Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
quote:Goudvis09 schreef op 17 oktober 2009 @ 22:03:

Ik heb ook een vraagje. Ik heb hele gevoelige tepels en ik vraag me af of ik wel borstvoeding kan geven als ik een kind krijg. Heeft iemand daar ervaring mee of weleens gehoord van iemand anders?Goudvis, ik heb heel gevoelige tepels én borsten. Mannen mogen er doorgaans niet aankomen, ik verdraag alleen voorgevormde bh's en zeker geen shirtje rechtstreeks. Mijn oudste heb ik 15 maanden gevoed. Er ging beide keren na de bevalling een soort knop om.
quote:Nelladella1 schreef op 17 oktober 2009 @ 23:22:

[...]

Goudvis, ik heb heel gevoelige tepels én borsten. Mannen mogen er doorgaans niet aankomen, ik verdraag alleen voorgevormde bh's en zeker geen shirtje rechtstreeks. Mijn oudste heb ik 15 maanden gevoed. Er ging beide keren na de bevalling een soort knop om.Nella, ik ben zo benieuwd hoe het gaat.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Dankjulliewel voor de tips wederom en voor het gevoel dat het dus (nog) wel kan. Ik ga me opsluiten met baby en kolf Nog een stapje verder de komende dagen en hopelijk resultaat. Alhoewel volledige relactatie nog ver van mijn bed show lijkt. Maar nog een extra fles weg kunnen laten zou me al zoveel voldoening geven!
Aan je inzet zal het volgens mij zeker niet liggen Aruba

Nella, ik ben ook benieuwd hoe het nu gaat!
quote:Nelladella1 schreef op 17 oktober 2009 @ 23:22:

[...]

Goudvis, ik heb heel gevoelige tepels én borsten. Mannen mogen er doorgaans niet aankomen, ik verdraag alleen voorgevormde bh's en zeker geen shirtje rechtstreeks. Mijn oudste heb ik 15 maanden gevoed. Er ging beide keren na de bevalling een soort knop om.Wat fijn om te horen! Ik dacht dat ik een uitzondering was! Ik zou het liefst borstvoeding geven als ik een kind krijg, dus ik zou het echt niet leuk vinden als het door mn gevoelige tepels niet zou kunnen.
Hallo,

Nog even een vraagje van een nieuwbakken moeder.

Onze dochter is 3 weken en heeft af en toe al een beetje de fles gekregen. Dit ging prima. Nu willen we proberen langzaam aan te beginnen met een voeding te vervangen voor een flesje afgekolfde melk zodat mijn vriend dit kan geven (en ik kan slapen)..

Hoe ga ik dit aanpakken? Op welk tijdstip ga ik deze fles afkolven? Na een voeding? Kolf je dan 1 of 2 borsten?

Én ook belangrijk: hoeveel moet ze dan ongeveer krijgen?

We gaan het slechts proberen dus hebben geen haast en willen het langzaam opbouwen... Alle tips zijn welkom!
quote:wen schreef op 18 oktober 2009 @ 10:37:

Nella, ik ben ook benieuwd hoe het nu gaat!Het gaat nog steeds vrijwel hetzelfde: borst-flesje afgekolfde melk-flesje kunstvoeding-kolven. En dan alles afwassen. Zoon is al over geboortegewicht, maar slaapt nog steeds vrijwel de hele dag. Af en toe een halfuurtje wakker.
Mag ik nog een vraagje stellen?

Mijn zoon is nu ruim 10 maanden en drinkt nog 2 keer per dag bij mij, productie is geen probleem, maar zijn 3 tandjes wel! Hij gaat de laatste tijd steeds vaker bijten. Ik weet niet zo goed hoe ik dit kan stoppen. Ik wil eigenlijk nog niet stoppen met borstvoeding geven, maar dat bijten doet wel heel erg pijn!!!! Wie heeft een idee?
Lieveleen, ik zou liever nog even wachten met een flesje. Je moet namelijk zeker weten dat de borstvoeding goed loopt voor je iets anders (een flesje of speentje) gaat aanbieden. Zo raakt je dochter niet in de war van de verschillende drinktechnieken. Meestal kan je het vanaf een week of zes gaan proberen.

Ik doe het altijd zo: vanwege overproductie in het begin had ik al een voorraadje. Dat was wel een voordeel. Mijn vriend geeft sinds onze dochter zes weken is de laatste voeding met een flesje (nu S-Fles van Difrax, maar eerder een Breastflow) en tegelijkertijd kolf ik de nieuwe voeding af voor de volgende avond. Dat werkt prima voor ons.

Aruba, ik bewonder je doorzettingsvermogen! Het gaat vast goedkomen met jou en Saba.
O ja, er is een rekensom voor wat je kindje globaal moet krijgen per flesje. Die rekensom is:

Gewicht in kilo's x 150 : door het aantal voedingen per dag. Voor mij zou dat zijn: 5,3 kilo x 150 : 5 (of 6, verschilt soms) = 159 ml (of 132,5 ml) per fles. Deze som klopt ook voor mij, ze drinkt meestal zo'n 150-160 ml per keer nu.
Hier het eerste flesje gekolfde melk gegeven toen ze 6 weken was. Die rekensom, nou, daar hadden we niets aan. Dus maar wat uitgeprobeerd, zelfs toen ze al naar de creche ging was het nog zoeken. De leidsters hebben heel vaak na de voeding nog wat extra opgewarmd, zodat er zo min mogelijk verspild werd. We zijn begonnen met 30 cc, zodat de kans dat er iets weg gegooid moest worden klein was.
quote:Lieveleen schreef op 18 oktober 2009 @ 12:27:

Hallo,

Nog even een vraagje van een nieuwbakken moeder.

Onze dochter is 3 weken en heeft af en toe al een beetje de fles gekregen. Dit ging prima. Nu willen we proberen langzaam aan te beginnen met een voeding te vervangen voor een flesje afgekolfde melk zodat mijn vriend dit kan geven (en ik kan slapen)..

Hoe ga ik dit aanpakken? Op welk tijdstip ga ik deze fles afkolven? Na een voeding? Kolf je dan 1 of 2 borsten?

Én ook belangrijk: hoeveel moet ze dan ongeveer krijgen?

We gaan het slechts proberen dus hebben geen haast en willen het langzaam opbouwen... Alle tips zijn welkom!

het beste tijdstip om te kolven is in de ochtend. het geen wat ik deed was een kant yammini aanleggen, en andere kant (elektrisch) kolven.

na enkele dagen kolven gaat vanzelf op dat moment van de dag je produktie omhoog.

Wel adviseer ik je om als je langer wilt voeden dan een maand of drie vier niet te vroeg de nachtvoedingen te vervangen voor een flesje afgekolfde melk.
Aruba, het doet me deugd te lezen dat je partner je nu beter ondersteund in de bv dan in het begin!

Ik denk dat er met jou inzet en toewijding nog wel meer inzit dan dat nu lukt!
quote:snowy2 schreef op 18 oktober 2009 @ 16:11:

Mag ik nog een vraagje stellen?

Mijn zoon is nu ruim 10 maanden en drinkt nog 2 keer per dag bij mij, productie is geen probleem, maar zijn 3 tandjes wel! Hij gaat de laatste tijd steeds vaker bijten. Ik weet niet zo goed hoe ik dit kan stoppen. Ik wil eigenlijk nog niet stoppen met borstvoeding geven, maar dat bijten doet wel heel erg pijn!!!! Wie heeft een idee?

Mijn meisje kreeg haar eerste tandjes met 4.5 maand nu met negen maanden heeft ze er 8 en staan de hoektandjes op doorbreken.

Het bijten is hier zo rond de 6 mnd een probleem geweest.

- als ze bijt dan direct met je pink ertussen en afkoppelen.

- wees streng drinken niet laterfanten of klooien want dat gaat vaak samen met bijten

- bijten ? memmen opbergen voor 20 minuten voor er verder nog gedronken word.

- kijk goed naar je kindje, vaak kijken kindjes je eerst heel ondeugend aan, zo van: mamma kijk eens ? kijk eens wat ik kan ? hap !

als je goed naar je kindje kijkt kun je spoedig herkennen waarneer ze gaat bijten.

hier was het bijten redelijk snel over, gelukkig maar want t doet echt heel erg pijn !

ik hoop dat je er wat aan hebt en nog een tijd met plezier kan doorvoeden
quote:Yamuna schreef op 18 oktober 2009 @ 19:44:

Aruba, het doet me deugd te lezen dat je partner je nu beter ondersteund in de bv dan in het begin!

Ik denk dat er met jou inzet en toewijding nog wel meer inzit dan dat nu lukt!Je bent lief hoor Yam maar hier moet ik toch even wat rechtzetten anders zou ik Aruba man tekort doen. Aruba man heeft alles voor mij en Saba over zolang we maar happy zijn en hij dacht toen dat ik happyer kon zijn zonder bv (dacht ik toen zelf ook) Nu denk ik met en is hij er dus weer voor ons!
Snowy: Mijn zoontje heeft ook een periode gebeten. Inderdaad direct afkoppelen zoals Yamuna zegt en ik zei daarbij hard en streng NEE!. Als ik hem dan weer aanlegde en hij deed het weer werd er niet gedronken. Ik probeerde het dan even later weer. HIj heeft het ik denk in totaal 5/6 keer gedaan en was toen genezen. Succes!

Lieveleen: Extra kolven gaat s'ochtends het makkelijkst, in de nacht heb je de meeste productie. Je kan dan in principe 2 borsten kolven. Om dat je kindje nog zo klein is moet je wel uitkijken dat je productie niet naar beneden gaat door het vervangen van 1 voeding en dan niet kolven. En wat Yamuna zegt, juist de nachtvoeding is belangrijk.
quote:Aruba schreef op 18 oktober 2009 @ 19:56:

[...]

Je bent lief hoor Yam maar hier moet ik toch even wat rechtzetten anders zou ik Aruba man tekort doen. Aruba man heeft alles voor mij en Saba over zolang we maar happy zijn en hij dacht toen dat ik happyer kon zijn zonder bv (dacht ik toen zelf ook) Nu denk ik met en is hij er dus weer voor ons!Aruba, ik vond jou partner in je eerdere schrijfselen niet zo ondersteunend in de BV maar er sprak wel uit alles dat je schreef dat hij zo overkwam omdat hij het verdriet en jou pijn bij het aanleggen zo moeilijk vond, en dan liever koos voor KV om jou en saba gelukkig te zien.
2 weken moeder van weer een prachtige dochter loopt de bv als een trein. Misschien zelfs iets te goed? Popje is binnen 10 minuten klaar en heeft daarna regelmatig krampjes. Ik denk dat het echt te snel gaat en probeer haar nu te remmen door even te stoppen maar meestal wil ze dan niet meer. Uurtje later dan weer honger natuurlijk. Geen probleem om dan weer aan te leggen maar misschien zijn die breastflow flessen een idee tot ze door heeft dat het geen wedstrijd is ( )? Of is dit bij zo'n kleintje geen probleem en komt het vanzelf goed?

Ik weet van mijn eerste nog dat die ook zo klaar was maar daar was start moeilijker (door geen ervaring) dus dat duurde in begin wel langer.

Kind groeit overigens prima, zat binnen 5 dagen weer op geboorte gewicht en maakt verder een zeer tevreden indruk.

(hmmm, als ik het zo lees vraag ik me wel een beetje af of ik geen probleem zit te maken van iets dat geen probleem is... Graag jullie feedback!)
suze krampjes zijn redelijk normaal voor een kindje van 2 weken. Probeer je kindje goed te laten boeren na de voeding.

en rond de 10 dagen heb je ook de eerste regeldagen te pakken he?

dus ik zou zeggen, lekker blijven voeden op verzoek. goed laten boeren en je onzekerheid laten varen
Misschien een gekke vraag, maar moet ik me zorgen maken als mijn borsten na 30 weken zwangerschap nog steeds even groot zijn als in het begin? Ik draag gewoon nog mijn normale bh's en afgezien van het feit dat mijn tepels donkerder zijn geworden merk ik geen veranderingen in mijn borstomvang/borsten in het algemeen. Nu had ik altijd al een behoorlijke cupmaat (75f) dus ik zat er niet direct op te wachten om nog grotere borsten te krijgen maar als dat betekent dat ik niet kan borstvoeden, vind ik dat wel weer jammer...

Iemand ervaring? Ik hoor en lees alleen maar verhalen van met de maand toenemende cupmaten en bij mij gebeurt er zo goed als niks
if we all light up, we can scare away the dark...
Het wel of niet groeien van de borsten in de zwangerschap is niet relevant voor het geven van borstvoeding.

De cupmaat is ook niet relevant voor de produktie.

Gezien de cupmaat van jou boezem zou ik wel heel goed uitkijken met BH's

beugelbh's worden tijdens zwangerschap en lactatie periode afgeraden.

als je toch beugel BH's draagt zorg dan dat je goed passende BH 's hebt die niet prikken in het borstweefsel en niet afknellen
Oh gelukkig. Dat de cupmaat niet uitmaakte wist ik wel, maar ik vond het zo raar dat mijn borsten helemaal niet gegroeid zijn. Ik ga er maar gewoon vanuit dat de productie straks gewoon op gang komt

Ik ben overigens - vanwege de maat - heel kritisch over de maat en pasvorm van mijn bh's dus de beugels zitten ook precies goed. Ik had al gezien dat voedingsbh's geen beugels hebben. Misschien dat ik er daar nu een paar van aanschaf, dan kan ik die de laatste weken alvast gaan dragen.

Dank voor je antwoord in ieder geval!
if we all light up, we can scare away the dark...
Suze, als ze goed is aangelegd is er volgens mij inderdaad geen probleem. Krampjes zijn normaal, kúnnen wel door te gulzig drinken komen maar dan zou ze zich ook moeten verslikken en zo. Dan zou de melk te vlot komen om goed te kunnen verwerken. Maar daar is bij jou geen sprake van toch? Als ik het zo lees zijn het normale krampjes (uitzitten... 't gaat voorbij, echt) gecombineerd met de luxe van een snel drinkend popje. Als je wel het idee hebt dat de krampjes komen door teveel lucht inslikken oid, even goed kijken naar de aanlegtechniek.

Goudvis, ik had geen súpergevoelige tepels voor de borstvoeding maar wel tamelijk gevoelig. Shirtje zonder beha vond ik ook niet te doen. In het begin heb ik wel last gehad van mijn tepels, maar na negen maanden voeden trekt de kleine meid zich wel eens op aan mijn tepels, en dat ontlokt mij een eenvoudig 'au!' waar het vroeger een vloek- en scheldconcert van 10 minuten was geweest Knijpen hetzelfde verhaal.

(is dit geruststellend? )
Ah bedankt voor jullie reacties!

Nee we gaan de nachtvoedingen niet vervangen voor flesjes afgekolfde melk. Het gaat slechts om af en toe een keer een flesje, als ik bijvoorbeeld heel moe ben en eens wat langer achter elkaar wil slapen. Het zal dan gaan om de voeding tussen 9 uur en 12 uur 's avonds. Maar ik wist niet dat de nachtvoedingen anders zijn dus aan die tip heb ik alweer wat! Bedankt!
Vraagje; Ik ga weer starten met de pil, die ene waar geen oestrogeen in zit. Weet even niet hoe die heet, hij ligt vanmiddag bij de apotheek klaar. Maar nu mijn vraag, hebben jullie dit ook gebruikt en merkten jullie een dip in de productie? Nu ga ik ook morgen weer starten met werken, wat natuurlijk ook een dip kan veroorzaken. Dus ik wacht voorlopig nog maar even met de pil ook in te nemen. Denk zelf een week of 3 / 4.

Wat zijn jullie ervaringen hiermee?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven