Borstvoedingsvragen
woensdag 5 augustus 2009 om 20:55
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven?
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
maandag 19 oktober 2009 om 11:35
Suze: zowel mijn dochter als zoon dronken vanaf het begin snel, binnen 10 minuten waren ze klaar. Zolang als ze goed aangelegd liggen is het geen probleem, ik nam wel altijd goed de tijd om ze te laten boeren na die tijd. Krampjes horen er ook gewoon bij en hebben niet altijd een aanwijsbare oorzaak.
maandag 19 oktober 2009 om 13:32
Zusje, bedoel je Cerazette? Die had ik ook. Helaas resulteerde die wel in een productiedip. Ik ben hem pas gaan gebruiken toen onze dochter een jaar was geweest. Ik zou dus zeker even wachten met de pil nemen tot je zeker bent van een goeie kolfproductie op het werk, anders heb je het dubbelop tegen.
maandag 19 oktober 2009 om 16:21
maandag 19 oktober 2009 om 16:58
@Zusje: ik heb de Cerazette hier liggen, maar nog niet gebruikt. Ik ben ook bang dat de productie keldert en durf het risico niet te nemen. Daarnaast vind ik het nog niet menstrueren héérlijk, dus ik geniet er nog even van. Met de pil krijg je toch ook weer doorbraakbloedingen enzo. Wij gebruiken condooms. Niet romantisch, wel makkelijk.
Ben bang dat ik even in een productiedip zit nu (zonder pil, haha). Wilde gisteravond een voeding kolven zodat vriend die kon geven en ik kon gaan slapen. Maar ik kreeg er niks meer uit . Nu weet ik wel dat kolven een heel andere opbrengst kan hebben dan drinken, maar ik was gewend aan emmers vol. Meisje heeft daarna trouwens prima gedronken en ook vannacht weer. Ze is tevreden en slaapt er goed op, dus ik maak me nog niet echt zorgen, maar toch (wel eigenlijk). Ik krijg maar geen tsr terwijl ik altijd tegen het plafond schoot.
Ben bang dat ik even in een productiedip zit nu (zonder pil, haha). Wilde gisteravond een voeding kolven zodat vriend die kon geven en ik kon gaan slapen. Maar ik kreeg er niks meer uit . Nu weet ik wel dat kolven een heel andere opbrengst kan hebben dan drinken, maar ik was gewend aan emmers vol. Meisje heeft daarna trouwens prima gedronken en ook vannacht weer. Ze is tevreden en slaapt er goed op, dus ik maak me nog niet echt zorgen, maar toch (wel eigenlijk). Ik krijg maar geen tsr terwijl ik altijd tegen het plafond schoot.
dinsdag 20 oktober 2009 om 09:36
Ja, de rubbers dus. Ik gebruik nu de cerazette, want ik had ze toch liggen en aangezien ik ze zelf moet betalen kan ik ze maar beter gebruiken. Maar ik vind het geen fijne pil. Iedere 2 weken een bloeding van een dag of wat.
Mijn omgeving is wel blij dat ik de pil weer slik. Ik had me daar een humeur voor ik ongesteld moest worden.
Mijn omgeving is wel blij dat ik de pil weer slik. Ik had me daar een humeur voor ik ongesteld moest worden.
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:43
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:55
dinsdag 20 oktober 2009 om 13:56
dinsdag 20 oktober 2009 om 20:07
Problemen!
Vandaag voor het eerst gewerkt, mijn meisje is nu bijna 15 weken. Mijn moeder paste op en zou een lekker flesje afgekolfde melk geven. Maar..... die wilde de kleine meid mooi niet. Ze duwt de fles uit haar mond en heeft kokhalsneigingen. Wat nu?
Ze heeft met enige regelmaat flesjes gehad, vorige week ook nog, dat ging prima.
Ik ben dus van ellende maar naar huis gegaan om bv te geven en daarna weer aan t werk gegaan.
Nu denk ik dat het kan liggen aan de smaak van de opgewarmde melk uit de vriezer. Die is namelijk echt VIES, is dat normaal? Nou ligt de melk er al wel even in, een maand of 2, maar dat moet toch kunnen?
Vanavond manlief een flesje opgewarmde (vandaag afgekolfde) melk laten geven en die drinkt ze redelijk makkelijk op. Daarna nog eens met de vriezer melk geprobeerd, maar neehoor.
Kan het zijn dat mijn melk nu heel anders smaakt dan 2 maanden terug, of kan de melk bederven (hoe?)
Graag jullie hulp!
Vandaag voor het eerst gewerkt, mijn meisje is nu bijna 15 weken. Mijn moeder paste op en zou een lekker flesje afgekolfde melk geven. Maar..... die wilde de kleine meid mooi niet. Ze duwt de fles uit haar mond en heeft kokhalsneigingen. Wat nu?
Ze heeft met enige regelmaat flesjes gehad, vorige week ook nog, dat ging prima.
Ik ben dus van ellende maar naar huis gegaan om bv te geven en daarna weer aan t werk gegaan.
Nu denk ik dat het kan liggen aan de smaak van de opgewarmde melk uit de vriezer. Die is namelijk echt VIES, is dat normaal? Nou ligt de melk er al wel even in, een maand of 2, maar dat moet toch kunnen?
Vanavond manlief een flesje opgewarmde (vandaag afgekolfde) melk laten geven en die drinkt ze redelijk makkelijk op. Daarna nog eens met de vriezer melk geprobeerd, maar neehoor.
Kan het zijn dat mijn melk nu heel anders smaakt dan 2 maanden terug, of kan de melk bederven (hoe?)
Graag jullie hulp!
dinsdag 20 oktober 2009 om 21:05
Zusje: Had ze nog niet eerder melk uit de diepvries gekregen? Ruikt de melk ook zurig/zeperig als het uit de diepvries komt? Dit heb ik ook en het komt vaker voor. Mijn kinderen drinken het wel en de melk is ook wel goed. Je kan proberen de melk te verhitten voor het invriezen, net tegen de kook aan. Als het goed is is de melk dan niet zurig meer en drinken ze het wel, ik heb het zelf nooit geprobeerd omdat het dus niet nodig was maar je an het proberen. Je kan hier ook wel meer over lezen op borstvoeding.com onder het kopje kolven en werk en dan zure melk of zoiets.
dinsdag 20 oktober 2009 om 22:07
Ja Padababa! Ik heb het gelezen, ik ga het eens proberen. Ik ben erg benieuwd of dat wel werkt. Misschien is er nog iemand die er wel ervaring mee heeft?
In het begin heeft ze wel melk uit de vriezer gedronken, ging prima. Maar toen was ze nog wel heel klein hoor.
Ik kan niet echt zeggen hoe het ruikt, het is echt goor/ranzig, zou het niet zuur noemen, misschien zeperig. Ik heb trouwens eens aan de andere potjes in de vriezer geroken, ze ruiken volgens mij allemaal zo. Ik heb het trouwens ook geproefd, nou ik snap wel dat ze moeten kokhalzen:)
Padababa; dronken jouw kinderen die melk gelijk of was een kwestie van wennen?
In het begin heeft ze wel melk uit de vriezer gedronken, ging prima. Maar toen was ze nog wel heel klein hoor.
Ik kan niet echt zeggen hoe het ruikt, het is echt goor/ranzig, zou het niet zuur noemen, misschien zeperig. Ik heb trouwens eens aan de andere potjes in de vriezer geroken, ze ruiken volgens mij allemaal zo. Ik heb het trouwens ook geproefd, nou ik snap wel dat ze moeten kokhalzen:)
Padababa; dronken jouw kinderen die melk gelijk of was een kwestie van wennen?
woensdag 21 oktober 2009 om 08:32
Toevallig had ik hier van de week ook een flesje 'zure' melk. Het rook echt vies, naar tja sorry, braaksel. Zure melk dus . Meisje dronk het niet, al vermoed ik dat ze versgekolfde melk op dat moment ook geweigerd had. Is het niet bedorven dan? Vond het wel raar, want ik vries de melk altijd behoorlijk snel in. Zal ook even lezen op bv.com.
Nog een vraagje: morgen na heeeeeeeeeeeeeel lang weer eens een dagje Amsterdam (centrum) met vriend. Moet waarschijnlijk een keer gaan kolven. Maar waar????? Zou dat bijvoorbeeld bij Prenatal mogen? Geloof dat het wel eens eerder gevraagd is hier, maar weet niet meer door wie, wanneer en wat het antwoord was. Tips?
Nog een vraagje: morgen na heeeeeeeeeeeeeel lang weer eens een dagje Amsterdam (centrum) met vriend. Moet waarschijnlijk een keer gaan kolven. Maar waar????? Zou dat bijvoorbeeld bij Prenatal mogen? Geloof dat het wel eens eerder gevraagd is hier, maar weet niet meer door wie, wanneer en wat het antwoord was. Tips?
woensdag 21 oktober 2009 om 08:40
woensdag 21 oktober 2009 om 11:00
Nou ja ik heb dat zo'n kieskeurig meisje dat het niet wil! Toch wel erg lastig, misschien moet altijd proberen om versgekolfde melk in de koelkast te hebben. Of zou ze de vriezer melk ineens wel gaan lusten?
Ik wil ook niet teveel pushen, dan wil ze misschien helemaal geen fles meer. Dan ben ik nog verder van huis.
Ik wil ook niet teveel pushen, dan wil ze misschien helemaal geen fles meer. Dan ben ik nog verder van huis.
woensdag 21 oktober 2009 om 11:02
Wat betreft anticonceptie: ben nog niet ongesteld geworden (meis is nu bijna negen maanden). Gebruik nu nog rubbers, wat ik eigenlijk ook maar niets vind.
Wat betreft ingevroren melk: beide kinderen kan/kon het ook niets schelen. Zoon eet nu ook alles: is niet zo kieskeurig geloof ik . Wel vervelernd zeg!
Verder hier nog een vraag: wat is normaal voor een kindje van bijna negen om nog te drinken? Meis drinkt nu nog vier à vijf keer (drie keer overdag, één keer 'savonmds laat en één keer 'snachts). Ik merk dat ze behoefte krijgt aan meer eten, alleen zit ik wat te stoeien met wat/hoe dan. Ze mag voorlopig geen ei, koemelk/soya en gluten. Momenteel is haar schema:
tijdens werkdagen:
3.30 uur: borst (soms wel, soms is speen genoeg)
6.30 uur: borst
10.00 uur: fruit
12.00 uur: liga eerste stap
13.00 uur: borst
16.00 uur: rijstewafel met fles diksap
18.00 uur: potje olvarit (daar krijgt ze tenminste geen buikpijn vanb)
19.30 uur: borst
23.00 uur: borst
Heb nu melkvrije eivrije glutenvrije brood/crackers gevonden, die wil ik nu gaan uitproberen. Het is alleen reteduur, dus hoop wel dat ze het lust. Heeft ienmand van jullie nog tips hoe ik eventueel niog iets meer toer kan voegen?
Wat betreft ingevroren melk: beide kinderen kan/kon het ook niets schelen. Zoon eet nu ook alles: is niet zo kieskeurig geloof ik . Wel vervelernd zeg!
Verder hier nog een vraag: wat is normaal voor een kindje van bijna negen om nog te drinken? Meis drinkt nu nog vier à vijf keer (drie keer overdag, één keer 'savonmds laat en één keer 'snachts). Ik merk dat ze behoefte krijgt aan meer eten, alleen zit ik wat te stoeien met wat/hoe dan. Ze mag voorlopig geen ei, koemelk/soya en gluten. Momenteel is haar schema:
tijdens werkdagen:
3.30 uur: borst (soms wel, soms is speen genoeg)
6.30 uur: borst
10.00 uur: fruit
12.00 uur: liga eerste stap
13.00 uur: borst
16.00 uur: rijstewafel met fles diksap
18.00 uur: potje olvarit (daar krijgt ze tenminste geen buikpijn vanb)
19.30 uur: borst
23.00 uur: borst
Heb nu melkvrije eivrije glutenvrije brood/crackers gevonden, die wil ik nu gaan uitproberen. Het is alleen reteduur, dus hoop wel dat ze het lust. Heeft ienmand van jullie nog tips hoe ik eventueel niog iets meer toer kan voegen?
woensdag 21 oktober 2009 om 12:51
Miniemeisje is nu 7 weken (of ja, morgen) en ze drinkt vaak nog steeds maar 1 borst. Hebben we al geprobeerd voeding-luier-voeding (wordt voeding-luier-hoofd wegdraaien) of er een half uurtje tussen laten zitten en dan de andere nog eens aanbieden, maar ze wil gewoon niet. En soms opeens ook weer wel, maar er is geen peil op te trekken. Ik kolf meestal tussen de 80 en 100 ml uit 1 borst (met soms uitschieters naar boven of naar beneden). Kan het zo zijn dat ze gewoon een hele voeding uit 1 borst krijgt en dus lekker vol zit? Ze slaapt 3 tot 4 uur op een voeding uit 1 borst.