Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Dat gaat lekker Bengal!

Niet vergeten je kolf mee te nemen op reis
Ik heb net het CB telefonisch om advies gevraagd (je wilt je ook wel eens ergens anders orienteren). Nou dat CB-wijf spoort ook niet helemaal zeg! Kom ik toch weer Wen consulteren...

*Ik leg nederig de offers en de wierook klaar voor het altaar van Wen de Alwetende*.

Ik vroeg het CB om advies over nachtvoeding>poedermelk en een beetje realistisch schema voor zoontje voor overdag.

Ik trek de nachten namelijk niet meer, mijn productie loopt nu gierend terug van de slaap en ik wil het een beetje ontspannen houden. Vannacht slechte start (ontregeld-lange huilbui, inslapen om 20.00), toen om 22:30 210 ml gekolfde melk, om 1.30 10 min aan de borst (dit doet hij anders nooit zo kort op elkaar), ik snel kolven om mijn dagvoorraad aan te vullen, komt hij om 4 uur weer! 40 min. drinken aan niet zo volle borsten, en hoppa: wakker om 6:30. De lichte slaap en snel wakker worden wijt ik aan een ontregelde dag, dus daar gaan we ook proberen meer stabiliteit en slaap te bieden. Maar zelfs met 1 voeding midden in de nacht ben ik er nu wel klaar mee: mijn productie is te instabiel en ik heb teveel hooi op mijn vork om hier iets aan te doen.

Dus pech voor 6 maanden BV: met een nachtflesje poedermelk houd ik het voor de rest misschien langer vol.

Je gaat er van uit dat zo'n CB dame wel een beetje meedenkt met de situatie die je beschrijft: hij krijgt nu 6-7 voedingen per dag. Komt ze doodleuk met een schema voor 4-5 voedingen per dag, en nachtvoeding moet ik helemaal niet geven want dan went hij daar maar aan. Ik moet hem dus laten huilen.

Dus ik zeg: was borstvoeding niet op verzoek? Maar daar had ze zo'n raar verhaal op dat ik het niet eens kan navertellen. Iets met "alle kinderen van zijn leeftijd zitten al op 4-5 voedingen per dag, dus voor de rest is het gewoon gewenning die je in stand houdt".

Nu dus graag een advies van mensen die ook rekening met mijn kind houden...
Nah zeg, gewoon laten huilen 's nachts? Alsof je dan kunt slapen. En niet te vergeten dat het echt niet goed is voor je kind.

Trek je het om de laatste voeding van 22:30 zelf te doen? En is dat een voeding waarvoor je kind zelf wakker wordt of maak je je zoon er wakker voor?

Wij hebben iets vergelijkbaars momenteel, heel vervelend. Wat hier redelijk werkt:

Als dochter licht slaapt en zucht en murmelt maak ik haar wakker voordat ik zelf naar bed ga en voed ik haar rond 22:30. Maar als ze vast slaapt en ik maak haar wakker dan komt ze net zo hard om 01:30 voor nog een voeding. Dat laat zich moeilijk sturen hier. Ik heb me erbij neergelegd, ik luister via de babyfoon hoe licht/vast ze slaapt en pas mijn plan daarop aan. Bij vast slapen maak ik haar niet wakker en ga gewoon naar bed. Dan wordt ze wakker om 01:30 en voed ik haar. Slaapt ze licht, dan heb ik mazzel en kan ik doorslapen van 23:00 - 05:30.

Geen echt advies dus, maar volg vooral je gevoel. Niet te veel bij nadenken en niet te schematisch willen zijn - hoe moeilijk dat soms ook is. En probeer gewoon eens iets afwijkends, wie weet werkt het bij jullie. En realiseer je dat als je een modus hebt gevonden dat je kind het dan ineens weer anders blieft

Combi kunstvoeding/borstvoeding kan prima werken, heb er zelf geen ervaring mee. Probeer iig goed voor jezelf te zorgen.
Oh ja, mijn dochter is 5,5 maand en zit op 6-7 voedingen. Heel normaal volgens "mijn" CB en nachtvoedingen zijn juist goed voor moeder en kind volgens het CB. Daar durf ik anders over te denken, hormoontechnisch misschien goed maar slaaptechnisch vind ik het minder in combinatie met werk
Iemand, ik ben Wen wel niet, maar wat mij opvalt in wat ik de laatste tijd aan postings van jou gezien heb: je bent zoveel aan het doen met en voor je kind midden in de nacht: 's nachts wakker maken om een luier te verschonen omdat 'ie anders 12 uur dezelfde aanheeft (er zijn zoveel kinderen die het klokje rond slapen, dacht je dat die allemaal 's nachts schone luiers krijgen? Bij lekkage wordt t gewoon tijd voor een maatje groter), 's nachts gaan kolven omdat je zoon dan maar 20 minuten drinkt (daar is op zich niks mis mee: er zijn genoeg kinderen die nooit meer dan 20 minuten drinken. Prima toch als hij wat vlotter besluit dat het genoeg is? Kunnen jullie allebei sneller weer gaan slapen).

De eenvoudigste realistische verbetering voor je schema lijkt me: draai je 's nachts gewoon weer om als je wakker wordt en je zoon nog slaapt, in plaats van vanalles te gaan ondernemen.

Je zoon lijkt verder prima te weten wat hij aanmoet met die omlaaggierende productie, want zoals je het beschrijft klinkt het alsof die vannacht aan het regelen geslagen is. Vreselijk vermoeiend, maar net iets minder wanneer je er maar gewoon in meegaat dan wanneer je je ertegen verzet.

Het is normaal dat je BV nu zwaar vindt: je kind is ongeveer 2 keer zo zwaar als bij zijn geboorte en een stuk actiever, maar al zijn energie moet nog steeds van jou komen. Niet raar dat je dat merkt, en je bent echt niet de enige die het zwaar vindt. Het wordt beter tegen de tijd dat de bijvoeding ook echt zoden aan de dijk gaat zetten, maar dat duurt nog even.

's Nachts overgaan op FV is als je al productieproblemen hebt niet de oplossing, want voor je productie is vaak en vooral ook 's nachts aanleggen juist wat je nodig hebt. Kun je iets eerder naar bed gaan om het vol te houden?
zoon is denk ik niet aan het regelen want hij krijgt steeds volle flesjes gekolfde melk. Nu mijn bv terugloopt, moet ik dus steeds de diepvries aanspreken.
Hier een opsteker van de kinderarts ze vond het bijzonder dat ik baby al 2 wk aan borst had en nu alle voedingen en goede groei, u was erg gemotiveerd zei ze.

Deze nacht was even wat minder, na mn lekkere 2 weken plan de campagne borst-borst-borst en hooguit 4 uur slaap per nacht had ik ineens baby die normaal om 3 uur kwam en nou met mama in buurt om t uur. En dan slapen ? Neee bedje in, en meteen wakker en huilen tot ze borst had. Ik was zo moe ! En zo gefrustreerd dst ik er geen lieve geduldige gevoelens bij had. Ze lag onwijs te spartelen en stopte dan haar handjes tussen zichzelf en de borst en dan werd ze helemaal huilerig

maar ik had zoiets van lekker handig meid en elke keer die handjes op zij doen wat ze ook niet wilde

dus deze nacht was geen opsteker voor mn moeder ego!

Na 3 jr ervaring met niet doorslaper had ik mezelf wat anders verwacht maar was ook echt wel er doorheen, had ook last van ks door steeds in en uit bed en moet zeggen ook wat achterliggende stress ( ik kan mn eigen huis zo nog niet in dus moet elders bivakeren i v m verbouw uitloop )

dat zal ze wel aanvoelen

ik hoop op de volgende nachten wat beter

t liefst zou ik haar bii me in bed houden

maar ze is nog zo klein weer dus daar wacht ik liever mee
Iemandanders: het kan toch zijn dat hij aan het regelen is. Dat hij meer melk nodig gaat krijgen zeg maar. Om je productie in stand te houden dan wel op te krikken is het beste dat je kan doe veel aanleggen. En die cb troela de boom insturen.

Maar ik begrijp dat je er redelijk doorheen zit. Kun je overdag slapen? Kun je bijv om 20u naar bed gaan een paar dagen? Dan heb je een paar uur tot de volgende voeding of die kun je Miss uitbesteden? Wat ook zou kunnen is tussendoor xtra kolven. Dan kan je zelf bepalen wanneer.

Ik denk echter dat je miss het snelste winst behaalt door je kindje het zelf zoveel mogelijk te laten regelen.

Kv en bv kan prima gecombineerd worden. In jouw geval zou het je echter ook van de regen in de drup kunnen helpen. Maar alleen jij kan bepalen wat hierin wijsheid is. Waarom wil je die kv geven? Omdat je denkt dat hij niet genoeg krijgt?

Heb je smollies 100 tips om nachtvoedingen te overleven ook gelezen? Staan geloof ik op de eerste pagina. Miss heb je er iets aan? Mijn dochtertje ligt trouwens ook 12u in dezelfde luier, heb nog geen klachten gehad

Sorry als ik miss iets overbodigs zeg, ik ken niet je hele verhaal. Iig heel veel succes. Het is enorm vermoeiend. En alleen jij kan bepalen eat het beste is voor je
Nou, hier ook meer dan 12 uur in dezelfde luier hoor....

ga haar er echt niet voor wakker maken, als ze het onaangenaam vindt meld ze zich wel (of niet en dan vind ik 's ochtends een lekker plakaat dat vast aan d'r billen zit )
Die tips ga ik toch ook maar eens bestuderen, is lang geleden voor mij
haai, hier ook geen luier verschonen 's nachts, als ze komt (nu al twee dagen niet!! woeiii, wel voeding om 24.00 uur) leg ik haar zo snel mogelijk terug, ik ben een vreselijk ontaarde moeder maar 's nachts is het eten en verder niets, ik zeg geen woord tegen haar. En ze slaapt direct weer verder.

Iemandanders, kolf jij wel terwijl je zoon een flesje krijgt? Toen mijn voeding terugliep, dochter kwam iets te weinig aan, heb ik haar een paar dagen lang om de 2 uur aangelegd en dat ging perfect.

Hapsnoet, ik heb eigenlijk dezelfde vraag, ik geef zeven voedingen op een dag, volgens kv moet ze dan geloof ik 125 ml per keer krijgen (dat kolf ik per sessie echt maar net). Of dat met borstvoeding ook zo is weet ik niet.

Sophy, wat een goede tip, dat ik mijn kolftijd ook live mag inzetten! Dan kan ik eerder naar huis, geef ik haar op kdv voeding (wat geloof ik ook nog goed is ivm bacterien etc) en dan ga ik met mijn meisje naar huis!

Eerst maar eens ontspannen vakantie vieren, hopelijk hebben we daarna de fles erin en gaat het als een tierelier met de bv.
Ik kom even uithuilen hier hoor. Ik heb het helemaal gehad met die borstvoeding.

Ik heb al een hele spruwvoorgeschiedenis die ik niet eens ga herhalen, maar nu hebben er een ander 'leuk' probleempje bij:

- borstweigeren

- gigantische kloven

- droogval

Wat is er gebeurd? Ik heb mijn haar gekleurd en ben zo stom geweest om dit in de douche uit te spoelen. Mijn toch niet al zo gezellige tepels (inmiddels weer 2 maanden spruw) begonnen meteen te steken en te vervellen. Er zit nu nog een heeeeeel dun velletje op. Maar zoon weigert de borst sinds een dag of 3. De rechterborst moet hij al weken niet, maar nu dus ook links. Ik wijt het aan doorkomende tand en - zo bleek vandaag bij de huisarts - een keelamandelontsteking, Dus ik moet kolven. Maar die huid van de tepel is zo dun dat hij al bij het zien van de kolf scheurt. Nu kolfde ik alleen op mijn werkdagen (4 x 2 keer), maar door het weigeren moet ik vaker kolven. Het scheurt dus steeds open en de kloven krijgen de rust niet om te helen. Inmiddels heb ik dus ook bijna een complete droogval. Rechts kolf ik nog 3 druppels en links rond de 50 ml.

Lactatiekundige gebeld. Ik heb nu een kleiner borstschild, ben sinds gisteren flink aan de domperidon voor de productie en zou dus heel veel moeten kolven om op te krikken. Zoonlief drinkt - als ik geluk heb - 1 keer per dag life (ipv de normale 4 keer) en dus ik kan niet onder het kolven uitkomen. Voor en na het kolven smeer ik dik purelan. Ik heb een Pump in Style, maar heb even de Symphony gehuurd om beter op te kunnen krikken. Oh ja, de neusspray gebruik ik natuurlijk ook al een tijdje.

Kunstvoeding is hier eigenlijk geen optie. Hij heeft koemelk- en soja-allergie en ik ben dus op dieet. Het voelt verkeerd om hem dan - ook al is het sterk bewerkt - koemelk te geven. Ik moet hem toch verdorie zelf kunnen voeden! Hij is 'pas' 9,5 maand, maar heb zijn oudere broer 17 maanden gevoed en vind hem dus nog te jong om te stoppen. Ik denk dat ik die bittere melk ook niet eens bij hem naar binnen zal krijgen (mijn notoire flesweigeraar).

Dus...... blik op oneindig en dan maar doorzetten. Eigenlijk zou ik een dag niet moeten kolven om de boel te laten helen. Maar met een flinke productiedip - zeg maar droogval - en een borstweigerend kind heb ik toch geen andere opties?????

(ik weet dat ik niet kan rekenen op megtips ofzo - ik heb heel lactatiekundig Nederland zowat al gemobiliseerd - maar wilde even mijn ei kwijt.... thanks)
Wat betreft mijn andere posts kan ik melden dat het op een aantal gebieden veel beter gaat, dus dat ik niet op alle fronten loop te tobben, wat misschein lijkt als je ze allemaal na elkaar leest. Er zit wel tijd tussen waarin ik dingen geleerd heb.

We hebben zoontje de afgelopen tijd wel een paar dagen achter elkaar in een prettig slaappatroon gekregen (wel iedere dag anders maar op wat hij aangeeft), waardoor hij 'snachts ook dieper en langer ging slapen en overdag ook. Dus inslapen is niet steeds een probleem. Hij raakt de goede lijn soms ook wel kwijt en dan is het even tobben, vandaar dat ik zoek naar een schema dat bij hem past voor houvast (voor hem en voor ons).

Voor het inslapen zelf heb ik ook een aantal trucs ontdekt die 9 van de 10 keer helpen. Ik hoor van meer mensen dat deze leeftijdsfase het moment is waarop structuur en afleiding ineens een rol gaan spelen en we komen er redelijk uit.

Met mij gaat het niet zo goed: ik was 4 weken deeltijd ziekgemeld ivm bekkeninstabiliteit en het herstel was aan het komen, maar stagneert nu doordat mijn lichaam uitgeput is. Ook nog nekklachten bij gekregen waardoor ik 4 nachten geen pijnloze houding kon vinden. Niet gek dat de BV terugloopt. Mijn doel is zelf herstellen: BV is daar ondergeschikt aan.

Als het er bij kan is het mooi meegenomen, maar ik moet er geen enkele extra inspanning meer voor doen want dat is echt roofbouw op mijn lichaam. Mijn werkgever is steeds geduldig geweest, maar men wacht met smart op een projectplan van mij, en dat kan niet iedere keer worden uitgesteld. Meer energie na mijn herstel is dus ook een keertje voor mijn (nieuwe) baan. Vanaf volgend week moet ik weer 4x 6 uur werken ipv 4x4 uur, en nog twee weken later weer 4x8. Alle hulp die we in de omgeving kunnen krijgen om de zorg te verlichten is aangesproken (geen groot netwerk), dus de rest moeten we zelf doen.

BV ging in mijn ene week vrij als een tierelier, dus het komt allemaal echt door de vermoeidheid. De afgelopen tijd vond ik zoontje zo onrustig aan de borst dat ik bijna fulltime ben gaan kolven: nagels in mijn borst en heel hard knijpen, spartelen, stoppen met drinken etc. Hij dronk vaak best weinig, wat ook voor mijn productie niet handig was. Sinds hij niet alleen onder werktijd maar ook op andere momenten flesjes moedermelk krijgt, is zijn consumptie flink gestegen. Ochtenden dronk hij vaak heel weinig, nu begint hij al met 180 ml, en dat gaat bijna de hele dag zo door ('savonds wel 210 ml), soms een dipje daargelaten natuurlijk. Als we de indruk hebben dat hij meer op kan, doen we gewoon meer in het flesje. Ik verwacht eigenlijk dat hij nu wel langere periodes tussen voedingen gaat laten vallen, maar dan moet hij ook in een lekker slaapritme zitten natuurlijk.

Ik probeer om de 3 of 4 uur te kolven. 'snachts kolven doe ik bijna niet, maar het is 2x voorgekomen nadat ik met ploftieten in bed zat na ruim 6 uur, en vannacht toen zoon heel kort dronk omdat ik wist dat er erg weinig melk in de koelkast stond voor vanochtend.

Voor zolang het kan, wil ik flesjes gekolfde melk blijven geven. De nacht wil ik makkelijker maken door ipv een lange live voeding snel een flesje naar binnen te gooien. Met moedermelk sta je minstens 6 minuten te wachten bij de flessenwarmer en dan is zoon heel erg wakker, poedermelk kan lekker snel uit de magnetron. En natuurlijk hoop ik stiekem dat hij er misschien ook nog wat langer op doorslaapt. Als ik tegelijk kolf, heb ik meer melk voor overdag. Misschien ga ik uiteindelijk het kolven bij de nachtvoeding skippen om tijd te besparen als ik het tot de volgende ochtend uithoud.

Dus wat hoop ik hier te horen?

- een paar voorbeeldschema's waar we proberen zoon naar toe te sturen, nu nog gebaseerd op c.a 6 of 7 voedingen.

TipsWe waren gewend om na het slaapje te voeden, maar nu slaapt hij soms kort, en kan hij nog best even wachten op zijn flesje. Daarmee gaan slaap en eetritme wel verschuiven, wat misschien de voorspelbaarheid niet zo ten goede komt. Ik vraag me af hoe anderen daar mee omgaan.

hoe pak ik poedermelk in de nacht aan? (welke melk gebruik ik, hoe zit het met onbeperkt BV als je er bij gaat poederen, etc.). Geef ik juist om 23.00 poeder in de hoop dat hij doorslaapt, of doe ik het als hij midden in de nacht komt omdat het dan makkelijker is dan BV?

- meedenken of ik misschien met al mijn goede bedoelingen toch iets over het hoofd zie: is het inderdaad slim om steeds grotere flesjes BV te geven? Hij krijgt nu gemiddeld 6 flesjes van meer dan 180 ml (ook 190 ml, 210 ml etc.) plus BV in de nacht.

Als hij zo'n grote fles niet in een keer opdrinkt, probeer ik het binnen een half uur alsnog met het restje en vaak lukt het dan. BV duurde bij mij ook altijd heel lang. Ik neem aan dat dat geen kwaad kan.
quote:iemandanders schreef op 30 juli 2010 @ 12:38:

Dus wat hoop ik hier te horen?

- een paar voorbeeldschema's waar we proberen zoon naar toe te sturen, nu nog gebaseerd op c.a 6 of 7 voedingen.

TipsWe waren gewend om na het slaapje te voeden, maar nu slaapt hij soms kort, en kan hij nog best even wachten op zijn flesje. Daarmee gaan slaap en eetritme wel verschuiven, wat misschien de voorspelbaarheid niet zo ten goede komt. Ik vraag me af hoe anderen daar mee omgaan.

hoe pak ik poedermelk in de nacht aan? (welke melk gebruik ik, hoe zit het met onbeperkt BV als je er bij gaat poederen, etc.). Geef ik juist om 23.00 poeder in de hoop dat hij doorslaapt, of doe ik het als hij midden in de nacht komt omdat het dan makkelijker is dan BV?

- meedenken of ik misschien met al mijn goede bedoelingen toch iets over het hoofd zie: is het inderdaad slim om steeds grotere flesjes BV te geven? Hij krijgt nu gemiddeld 6 flesjes van meer dan 180 ml (ook 190 ml, 210 ml etc.) plus BV in de nacht.

Als hij zo'n grote fles niet in een keer opdrinkt, probeer ik het binnen een half uur alsnog met het restje en vaak lukt het dan. BV duurde bij mij ook altijd heel lang. Ik neem aan dat dat geen kwaad kan.

Ik wil meedenken, maar kan even niet zo snel terugvinden hoe oud jouw kindje is.

Indien hij onder de 6 maanden is zou ik het zo proberen (zo zagen mijn 'schema's' er altijd uit:

7.00 - ochtendvoeding

8.30-10.00 - slapen (niet wakker maken)

10.00 - voeding

12.30 - voeding en slapen (meestal tot 15.30 uur)

15.30 - voeding

18.30 - voeding (eerste borst) en daarna badje

19.30 - tweede borst en naar bed

22.30 - wakker maken voor borstvoeding

En dan zou ik eventueel in de nacht gaan 'poeieren'. Die vervalt naar verloop van tijd toch en dan zou je weer op volledig bv over kunnen.

Borstvoeding kun je ook pap van maken (biobim, dit bindt namelijk wel met moedermelk) en die kun je dan als late avondvoeding geven voor een langer verzadigd gevoel.

Ik vind dat je vrij grote flessen geeft. Als je het kan kolven dan is dat prima. Maar vaak drinken kindjes meer uit de fles dan uit de borst/kolf zodat het lijkt dat je te weinig melk hebt. Onterecht. Probeer dan een kleiner speentje of - daar zweer ik bij - gebruik de breastflowfles. Dat zorgt er tevens voor dat hij zijn drinktechniek zo goed mogelijk blijft om borst en fles te kunnen combineren (mocht je dit nog willen).
Zo, nu gooi ik er ook maar even een vraag in.

Ik ben twee weken geleden bevallen van ons derde kindje en ik geef voor de 1e keer bv.

Het loopt erg goed, denk ik. Hij is allert, af en toe wakker en plast,poept goed.

Ik heb dus totaal geen ervaring met bv geven en ik loop soms tegen wat probleempjes aan. Overdag komt hij zelf rond de 3 a 4 uur voor een voeding, ik maak hem pas wakker als hij tussen de veodingen 6 uur heeft zitten overdag. Hij hapt wat moeilijker aan, en het voeden doet de eerste paar seconden pijn. Terwijl hij wel zijn mondje goed sluit, lipjes gekruld. Ik heb ook geen last van kloven oid. Is dit normaal na 2 weken, dat hte pijnlijk blijft? Soms doet het echt ontzettend pijn nml.

Ik merk ook dat hij s'avonds wat korter tussen de voedingen houd, komt vaak na 2 uur weer. Ik leg hem gewoon aan, maar door dat vaker aanleggen, zijn mijn borsten snachts niet zo vol.

Gisteravond was hij zo hongerig dat ik hem twee borsten heb aangeboden en hij heeft de ene leeg en de ander bijna leeg gedronken. Zijn dit nu de regeldagen? En moet ik hem ook gewoon aan blijven bieden of kan dit ook zuigebhoefte zijn?

Vinnut maar moeilijk hoor
Iemandanders: ten eerste is het goed dat je aanvoelt dat je geen extra lichamelijke inspanningen meer aan kan. Wat niet kan, kan niet. Ik herken het en het is een kutgevoel helemaal als er werk in je nek hijgt. Goed om daar naar te luisteren dus.

Voor wat betreft het schema kan ik je niet helpen en ik vraag me af of je het antwoord op dit topic vindt. Ik heb altijd op verzoek gevoed. Dat was op een gegeven moment op aangeven van dochter zelf ongeveer om de drie uur. Ik volgde de 'ria blom' ritueeltjes bij wakker worden en slapen gaan, maar de tijden waarop dat gebeurde wisselde van dag tot dag. Nu met een half jaar heb ik het gevoel dat er een soort van ritme achtig iets te herkennen is. Ik weet nu dat ze rond ongeveer 10.00 meestal haar tweede voeding wil, dat ze tussen 8 en tien meestal slaapt etc. Maar dat heeft heel lang geduurd. Het kan ook een oplossing zijn om het hele schema idee te laten varen en geen voedingen te tellen. Als je het loslaat, kan dat al veel druk van de ketel halen. Maar dat is aan jou .

Vwb kv combi met bv: je kan gewoon onbeperkt bv bij blijven geven. En kv kan ook goed op verzoek. Ik ben hypoallergeen gaan geven ivm allergiebelasting. Maar je kan ieder willekeurig merk geven, beginnen bij nummer 1

Wat je eventueel ook zou kunnen proberen is of hij bv op kamertemperatuur drinkt. Dat was hier echt een uitkomst. Bv kan je namelijk best lang buiten de koelkast bewaren. Mijn dochter dronk het ook koud, dus ik hoefde het niet te koelen=niet te verwarmen. 's nachts had ik dan een fles bv naast mijn bed staan en kon ik direct geven. Misschien het proberen waard.

Als ik 's nachts kv gaf, zette ik een thermosfles met warm water en een flesje koud water naast mijn bed. Ik maakte de voedingen van te voren in zo'n voedingstoren. Dan mengde ik het water, voeding erbij en klaar. Duurt minder lang dan de flesverwarmer, maar wel langer dan de kant en klare koude bv

Ik gaf meestal in de avond fv, vooral omdat ik dan 's nachts kant en klare bv had (ik had te weinig melk). Probeer het gewoon eens uit, je merkt vanzelf wat goed werkt.

En voor jezelf: probeer te slapen waar je kan. En ontspan waar het kan. Wees lief voor jezelf, koop even iets leuks, ga in bad of zoiets. Dan voel je je vaak al een stuk beter.

Veel succes!
Iemandanders, bv maak ik altijd warm in de magnetron hoor. Gewoon de allerlaagse wattage en dan na 10 sec eruit halen zwenken en met pink voelen. Hier meestal 2 x 10 sec en 1 x 5 sec op 350 watt.
Appeltje, shitzooi. Wat balen zeg! Wat een pech! En wat een doorzetster ben je. Geen tips voor je alleen een dikke knuffel!
Ah cool toch nog een schema! Hopelijk heb je er wat aan! En bf fles is ook een goede tip!
Keye, de toeschiet blijft in het begin even wat pijn doen. Je schrijft dat de pijn maar een paar seconden duurt en daarna is het weg? Dat is heel normaal. Meestal verdwijnt het na een week of 6.

Wat zit jouw kindje al in een strak ritme. Om de 3 a 4 uur. Als hij aan het einde van de dag zo clustert, zou je kunnen kijken of je overdag wat vaker kan voeden. Om de 3 uur. Even uitproberen of dit effect heeft. En altijd 2 borsten aanbieden, dan kun je nooit missen. Het klinkt in ieder geval allemaal heel normaal wat je beschrijft!

Volheid van je borsten wil niets zeggen. Je borsten zijn melkfabriekjes en geen resevoirs.
Keye, ik zou overdag geen 6 uur tussen de voedingen laten zitten maar voeden op jouw verzoek, max 4 uur ertussen. 6 uur ertussen zou je kind 's nachts moeten doen bij voorkeur!

Iemandanders, hier ook de breastflowflessen en mijn dochter is een bodemloze put met de fles. Als ik haar 220 geef drinkt ze het ook op. Bij 5 weken klokte ze al 140 weg uit een fles, belachelijk veel. Ze krijgt nu gewoon niet meer dan 150 en 's morgens meer dan 's avonds.

Dochter is tevreden als ik haar volledig zelf voed en ik kan mijn borsten redelijk goed leeg kolven. Daarom heb ik gewoon besloten dat ze niet meer krijgt dan mijn kolfopbrengst.

Hier was het zelfs zo dat dochter slechter sliep als ze te veel voeding kreeg uit een fles voor de nacht. Moeite om de hoeveelheid voeding te verwerken.

Wij voeden overigens ook gewoon zo uit de koelkast of op kamertemperatuur. Scheelt tijd. We zijn wel voorzichtiger met voedingen die uit de vriezer komen, dat bederft sneller.
Appeltje, ook van mij een
Keye, die pijn, komt dat door de toeschietende melk of door het aanhappen? Het eerste is niet erg, het tweede zou niet moeten.

's Avonds vaker drinken is iets wat veel kindjes doen ("clusteren", weer wat anders dan regeldagen). Zolang je gewoon op hongersignalen reageert, is daar niks mis mee. Bij mijn zoon is de makkelijkste manier om te zien of het honger is of zuigbehoefte, als hij niet al heel duidelijk op zoek is naar een borst: een pink aanbieden. Neemt hij daarmee genoegen, dan was het zuigbehorfte.

Dat je borsten daarna leger voelen, komt niet doordat de melk op is: er wordt doorlopend nieuwe melk aangemaakt. Je hoeft je dus geen zorgen te maken dat er bij een volgende voeding te weinig is: dat regelt zich vanzelf. Dat je borsten 's ochtends na een nacht rust voller zijn, is ook normaal, maar waarschijnlijk gaat dat ook nog afnemen: naarmate jij en je kind beter op elkaar afgestemd raken, krijg je ook steeds minder last van gestuwde borsten.

Iemand, wat Appeltje (wat een moeizame toestand bij jou!) zegt: BV kan in de magnetron. Dat scheelt al een boel gedoe.

Je klinkt alsof je weinig andere opties ziet dan poedermelk gaan geven, dus dan kun je het experiment denk ik het beste maar gewoon aangaan. Met schema's kan ik je alleen niet echt helpen. Ik zou zelf een voeding onder werktijd vervangen: die krijgt hij toch al 4 keer per week uit een fles, laat er dan ook maar flesvoeding inzitten. Geen hele strakke onderbouwing, dus.

Oh, zes-zeven keer op een dag drinken is vaak, maar niet uitzonderlijk vaak. In elk geval niet iets waae je per se wat aan moet doen.
quote:appeltje78 schreef op 30 juli 2010 @ 13:11:

Keye, de toeschiet blijft in het begin even wat pijn doen. Je schrijft dat de pijn maar een paar seconden duurt en daarna is het weg? Dat is heel normaal. Meestal verdwijnt het na een week of 6.

ah, nog 3 weken 'doorbijten' dus.. (is een vraag waar ik ook mee liep)
Appeltje, dank je voor je reactie. Stelt me al behoorlijk gerust.

Ik heb niet veel mensen in de omgeving die bv geven, dus dan ga je rg twijfelen of alles wel goed gaat.

Ik weet alleen niet of die 3 uur gaat lukken overdag, hij slaapt echt verschrikkelijk vast. Gisteravond viel hij al drinkend in slaap, tegen 21.30, hij had 10 min gedronken. Na een kwartiertje werd hij weer wakker en begon mij en zijn spuugdoekje zowat op te eten, dus de andere borst aangeboden. Die dronk hij ook bijna leeg.

Hij is de avonden gewoon veel wakker en overdag echt niet. Dan heeft hij genoeg aan 1 borst.

En als ik dan wel twee borsten aanbied, stel links drinkt ie heel weinig, rechts helemaal leeg, met welke moet ik de volgende voeding dan beginnen?

Volgens onze kraam de 'toetjesborst'. En als hij die helemaal leegdrinkt?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven