Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Over bewaren van bv in de vriezer: via-via heb ik onwijs veel flesjes te leen gekregen die ze in het zh gebruiken. Ideaal!Vriendin van een vriendin kreeg een prematuur kindje en heeft heel lang gekolfd. Iedere keer kreeg ze een nieuw flesje vanwege de hygiëne. Ik heb er ruim 40 te leen. Er kan 125 cc in, staat aanduiding op de zijkant.

Misschien ken je iemand die in het zh werkt en er wat kan regelen? Begreep namelijk dat ze ze ook weleens weggooien; zonde natuurlijk.

Bij mijn eerste heb ik ook lopen 'knooien' met ijsblokzakjes. Ik schreef dan op een sticker hoeveel erin zat en plakte die erop.

Pfff... heb besloten om half november te gaan afbouwen. Mijn gevoel blijft dubbel, maar het is goed zo. Nog even genieten...
Vraagje aan de spruw-ervaringsdeskundigen: kan je kind ook spruw hebben met alleen bultjes/zweertjes in de mond, en uitslag op de billen? Ik weet niet wat er aan de hand is, maar spruw kwam daarstraks in me op als mogelijkheid.
Wen, mijn kind heeft wel heel vaak uitslag op d'r billen (schimmel) zonder spruw in d'r mond.

Zweertjes in de mond ken ik eigenlijk niet bij spruw.
Nee, ik eigenlijk ook niet, maar we zijn een beetje zoekend naar wat het nu kan zijn. Waterpokken dachten we eerst aan (is het niet), mond- en klauwzeer daarna (ook niet), maar wat dan wel? Ze heeft nu al twee dagen flinke pijn in haar mond.
Mond- en klauwzeer? Ik dacht dat dat alleen bij vee voorkwam.

Shit, zijn we toch gewoon melkkoeien dan?
quote:fellowes schreef op 06 november 2010 @ 16:24:

Hoi Hoi,

Ik geef mijn dochter van 3maanden volledige Bv,dat deed ik altijd op verzoek.Alleen nu ik weer werk is dat nogal lastig.

Mijn schoonmoeder past op en ziet totaal nog geen verschil in honger/aandacht/moeheid signalen. Dus bij elke kik gaat er een fles in die vervolgens niet leeg gaat omdat ze nog geen honger heeft. Daar kan ik niet tegenop kloven.

Hoe krijg ik hier enige structuur in?

Nu doe ik het zo: 6:45 live voeden dan gaan er 3 voedingen van 160cc mee naar schoonma. ik kom rond 19uur thuis en wil dan zelf voeden zodat ze daarna te bed kan. Rond 23uur krijgt ze nog een laaste voeding. Alleen komt het nooit zo uit dat ze rond 19uur moet eten, en is het elke dag maar aanrommelen.

1) Kleinere porties meegeven. Dus niet 3x 160 maar tien porties van 50 cc. Laat je schoonmoeder eerst maar eens 50 cc opwarmen en kijken wat er dan gebeurt. Is er meer honger? Dan warmt ze weer 50 cc. Zo doet Smolman dat ook bij twijfel.

2) Bestudeer je kind goed. Wat zijn nou precies haar hongersignalen? Wat zijn haar vermoeidheidssignalen? Vertel het aan je schoonmoeder. Schrijf het desnoods voor haar op papier. Bij Dennis was bijvoorbeeld een tijd lang een bepaald hoog kreetje een hongersignaal.

3) Houd eens een paar dagen bij hoe laat ze bij jou drinkt. Misschien zit er wel meer ritme in dan je denkt. Al ontdek je maar dat er altijd minstens 2 en maximaal 4 uur tussen 2 voedingen zit, daarmee weet je al best wel veel en kun je dus aan je schoonmoeder vertellen dat als jij om 6.45 nog hebt gevoed ze voor 8.45 niet hoeft te drinken.
yep, mond en klauwzeer heb je ook bij kinderen

maar daar hebben ze eigenlijk geen last van. (en zit dan meestal ook op de klauwtjes)

Maar wel vervelend wen, wat zegt de huisarts dan?
Nou ja, hand- mond en voetzeer heet het geloof ik bij mensen, maar da's zo lang, en hier heet het gewoon mond en klauwzeer (boerendochter he )

De huisarts zegt nog niets, morgenochtend gaan we heen. Ik heb gelukkig nog lidocaïne van mijn eigen mondproblemen een tijd terug, dat mag ze ook hebben.
Nou, laat Paque het maar niet lezen dan...
Met drie maanden at mijn zoontje om de 3 uur, dus 945 1245 en 1545, voldoende dus drie flessen. Maar als je schoonmoeder inderdaad zijn signalen nog niet goed leest, is kleinere porties beter. En inderdaad minimaal 2 uur tussen voedingen laten. Het is even zoeken maar je schoonmoeder komt er vast snel in.
quote:germanwings schreef op 07 november 2010 @ 15:08:

yep, mond en klauwzeer heb je ook bij kinderen

maar daar hebben ze eigenlijk geen last van. (en zit dan meestal ook op de klauwtjes)

Nou jaaaahh, ik dacht echt dat Wen een grapje maakte .

Hopen dat het geen spruw is. Grrrrr, wordt er gek van hier.

Cardason heeft nu ook heftige luieruitslag en is heel onrustig door de spruw. Mag zijn tandjes ook niet meer poetsen. Ook nog een heftige verkoudheid erbij en gisterennacht 15 (!!) keer geprikt door muggen in z'n gezicht. Zijn klamboe was open in de veronderstelling dat die beesten nu wel weg zouden zijn...

Weten jullie hoe ik speelgoed het beste schoon kan maken? Ik heb geen vaatwasser. Doe nu met heel heet water en een scheut azijn. Pfff, het voelt af en toe echt als vechten tegen de bierkaai.

Maar gelukkig weigert hij de borst niet en laat zich dus ook lekker troosten met een slokje
Speelgoed van plastic kan in een kussensloop, dicht binden en wassen in de wasmachine. Ideaal voor bijvoorbeeld duplo!
Hallo dames,

hier een meelezer die heeeeeeeel blij is met dit en soortgelijke topics om alle twijfel en vragen bij deze kersverse moeder weg te nemen

Baby26 is vandaag precies 10 weken en de BV loopt gelukkig goed. Ook slaapt ze al langer, meestal ca 5-6 uur, dus ik mag niet klagen. Maar toch blijf ik twijfelen en soebatten over de beste aanpak. Vandaar, mag ik even mijn hart luchten? En ervaringen horen?

Want als ik haar 'volg' slaapt ze meestal van ca 21-02 uur en komt dan weer om 5 en 8 uur (of soms is de tweede ruk slaap ook wat langer en komen we uit op 5 + 4 uur). Dat is op zich prima, maar het is natuurlijk nog fijner als haar slaap samenvalt met de onze. Nu ben ik aan het proberen wat er gebeurt als we haar om 23 uur nogmaals voeden na een voeding voor bedtijd rond 20u.

Vrijdag waren we een avond weg, haalden haar om 23u op bij oppas. Ik had dus volle borsten want niet gevoed om 20u. Baby26 dronk en sliep van 23.30-05.30, jippie! (daarna nog gekolfd ook om de voeding van 20u 'op te vangen')

Zaterdag sliep ze rond 23u als een os. Wakker gemaakt, niet blij, gedronken maar sliep maar tot 02.30, toen 5.30u en 9.15u.

Gisteren geprobeerd met een volle fles gekolfde melk om 23 u, ze werd toevallig wakker. Ik kolfde om 22.15 maar 50 cc. Aangevuld met voorraad melk tot 130cc en dat dronk ze bijna helemaal op! Toen sliep ze van 23.00 tot 04.40. Fijn dus!

Het lijkt dus te werken om om 23 u een volle gekolfde fles te geven en ik wil dit vanavond weer proberen. Maar aan de andere kant: het is zo'n gedoe! Betekent elke dag 2x kolven ('s ochtends en 's avonds). En ik vind het ook een beetje onnatuurlijk als ze anders toch ook genoeg eten krijgt. En wanneer en hoe gaan we er dan mee stoppen?

Hebben jullie ervaring met dit dilemma (dus: wel/ niet om 23u wakker maken en wel/ niet gekolfde fles geven)?

Sorry voor deze misschien overbodige vraag, maar ik kan me geloof ik overal druk om maken momenteel, terwijl het toch heel goed gaat allemaal...
Geen enkele vraag is overbodig 26!

Volgens mij is dat 23 uur verhaal voor veel mensen herkenbaar.

Zelf zou ik niet knoeien met wakker maken en flessen kolven, de nachtelijke ruk wordt óf vanzelf langer, óf ze heeft de voeding 's nachts nog nodig (het gaat niet alleen om een volle maag bij vragen om voeding, maar ook om contact, en om de op deze pagina net genoemde suikertoevoer naar de hersenen).

Plus dat het enorm veel gedoe is om te kolven voor een voeding als je het ook gewoon live kunt geven.

Moet je uit je bed voor nachtelijke voedingen of kun je haar zo aanleggen? Dat scheelt een hoop in de nacht aan belasting.
Hi 26gelukkig

Mijn zoontje is 2 weken ouder dan jouw kindje en ik herken je dilemma. Dat had ik een paar weken geleden ook. Wat ik vanaf toen doe is het volgende. Ik haal mijn zoontje uit zijn bedje en leg hem slapend aan. Ik "kolf" met mijn hand alvast wat melk uit mijn borst. Als hij dan met zijn mondje vlak bij mijn tepel is, gaat hij slapend zoeken en vervolgens drinken. Tijdens het drinken blijft hij een beetje snoezelen en slaapt daarna weer verder. Dit zorgt erbij ons voor dat hij pas om ca half 6 weer voor een voeding komt en dat is heerlijk! Misschien dat dit bij jou ook werkt????
@26gelukkig:

Ik maakte mijn zoon in het begin ook wakker voor de nacht. Meestal rond 22.30u, daarna wilde hij rond 1.00-2.00u weer en rond 4.00-5.00u. Tot ik hem per toeval een keertje niet wakker maakte. Toen sliep hij door van 19.00 tot 6.00u. Het zal misschien niet voor elk kind gelden, maar mijn ervaring zegt me dat je ze het beste hun eigen ritme kan laten bepalen. Uiteindelijk zit je dan eerder in een prettig ritme.

Succes!!
@26gelukkig:

Ik maakte mijn zoon in het begin ook wakker voor de nacht. Meestal rond 22.30u, daarna wilde hij rond 1.00-2.00u weer en rond 4.00-5.00u. Tot ik hem per toeval een keertje niet wakker maakte. Toen sliep hij door van 19.00 tot 6.00u. Het zal misschien niet voor elk kind gelden, maar mijn ervaring zegt me dat je ze het beste hun eigen ritme kan laten bepalen. Uiteindelijk zit je dan eerder in een prettig ritme.

Succes!!
kun je eigenlijk spruw hebben in maar één borst?

De stieftiet heeft het namelijk volgens mij niet... (moet ook wel eerlijk zeggen dat ik daarmee minder aanleg, vaak heeft hij aan de ander genoeg en stieftiet legt nu eenmaal stuk minder fijn aan (vooral 's nachts))
26gelukkig:

Ook hier geprobeerd om het ritme wat te verleggen door 's avonds dochter nog wakker te maken om te voeden. Onze ervaring was dat dat nooit heel goed werkte; vaak viel ze tijdens het voeden in slaap en kwam ze vervolgens veel sneller weer dan als we haar haar eigen ritme lieten bepalen. Dus zijn we maar opgehouden met proberen en nu begint ze uit haar zelf door te slapen (gisteren van 20:30 - 08:30 - Dat is het betere werk )
26gelukkig, ik heb nooit geprobeerd ritmes te veranderen. Nu met mijn tweede slapen we samen en dat is vele malen relaxter dan je bed uit moeten voor een (paar) nachtvoeding(en).
Wakker maakte haalde hier niets uit. Zo mogelijk sliep hij er zelfs korter door. Hij kwam hier meestal rond 1 uur en dan rond 5 uur op die leeftijd. Ik ging daarom om 10 uur al naar bed of bleef wachten tot hij kwam, geen ideale tijd ook he. Maar een paar weken later schok ik opeens om half 6 wakker en had hij vanaf 8 uur doorgeslapen! En sindsdien nog nauwelijks gebroken nachten. Soms zelfs nachten van 20:00 tot 08:00!
Bedankt allemaal voor de reacties. Ze slaapt naast ons in de wieg op 1 m afstand, en ik voed liggend (slapend ) in bed, dus dat is het probleem niet.

Vandaag heeft ze een beetje een rare dag, huilerig, slecht slapen en steeds sneller dan de 3 uur die ze meestal wacht, willen drinken. Ik heb haar nu net om 19.30 in bed gelegd en ze is nu aan het knorren/ roepen/ huilen, speen terug etc. Dus hoop maar dat dat niet de hele nacht zo blijft... ben van plan om vandaag nog een fles om 22.30 ofzo te proberen, benieuwd hoe dat gaat.

Misschien slaapt ze minder en wil ze meer drinken omdat ze s nachts meer slaapt en minder drinkt? Maar als ze er humeurig door wordt hoeft het van mij niet! Sowieso denk ik door jullie reacties dat het inderdaad misschien verstandiger is haar haar eigen ritme te laten volgen.

Ach we zien wel, het verandert toch elke week en elke fase heeft zijn eigen problemen!
quote:Britannia schreef op 08 november 2010 @ 06:34:

Speelgoed van plastic kan in een kussensloop, dicht binden en wassen in de wasmachine. Ideaal voor bijvoorbeeld duplo!

Dat is een goede tip! Thanx, sowieso wel handig als er straks veel duplo etc in de omloop is...

quote:fussie schreef op 08 november 2010 @ 17:24:

kun je eigenlijk spruw hebben in maar één borst?

De stieftiet heeft het namelijk volgens mij niet... (moet ook wel eerlijk zeggen dat ik daarmee minder aanleg, vaak heeft hij aan de ander genoeg en stieftiet legt nu eenmaal stuk minder fijn aan (vooral 's nachts))Je kan wel spruw hebben aan één borst, of in ieder geval symptomen hebben aan één borst. De stieftiet moet dan ook wel behandeld worden, maar dat doe je vast wel?
ik heb al zelf een topic geopend over combi borst-flesvoeding, maar heb nu een vraag waarbij ik denk ik beter meteen bij de experts hier kan aankloppen: het lijkt erop alsof een van mijn 2-ling (nu bijna 6 weken oud) 's nachts wil clustervoeden. Ze is na de voeding van 21 uur erg onrustig, spuugt speen de hele tijd uit en is de hele tijd aan het zoeken. ik ging er vanuit dat ze geen honger kon hebben (ze drinkt om 21 uur totdat het er leteerlijk aan alle kanten uitkomt), maar als ik ten einde raad dan toch maar de borst aanbied, drinkt ze alsof ze nog niks gehad heeft. Stel dat het clustervoeden is: hoe vaak kan ik dan geven? Het lijkt me ook niet fijn als ze kramp krijgt van te veel drinken namelijk. En hoe lang duurt zoiets? Is het hetzelfde als regeldagen of kan het (veel) langer duren?
Floep als je kindje echt teveel binnen krijgt merk je dat direct aan schuimige/ schuimende ontlasting.

Geef maar gewoon toe aan het clusteren en dan is het t snelst voorbij.

het gebeurt heel weinig dat kindjes echt teveel borstvoeding krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven