Borstvoedingsvragen
woensdag 17 februari 2010 om 14:17
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
woensdag 10 maart 2010 om 09:55
Djoels, zitten alle onderdelen van de kolf goed? Connector even draaien, borstschild goed aandrukken wil nog wel eens helpen als het niet aan de toeschietreflex ligt.
En als het wel de TSR is die problemen geeft: aan JBG denken, borsten even masseren en losschudden, warme doeken erop, of je andere tepel met de vlakke hand stimuleren.
En als het wel de TSR is die problemen geeft: aan JBG denken, borsten even masseren en losschudden, warme doeken erop, of je andere tepel met de vlakke hand stimuleren.
woensdag 10 maart 2010 om 10:02
woensdag 10 maart 2010 om 10:09
Haal je kolf eens helemaal uit elkaar en zet hem dan weer in elkaar Djoels. Want als het met de hand wel lukt en met de kolf niet, ligt daar het probleem, lijkt me.
Volgens mij kun je melk wel in de magnetron ontdooien, als je niet een hele ouwe hebt. Op de laagste stand moet dat geen gevaar opleveren.
Ik deed het altijd zo: 's avonds bevroren melk in de koelkast en die gaf ik dan 's morgens mee naar het kinderdagverblijf. Tegen de tijd dat dochterlief wilde drinken was het helemaal ontdooid.
Verder is een flessenwarmer heel handig. Kost maar 20 euro en heb je veel profijt van.
Volgens mij kun je melk wel in de magnetron ontdooien, als je niet een hele ouwe hebt. Op de laagste stand moet dat geen gevaar opleveren.
Ik deed het altijd zo: 's avonds bevroren melk in de koelkast en die gaf ik dan 's morgens mee naar het kinderdagverblijf. Tegen de tijd dat dochterlief wilde drinken was het helemaal ontdooid.
Verder is een flessenwarmer heel handig. Kost maar 20 euro en heb je veel profijt van.
woensdag 10 maart 2010 om 10:14
Zo, ik ben gestopt, heb nu bijna 70cc gekolfd,
dat ga ik vanavond met het flesje geven!
Ja ik moest ook geduld hebben en dat had ik dan denk ik weer niet, wil het altijd snel snel, zoals ik altijd alles snel snel wil
Ik ga een flessenwarmer scoren, dat lijkt me het meest ideaal!
Overigens heeft de baby dus eerst uit deze borst gedronken en toen is hij in slaap gevallen en heb ik deze borst dus verder gekolfd, dan is mijn 'ritme' volgens mij niet verstoord?
Hij doet het goed Wen, die kolf
dat ga ik vanavond met het flesje geven!
Ja ik moest ook geduld hebben en dat had ik dan denk ik weer niet, wil het altijd snel snel, zoals ik altijd alles snel snel wil
Ik ga een flessenwarmer scoren, dat lijkt me het meest ideaal!
Overigens heeft de baby dus eerst uit deze borst gedronken en toen is hij in slaap gevallen en heb ik deze borst dus verder gekolfd, dan is mijn 'ritme' volgens mij niet verstoord?
Hij doet het goed Wen, die kolf
DTEEZ!
woensdag 10 maart 2010 om 10:36
Oh wat erg. Ik lees nu hier dat salie de productie remt. En ik kreeg dat in een kraamcadeau mand met de boodschap dat dat goed zou zijn voor de bv.
Ik heb er best vaak thee van gedronken. Gister nog 2 grote mokken,nadat ik ong een week niks meer ervan had gedronken. Gelukkig drink ik ook veel venkelthee. Maar vraag me nu wel af of ik m'n productie geweld aangedaan heb.
Kleine was gister wel steeds erg ontevreden/gefrustreerd aan de borst.
Nou ben er helemaal een beetje bozig van.
Ik heb er best vaak thee van gedronken. Gister nog 2 grote mokken,nadat ik ong een week niks meer ervan had gedronken. Gelukkig drink ik ook veel venkelthee. Maar vraag me nu wel af of ik m'n productie geweld aangedaan heb.
Kleine was gister wel steeds erg ontevreden/gefrustreerd aan de borst.
Nou ben er helemaal een beetje bozig van.
woensdag 10 maart 2010 om 10:40
Ik heb geen flessenwarmer en nooit gemist ook. Het ergste wat kan gebeuren als je de magnetron gebruikt is dat er wat van de 'goede' stoffen stuk gaan omdat het plaatselijk te warm wordt. Ten eerste valt dat bij nieuwe magnetrons nogal mee en ten tweede dan is dat maar zo voor een keertje. Kruimelientje drinkt nog altijd het meeste bij mij en niet uit de fles, dus ik ga voor gemak
woensdag 10 maart 2010 om 10:54
Ohhh ik dacht echt dat een magnetron not done was....
Lika, als jij in de magnetron verwarmt, aan welke stand moet ik dan denken en hoeveel seconden... ?
Dan hoef ik vandaag niet als een gek erop uit voor een flessenverwarmer. De baby is ook heel erg verkouden al een paar dagen en het wordt niet minder. Wellicht beter om een dag even niet naar buiten te gaan.. maar dan moet ik dus in de magnetron opwarmen of au-bain-marie natuurlijk.
(sjonge wat een gedoe allemaal zo'n eerste keer, hoe warm mag de melk zijn, is het niet te warm, niet te koud.. krijg het er warm van )
Lika, als jij in de magnetron verwarmt, aan welke stand moet ik dan denken en hoeveel seconden... ?
Dan hoef ik vandaag niet als een gek erop uit voor een flessenverwarmer. De baby is ook heel erg verkouden al een paar dagen en het wordt niet minder. Wellicht beter om een dag even niet naar buiten te gaan.. maar dan moet ik dus in de magnetron opwarmen of au-bain-marie natuurlijk.
(sjonge wat een gedoe allemaal zo'n eerste keer, hoe warm mag de melk zijn, is het niet te warm, niet te koud.. krijg het er warm van )
DTEEZ!
woensdag 10 maart 2010 om 10:54
Als dochter zich hier meldt zet ik een flesje in de warmer, verwissel dan tussendoor haar luier en als ik daarmee klaar ben is fles eigenlijk ook klaar. Geloof wel dat het iets langer is dan in magnetron, maar op deze manier heb ik daar geen last van.
En ontdooien heb ik eigenlijk nog niet gedaan, maar ik wilde dat eigenlijk ook zo doen dat ik het 's avonds in de koelkast zet en dan is het wss morgens wel al ongeveer ontdooit.
En ontdooien heb ik eigenlijk nog niet gedaan, maar ik wilde dat eigenlijk ook zo doen dat ik het 's avonds in de koelkast zet en dan is het wss morgens wel al ongeveer ontdooit.
woensdag 10 maart 2010 om 10:56
quote:Lika schreef op 10 maart 2010 @ 10:48:
Gw, maar duurt het bij een flessenwarmer niet veel langer om te ontdooien en verwarmen dan?
Jawel. Waar je met een magnetron binnen een minuut (2x een halve minuut op laag vermogen, 360 Watt ofzo, en tussendoor even mengen) klaar bent, sta je met een flessenwarmer wel even met een krijsend kind op de arm voor de melk warm genoeg is, zeker als de hoeveelheden groter worden.
En je hebt gelijk dat er met een moderne magnetron verder weinig mis kan gaan met de melk.
Bewaartip voor afgekolfde melk: ijsblokjeszakjes. Dan heb je altijd mooie portieblokjes. Wel vullen boven een bakje, want een hele enkele keer zit er eentje bij die lek is, en je wilt niet dat je kostbare melk dan over het aanrecht loopt. Het eruithalen van de blokjes is een rotklusje, maar daar hadden wij de afspraak voor dat man dat deed: omdat ik al kolfde, leverde ik mijn aandeel in de rotklusjes met melk al wel.
Gw, maar duurt het bij een flessenwarmer niet veel langer om te ontdooien en verwarmen dan?
Jawel. Waar je met een magnetron binnen een minuut (2x een halve minuut op laag vermogen, 360 Watt ofzo, en tussendoor even mengen) klaar bent, sta je met een flessenwarmer wel even met een krijsend kind op de arm voor de melk warm genoeg is, zeker als de hoeveelheden groter worden.
En je hebt gelijk dat er met een moderne magnetron verder weinig mis kan gaan met de melk.
Bewaartip voor afgekolfde melk: ijsblokjeszakjes. Dan heb je altijd mooie portieblokjes. Wel vullen boven een bakje, want een hele enkele keer zit er eentje bij die lek is, en je wilt niet dat je kostbare melk dan over het aanrecht loopt. Het eruithalen van de blokjes is een rotklusje, maar daar hadden wij de afspraak voor dat man dat deed: omdat ik al kolfde, leverde ik mijn aandeel in de rotklusjes met melk al wel.
woensdag 10 maart 2010 om 10:56
Te koud kan bijna niet djoels, ik heb het laatst een keer bij dochterlief geprobeerd (omdat ik binnekort een keer een langere reis met OV met haar moet maken), ze drinkt het ook koud. Maar goed, voor een eerste flesje is het mss een slecht idee.
Verder test ik het altijd aan de binnenkant van mijn pols, als je het daar zelf pijnlijk vind is het te warm.
Heb trouwens toen ik op mijn werk was ook wel eens de fles verwarmd door hem onder een hete kraan te houden, gaat ook prima.
Verder test ik het altijd aan de binnenkant van mijn pols, als je het daar zelf pijnlijk vind is het te warm.
Heb trouwens toen ik op mijn werk was ook wel eens de fles verwarmd door hem onder een hete kraan te houden, gaat ook prima.
woensdag 10 maart 2010 om 11:04
Ik zweer bij mijn flessenwarmer want mijn mokkeltje is zeer van de temperatuur: te koud moet ze niet (te warm ook niet maar dat lijkt me helder). In de magnetron is het regelmatig te warm omdat het nog zolang door warmt (denk ik dat het nog veel te koud is dus nog 5 sec erbij is hij veel te warm). Flessenwarmer is een stuk minder gedoe want altijd goed.
woensdag 10 maart 2010 om 11:05
woensdag 10 maart 2010 om 11:05
Ik gebruikte ijsblokbakjes met siliconen onderkant van de Hema, dan wip je de blokjes er zo uit.
En ik bedenk me net dat ik hier, behorend bij de kolf, een magneet op de koelkast heb hangen waarop staat hoe lang je melk kunt bewaren in vriezer/koelkast, ontdooien, enz. in een heel handig overzicht (het overzicht is dus de magneet) Dat stuur ik je vandaag nog even na Djoels!
En ik bedenk me net dat ik hier, behorend bij de kolf, een magneet op de koelkast heb hangen waarop staat hoe lang je melk kunt bewaren in vriezer/koelkast, ontdooien, enz. in een heel handig overzicht (het overzicht is dus de magneet) Dat stuur ik je vandaag nog even na Djoels!