Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Ik denk dat ze dan gewoon genoeg haalt uit 1 borst Minie, als ze verder goed groeit, voldoende plasluiers enz. heeft dan is het prima. Ze slaapt er ook goed op, voor 7 weken 3/4 uur is prima hoor. Gewoon zo doorgaan zou ik zeggen.

Roque: lastig, ik dacht ook aan iets van brood omdat ook wel redelijk vult over het algemeen, dus dat zou ik zeker proberen en anders iets pap-achtigs? Maar heb geen ervaring gluten-, ei- en melkvrij dus weet niet of er zoiets bestaat.
Roque misschien kun je bij de reformshop kijken voor speltbrood/ spelt soepstengels

geiten of schapen kwark/ yoghurt *denkt nog even verder*
Minie; mijn meisje drinkt ook altijd maar uit 1 borst per keer. Nooit anders gedaan ook. In het begin had ik dan nog wel eens last van stuwing/lekkage aan de andere kant. Maar nu niet meer (dochter is 15 wk). Ze krijgt nu 5 voedingen per dag, gaat prima zo. Hoor het ook regelmatig van anderen hoor dat ze maar 1 borst per keer geven. Blijkbaar hebben we dan gewoon veel voeding in 1 borst!
Minie86: mijn meisje is nu 7,5 maand en drinkt pas sinds kort twee borsten per voeding. Daarvoor altijd maar één. Ging prima, niks aan te doen. Het maakt ook niet uit toch? Genoeg is genoeg.

Niemand die eens een dagje Amsterdam in gaat en ergens moet kolven?
Roque: ik zou geloff ik niet zo moeilijk doen met extra voedingsmiddelen zonder de stoffen die ze niet mag zoeken, maar een paar keer extra aanleggen. Tot 1 jaar is alle voeding bijvoeding, en de borst hoofdvoeding. Onze kleine dronk tot een jaar meestal nog een keer of 6 á 7, maar op zommige dagen wel 10 of meer keer. In plaats van veel geld uitgeven aan moeilijk verkrijgbare etenswaren zou ik haar een paar keer extra aanleggen. Dikke kans dat ze haar allergieen overgroeit!
quote:Yamuna schreef op 21 oktober 2009 @ 13:02:

geiten of schapen kwark/ yoghurt *denkt nog even verder*

dat in ieder geval niet voor een kind dat geen koemelk mag! lijkt er te veel op qua eiwit structuur.

Roque, Kruimel mocht alleen geen melk, dus die kon ik wel (koemelk vrij) brood geven, maar die heb ik altijd ook veel fruit en groenten gegeven. Ik denk dat dat toch het handigste is in dit geval.

En kijk ook even door wat je zelf eet. Ik neem aan dat jij nu ook op dieet bent? Misschien zitten daar nog dingen bij die je kindje ook kan eten.
Minie: onze dochter heeft ook hele periodes gehad dat ze aan borst genoeg had. Ik bood wel altijd een 2e aan, als ze dan nog dost had kon ze drinken. Als ze 3á4 uur later weer wil drinken, zit er in 1 bost genoeg van wat ze nodig heeft.

Niks aan de hand dus!
Dag meiden,

Even een paar vraagjes...zoontje is nu 11 weken en over 1,5 week ga ik weer aan het werk. Vanaf dag 10 heb ik alle voedingen gekolfd en uit de fles gegeven vanwege problemen. Nu ben ik aan het afbouwen omdat ik weer aan het werk moet en ik het niet zie zitten om daar te kolven. Komt ook bij dat het kolven echt meer dan zat ben! Ik kolf nu nog maar 1 x per 24 uur...en dan kolf ik binnen 2/3 minuten 80/90 cc! Persoonlijk vind ik dit best veel en zo vergt het kolven natuurlijk ook totaal geen moeite. Nu zit ik er dus over te denken om deze voeding te blijven kolven (en dus nog een paar minuten langer zodat ik nog meer kolf). Op deze manier kan ik onze baby dan nog 1/2 flesjes borstvoeding per dag geven.

Heeft dit zin? Heeft het geven van de borstvoeding dan nog nut voor mijn kleintje? Ook als het maar 1 flesje per dag is?

Zo ja, wat is dan een goede kolf (en wat is de prijs ongeveer)?

Bedankt!
Lalie, ja dat heeft zeker zin ivm afweerstoffen. Als jij het ziet zitten om zo op een makkelijke manier nog een tijdje wat borstvoeding te kunnen geven, waarom niet? Heeft alleen maar voordelen volgens mij.

Wat een goede kolf is hangt af van je persoonlijke voorkeur. Veel mensen zijn tevreden over de Medela Swing, die kost zo'n 150 euro. Ik kolf niet elke dag, en dan hooguit twee keer, en ik ben heel blij met mijn Avent handkolf van zo'n 50 euro. Maar dan moet je wel zelf de pompbeweging maken.

Ik ben wel jaloers op je kolfopbrengst, daar doe ik zo'n 20 minuten over, als ik al meer dan 40 cc haal
Lalie: als je dat zo vol kunt houden dan zou ik het zeker doen. Inderdaad zoals Wen ook zegt ivm de afweerstoffen die erin zitten.

Ik heb zelf een Medela midi electric, is niet zo duur maar wel electrisch. Enige nadeel wat ik eraan gemerkt heb is dat hij behoorlijk bromt, maar verder prima ding.
Haha Wen...nou daarom juist! Omdat ik best veel kan kolven in zo'n korte periode! Ook zijn mijn borsten er nu aan "gewend" dat ik nog maar 1 x per etmaal kolf. Dan hoef ik dus ook niet te kolven op mijn werk...voor mij dus de perfecte oplossing. Zeker als het nog zin heeft voor mijn kleintje! Zou voor mijn eigen gevoel ook goed zijn om dat ene flesje nog te geven...dan voelt het niet alsof ik het opgeef zeg maar.

Moet ik ook wel eerlijk zeggen dat ik die kolf na het TSR opwekken op de hardste stand aanzet hoor...mijn tepels kunnen ondertussen wel wat hebben

Bedankt voor je info!
quote:Sterre75 schreef op 21 oktober 2009 @ 08:32:

Nog een vraagje: morgen na heeeeeeeeeeeeeel lang weer eens een dagje Amsterdam (centrum) met vriend. Moet waarschijnlijk een keer gaan kolven. Maar waar????? Zou dat bijvoorbeeld bij Prenatal mogen? Geloof dat het wel eens eerder gevraagd is hier, maar weet niet meer door wie, wanneer en wat het antwoord was. Tips?

Prenatal zit in Zuidoost en beslist niet in het Centrum. Volgens mij heb je bij H&M (de kinder H&M in de Kalverstraat) een voedings/kolfruimte. Ik zou me kunnen voorstellen dat je bij de Bijenkorf om een afgesloten ruimte zou kunnen vragen, misschien hebben ze daar ook wel een voedings/kolfruimte. Ik weet dat ze in het OLVG op de kinderafdeling een voedingsruimte hebben, maar ik weet niet of je daar kunt kolven en of ze die af kunnen sluiten.

Als me nog verder iets te binnen schiet kom ik er nog even op terug, maar ik denk dat ik gewoon de stoute schoenen aan zou trekken en ergens naar binnen zou lopen en vragen of ze een rustige ruimte hebben.

Overigens staat er op het borstvoedingsforum in de rubriek kolven een hele lijst met kolf-vriendelijke gelegenheden.
Padababa...ook bedankt voor jouw info! Mijn voorkeur gaat er inderdaad naar uit om electrisch te blijven kolven.
Nou, zo lang ben ik dus niet in Amsterdam geweest. Ik heb de winkel in de kalverstraat regelmatig bezocht. Maar idd, niks meer in het centrum. Ik ga die lijst even af. Bijenkorf is een goede optie. Welke H&M is de kinderH&M? Er zitten er zoveel...
Nope, ik volg zelf geen dieet . Meis reageert niet op de bv, wel op produkten waar gluten en ei in zitten. IK dacht dat de melk wel meeviel, maar de kinderarts heeft aangegeven deze ook even bij meis weg te laten tot de volgende afspraak. Vandaag potje gegeven, niet goed opgelet. Bleek er wat magere melkpoeder in te zitten. Meis heeft een uur gehuild en zit onder de rode bultjes. Hm. Misschien valt de koemelk toch niet mee...

Wat betreft vaker aanleggen: ik werk vier dagen en kolf uitermate slecht. In drie kolfbeurten kolf ik krap anderhalf flesje bij elkaar. Niet echt een optie dus, dat meer moedermelk laten drinken. Als ze thuis is mag ze daarentegen drinken wat ze wil uiteraard . Maar goed: vijf keer drinken is dus in elk geval normaal? En in spelt zitten geen gluten? Okee, ga ik achter de soepstengels aan!

Sterre, ik heb vaak in een café / restaurant gevraagd iof ze misschien een ruimte hadden waar ik kon kolven. Weliswaar nooit in Amsterdam, maar misschien ook een tip?
Lalie, ik heb de pump in style en die bevalt in principe erg goerd. Maar voor één keer kolven misscghien wel wat prijzig. Het is wekl een dubbele elektrische kolf. Geloof dat hij ongeveer 200 euro kost.
quote:Sterre75 schreef op 21 oktober 2009 @ 18:18:

Nou, zo lang ben ik dus niet in Amsterdam geweest. Ik heb de winkel in de kalverstraat regelmatig bezocht. Maar idd, niks meer in het centrum. Ik ga die lijst even af. Bijenkorf is een goede optie. Welke H&M is de kinderH&M? Er zitten er zoveel...

Prenatal zit al jaaaaaren niet meer in de Kalverstraat. De kinder H&M is die schuin tegenover de WE en de Perry.

Veel plezier!
Super, dank je!
Hoi,

Even een vraag, ik geef borstvoeding aan mijn kleine meisje van nu 10 weken. Ik wilde dit keer wat eerder van de extra kilo's af en ben maandag begonnen met Sonja Bakker. Gaat super, al 1,5 kilo kwijt. In het begin gaat het het hardste natuurlijk, vervolgens ca. 1 kilo per week waarschijnlijk. Ik heb al eens eerder het dieet van sonja gevolgd.

Maar nu: m'n dochter sliep altijd tot 's ochtends een uur of 10 en nu is ze zowel woensdag als vandaag om zes uur wakker geworden (laatste voeding om 23:00).Is dit toeval? Of zou ik door het dieet toch minder voeding hebben? Zij heeft overigens dinsdag haar 1e prikjes gehad, dus daar zou het misschien ook door kunnen komen.

Hoe denken jullie over het volgen van een dieet tijdens borstvoeding geven? Misschien moet ik nog maar even wachten totdat ik gestopt ben...
Daantje, het wordt in het algemeen ernstig afgeraden om streng te lijnen tijdens de borstvoedingsperiode. En geloof me, het is ook niet nodig. Ik heb de eerste 3 maanden nog in positiebroeken gelopen en nu is dochter 8 maanden en zijn de broeken van voor de zwangerschap haast te ruim. Zonder dieet, zonder (veel) sporten. Heb je al wel eens gezien hoeveel vet er op een laagje gekolfde melk drijft? Echt, ga lekker genieten en neem de tijd. Ontzwangeren kost 9 maanden! Dus over 7 maanden nog maar eens bekijken of Sonja nodig is. Gewoon gezond en gevarieerd eten, je kindje heeft die voedingsstoffen nodig. Ik heb trouwens wel eens 12 boterhammen gegeten als dochter een regeldag had.

Een paar pagina's geleden schreef iemand dat ze maar 1 borst per keer gaf aan een klein kindje (jonger dan 3 maanden). Het kindje had daar genoeg aan. Er zijn toen veel reacties geweest in de trant van: als hij/ zij er genoeg aan heeft, dan is het goed. Ik wil hier toch nog even kort mijn ervaring vertellen: mijn dochtertje is tussen de 5 en 9 weken oud slechts 125 gram aangekomen. Ik voedde 1 borst per keer ivm overproductie. Meisje sliep met 4 weken al nachten door, was heel alert, vrolijk, genoeg plasluiers. Maar ze was wel heel tenger. En waar bij de eerste controle op het CB (5 weken) alleen geknikt werd toen ik vertelde hoe ik voedde, gingen bij de 2e controle met 9 weken alle alarmbellen af. Stille ondervoeding. Ik moest meteen (zo ongeveer toen ik daar was) 2 borsten per voeding gaan aanbieden. En toen meisje ontdekte dat er meer te halen viel, wilde ze ook meer! Tien dagen later was ze 250 gram aangekomen. Ze is nog steeds tenger met haar 8 maanden maar het gaat hartstikke goed nu. Als je twijfelt, biedt dan de 2e borst aan. En laat extra wegen tussen de controles door.
Daantje: het volgen van een dieet tijdens het geven van borstvoeding is niet verstandig. De stoffen die je lichaam afbreekt komen ook in de voeding van je kindje. Zeker een dieet als dat van Sonja Bakker zou ik absoluut niet doen. Ik denk dat je beter nu kan zorgen dat je gezond eet, maar wel voldoende, normale hoeveelheden en zorg dat je voldoende beweegt.
Daantje, Borstvoeding ís mijn dieet

ik heb bijna een jaar in een rolstoel gezeten, ben in mn zwangerschap 24 kilo aangekomen. ik kan nog steeds niet sporten en als ik op een hele dag één hele kilometer kan lopen dan heb ik een hele goede dag, meestal kom ik niet verder dan 500 meter.

Na 9,5 maand bv zit ik nu 3 kilo onder het gewicht voor ik zwanger werd.

Ik eet gewoon waar ik zin in heb, eet wel gevarieerd en gezond, maar daarnaast snoep ik ook gewoon.
Daantje, niet doen! Alle afvalstoffen die je lichaam afbreekt komen inderdaad in de borstvoeding. Heel onverstandig dus om te gaan lijnen tijdens de borstvoedingsperiode.

En wat Yamuna ook zegt: borstvoeding is mijn dieet! Ook ik zit onder m'n startgewicht van de zwangerschap.
Nou, borstvoeding is niet mijn dieet. er gaat echt geen gram af. Maar dat komt misschien ook omdat ik de hele dag honger heb. Vrees dat als ik, als ik stop met de bv, dit eetpatroon volhoud, ik binnen een maand tonnetje rond ben

los daarvan: afvallen tijdens de borstvoeding is niet slim. Na mijn vorige zwangerschap ben ik, na een internetconsult met Sonja, na negen maanden bv ook Sonja gaan volgen. Sonja liet via de mail weten dat je in elk geval van alles wat extra mag omdat je niet te snel mag afvallen. Dus een extra boterham, een extra stuk fruit, iets meer yoghurt enzovoorts. Wil je persé een dieet volgen, neem dan óf via internet contact op met bv Sonja (een consult kost wel geld) of ga eens naar een dietist ofzo. Maar in principe helpt bij bv ook wel om niet meer te snoepen en wat op je voeding te letten. Borstvoeding kost namelijk wel veel energie .
Je mag niet lijnen tijdens bv, zoals iedereen al zegt en dat lijkt me ook ontzettend ongezond. Je mag wel gewoon gezond eten. Ik houd de richtlijnen van het voedingscentrum aan (niet voor een energiebeperkt dieet) en val langzaam steeds meer af terwijl ik wel genoeg voedingsstoffen eet. Want van een gewoon gezond voedingspatroon kom je echt niet aan, zeker niet tijdens de bv.

Sonja Bakker is trouwens als je geen bv geeft ook twijfelachtig te noemen als gezonde manier van afvallen maar dat terzijde.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven