Borstvoedingsvragen

05-08-2009 20:55 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven?
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Als het een onzinadvies is meiden moeten jullie het zeggen hoor. Maar het lijkt me dat het kan werken.
Aruba, je begint er al echt verstand van te krijgen. Precies hetzelfde als wat Padababa en ik ook al geopperd hadden!
quote:Katherina schreef op 23 oktober 2009 @ 15:06:

Aruba, je begint er al echt verstand van te krijgen. Precies hetzelfde als wat Padababa en ik ook al geopperd hadden!Zie ik nu pas joh, dat je dat ook al had geopperd. Ben soms zo'n lekkere spuitelf ik. Maar ja 3 maal is scheepsrecht Banba. Ben benieuwd of het werkt!
Bedankt voor jullie (eenduidige) antwoorden. Het vooruit afkolven wou ik proberen, maar vanaf vanmorgen krijg ik helemaal geen TSR meer als ik kolf . Dochter heeft wel even goed aan de borst gedronken, maar slokte daarna toch nog dankbaar haar flesje leeg.

Ik twijfel of ik haar wel genoeg kans geef. Ik leg haar nu ongeveer 10 minuten aan, is dat wel lang genoeg? Hoelang zouden jullie doen over een voeding met zo'n klein prutsje? Ik wil ook niet te lang met haar zitten, want dan is ze te moe om daarna nog aan de fles te drinken.

Tjongejonge, wat een onzekerheid weer. Ik heb mijn oudste 11 maanden gevoed, maar het lijkt wel of ik het wiel weer opnieuw uit moet vinden.
The time is now
Banba, neem contact op met een lactatiekundige zoals je al van plan was. Mijn kleintje deed veel langer over een voeding op die leeftijd, maar ik neem aan dat 10 minuten incl. loslaten etc. is? Heb je hele gespannen volle borsten voor de voeding? Je zou ook kunnen proberen met de hand (zonder kolf, echt alleen met de hand) de druk er af te kolven. Misschien krijg je dan, met je kleintje lekker tegen je (andere) borst wel een tsr.

Ik heb even voor je gekeken op borstvoeding.com en daar las ik dat bij veel melk kolven juist wordt afgeraden. Ik weet niet of het slecht happen bij jou komt door (te) veel melk, maar hier lees je meer:

http://www.borstvoeding.c ... lkproductie/veelmelk.html

Succes en aarzel niet, misschien kun je in het weekend ook wel een lk raadplegen!!
Dag dames, ik kom weer even om advies van jullie hoor...

Weet niet of jullie de achtergrond nog kennen, maar even kort: omdat zoon de eerste dagen slecht dronk, erg geel zag, versuft was en meer dan 5% was afgevallen, zijn we na overleg met lactatiekundige gaan bijvoeden.

Zoon is inmiddels 17 dagen oud, 3820 gram (geboortegewicht 3320), en de laatste twee dagen is hij 140 gram aangekomen. In de drie dagen daarvoor is hij ongeveer 200 gram aangekomen. Hij drinkt nu regelmatig krachtig, hoewel hij bij tijd en wijle ook nog steeds in slaap valt. Nog steeds voeden we bij, ongeveer 150 cc per dag. Omdat hij zo flink aankomt, zou ik denken dat we zo zoetjes aan wel kunnen stoppen met de kunstvoeding.

Maar nu het probleem... zoon is niet tevreden na alleen borst ('live') en flesje afgekolfde melk. Het lijkt wel, of er elke keer toch wat kunstvoeding achteraan moet, anders blijft hij onrustig en op z'n handen sabbelen.

Komt iemand dit bekend voor? Wat kan ik eraan doen?? Mijn droom is, dat-ie toch volledig aan de borst gaat drinken.
Even een vraagje: ik zie hier schema's van kindjes van 7/8 maanden die bijna elke 2/3 uur drinken. Hoe dan jullie dat met werken? Ik heb overdag nu afgebouwd tot één voeding van 200 ml omdat ik meer gewoon niet bij elkaar gekolfd krijg op het werk... Kolven jullie zo goed, of geven jullie dan kv? En hoe doen jullie dat vanaf een maand of acht, daar het kolfrecht met negen maanden afloopt? Geven jullie dan "gewoon" meer ander drinken, zoals thee / diksap?

Meis (8 1/2 maand) drinkt/eet nu als volgt:

6.00/7.00 uur: borst

10.00 uur: fruit

12.00 uur: maiscracker (ze bevallen zeer goed!)

13.00 uur: borst/fles

16.00 uur: liga/rijstewafel/glutenvrije soepstengel met diksap (laatste vindt ze zeer interessant maar ook érg raar... Koud drinken: blergh)

18.00 uur: avondeten/potje

19.30 uur: borst

23.30 uur: borst

4.00 uur: borst
quote:Banba schreef op 23 oktober 2009 @ 16:27:

Tjongejonge, wat een onzekerheid weer. Ik heb mijn oudste 11 maanden gevoed, maar het lijkt wel of ik het wiel weer opnieuw uit moet vinden.Ik heb geen advies voor je, maar wil even zeggen dat dit me heel bekend voorkomt. Ik heb oudste 15 maanden gevoed (hoewel start ook heeeel zwaar was). Waarom is borstvoeding geven zo moeilijk?? Ik ben echt geen gezellige moeder voor mijn oudste nu, ben alleen maar bezig met het voeden .
Lou: het kolven wat ik bedoelde is alleen de TSR opwekken, zodat de kleine daarna gewoon kan gaan drinken. Bij veel productie moet je inderdaad niet leegkolven omdat je daarmee de hoge productie in stand houd.

Banba: gaat ze ook niet zoeken als je huid op huid tegen haar aan ligt? Dus niet proberen aan te leggen maar gewoon tegen elkaar aanliggen en dan kijken wat ze doet? Op zich vind ik 10 minuten niet extreem lang hoor, zolang als het maar redelijk ontspannen gaat.

Voor het opwekken van de TSR: ontspannen is het sleutelwoord, adem in, adem uit (letterlijk), kopje warme thee/melk, borsten masseren, met vlakke hand rondjes draaien over de tepel. (misschien heb je het allemaal al geprobeerd hoor, maar ik noem het maar). Dochter aan de ene borst en dan de andere kolven kan ook helpen, maar daarmee is je probleem van het aanleggen natuurlijk niet opelost.
Nelladella: lastig, maar mijn dochter sabbelde na een voeding ook nog wel vaak op haar handen of op mijn pink. Dan viel ze na een tijdje gewoon in slaap en bleek het gewoon zuigbehoefte te zijn. Kan dat het zijn?

Verder klinkt het wel prima trouwens hoor, goed gegroeid! Als je zo doorzet denk ik dat je haar echt wel op volledige BV krijgt hoor.

Roque: ik heb bij zoontje tot 9 maanden gekolfd, daarna dronk hij overdag diksap en kreeg hij pap/fruit/groente en dan dronk hij

's ochtends en 's avonds bij mij. Op de dagen dat ik thuis was dronk hij vaak nog wel 's middags bij mij.

En fijn dat de crackers goed bevallen.
Dank voor jullie feedback van de week. Kind blijft het goed doen dus geen zorgen over te snel drinken meer. Dinsdag wegen op cb. Ben benieuwd.

Nu hebben we helaas spruw. Iemand enig idee hoe snel ik resultaat mag verwachten van Nystatine suspensie? Dosering is 4x daags 1 ml voor haar en na iedere voeding mijn tepels met die plaktroep insmeren. Plakkaat op kind haar tong is best behoorlijk en ze smakt bij het drinken. Ook heb ik pijn bij voeden en direct erna.
Oh ja, en ze slaapt nu 's nachts 6 uur aan een stuk en dan na voeding weer minstens 4 uur. Geen probleem neem ik aan? Ze clustert dan einde van de middag en 's avonds wel maar ik vind dat geen probleem. Verder drinkt ze overdag dan ongeveer om de 2,5 a 3 uur.
Suze, op je tepels kun je beter geen Nystastine smeren, maar miconazol schimmelcreme. Kun je zonder recept bij de apotheek halen en als je het na een voeding smeert, hoef je hert er niet af te wassen. Bojan had toen ie 3 weken was ook enorme spruw. Dikke plak op zijn tong. 2 kuren Nystatine hielpen niet, daarna Daktarin en ik miconazol en dat hielp wel.

Bojan drinkt 4 tot 5 voedingen per dag, eet 1 a 2 boterhammen en avondeten. Fruit vindt ie niet zo lekker. Ik krijg idd ook vaak de vraag wanneer ik ga stoppen. Tja, als ie zometeen 8 wordt, krijgen zijn vriendjes op zijn feestje limonade en hij de borst .

Op zich gaat het allemaal goed, hij wil alleen niet altijd meer zo makkelijk drinken. Overdag is hij zo vreselijk druk met alles. Alles is afleiding, hij heeft gewoon echt geen tijd. Het is dus wel weer es borstworstelen. Dan drinkt hij 2 slokken, komt er een toeschietreflex en draait hij zijn hoofd weg zodat de melk tegen het raam zit. Erg irritant.
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Ow als je voor je kinderen pasta met kaassaus maakt en die kaassaus is gemaakt van bv, ben je dan maffia ?
Is there anyway I can get it off my fingers quickly without betraying my cool exterior?
Of gewoon een freak :-)
Oh darn, en nu is het weekend.... Iemand een apotheek die open is op zaterdag in regio Utrecht?

Ik ga dus maandag miconazol halen. Wat denk je Frans, tot die tijd wel nysta gebruiken volgens voorschrift?
quote:frans3 schreef op 23 oktober 2009 @ 21:45:

Ow als je voor je kinderen pasta met kaassaus maakt en die kaassaus is gemaakt van bv, ben je dan maffia ?Ja, sorry maar ja, dan ben je maffia...
Apotheek gevonden dus haal miconazol morgen. Daktarin is wel op recept, toch? Is dat die gel die ook zo plakt? Die heb ik bij oudste wel eens gebruikt maar die stikte er zowat in...
daktarin is echt zooi idd. Bojan kauwde er ook op alsof ie kauwgom in zijn mond had, de armerd. Nystatine vond ie heerlijk, dat slobberde hij zo op. Maar ja, daktarin hielp wel. Dat is wel op recept volgens mij. Als je toch nog niet aan miconazol kan komen, zou ik nystatine wel op je tepels smeren. De pijn ging wel weg bij mij, alleen zodra ik stopte was de spruw weer terug.

Ow en nog gefeliciteerd trouwens. Heb je topic meegelezen en lees ook wel eens bij januari mee
quote:frans3 schreef op 23 oktober 2009 @ 21:45:

Ow als je voor je kinderen pasta met kaassaus maakt en die kaassaus is gemaakt van bv, ben je dan maffia ?In ieder geval erg biologisch.
Dank je! Ik ben er toch blij mee met die larf. Het is op het gênante af .

Nystatine gaat er hier ook wel in ja, ik vind het stinken maar mijn meneer riep gelijk "lekker, marsepein" dus....
quote:Aruba schreef op 23 oktober 2009 @ 22:06:

[...]

In ieder geval erg biologisch.Haha, ik had nog in de koelkast staan en kon kaasaus maken van opvolgmelk of van mijn melk Mijn geitenwollen sokken begonnen wel spontaan te kriebelen
Banba: Als je baby nog zo klein is als de jouwe, hoef je toch niet zelf na een bepaalde tijd los te koppelen? Je bent een irreele angst aan het kweken!

Als je haar lang genoeg laat drinken, tot ze zelf loslaat, hoeft dat flesje er wrs. niet eens achteraan.

Als je haar loskoppelt voor ze je borst heeft leeggedronken, loop je door elke keer je borst niet leeg te laten drinken straks nog een borstontsteking op.
Roque, op werkdagen kreeg ze op het kdv afgekolfde melk en als ik thuis was, haalde ze de schade weer in en dronk ze zo 7 8 keer op een dag.

BTW; gekolft tot 1 jaar. Hele lieve werkgever. Ze dronk op het kdv voor die tijd weleens diksap als ik niet genoeg gekolfd had.
Ik werk veel thuis, dus dat is makkelijk. Zij slaapt of speelt zelf, ik werk. Dus geen problemen met overdag moeten kolven gelukkig, ik kolf bar slecht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven