Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Dat is misschien wel een optie. En dan de koelelementen op je werk in de vriezer?

Ik vind het trouwens ook raar om de flesjes melk zo in de vriezer te zetten daar, zou ze liever in een tasje of zakje doen. Of is dat dan weer raar?

Zouden ze die koeltasjes ook bij de Blokker ofzo verkopen, ik woon niet echt in een grote stad.
Hallo allemaal,

Ik heb nog niet het hele topic kunnen teruglezen, daarom misschien een vraag die al 's gesteld is:

3 weken geleden ben ik bevallen van ons 2e kindje, een dochtertje. Ons zoontje is nu 2 jaar.

Bij hem heb ik 9 weken borstvoeding gegeven, op verzoek, maar door borstontsteking en vermoeidheid ben ik er toen mee gestopt.

Nu voed ik weer op verzoek, maar heb redelijk overproductie en moet volgens de lactatiekundige 1x per dag kolven en blokvoeden (1 borst per keer). Nou is het 2 dagen voorgekomen dat dochter om de 4 uur wilde drinken, maar er is geen peil op te trekken en vandaag had ze zelfs om de 2/ 1,5 uur honger.

Mijn vraag is, hoe kan ik gaan voeden volgens schema, dwz bijv. om de 3 uur? Wat als ze toch na 2 uur schreeuwende honger heeft?

Alvast bedankt!
Gefeliciteerd Miss_BB!

Waarom moet je volgens een schema voeden dan? Dat snap ik even niet. Het principe achter borstvoeding (en ook achter flesvoeding, geloof ik) is toch juist dat je voedt op verzoek, ongeacht de tijd die ertussen zit? Dus als je dochter honger heeft, voeden. Of dat nou na drie uur is, of na twee.

Mijn dochter is nu drie maanden. De eerste tijd voedde ik ook erg onregelmatig. En soms was ik echt aan het clustervoeden (dan wilde ze meerdere keren kort drinken vlak na elkaar). Maar dit schijnt allemaal te maken te hebben met je productie reguleren. Je eraan over geven is de beste optie, denk ik. Nu drinkt ze trouwens wel wat regelmatiger. Overdag wil het nog wel eens wisselen, maar voor de rest houdt ze aardig vaste tijden aan.

Ook ik had flinke productie in het begin. Maar dit is zichzelf wel meer gaan reguleren. (Ik ben ook steeds iets minder vaak gaan kolven, omdat ik met kolven die grote productie in stand hield.) Op bepaalde momenten heb ik nog wel last van stuwing (vooral na de nacht), maar als mijn dochter dan heeft gedronken kolf ik de rest af voor in de vriezer.

Als je iets anders bedoelt, horen we het nog wel.
PS. En je kan natuurlijk altijd nog even contact opnemen met de lactatiekundige, zij weet tenslotte precies van jouw situatie af.
Weet niet meer wie het vroeg over het vervoeren van de gekolfde melk? maar als je nog geen kolfapparaat hebt, zou ik je de Phillips Avent aanraden. Dan heb je echt een hele complete set met een tas erbij en koelelementjes. De bewaarbekers van Avent passen met de adapter ook rechtsreeks op de kolf. En met de adaptor erop kun je de speen er ook weer op schroeven. Ideaal: kolven, in de vriezer en het drinken zelf allemaal uit de dezelfde beker. Scheelt veel afwas en uitkook werk. Ik gebruik ook de Avent drinkflessen, die passen er ook op.

Oeps...dit lijkt bijna reclame :-)

Maar misschien heeft iemand er iets aan. Zie mezelf nog staan bij de Prenatal voor de onmogelijke keuze voor welke kolf ik moest kiezen, heb geloof ik een uur staan twijfelen en kwam bijna in tranen thuis omdat ik dacht dat ik toch nog de verkeerde gekozen had. Tsja..

Volgens mij ben ik een van de weinigen die het kolven op het werk niet heel erg vervelend vind, volledig tegen mijn eigen verwachtingen in! Heb nu een paar dagen weer gewerkt en het valt mij echt mee. Zoek een vrij kantoor, hang een niet storen label aan de deur en ga een boekje lezen of beetje voor me uit staren. Zie het maar als even een relax moment. Vind ik niet heel erg als ik moe ben!
Hoi,

Ik kolf op m'n werk in de Avent bekertjes en vries het thuis gewoon in in een ijsblokjeshouder met vershoudfolie erover. Bij mij gaat er precies 15 ml in een blokje. De volgende dag haal ik de blokjes eruit die ik in een diepvriesdoos doe.

Voor de creche heb ik een fles gekocht met schoefdop, voor 2,50 bij de hema waarin ik de voedingen meegeef. Hier kan een liter in en de opening is precies groot genoeg om een ijsklontje door te doen. Ik stop ze 's avonds in de fles en dan zijn ze de volgende ochtend bijna gesmolten.

Naar mijn werk neem ik een paar koelelementen mee in een plastic tas en daar stop ik de afgekolfde melk in om het mee naar huis te nemen. Ik kolf nu nog 2 x per dag op m'n werk en gelukkig gaat het super! Kolf wel altijd net wat minder dan ze drinkt en kolf op de dagen dat ik thuis ben nog 1 x extra na een voeding.

Succes allemaal!
quote:Miss_BB schreef op 21 september 2009 @ 18:23:

Hallo allemaal,

Ik heb nog niet het hele topic kunnen teruglezen, daarom misschien een vraag die al 's gesteld is:

3 weken geleden ben ik bevallen van ons 2e kindje, een dochtertje. Ons zoontje is nu 2 jaar.

Bij hem heb ik 9 weken borstvoeding gegeven, op verzoek, maar door borstontsteking en vermoeidheid ben ik er toen mee gestopt.

Nu voed ik weer op verzoek, maar heb redelijk overproductie en moet volgens de lactatiekundige 1x per dag kolven en blokvoeden (1 borst per keer). Nou is het 2 dagen voorgekomen dat dochter om de 4 uur wilde drinken, maar er is geen peil op te trekken en vandaag had ze zelfs om de 2/ 1,5 uur honger.

Mijn vraag is, hoe kan ik gaan voeden volgens schema, dwz bijv. om de 3 uur? Wat als ze toch na 2 uur schreeuwende honger heeft?

Alvast bedankt!

Hoi MissBB, gefeliciteerd met de geboorte van je dochtertje! Allereerst, waarom wil je op schema voeden?

Ten tweede, blokvoeden is gedurende een aantal uur steeds dezelfde borst aanbieden. Dus, als ze na 2 uur schreeuwende honger heeft bied je dezelfde borst weer aan. De gedachte erachter is dat je op die manier je overproductie weer enigszins normaliseert. Ik had zelf in die fase ook overproductie en ik kreeg ook het advies van de lactatiekundige om steeds 3,5 uur tussen 2 voedingen te laten en als het écht niet anders kon dezelfde borst aan te bieden. Heftig was het ... Maar kortgezegd is het dus als volgt: 7 uur een voeding en je voed rechts. Dan drinkt je kind tot 10 uur rechts. Om 10 uur wissel je en bied je links aan als er honger is. Om 13 uur ga je weer naar rechts enz enz enz.

Succes
Hallo,

Na een tijd meelezen (en veel aan gehad!) even een hartekreet. Mijn dochtertje wordt volgende week 5 mnd oud en ik merk sinds een paar dagen dat het nu echt op is met de BV. Toen ik met 15 weken weer ging werken ging het overdag al bergafwaarts door het (bijna niet kunnen) kolven, dus kreeg ze bij de oppas flesvoeding. Langzaamaan is mijn productie weggezakt en ik geef nu nog 's-avonds (2 keer) en 's-ochtends de borst.Helaas had ze vanochtend voor het eerst nog echt honger na de ochtendvoeding, vandaar dat ik denk dat het nu helemaal afloopt.

Op zich heb ik er wel vrede mee, want ik vind 5mnd ook al mooi (bij dochter 1 ben ik na 6 rampzalige weken huilend gestopt), maar ik wordt er toch wel heel emotioneel van!! Enerzijds voel ik wat vrijheid terugkomen, anderzijds ga ik haar toch wel missen en word ik verdrietig van het idee dat ze toch dan baby-af is.

Hoe hebben jullie gereageerd op het einde van de voedingstijd? Nog tips voor positief-denken-gedachtes die ik me kan inprenten?
DrFeel, geen ervaring maar wel een virtuele knuffel van mij.
DrFeel, hier ook geen ervaring, maar voel met je mee! Kun je op de dagen dat jullie samen zijn misschien wat vaker aanleggen?
DrFeel, ik heb een paar weken geleden afgebouwd en ik vond het zo moeilijk afscheid nemen van die gezelligheid en ook zo onhandig om 's nachts en 's ochtends niet zelf te kunnen voeden dat ik weer ben gaan opbouwen. Eerste dagen keer of 3, 4 aanleggen en nu voed ik weer een keer of 3 's avonds, 's nachts en 's ochtends. Ik ben er heel blij mee!!! Mijn zoon is nu trouwens 7 mnd.

Ik geef het je maar even aan dat dit ook een optie is. Sterkte! Ik weet dat het lastig is. Maar ik kan je ook uit ervaring zeggen dat het heel snel went. (met mijn oudste ging dat zo).
hoi!

Bedankt voor jullie reacties. MissMara, ik had je verhaal gelezen inderdaad. Ik werk 3 dagen en leg dochter nu ook vaker aan op de dagen dat we samen thuis zijn. Op zich is dat prima om het voor de avond en ochtend genoeg te houden. Ze slaapt sinds 5 weken bijna altijd door, ik denk wel dat dat de productie ook wat minder maakt.

Ik heb echter een knagende en blijvende onzekerheid al sinds ze een maand is: het is nooit genoeg wat ik maak. Dat terwijl ze goed groeit en tevreden is en goed en rustig slaapt op de voeding die ik haar nog wel geef. Ik werd even erg onzeker van die ochtend met honger, maar elke dag is toch weer anders met zo'n kleine baby.

Ik lees meestal het forum vanaf Iphone, maar zie nu opeens dat mijn avatar wel erg raar staat op zo'n bv-pijler: wat doet die muppetkerel met snor daar?? hahahaha.
quote:DrFeel schreef op 24 september 2009 @ 12:02:

hoi!

Bedankt voor jullie reacties. MissMara, ik had je verhaal gelezen inderdaad. Ik werk 3 dagen en leg dochter nu ook vaker aan op de dagen dat we samen thuis zijn. Op zich is dat prima om het voor de avond en ochtend genoeg te houden. Ze slaapt sinds 5 weken bijna altijd door, ik denk wel dat dat de productie ook wat minder maakt.

Ik heb echter een knagende en blijvende onzekerheid al sinds ze een maand is: het is nooit genoeg wat ik maak. Dat terwijl ze goed groeit en tevreden is en goed en rustig slaapt op de voeding die ik haar nog wel geef. Ik werd even erg onzeker van die ochtend met honger, maar elke dag is toch weer anders met zo'n kleine baby.

Ik lees meestal het forum vanaf Iphone, maar zie nu opeens dat mijn avatar wel erg raar staat op zo'n bv-pijler: wat doet die muppetkerel met snor daar?? hahahaha.Maar Snorremans, loopt je productie dan wel echt terug? Of is het meer iets waar jij bang voor bent. BV is prachtig, precies afgestemd op de behoefte van je kleintje. In theorie, natuurlijk, niet altijd verloopt het zo. Maar als jouw kindje goed groeit en tevreden is dan ben je toch juist perfect in balans?
Snorremans ( ) als je dochter goed groeit, er goed op slaapt en tevreden is, dan is het écht genoeg wat je maakt. Geen beren op de weg zien waar ze er niet zijn hoor!
Zoon "Beer" is nu 3 weken oud. Na heel wat bloed zweet en tranen hebben we hem met 1 week oud voor het eerst aan de borst gekregen. Met hulp van de kraamzorg lukt het daarna nog een aantal keer.

De kraam is nu al een tijdje weg maar ik leg hem nog best vaak aan per dag. Het lukt hem steeds beter en makkelijker. Het jammere is dat ík en mijn tepels het gewoonweg niet trekken om de hele dag door borstvoeding te geven. We geven ook altijd een flesje ná want hij heeft niet genoeg.

Owja, ik kolf ook 3-4 keer per dag. Ongeveer 150 cc.

Goed, dit is de inleiding dus. Mijn vraag: Omdat ik het lichamelijk wel trek om 2-3 keer per dag borstvoeding te geven wil ik hem dat niet ontnemen samen met de gekolfde melk. Maar we geven nu FV om de 3 uur en met de borstvoeding tussendoor maak ik er elke keer een zooitje van. Hij drinkt namelijk erg lang aan de 2 borsten en dan nog een flesje na. We zijn zo 1,5-2 uur verder.

Is het wel mogelijk wat ik wil? Of kan ik het dan net zo goed afkolven en is dat ook rustiger voor hem? Volgende week naar cb en daar ga ik mijn vraag ook stellen.
Hallo allemaal, ik heb een zoontje van 9 weken. Hij heeft een aantal weken spruw gehad maar dat is nu over. Zelf heb ik echter op mijn linkertepel een gek plekje, het ziet er wit gelig uit (het lijkt op een kloofje) en het is een soort puntje. Iemand een idee wat dit kan zijn? Aanhappen doet een beetje zeer daardoor. Maar Candida kan het dus niet meer zijn lijkt me ...
Aruba, ik denk dat je je zoontje veel eerder van de borst zou kunnen halen. Als hij niet meer drinkt, maar sabbelt (dus van zuig-slik-zuig-slik of zuig-zuig-slik-zuig-zuig-slik naar zuig-zuig-zuig-zuig-zuig-zuig-enz gaat) zóu je hem al van de borst kunnen halen. Dan spaar je je tepels ook meteen, en kun je hem misschien wel vaker op een dag aanleggen. Juist aan de borst liggen is rustgevend, jouw geur, de melk, het zuigen aan de borst. Dus dat zou ik vooral blijven doen.

En (komt ze weer ) toch een lactatiekundige eens om advies vragen. Want jouw situatie is heel specifiek en vraagt om deskundig advies (wat je niet van het CB kunt verwachten, dus ik denk niet dat je je vraag daar neer zou moeten leggen). En dan niet die tante van laatst, die niet kwam, maar een andere (even googlen op lactatiekundige en jouw provincie). Heel vaak is het mogelijk om een telefonisch consult van een kwartier te doen voor een tientje of zo.

Als je helder stelt wat je wilt bereiken en wat de problemen zijn, kunnen ze je vast een goed advies geven.

En: dapper dat je het blijft proberen Aruba!

Yasmine, klinkt als een melkblaartje. Hier vind je meer over hoe je er weer af komt.
Dank je Wen. Dat zou zomaar kunnen. Ik ga het eens even goed lezen. Dat van dat slordige aanhappen zou kunnen kloppen in elk geval, daar is meneertje heel goed in (helaas).

Overigens is het niet heel pijnlijk, zoals bij de Ouders online beschreven staat. Afijn, dankjewel in elk geval !
Hm, nou we toch hier zijn Sinds dat ik bv geef (nu 9 weken), heb ik regelmatig op mijn benen (alleen daar) een rode plek met een puistje erop. Ik heb zelf het idee dat dit iets van een bacterie is dat een kleine ontsteking veroorzaakt. Is er iemand die dit wel eens heeft gehoord??

PS: Wen, 't zou best een blaar kunnen zijn als ik het goed lees. Ik ga er mee aan de slag. Maar die huisarts, men, die mag echt niet met een of andere naald in mijn tepel prikken hoor, aaauuwtssj !!!
Klinkt idd als een melkblaartje. Heb ik ook weleens gehad, maar zoonlief zoog het vanzelf weer weg. Maar wel iets aan doen, anders heb je kans dat je melkkanaaltje verstopt met alle gevolgen van dien.
quote:Yasmine_back schreef op 25 september 2009 @ 13:05:

Hm, nou we toch hier zijn Sinds dat ik bv geef (nu 9 weken), heb ik regelmatig op mijn benen (alleen daar) een rode plek met een puistje erop. Ik heb zelf het idee dat dit iets van een bacterie is dat een kleine ontsteking veroorzaakt. Is er iemand die dit wel eens heeft gehoord??

Ik toevallig! Ik heb plekjes op mijn huid en ook is er in mijn vorige bv-periode een staffilokok gevonden in mijn melk. Gisteren is er een kweek gemaakt van die huidplekjes om te kijken of ik drager ben van die bacterie, want dat zou ook de plekjes op mijn huid - waarvan de verdenking altijd is geweest dat het een schimmel was - kunnen verklaren.

Misschien even een kweekje vragen? Heb je al gesmeerd met miconazolnitraatcreme?
Nah, da's toevallig. Ik ken het zelf niet overigens.

Ik heb zelf (ja, niet handig...) eens geprobeerd een blaartje - geen melkblaar, maar een knijp/bloedblaar - op mijn tepel door te prikken. Lukte niet, maar heel pijnlijk was het ook niet hoor.
Hai Appeltje, ik heb al 4 weken met miconazol gesmeerd, maar 't helpt niet (dus misschien geen schimmel) - vraag me zelfs af of het wel spruw is geweest !? Ik had bij kind nummer 1 ook bij 6 maanden een streptokok (hoe schrijf je dat ..?), dus dat zou misschien nog in mijn bloed kunnen zitten. Hoe doen ze dat trouwens, een kweek maken? 't Mes erin ?

PS: tippex al gevonden?
Bij mij is er nu pas het vermoeden dat de pijn tijdens het voeden de eerste 9 weken niet alleen van de spruw was maar van de staffilokok. Ik heb namelijk vorige week een consult gehad van een lk en volgens een nieuw onderzoek wordt diepe borstpijn vaak door die bacterie veroorzaakt. Spruw had ik trouwens ook wel, waarschijnlijk tegelijk met die bacterie. het verklaarde wel waarom de miconazol niet werkte bij mij. Ik heb lang flucanazol geslikt en daar ging het toen wel van over, maar als je dat lang genoeg slikt schijnt het ook een antibiotische werking te hebben op de staffilokok, aldus de vk. Vandaar dat de huisarts dit keer een kweek heeft genomen (nee, daar komen geen messen aan te pas, gewoon een soort wattenstaafje ) omdat ik - nu 3 weken voor uitgerekende datum - weer typische candidaplekken heb op mijn huid en de huisarts dit keer wil weten waar ze me het beste mee kan behandelen zodat het gedoe van de vorige keer mij bespaard blijft.

Mocht je trouwens behandeld worden voor de bacterie met ab, dan krijg de spruw/schimmel weer vrij spel. Daarom zou ik in mijn geval van een kuur voor de bacterie meteen ook een antischimmelkuur (flucanazol) krijgen. Misschien een tip!

Tippex is op... vergeten mee te pikken op werk voordat ik met verlof ging!
Wen, heb die site van jou bekeken. Helaas zat er geen lk in mijn omgeving. Woon ook in zo'n uithoek.

Maar ik heb een lk gevonden, via het ziekenhuis. Is dat ook wat denk je? En de borstvoedingslijn, kan ik daar wat aan hebben qua tips?

En wat ik me ook afvroeg nav wat appeltje schrijft. Kan ik zonder dat ik het weet ook last hebben van spruw waardoor het voeden pijn doet? (lijkt me trouwens onwaarschijnlijk omdat het al vanaf begin af aan pijn doet)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven