Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Viooltje, heb je je avatar aangepast aan je huidige staat ivm dit topic?
ik geef ook F voeding, of moet ik DD zeggen
Hahaha, ja het sprongetje lijkt genomen (lang leve ´Oei, ik groei!´). Ze reageert weer heel anders dan een paar weken geleden, zo leuk!

Heb de folder ´Bijvoeding´ even opgezocht, hij is van het Voedingscentrum.

Er staat:

Melk en pap

Als je borstvoeding geeft, kun je daar gewoon mee doorgaan. Borstvoeding hoort dan wel echt bij de maaltijd. Gebruik borstvoeding niet om te troosten of voor een slokje tussendoor.

Vandaag had ze ook een keer dan ik d´r gevoed had, 30 min. later op bed, wilde niet slapen, nog een slokje en toen wel. Dan ben ik blij dat ik mijn gevoel volg en niet op de klok kijk!
Pfff wat een onzin over dat troosten!

BritBaby slaapt al zowat vanaf week 6 door, maar is nu tanden aan het krijgen en begint ineens te spoken. Nachtvoedingen is hij echt niet gewend, maar als hij zielig wakker wordt en niet genoeg heeft aan een knuffel en een kusje, komt hij lekker bij ons liggen en mag hij lekker een troost-slokje. Vaak wil hij dan zelfs 2 borsten en hij drinkt dan alsof hij savonds niks gehad heeft!

Daarna slaapt hij weer verder, getroost en wel.

Het is absoluut niet meteen een gewoonte van hem, dus ik heb echt niet het idee dat ik hem verpest ofzo.

Ik vind dat mensen er toch hysterisch over kunnen doen hoor, over lang voeden en lang op verzoek bv.

Ik denk dan: ik ben nog nooit een 15-jarige tegengekomen die nog steeds tiet kreeg en verder niks wilde eten omdat hij zo verwend was met bv!
Borstvoeding is hier voor honger , voor dorst , voor troost, voor genegenheid, gezelligheid.

ik ben niet bang dat mini straks troost gaat zoeken in taartjes koekjes of snoepjes ... het huidcontact de geur van mamma, gevoel van geborgenheid, het zuigen want dat is vertrouwd, en dat er dan een slokje meekomt soit.
Mee eens!
Tja, wat leven er dan toch nog een hoop ideeën die niets te maken hebben met de werkelijkheid. Die ouderwetse (mannelijke) artsen uit de vorige eeuw die zelf maar wat bedachten over borstvoeding (wat wisten vrouwen er tenslotte van, die hadden alleen maar eeuwen ervaring aan elkaar doorgegeven), hebben toch wel heel veel invloed gehad.

Ik verbaas me er ook over dat er zo vaak (meestal door vrouwen) stellig dingen worden beweerd die ze helemaal niet kunnen weten. Lang borstvoeding maakt afhankelijk, troostvoeden zorgt voor emotioneel eten, nachtvoedingen zorgen voor tandbederf enzovoorts. Terwijl er amper vrouwen zijn die zo lang voeden dat dat aan de orde kán komen, waarom zijn die ideeën dan zo wijdverspreid? Het is toch niet zo dat ze tientallen vrouwen kunnen kennen bij wie dit het geval was

Verder ook zoals bij Yam.
Hallo allemaal,

hier een moeder van een pasgeboren zoontje (hij is 1 week oud) Ik geef de borst, en dat gaat prima. Hij hapt goed, en drinkt de borst goed leeg. Over het algemeen zit er drie uur tussen de voedingen, ook prima dus lijkt me.

Maar dan mijn vraag: overdag valt hij vrijwel direct in slaap na de voeding, en slaapt dan rustig door tot de volgende voeding. Soms ook nog wel langer. Maar de nachten blijft hij zeer onrustig tussen de voedingen door. Valt moeilijk in slaap, lijkt last van krampjes te hebben, en blijft maar huilen/slaan met handjes/trappelen. Ik snap niet zo goed waar het verschil tussen dag en nacht vandaan komt. En ben 's ochtends echt kapot na zo'n nacht. Uiteraard slaap ik overdag dan lekker bij tijdens zijn slaapjes, maar toch.

Is dit herkenbaar?
Heeft iemand nog wat tips voor extra energie (ja, slapen, haha). Ik bedoel qua voedingsstoffen/eten enzo?
quote:Milla1981 schreef op 03 november 2010 @ 20:46:

Heeft iemand nog wat tips voor extra energie (ja, slapen, haha). Ik bedoel qua voedingsstoffen/eten enzo?

Ik probeer veel volle producten te eten, zoals roomboter. En wat ik ook een lekker snel-en-gezond-bijtank-ding vind: smoothies. Heb je een blender?

Daar gooi je bijvoorbeeld (sinaasappel)sap, bevroren fruit van AH, banaan of yoghurt (of vifit) en eventueel verschillend vers fruit in. Ik vergeet vaak om goed voor mezelf te zorgen qua eten, en dit is snel klaar en gezond.
Klinkt heel bekend viva-vogeltje. Mijn zoontje sliep toen hij zo klein was ook op de dag beter dan 's nachts. Die kleintjes zijn ook gewend aan een hoop geluid (je bloed en hart en ingewanden enzo) en hij vond het 's nachts vaak te stil. Dan ging ik in de huiskamer zitten met hem en zette de radio zachtjes aan en dan sliep hij na de voeding wel meteen weer in.

Maar je er vooral niet te druk over en slaap op de dag lekker bij. Hij vind zijn ritme vanzelf.
Laat ze eens kijken wat ze voor kinderprogamma's op de buis hebben, mijn kinderen horen daar dagelijks in van die zog grappige progamma's " ik ga mijn verdriet wegkopen met shoppen " en " mijn verdriet wegeten" dus hoor je je kinderen dit nazeggem als het hen uitkomt.

Bv lijkt mij onschuldiger em mooier dan een progamma dat zulke dingen aanreikt als grapjes.

Maar over bv komt veel meer relaas dan een zin in een kinderserie.

Wie zegt dat kunstvoeding leidt tot ... Een bedorven smaakpapil en de rest van je leven een voorkeur voor magnetronhap, astronautenvoeding en poeder?? Nog nooit gehoord ? Precies want over kv is zoiets niet bedacht. Dat je later als flessenkind grotere kans hebt om uit bierflesjes te drinken door de troostassociatie ?
Ik vind jouw verzinsels best grappig Viooltje

Ik weet dat het klinkt als bv-maffia, maar veel fabels zijn door de kv-industrie in de wereld gebracht of in ieder geval flink gepromoot (nog erger: breast is best: hoe krijg je mensen afkering van borstvoeding? juist, door het voor te stellen als perfect, want wie is er nu perfect?)
Hallo allemaal,

Even een vraagje over het invriezen van bv. Ik giet de afgekolfde bv in ijsblokzakjes, maar het is met nog niet gelukt om een zakje helemaal te vullen. Hoe deden jullie dit? Halve zakjes invriezen of bewaren jullie de gekolfde bv in de koelkast tot je een vol zakje hebt? Ik moet er nog een beetje handig in worden

Thanx voor de tips, Konela
Hallo Konela,

Als je gekolfde melk wilt invriezen, moet je het niet langer dan 24 uur in de koelkast bewaren voordat je het invriest. En dan doe je je opbrengst in ijsblokzakjes; als een zakje nog niet vol is dan knoop je een half vol zakje dicht. Ik doe de melk zelf altijd in ijsblokbakjes, vind ik makkelijker, maar dat is natuurlijk hetzelfde principe.
Om even door te gaan over eten: ik erger me aan de reclame van, ik geloof, olvarit over hoe je je kind groente kan leren eten: door het bakje van de fabrikant leeg te laten eten..... Echt, erger me er zo gruwelijk aan. Dat kindjes al uit bakjes moeten leren eten want dat is beter dan echte groente. Zucht....
Over troosten;

ik heb mijn oudste ook altijd borstvoeding gegeven als er troost of nabijheid nodig was. Nu komt ze gewoon lekker bij me zitten en knuffelen. Ze heeft echt geen associaties troosten en eten.

De jongste krijgt dus ook gewoon bv als troost. Als iets spannend is of als ze moe is of pijn heeft, zoekt ze haar mama op.

Ik vind dat heerlijk. Je krijgt er leuke, goed gehechte kinderen van.

Ik vind het heel erg dat het cb dat zegt.
Lieve meiden, ben ik het helemaal mee eens...

hier ook borst vd troost.. nadeel is alleen dat hij vervolgens best aardig drinkt en ik bang ben voor overproduktie..

meiden, ik snap niks van die ijsblokzakjes... dan weet je toch helemaal niet de hoeveelheid qua ml... hoeveel ml is bv een zo´n blokje? lijkt mij dus niet handig.. gebruik zelf de aventbakjes maar nadeel daarvan is dat ze veel ruimte innemen...
Mijn dochter van ruim 2 vraagt ook nog wel eens om de borst als ze bijvoorbeeld heel moe is. Niet dat ze dan drinkt, maar ze zuigt even en is dan weer helemaal blij. Het is echt knuffelen plus, zal ik maar zeggen. En als mijn zoontje van 6 maanden huilt is het eerste wat zij zegt: "mama drinken!".

Ilske, jij bent toch nog recent bevallen? Dan is het geen enkel probleem om gewoon aan te leggen als hij erom vraagt. Het blijft een kwestie van vraag en aanbod en als hij om meer vraagt komt er ook meer. Vraagt hij weer minder dan produceer je vanzelf ook minder.

IJsblokzakjes vond ik heel irritant en heb ik dus 1 keer gebruikt. Je kunt uitrekenen hoeveel er in 1 ijsblokje zit door 100 cc uit te schenken en dan te zien hoeveel blokjes je hebt. Maar ik vond het ten eerste onhandig opbergen en ten tweede vond Smolman het geen doen om te ontdooien. Ik gebruik de moedermelkbewaarzakjes van Lansinoh, die vind ik erg fijn. Er zijn ook zakjes van Medela, voor mij net even minder fijn.
Ik heb dat stuk ook gelezen wat Wen plaatst (over het suikergehalte van mensenmelk en veel kleine beetjes), maar ik snap niet hoe de praktijk dan zo kan afwijken. Mijn dochter van 3 weken mag van mij best veel kleine voedingen drinken, ze is vrijwel altijd in mijn buurt en huilt zelden van de honger omdat ik de eerste signalen al zie als ze bij me ligt of in de draagdoek zit. En toch drinkt ze maar 1x per 3 a 4 uur een hele sloot, en 's nachts maar 1 of 2x. In totaal 6 a 7 voedingen per dag, is toch weinig voor zo'n kleintje? Maar als ik haar eerder aanleg (ivm stuwing) wil ze nog niet, wordt gewoon niet wakker. En na een dag/nacht veel kleine beetjes is de productie inderdaad fiks omhoog. Maar ik dwing/stuur haar dus helemaal niet in dit patroon. Ze is heel tevreden en groeit als een dolle zonder veel krampjes. (1 kilo aangekomen in 2,5 week, waar gaat dat heen?)
Hoi Hoi,

Ik geef mijn dochter van 3maanden volledige Bv,dat deed ik altijd op verzoek.Alleen nu ik weer werk is dat nogal lastig.

Mijn schoonmoeder past op en ziet totaal nog geen verschil in honger/aandacht/moeheid signalen. Dus bij elke kik gaat er een fles in die vervolgens niet leeg gaat omdat ze nog geen honger heeft. Daar kan ik niet tegenop kloven.

Hoe krijg ik hier enige structuur in?

Nu doe ik het zo: 6:45 live voeden dan gaan er 3 voedingen van 160cc mee naar schoonma. ik kom rond 19uur thuis en wil dan zelf voeden zodat ze daarna te bed kan. Rond 23uur krijgt ze nog een laaste voeding. Alleen komt het nooit zo uit dat ze rond 19uur moet eten, en is het elke dag maar aanrommelen.
quote:Supersmollie schreef op 06 november 2010 @ 15:33:

........ En als mijn zoontje van 6 maanden huilt is het eerste wat zij zegt: "mama drinken!". .........

Ik las ff snel en dacht dat je schreef dat je zoon van 6mnd om eten riep! Ik heb het serieus 6x over moeten lezen en begon al ernstig aan de spraakontwikkeling van BritBaby (8mnd) te twijfelen, die ik nu heel stoer vind omdat hij 'Da da' zegt als hij met z'n handje gedag zwaait .

Ik vond het ook wel een beetje eng, een kind van 6mnd dat 'mama, drinken!' roept...
quote:fellowes schreef op 06 november 2010 @ 16:24:

Hoi Hoi,

Ik geef mijn dochter van 3maanden volledige Bv,dat deed ik altijd op verzoek.Alleen nu ik weer werk is dat nogal lastig.

Mijn schoonmoeder past op en ziet totaal nog geen verschil in honger/aandacht/moeheid signalen. Dus bij elke kik gaat er een fles in die vervolgens niet leeg gaat omdat ze nog geen honger heeft. Daar kan ik niet tegenop kloven.

Hoe krijg ik hier enige structuur in?

Nu doe ik het zo: 6:45 live voeden dan gaan er 3 voedingen van 160cc mee naar schoonma. ik kom rond 19uur thuis en wil dan zelf voeden zodat ze daarna te bed kan. Rond 23uur krijgt ze nog een laaste voeding. Alleen komt het nooit zo uit dat ze rond 19uur moet eten, en is het elke dag maar aanrommelen.

Ik ben toen ik ging werken ook zelf meer structuur in de voedingen gaan aanbrengen. Ik besloot dan gewoon zelf dat het etenstijd was, als er bijvoorbeeld te lang tussen ging zitten. Vooral aan het eind van de dag was de timing lastig, omdat je inderdaad soms 'te krap' op je laatste voeding uit komt. Om te zorgen dat het uit kwam, zat er dan weleens 2 of 2,5 uur tussen voedingen.

Je loopt steeds te rekenen, maar op een gegeven moment krijgt je kind ook door wat ongeveer de etenstijden zijn.

Ach het is ook nog maar even, voor je het weet komt er fruit bij en vlak daarna een warm prakkie 's avonds. Dan moet je je hele schema wéér omgooien, haha.

Ik vond een voeding meer of minder ook geen probleem trouwens. Als hij een keer uit kwam op een voeding minder dan ik had bedacht: jammer dan. Bij honger hoor ik m wel weer. En als hij 's avonds ineens een keer extra wil(de) eten: ook prima. U vraagt, wij draaien is het wat dat betreft hier!
Ik geloof trouwens dat ik niet echt een nuttige bijdrage geleverd heb: ik zeg eerst dat ík bepaalde wat de etenstijden waren, daarna zeg ik dat Baby besliste of hij een keer meer of minder wilde eten.

Nouja, als het ongeveer maar logisch eruit ziet he.....
Dokkie, da's dan weer het lastige, dat kinderen niet altijd doen wat je biologisch gezien van ze zou verwachten 't Zijn net mensen, haha. Ik zou denken dat er per baby ook nog weer verschil zit in de stofwisseling, uiteindelijk weet een baby zelf (meestal) het beste wat zijn lichaam nodig heeft.

Ik vind 6-7 keer drinken op een dag ook niet zoveel voor een baby van 3 weken, maar ze doet het er kennelijk goed op, en dat is het belangrijkste natuurlijk.

Mijn CB heeft tegenstrijdige info op de site staan, heel onhandig. Er staat onder 'opvoeding - ritme en regelmaat' dat je vooral vaste tijden aan moet houden voor voeding en andere dingen, onder 'borstvoeding' staat dat je de eerste dagen (!) op vraag moet voeden en onder 'hechting' staat dat je steeds op vraag moet voeden (en troosten) omdat dat zorgt voor een goede hechting. (daar stond overigens ook dat 1 op de 3 baby's niet veilig gehecht zou zijn, ik weet niet hoe ze daaraan komen maar dat klinkt zelfs mij als erg veel in de oren).

Gelukkig staan ze wel open voor suggesties volgens mij, maar eens over hebben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven