Borstvoedingsvragen
maandag 21 juni 2010 om 20:18
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
zaterdag 31 juli 2010 om 11:33
Hier is het precies hetzelfde iemandanders, rond etenstijd is dochter echtecht moe en ongezellig maar wil niet slapen. Ik stop haar dus niet meer in bed (max een hazenslaapje van 20 min in de kinderwagen, dat is ideaal maar lukt bijna nooit). Wat wij doen is met een kind in de wipstoel op tafel eten of met haar op schoot eten. Als ze heel huilerig en jengelig is leg ik haar gewoon even aan voor een slokje troost, kan ik vredig met een vork mijn eten naar binnen schuiven.
Daarna in de draagzak stoppen en een uur gaan wandelen. Dan ontspant ze helemaal en komt echt tot rust en de hond komt zo ook heerlijk aan zijn trekken. Man en ik komen tot een goed gesprek en krijgen beweging, ideaal dus!
Bij thuiskomst krijgt ze een schone luier, pyjama + slaapzak aan, even aan de borst en zo in bed. Met dit ritueel hebben we eigenlijk nooit meer in-slaap-val-drama's met krijssessies van 2 uur.
Daarna in de draagzak stoppen en een uur gaan wandelen. Dan ontspant ze helemaal en komt echt tot rust en de hond komt zo ook heerlijk aan zijn trekken. Man en ik komen tot een goed gesprek en krijgen beweging, ideaal dus!
Bij thuiskomst krijgt ze een schone luier, pyjama + slaapzak aan, even aan de borst en zo in bed. Met dit ritueel hebben we eigenlijk nooit meer in-slaap-val-drama's met krijssessies van 2 uur.
zaterdag 31 juli 2010 om 12:42
zaterdag 31 juli 2010 om 13:20
Iemandanders, wat betreft je vraag over de hoeveelheid flesvoeding die je kan geven: ik zou gewoon een fles van 180ml + 6 scheppen maken, aangezien hij dat ook drinkt als je moedermelk geeft. Als je borstvoeding en flesvoeding combineert kan je in principe gewoon onbeperkt borstvoeding blijven geven dus af en toe een flesje van 180ml kv erbij is prima (als je dat wil, natuurlijk)
zaterdag 31 juli 2010 om 17:20
Iemandanders: heb je ook iets aan mijn eerdere reactie? Is natuurlijk prima als dat niet het geval is, maar ik heb er eigenlijk best mijn best op gedaan. Ik zou het leuk vinden als je inhoudelijk reageert. En als je het onzin vindt of er niets aan hebt is natuurlijk ook prima, of misschien had je het te druk om te reageren, kan ook. Ik kan me namelijk ook voorstellen dat het net niet is wat je nodig hebt. Of misschien zit ik er helemaal naast. Maar nu heb ik geen idee.
zaterdag 31 juli 2010 om 17:20
Ik heb een bv dip. Ik dus hè, niet mijn boobs, niet Dennis, ik. Ik ben sinds okt 2007 aan het zwangeren of aan het voeden. Ik draag of positiekleding of kleding die handig is bij het voeden. Geen leuk jurkje, maar iets praktisch. Ik heb zin in een avondje zuipen. Zonder kolven, want dat kolven ben ik ook beu.
Stom hè, want deze 2e ronde gaat vrij vlekkeloos.
Wat ik met dit bericht wil? Niks. Gewoon zeuren.
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
zaterdag 31 juli 2010 om 17:31
Supersmollie, ik denk niet dat ik het al eerder tegen je heb gezegd, maar ik maak steeds als ik je lees een diepe buiging voor je. Dat je zo lang voedt, zo lang nachtvoedingen doet, zoveel kennis en ervaring deelt en je zo vol aan je kinderen 'geeft'. Ik denk dat deze dip heel erg begrijpelijk is en dat deze bij veel vrouwen al veel eerder inzet. En dat het prima is als je er aan toegeeft en stopt. Net zo prima als doorgaan als dat beter voelt.
En gewoon 'zeuren'! Lucht op!
En gewoon 'zeuren'! Lucht op!
zaterdag 31 juli 2010 om 18:19
zaterdag 31 juli 2010 om 19:01
sorry sophy. Had niet zoveel tijd en wilde het ook even laten bezinken. De post van Bengal was wel nodig voor het juiste perspectief; ik merk dat ik het avondgedrag vooral zorgelijk vindt omdat ik bang was dat mijn zoon door slaaptekort automatisch een slechte nacht zou hebben met heel licht slapen als hij niet "gewoon" naar bed ging. En dat trek ik zelf dus heel slecht nu. En dat hij daardoor ook nog te vroeg wakker wordt. Dus in eerste instantie vond ik het geen advies waar ik wat mee kon. Ik hoop van haarte dat ik ook nog eens roeg naar bed kan de komende tijd.
Ik hoop dat de herkenning van Bengal straks wederzijds is; ik zit nu met een dreinerig jongetje op schoot...
@bengal; tot hoe laat duurt jullie exercitie en hoe laat wordt jouw kind 'sochtends wakker?
Ik hoop dat de herkenning van Bengal straks wederzijds is; ik zit nu met een dreinerig jongetje op schoot...
@bengal; tot hoe laat duurt jullie exercitie en hoe laat wordt jouw kind 'sochtends wakker?
zaterdag 31 juli 2010 om 19:22
quote:allis schreef op 31 juli 2010 @ 18:19:
effe klagen, gewoon om t klagen. UK wil vandaag al de hele middag ELK UUR een voeding. Gaat dan een kwartier slapen, piest en poept een luier vol, wordt wakker en wil dan weer een voeding. Zal allemaal heel normaal zijn, maar ik krijg zo natuurlijk niks uit mijn handen... meh.
welkom in de regeldagen.
niks plannen, niets proberen te doen , gewoon toegeven aan de behoefte van je kindje ... dan is het het snelste voorbij
effe klagen, gewoon om t klagen. UK wil vandaag al de hele middag ELK UUR een voeding. Gaat dan een kwartier slapen, piest en poept een luier vol, wordt wakker en wil dan weer een voeding. Zal allemaal heel normaal zijn, maar ik krijg zo natuurlijk niks uit mijn handen... meh.
welkom in de regeldagen.
niks plannen, niets proberen te doen , gewoon toegeven aan de behoefte van je kindje ... dan is het het snelste voorbij
zaterdag 31 juli 2010 om 19:25
Snap ik hoor iemandanders. Op een gegeven moment helpt rust in je hoofd advies geen moer maar moet je eerst slapen, uitgerust zijn om dingen op een andere manier te kunnen bekijken. Als dat dan uberhaupt nog nodig is. Dat opzien tegen de nacht is een kutgevoel. Ik snap je nu ook beter. Nogmaals succes, hopelijk heb je snel een modus!
Oh allis kut zeg! Hopelijk is het snel over!
Oh allis kut zeg! Hopelijk is het snel over!
zaterdag 31 juli 2010 om 19:48
2 uur na zijn vorige fles honger als een tierelier! Probleempje; de poedermelk moest hij niet. Ik kan hem geen ongelijk geven. Wat een gore nasmaak!
Dus 160 ml van mijn eigen melk opgewarmd plus nog aan de borst gelegd. Dit wordt wel lastig qua voorraadbeheer...
Hij maakt nu lieve tevreden geluidjes op mijn schouder maar gaat nog niet slapen. Straks verder kijken.
Dus 160 ml van mijn eigen melk opgewarmd plus nog aan de borst gelegd. Dit wordt wel lastig qua voorraadbeheer...
Hij maakt nu lieve tevreden geluidjes op mijn schouder maar gaat nog niet slapen. Straks verder kijken.
zaterdag 31 juli 2010 om 19:55
quote:allis schreef op 31 juli 2010 @ 18:19:
Oh, Allis, hier ook al
Helemaal niet erg op zich, maar ik zou zo graag even slapen
Dus zometeen maar vast lekker op bed liggen met het ventje erbij.
En het gaat weer over, hetgaatweerover, hetgaatweerover. En ik kijk maar heel veel naar alle voordelen: voeden waar ik maar wil, een brede smile voor ik voed enzo
Oh, Allis, hier ook al
Helemaal niet erg op zich, maar ik zou zo graag even slapen
Dus zometeen maar vast lekker op bed liggen met het ventje erbij.
En het gaat weer over, hetgaatweerover, hetgaatweerover. En ik kijk maar heel veel naar alle voordelen: voeden waar ik maar wil, een brede smile voor ik voed enzo
zaterdag 31 juli 2010 om 20:03
oh trouwens; als-ie tevreden is en daarna lang en diep slaapt, vindt ikeen baby met een 'mediterraan' avondritme wel gezellig. Toen hij nog helemaal structuurloos was maar goed dronk en sliep, vonden we het erg gezellig om hem bij ons op tafel te zetten in zijn wipstoel als het zo uitkwam.
We willen gaan rapley-en dus hem nu al bij het eetmoment betrekken past prima in de planning.
We willen gaan rapley-en dus hem nu al bij het eetmoment betrekken past prima in de planning.
zaterdag 31 juli 2010 om 20:08
quote:Supersmollie1 schreef op 31 juli 2010 @ 17:20:
Ik heb een bv dip. Ik dus hè, niet mijn boobs, niet Dennis, ik. Ik ben sinds okt 2007 aan het zwangeren of aan het voeden. Ik draag of positiekleding of kleding die handig is bij het voeden. Geen leuk jurkje, maar iets praktisch. Ik heb zin in een avondje zuipen. Zonder kolven, want dat kolven ben ik ook beu.
Hier helemaal hetzelfde. Oktober 2007 zwanger, juli 2008 baby, t/m april 2009 gevoed, april 2009 zwanger, december 2009 baby en nu al weer zeven maanden aan het voeden.
Ben het soms zo beu.
Wil ook weer leuke kleren aan. Op stap zonder na te denken over kolf of voedertijden.
Ik heb nu ook zo weinig keus; kleine S wil bijna geen fles en eet ook nog bijna geen bijvoeding. Voel me soms zo benauwd.
Maar ja, kom ik vandaag thuis uit mijn werk. Stort er een hongerig meisje op me en die drinkt lekker een uurtje en krijg ik tussendoor de liefste glimlachjes Tja, dan weet ik weer waarvoor ik het doe.
Hier helemaal hetzelfde. Oktober 2007 zwanger, juli 2008 baby, t/m april 2009 gevoed, april 2009 zwanger, december 2009 baby en nu al weer zeven maanden aan het voeden.
Ben het soms zo beu.
Wil ook weer leuke kleren aan. Op stap zonder na te denken over kolf of voedertijden.
Ik heb nu ook zo weinig keus; kleine S wil bijna geen fles en eet ook nog bijna geen bijvoeding. Voel me soms zo benauwd.
Maar ja, kom ik vandaag thuis uit mijn werk. Stort er een hongerig meisje op me en die drinkt lekker een uurtje en krijg ik tussendoor de liefste glimlachjes Tja, dan weet ik weer waarvoor ik het doe.
zaterdag 31 juli 2010 om 20:10
oh bengal hoe doe je dat met wandelen als het regent vroeg k me af. Onze zoon gaat 2x per dag al in de bondolino naar het bos om de honden overdag uit te laten. Is nu met mijn deeltijd ziekmelding al een tijdje 1x, maar over 2 weken moet ik weer fulltime werken. Een avondwandeling zit r hier dus niet snel in tenzij het erg warm weer is.
zaterdag 31 juli 2010 om 20:29
Volgens mij is dit al een keer besproken, maar kon het niet vinden: over een paar weken ga ik werken, L is nu ruim 12 weken en drinkt 8 a 9 keer op een dag. Meestal ook een keer 's nachts. Hoe doen jullie dat met kolven op het werk? Ik moet denk ik wel bijna 3 a 4 keer kolven. Werk in het basisonderwijs, en zal dan denk ik in de ochtendpauze van de kinderen worden (10.30 uur) , in de middagpauze en direct na 15.00 uur. Hoop dat ik het dan red! Of zal L tegen die tijd minder vaak komen?? Hoop het eigenlijk wel...
Hoe doen jullie het met de hygiene van de afkolfspullen. Kook het thuis na iedere kolfbeurt uit in de sterilisator, kan daar natuurlijk niet. Gewoon omspoelen?
Fijne avond!
Hoe doen jullie het met de hygiene van de afkolfspullen. Kook het thuis na iedere kolfbeurt uit in de sterilisator, kan daar natuurlijk niet. Gewoon omspoelen?
Fijne avond!
zaterdag 31 juli 2010 om 20:38
Allis en Fussie, zit t in de lucht voor de julikoters vandaag? Zoon is vandaag ook heeel fanatiek aan het regelen. We zijn er nu allebei moe van. Bij hem is het wel helemaal volgens het boekje, bij drie weken. Wel sympatiek: hij begon gisteravond, hield het vannacht gewoon bij twee voedingen en ging vanmorgen weer verder.
Gerr, hoe je het met de timing moet doen, weet ik niet, maar na elke kolfbeurt goed schoonspoelen en aan het einde van de dag steriliseren is genoeg- zelfs dat vindt lang niet iedereen nodig.
Gerr, hoe je het met de timing moet doen, weet ik niet, maar na elke kolfbeurt goed schoonspoelen en aan het einde van de dag steriliseren is genoeg- zelfs dat vindt lang niet iedereen nodig.
zaterdag 31 juli 2010 om 21:39
Oh, Iemand, ik heb mijn zoon een tijdje langzamerhand steeds meer poedermelk in de afgekolfde bv gedaan. Beginnen met 150 bv en 30 cc water (dus 1 schep poeder) en dat dus in de fles gemixed. Na enkele keren nnar 60 cc water en 2 scheppen met 120 bv en zo door. Bij ons heeft het zo goed gewerkt. Misschien ook iets voor jou? Veel kindjes moeten nogal wennen aan de andere smaak. Hij kreeg daarnaast ook nog live voeding of hele flesjes afgekolfde bv, geen probleem uiteindeljk.