconen onderkant.
Het is maar goed dat ze maar een paar ochtenden gaat, en dan steeds één bekertje meekrijgt. Als ik het voor elkaar krijg om nog twee voedingen erbij te krijgen in de vriezer, zal ik het wel gaan redden tot ze minder melk nodig heeft 's ochtends, hoop ik.
Lou, wat zielig dat Loesje ook al zo verkouden is!
Ik zou wel weer eens aan de ijsblokjes kunnen gaan, dan kan ik alles wat ik kolf invriezen. Ik vond het alleen nog niet erg makkelijk om dat schoon te doen. Tips daarvoor? Ik heb die bakjes van de Hema met siliconen onderkant.
Het is maar goed dat ze maar een paar ochtenden gaat, en dan steeds één bekertje meekrijgt. Als ik het voor elkaar krijg om nog twee voedingen erbij te krijgen in de vriezer, zal ik het wel gaan redden tot ze minder melk nodig heeft 's ochtends, hoop ik.
Lou, wat zielig dat Loesje ook al zo verkouden is!
woensdag 16 september 2009 om 11:32
Wen, kun je er geen ijsblokjeszakjes voor gebruiken? Dan knoei je niet. Alleen het eruit halen is wat glibberig, maar da's ook met klontjes denk ik. Ik weet dat er soms wat gedoe is over het plastic, maar volgens mijn lactatiekundige kan het geen kwaad, zo'n zakje. Wel zo handig.
Realiseer me dat ik wel een luxepositie heb met mijn melkoverschot. Als ik een half uurtje later kolf op werk dan anders, knal ik uit elkaar en heb ik extra bakjes nodig
. Ik kolf zo 200 cc per keer. Aangezien meisje maar 100-120 per keer drinkt uit een flesje, heb ik dus al een kdv-voorraad bij elkaar.
Hier ook zo'n verkouden meisje. Zielig, ook voor haar mama, die vannacht tig keer wakker werd....
Realiseer me dat ik wel een luxepositie heb met mijn melkoverschot. Als ik een half uurtje later kolf op werk dan anders, knal ik uit elkaar en heb ik extra bakjes nodig
Hier ook zo'n verkouden meisje. Zielig, ook voor haar mama, die vannacht tig keer wakker werd....
woensdag 16 september 2009 om 11:48
Ik doe het ook in ijsblokjes zakjes. Gaat tot nog toe prima.
Alleen zo stom, de maatverdeling verschilt per merk. Ik had die van Albert Heijn. Maar laatst heb ik die van O'Lacy genomen. Hele andere maatverdeling! Lastig.
Wen, echt jammer dat je niet zoveel kan kolven. Ik heb helaas geen oplossing voor je, bij mij gaat het vooralsnog prima. Hopelijk kan ik dat op het werk doorzetten...
Alleen zo stom, de maatverdeling verschilt per merk. Ik had die van Albert Heijn. Maar laatst heb ik die van O'Lacy genomen. Hele andere maatverdeling! Lastig.
Wen, echt jammer dat je niet zoveel kan kolven. Ik heb helaas geen oplossing voor je, bij mij gaat het vooralsnog prima. Hopelijk kan ik dat op het werk doorzetten...
woensdag 16 september 2009 om 11:50
woensdag 16 september 2009 om 13:37
woensdag 16 september 2009 om 13:47
woensdag 16 september 2009 om 13:58
Gewoon eruit drukken, maar wel eerst goed je handen wassen van te voren. (Toevallig heb ik van de week een reportage gezien op televisie over dat wassen met gewone vloeibare zeep of water minder bacteriën achterlaat dan wassen met antibacteriële zeep en antibacteriële handgel... Doe er je voordeel mee!)
Het kan inderdaad gebeuren dat je dan per ongeluk aan zo'n blokje komt. Maar met gewassen handen kan er toch weinig mis gaan?
Het kan inderdaad gebeuren dat je dan per ongeluk aan zo'n blokje komt. Maar met gewassen handen kan er toch weinig mis gaan?
woensdag 16 september 2009 om 14:18
Het was niet even per ongeluk aanraken, ik moest ze uit het plastic frutten
Dan doe ik vast iets verkeerd, eruit drukken gaat helemaal niet hier. Zelfs de schaar moest er aan te pas komen.
Volgens mij kan ik beter iets zoeken om mijn ijsblokbakjes af te dekken. Minder gevaarlijk voor mijzelf, de melk en het glaswerk.
Dan doe ik vast iets verkeerd, eruit drukken gaat helemaal niet hier. Zelfs de schaar moest er aan te pas komen.
Volgens mij kan ik beter iets zoeken om mijn ijsblokbakjes af te dekken. Minder gevaarlijk voor mijzelf, de melk en het glaswerk.
woensdag 16 september 2009 om 14:56
Wen, beterschap met bloemetje.
Die zakjes vond ik ook een elende. Wat ik deed was invriezen in die ijsbakjes van 10cc. (die jij ook hebt van de hema denk ik) en direct daarna (dus eigenlijk na een paar uur) er weer uit wippen en in een diepvriesbakje met een dekseltje doen , met een datum stikker op dat bakje. dan heb je wel de kleine hoeveelheden appart, maar wel weer afgesloten.
Begrijp je het nog? Is een beetje een warrig verhaal he?
Die zakjes vond ik ook een elende. Wat ik deed was invriezen in die ijsbakjes van 10cc. (die jij ook hebt van de hema denk ik) en direct daarna (dus eigenlijk na een paar uur) er weer uit wippen en in een diepvriesbakje met een dekseltje doen , met een datum stikker op dat bakje. dan heb je wel de kleine hoeveelheden appart, maar wel weer afgesloten.
Begrijp je het nog? Is een beetje een warrig verhaal he?
woensdag 16 september 2009 om 20:02
Aluminiumfolie, Wen! Werd mij aangeraden door de vrijwilligster van de VBN. Geen risico op weekmakers erdoor, zoals bij huishoudfolie. Bij mij zijn de vakjes ongeveer goed voor 15/20 cc, dus ze gaan niet vol. Melk komt sowieso niet tegen alufolie aan. Groot stuk, goed om het geheel heen vouwen en RECHTOP in de vriezer schuiven. Bevroren blokjes duw ik rechtstreeks in plastic diepvrieszakjes met dubbele sluitstrip (jumbo). O ja, ik schrijf vooraf de datum op het zakje. Overhevelen in bakjes is ook best een goed plan, met de slinkende voorraad zou dat kunnen. Hoewel ik de blokjes ook wel makkelijk in het ontdooi-flesje krijg (oude breast-flow-fles met grote opening).
Oh en Wen, is het geen optie om live te gaan voeden?
Oh en Wen, is het geen optie om live te gaan voeden?
woensdag 16 september 2009 om 21:18
Niet als ik op het kantoor ben, da's in de stad (jou wel bekende cultuurcentrum). Daar ben ik maar een paar uurtjes, dus heen en weer gaan kost teveel tijd. Als ik thuis werk zou het wel kunnen dat ik daar niet eerder aan gedacht heb, dat was ik nota bene van plan voor de zomer.
En aluminiumfolie, je bent wel van de gouden tips vandaag Lou! Rechtop in de vriezer schuiven lijkt me redelijk essentieel
Eles, je hebt vast dezelfde bakjes inderdaad. En ik snap je verhaal prima hoor!
En aluminiumfolie, je bent wel van de gouden tips vandaag Lou! Rechtop in de vriezer schuiven lijkt me redelijk essentieel
Eles, je hebt vast dezelfde bakjes inderdaad. En ik snap je verhaal prima hoor!
donderdag 17 september 2009 om 16:33
OK, Wen, dan gaat het nu dus gewoon goed komen! Je hebt alleen nog voeding op voorraad nodig voor als je in de stad bent. Ik kwam trouwens op het idee omdat ik gisteren 's middags thuis ging lunchen met vriend, bij wijze van uitzondering. En toen wilde Loesje net drinken! Scheelde dus dubbel: maar 2 keer kolven die dag en ik hield een flesje melk over dat morgen dan mee kan naar het KDV. Waar je al niet blij van kunt worden