Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Elke lk is prima Aruba (of nou ja, in principe dan he? ) Ik meen ongeveer te weten in welke uithoek je woont, in grote plaats V zit een lk-praktijk die ook telefonische consulten doet, misschien is dat bij jou in de buurt? En die van het ziekenhuis kan natuurlijk ook goed. Borstvoedingslijn ken ik zelf niet, wel heb ik zelf bij problemen wel eens gebeld met contactpersonen van Borstvoeding Natuurlijk. Maar ik zou toch gaan voor de lk, als ik jou was, omdat dit wel wat verder gaat dan een vraag over hoe vaak je zou moeten voeden op een dag.

Ik meen wel eens ergens gelezen te hebben dat je inderdaad al spruw kunt hebben voor je met bv start, maar dat weet ik niet zeker. Sowieso kun je spruw hebben zonder dat je het weet, huisartsen zien dat vaak niet maar het kan wel!
Duh, voor een telefonisch consult hoef je niet in de buurt te wonen
Net de borstvoedingslijn gebeld en daar een prettig gesprek gehad! Heb een aantal scenario's besproken van hoe het zou kunnen. Máár ze gaf ook aan dat mijn bv wel goed op gang moet zijn en dat kan alleen maar met of veel aanleggen of veel kolven en ik wil geen van beide :( Niet op deze manier in ieder geval. Ze gaf ook aan dat wanneer het pijn doet erna, hij toch niet goed aangelegd ligt. Dus ik moet toch maar eens iemand mee laten kijken. Ga ik nu regelen.

Ook al zal ik misschien niet volledig borstvoeding geven. Ik vind die 2 keer per dag veel te kostbaar om ook kwijt te raken.
Ik ben benieuwd Aruba, hou je ons op de hoogte?
Volgende week komt de lk langs, weet nog niet wanneer daar bellen ze nog over.

Zeker Wen. En dankjewel maar weer he!

Ik zal Beer later vertellen dat er heel hard gewerkt is voor zijn kostje.
Aruba, ik zou toch ook naar een lk gaan en vragen je te helpen bij anders aanleggen. Als het pijn doet, heeft je baby meestal niet goed gehapt. In het begin kan het wel wat pijn doen en een beetje raar voelen, maar echt pijn hoort niet bij bv. Ik heb heel wat gedoe gehad met kloven en ontstekingen en moeilijk aanleggen en ben bij een lk geweest die echt goed geholpen heeft.

En als je kindje goed hapt, drinkt hij ook vast beter, waardoor je productie weer op gang komt. Dat kan al in een paar dagen beter gaan hoor. Dus een paar dagen 'afzien' (veel aanleggen), scheelt misschien al. En als dat aanleggen geen pijn doet, is het ook weer geen ramp toch? Hoop dat je snel bij iemand terecht kunt! Succes ermee!
Ook jij bedankt voor je antwoord Sterre. Het vreemde is dat het drinken niet pijn doet maar daarná Auwtsj. En het aanhappen inderdaad, dan trek ik na de 3e keer aanleggen erg pijnlijke grimassen. Het moet beter kunnen want het kolven (wat ik in het begin ook onprettig vond) doe ik nu onder het typen door en is dus helemaal niet vervelend meer.

Ik hoop dat ik ook zo'n goede lk als jou tref!
Ik had een klóóf, niet normaal, mijn tepel lag er meer dan de helft naast . Alles gesmeerd en gedaan wat ik kon verzinnen. Mijn lk heeft me andersom leren aanleggen en binnen drie dagen was die kloof weg. Ik aanbid haar nog steeds .

Doet het echt ín je borst pijn na het drinken of ook tijdens? Wat knap dat je nog steeds doorzet. Applaus!! :-)
Ah, Aruba, dat deed een belletje rinkelen, dat je pijn hebt ná de voeding

"Heb je en stekende pijn in je borsten, vooral tegen het einde van de voeding en na de voeding, dan zit de spruw al in je melkgangen of het borstweefsel. Een zalf, die je op de huid aanbrengt is dan waarschijnlijk niet meer voldoende. Dan heb je tabletten zoals Fluconazol = Diflucan nodig. Geen probleem, je mag ze gebruiken tijdens de borstvoeding periode. Maar ook hier moet je lang genoeg behandelen en de dosis moet hoog genoeg zijn. Informeer je a.u.b. bij een lactatiekundige of borstvoedingorganisatie hierover zodat je niet met 2 tabletjes naar huis gestuurd wordt." van iemand van La Leche League

Spruw zou dus nog steeds goed kunnen.
Wat goed zeg! Aaaaj een gespleten tepel..

Nee alleen erna eigenlijk. Het drinken zelf vind ik niet lekker maar ook zeker niet pijnlijk en soms merk ik er zelfs heel weinig van. Dán zal hij wel helemaal goed aangelegd zijn.

De pijn erna is een beetje schurend en stekend (wat ik ook las bij spruw) Ik ben zeer benieuwd naar volgende week.
Ik ''hoop'' het zo Wen...! Dan zou er een simpele oplossing zijn. Plus dan nog goede aanlegtips... Nou eerst maar eens afwachten he.
Aruba, wat ben jij een doorzetter. Ik hoop echt dat je nu wel nuttige tips gaat krijgen.
quote:wen schreef op 25 september 2009 @ 15:57:

Ah, Aruba, dat deed een belletje rinkelen, dat je pijn hebt ná de voeding

"Heb je en stekende pijn in je borsten, vooral tegen het einde van de voeding en na de voeding, dan zit de spruw al in je melkgangen of het borstweefsel. Een zalf, die je op de huid aanbrengt is dan waarschijnlijk niet meer voldoende. Dan heb je tabletten zoals Fluconazol = Diflucan nodig. Geen probleem, je mag ze gebruiken tijdens de borstvoeding periode. Maar ook hier moet je lang genoeg behandelen en de dosis moet hoog genoeg zijn. Informeer je a.u.b. bij een lactatiekundige of borstvoedingorganisatie hierover zodat je niet met 2 tabletjes naar huis gestuurd wordt." van iemand van La Leche League

Spruw zou dus nog steeds goed kunnen.

Herkenbaar... ik heb veel moeten lobbyen om deze pil te krijgen. Eerst te korte kuur gehad, daarna te lage dosering. Mijn lk heeft toch echt geluld als Brugman tegen mijn huisarts. Een kuur van minimaal 3 weken 200 mgram per dag is noodzakelijk. Ik heb hem zelf moeten verlengen met 3 weken. (eerst gaven ze me 100 mgram, 2 weken). Nu krijg ik meteen deze kuur bij de eerste tekenen, omdat ik nu alweer candida heb op de huid in de buurt van de borst (oksel) en handen.

De napijn had ik ook door het syndroom van Raynaud. Worden de topjes van jouw tepels weleens wit en daarna weer paars na het voeden Aruba?
quote:Aruba schreef op 25 september 2009 @ 14:49:En wat ik me ook afvroeg nav wat appeltje schrijft. Kan ik zonder dat ik het weet ook last hebben van spruw waardoor het voeden pijn doet? (lijkt me trouwens onwaarschijnlijk omdat het al vanaf begin af aan pijn doet)Ja, dat kan dus. Ik had al spruw in de zwangerschap (binnengewandeld via plekjes onder de oksel die ik wel al behandelde met miconazol) en vanaf dag 1 ernstige pijn. De spruw zat toen kennelijk al heel diep. Maar omdat het niet vaak voorkomt, is dat door de lk die ik erbij haalde niet als optie overwogen. Maar heel snel kreeg mijn kindje ook klachten, dus toen was het 1 + 1 = 2.
Appeltje, JA! Ze worden eerst witgelig en daarna paars. Is dat specifiek voor Raynaud? (ga eens googlen)
Nou, zeker weten!!! Volgens mijn lk bestond het niet en stond er niets over in haar boeken. Dat mens heeft me echt van de regen in de drup geholpen. Zelfs mijn linkjes over dit onderwerp van borstvoeding.com wilde ze niet hebben. Dan wil je ook niet leren hè?! Maar goed, op borstvoeding.com las ik dus dat dit een bijwerking kan zijn door te lang onbehandeld spruw. Je kan er trouwens ook gewoon gevoelig voor zijn zonder dat je spruw hebt, maar vaak komt het tegelijk. Toen mijn spruw eindelijk wel was, was de raynaud nog niet helemaal weg, maar niet meer pijnlijk. Nog een een paar weken was ik er helemaal vanaf. Er wordt geadviseerd vitamine B6 te slikken én indien je ook spruw hebt te behandelen.

Ik vond de pijn bijna niet uit te houden. Eerst van de spruw giga pijn tijdens het voeden (voelde het tot achter in mijn rug) en daarna nog 2 a 3 uur na de voeding de pijn van de raynaud. Arghhhh....ik heb medelijden met je.... ik herinner me nog levendig hoe klote ik me voelde. Ik kon pas na 9 weken zonder pijn voeden.... maar het doorzetten is het waard geweest (met de juiste hulp), want ik heb daarna tot 17 maanden probleemloos kunnen voeden.

Anyway, warmte helpt iets, maar dat is symptoombestrijding hè?! In mijn geval tot de med hielpen. Meestal legde ik mijn borstpads tijdens het voeden onder een kruik. En dan direct na het voeden er op doen. Ik knipte van die goedkope fleecedekens van de Ikea (je weet wel, die goedkope blauwe) rondjes voor in mijn beha als ik naar buiten ging.

Kijk hier eens, dit heeft mij erg geholpen!

http://www.borstvoeding.c ... /vasospasme-raynauds.html

http://www.borstvoeding.c ... en-pijnlijke-borsten.html (halverwege pagina)
Wat onzettend jammer van je LK Appeltje maar super goed dat je nu alweer 17 maanden borstvoeding geeft. Ik vind de symptomen van Raynaud wel heel erg herkenbaar en ik hoop zó dat er een oplossing is. Dankjewel voor de linkjes.

Ze komt trouwens a.s maandag langs. Ik had een heel goed gevoel bij deze trouwens Wen.
Ik geef nu al 6 maanden geen bv meer hoor, ben nu ruim 36 weken zwanger van de tweede, dus ben met 10 weken zwangerschap gestopt. Maar ik ga natuurlijk weer bv geven en probeer dit keer de problemen voor te zijn. Ik heb eventueel nog een goede lk voor je. Zij is een van de 10 eerste lk's in NL en een echte spruw expert. Zit wel in Zoetermeer...
Begint jouw zoons naam met een K Appeltje?

Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Fijn dat je een LK hebt gevonden waar je je goed bij voelt Aruba. En eentje die ook nog langskomt. En het zou toch wat zijn als je Raynauds hebt... ik hoop zo voor je dat het op te lossen is en dat je straks zonder pijn kunt voeden. Dat heb je onderhand zéker verdiend!
quote:Aruba schreef op 25 september 2009 @ 21:06:

Begint jouw zoons naam met een K Appeltje?

Gefeliciteerd met je zwangerschap!Ehhhh.... jaaaaa..... (ben nu heel benieuwd of je mij kent...)
Wat een interessante verhalen! Ik heb al 6 maanden last van spruw, en hoe ik ook smeer, het gaat niet over. Misschien zit het ook in de borst dan!

Gaat het eigenlijk over als ik stop met voeden? Of kan spruw blijven bestaan als het niet behandeld wordt?
Aruba: Hier ook dezelfded problemen gehad....begon meteen de eerste dag met pijn....daarna kloven die niet meer weggingen en bleek spruw te hebben. Door de spruw genezen kloven niet en kan zo'n verkleurde tepel ook ontstaan....Het uieindelijk dik twee weken fulltime gekolfd en melk gegeven via vingervoeden. Ik ben nu eindelijk van de spruw af en die verkleuring in de tepel is er nog een heel klein beetje. Heeft dus bij mij ook grotendeels aan de spruw gelegen.

Tip: op borstvoeding.com staat heel veel info erover...over spruw, de behandeling maar ook de verkleuring van je tepels. Ik heb er heel veel aan gehad.

Wel een waarschuwing...blijk je spruw te hebben, huisartsen weten hier geen ene bal vanaf is mijn ervaring. Kreeg de verkeerde medicijnen....zeiden dat ik het niet had terwijl ik bij een LK was geweest die zei dat ik het duidelijk had (plus alle omschrijvingen op internet voldeden helemaal) en ga zo maar door.

Is veel info die je kan meenemen naar je huisarts voor het geval dat ze er net als die van mij geen bal van weten.....

Succes......Het wordt uiteindelijk beter hoor en ik geniet er nu elke dag van met kleine man aan de borst.....

Missmara: Heb je ooit een fluconazol kuur gehad. Als de spruw in je melkkanalen zit kan je smeren wat je wil maar ja blijft gewoon zitten.

Wacht ik zet wel even een linkje neer naar info over spruw.....

http://www.borstvoeding.com/problemen/spruwcandida/

Hier staan heel veel verschillende behandelingen. Ik weet dat huisartsen bijna geen fluconazol voorschrijven. Het is ook best een paardenmiddel en ik vond het ht ook een best zware kuur maar ben er wel na 4 maanden spruw vanaf gekomen.

Ze schrijven over het algemeel 1 capsule voor....heb je niets aan...wordt de candida alleen maar resistent van....Moet twee weken kuur hebben, maar dat staat allemaal in de info bij dat linkje.....

Heel veel succes.....spruw is k**.......Hoop dat jullie er snel weer af komen......Ik heb me helemaal suf gezocht naar info en heb er uitiendelijk ook nog 4 maanden mee gelopen....echt ellende......
quote:appeltje78 schreef op 26 september 2009 @ 00:06:

[...]

Ehhhh.... jaaaaa..... (ben nu heel benieuwd of je mij kent...)

Nee, ben ook een pestkop dat ik dat er niet bijzeg. Maar ik kwam je tegen op een forum over borstvoeding (toen ik aan het googlen was)

Helemi, wat verdrietig toch dat jij ook met hetzelfde verhaal over huisartsen komt. Interessante link!
Helemi, inderdaad minimaal 3 weken kuren 200 mgram per dag en een week door blijven slikken als de pijn verdwenen is. Gelukkig had ik een welwillende huisarts die met me wilde meedenken, maar inderdaad heeft ze mij eerst 1 pil gegeven van 100 mgram. En daarna een korte kuur van 100 mgram per dag.

Missmara, de candidaschimmel zit in en op je lijf en de kans is er dat je idd last van blijft houden. Melk(suikers) zijn hun voedingsbodem, maar als de melk uit je borsten verdwijnt, lijkt me dat de klachten wel weggaan. Als je al 6 maanden spruw hebt, dan lijkt me dat je huisarts toch een flucanazol mag gaan voorschrijven. Hun bezwaar - het komt in de melk - is dan ook minder sterk aangezien je nu toch wel periodes hebt op de dag dat er flink wat tijd zit na een voeding ('s avonds slikken). Mijn huisarts heeft het RIVM benaderd en zij meldde dat er 2 tot 3 uur na inname de piek is in het bloed waarin er max 10 tot 15% in de melk zit.

Aruba, ja... die nick heb ik op meerdere fora, dus dat kan heel goed!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven