Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
Keye, heb je al geprobeerd je kind te verschonen als hij al drinkend in slaap valt of niet wakker te krijgen is? Aaien over zijn wang, blazen over zijn handje of kriebelen onder zijn voetjes kan ook helpen om m al slapend door te laten drinken.

Ik wissel gewoon af, onafhankelijk van hoeveel hij aan welke kant drinkt: de ene voeding links-rechts, de volgende rechts links. Af en toe wil hij die tweede helemaal niet. Ook niet erg, dan begin ik de keer daarna met de borst die hij niet gehad heeft.
Bengal, die 6 uur doet hij ook regelmatig snachts. Laatste voeding om 22.00 en hij kwam om half 6 smorgens weer. Dat was erg vreemd, want dat waren mijn borsten niet gewend!

Miffy, als ik merk dat de pijn niet weggaat dan leg ik hem opnieuw aan. En die toeschietreflex, dat gebeurt op de vreemdste momenten. Ik dacht dat dat alleen bij hongersignalen gebeurde..

Ik merk ook de de kleine zich regelmatig verslikt, dan krijg ik hem ook bijna niet aangelegd omdat ik zoveel melk heb. Het spuit er dan gewoon uit. Erg vervelend voor de kleine, dat verslikken. Gaat dat ook nog afgestemd worden op elkaar of moet ik gaan kolven? Lijkt mij wat overbodig, anders ga ik toch de productie allen maar stimuleren?

Jee, ik heb best nog wat vragen merk ik terwijl ik typ..
Toetjesborst? Dat heb ik toch altijd zulke rare benamingen gevonden. Dat gaat nog een beetje uit van het fabeltje dat een kind maar 1 borst per keer nodig heeft.

Ik bood altijd de laatste borst aan (dus waar ik was gebleven), tenzij hij 1 borst per keer dronk, dan kreeg hij de andere borst.
Het verschonen en kriebelen werkt niet echt, ja om aan te happen. Zodra hij een paar slokken heeft genomen valt hij weer in slaap. En als ik dan weer kriebel laat hij los en moet ik hem weer aanleggen.

Ik denk dat ik gewoon moet blijven oefenen
Je kan de ergste melk even laten weglopen in een doekje en dan later aankoppelen. Hier last gehad van overproductie in het begin en daar was voorkolven ook geen optie dus. Je kindje moet leren omgaan met de melkstroom. En dat gaat ook gebeuren, maak je geen zorgen, hoe ouder ze zijn, hoe sterker ze worden.
Sukkelt hij in slaap als de melkstroom minder wordt? Dan kun je borstcompressie toepassen.
Trouwens, bedankt voor de hugs. **zit zich mentaal op te laden voor een kolf/scheurkwartiertje**
appeltje, ik heb geeeeeeen idee of het kan, heb het zelf nog nooit geprobeerd maar kun je kolven met een tepelhoedje? Zou dat schelen. Ik ben een echt leek dus misschien zeg ik wel iets heel lachwekkend of zo maar dat was het eerste wat in me op kwam.

iemandanders, dochter hier is geen langslaper. Ik hou dan ook geen echt ritme meer aan.

- Soms is het slapen, voeden, spelen, slapen.

- Vaak is het slapen, spelen, voeden, spelen, slapen.

- Maar soms ook: slapen, spelen, voeden, slapen, spelen, voeden.

- Of slapen, voeden, slapen, spelen.

Kortom geen peil op te trekken.
Ik heb een dochter van 4 maanden. Lekkere gezonde meid, groeit heel prima op volledige bv. Na mn vakantie wil ik eigenlijk stoppen met kolven en mijn dochter op de creche kunstvoeding geven. Nou heb ik wat vragen hoe ik dat het beste kan aanpakken.

Ze drinkt 5x per dag. Ik werk 4 dagen; 2 hele, 2 halve.

Kan ze op de 'hele dagen' 2 kunstvoedingen kunnen krijgen en op de halve dagen maar 1?

Moet ik het afbouwen als ze 2 kunstvoeding gaat krijgen? Bijvoorbeeld een paar weekjes 1 kv en daarna 2 kv?

Zou het nog te combineren zijn met volledige bv op mijn vrije dagen en combi bv/kv op mijn werkdagen?

Ik ben bang dat mijn productie fors zal afnemen en ik dan helemaal over ga op kv. Dat wil ik niet, ik wil graag bv blijven geven, dan maar met kolven.
Jente, als je blijft kolven waarom zou je dan kv moeten geven? Als je volledig op thuisdagen voedt en 2 keer kolft op een werkdag (misschien op het begin 3 leer per dag) dan moet het toch goed gaan?
Jente wil stoppen met kolven volgens mij appeltje, zo lees ik haar bericht ten minste.

Als je stopt met kolven loopt je productie terug (en ja je moet afbouwen, cold turkey stoppen is geen succes bij de meeste mensen).

Niet kolven op werkdagen en volledig BV geven op dagen dat je thuis bent gaat niet lukken ben ik bang. Je moet je productie op peil houden.
Combi KV en BV kan wel, zie bericht van Sophy hierboven.
quote:appeltje78 schreef op 30 juli 2010 @ 12:57:

[...]

Ik wil meedenken, maar kan even niet zo snel terugvinden hoe oud jouw kindje is. hij is 5 maanden

Ik vind dat je vrij grote flessen geeft. Als je het kan kolven dan is dat prima. Maar vaak drinken kindjes meer uit de fles dan uit de borst/kolf zodat het lijkt dat je te weinig melk hebt. Onterecht. Probeer dan een kleiner speentje of - daar zweer ik bij - gebruik de breastflowfles. Dat zorgt er tevens voor dat hij zijn drinktechniek zo goed mogelijk blijft om borst en fles te kunnen combineren (mocht je dit nog willen).

Kan ik ook teveel geven dat hij daardoor slecht slaapt?

Ik ben de hoeveelhied gaan vergroten in de veronderstelling dat hij alleen drinkt wat hij nodig heeft. Soms heeft hij eerder genoeg en dan drinkt hij gewoon niet meer. Zijn groei en gewicgtscurve waren een beetje in een dip gekomen, ook volgens die WHO=curve voor borstgevoede kinderen. Vandaar dat ik er ca. 2 weken wat meer nadruk op leg.

Hij poept trouwens gemiddeld maar 1x per dag, soms minder.
Iemand, begrijp ik je goed als je gekolfde melk met poedermelk wilt gaan combineren? Omdat je het anders niet redt qua productie en uitputting?

Ik heb zelf de afgelopen maanden fulltime gekolfd (en ben nu bezig dochter weer aan de borst te krijgen). Misschien kun je iets met deze tips die het fulltime kolven voor mij draaglijker maakten. Ik heb hier in het begin aangevuld met kunstvoeding, maar dat was al snel niet meer nodig. Ik heb helaas nooit enig verschil gemerkt in doorslapen (ze was toen ook nog heel klein), ik merk wel dat reglibaby nu langer slaapt op een flesje gekolfde melk dan op een voeding uit de borst en ook minder voedingen nodig heeft. Maar goed, reglibaby heeft een probleem met drinktechniek, ik weet niet of dat vergelijkbaar is.

wat fulltime kolven hier draaglijk maakt is idd verse melk buiten de koelkast bewaren. Geen gedoe met opwarmen, fles op nachtkastje, erin en klaar. Melk kan (in gesteriliseerde flesjes!) minimaal 6-8 uur buiten de koelkast (volgens medela), is zelfs beter dan koelen en opwarmen. Ik heb gelezen dat avondmelk vaak vetter is (dat zie ik hier ook), dus als je nou 's nachts een 's avonds laat gekolfd vers flesje geeft?

Verder kon ik op den duur met 5x kolven ruim een liter kolven, genoeg voor een dag. De productie hield ik op peil met clusterkolven. Clusterkolven zou voor jou misschien sowieso een optie kunnen zijn als je niet vaker aan wilt leggen. Af en toe kolf ik b.v. 's nachts een keer niet, zodat ik kan slapen (vriend geeft de fles) en dat vang ik dan op met extra clusterkolven. Slaap maakt ook veel uit voor de productie heb ik gemerkt.

Misschien zou het een optie kunnen zijn om 5x per dag op vaste tijden te kolven (ik deed 1x 's ochtends, 2x op werk, 1x rond etenstijd en 1x 's avonds laat, waarvan minimaal 1x 7-5-3-1) en iedere dag wat je tekort komt aan te vullen met kv? Of een ander schema wat je haalbaar lijkt en waarbij je voldoende slaap krijgt? Dan kijk je gewoon per dag wat de opbrengst is en als de gekolfde melk op is geef je een flesje kv. Of als je structureel tekort komt iedere nacht een flesje kv). Als je daar bewust voor kiest hoef je je ook niet druk te maken of je wel genoeg hebt.

Laatste tip, Reglibaby heeft de neiging alsmaar door te drinken, zowel bij fles als borst. Wij verschonen haar vaak na 150cc, en soms hoeft ze daarna helemaal niet meer. Ze heeft ook een speen waarbij ze flink moet werken. Maar zij groeide boven haar lijntje uit, ging van middenin naar bijna bovenin de curve.

Tot slot, heb je al eens overwogen om een lactatiekundige te laten komen om te kijken of er tips zijn om je zoontje effectiever/rustiger te laten drinken? Zodat hij sneller en meer uit de borst kan drinken? Ik vond het kolven zo veel zwaarder dan alleen voeden. Ik geef liever drie nachtvoedingen half slapend (kind uit bed, liggend aanleggen, verder slapen) dan dat ik opsta om te kolven.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, succes in ieder geval, het lijkt me heel zwaar zo
1x per dag of minder poepen schijnt trouwens normaal te zijn.
hoe hygienisch is het aanschaffen van een 2e hands kolf apparaat via MP? bijv de medela pump in style?

lama, google had het antwoord.
Bij bv kindje is alles normaal, van 8x per dag poepen tot 1x alle 8 dagen.
@ reglisse: bedankt voor je reactie :-)

Pfff: als je zo weinig slaapt lijkt alles heel acuut he? Vandaag gaat het eigenlijk heel goed. Ik ging nog eens tellen, en kom er achter dat zoontje allang 6 voedingen per dag "doet". Het was anderhalve week geleden nog rommelig omdat hij 'sochtends aan de borst de hele tijd kort dronk en dan om het uur ofzo: viel geen peil op te trekken hoeveel "echte" voeding dat was. Continu flesje heeft wel rust gebracht.

Het schema van vandaag lijkt ergens op: hij drinkt keurig om de 4 uur (we laten de ellendige nacht maar ff buiten beschouwing: toen had hij twee voedingen ipv eentje; allebei aan de borst). Wat heel veel scheelt, is dat ik nog een beetje in de veronderstelling was dat wakker worden betekende dat hij weer wilde drinken. Nu houden we voor het drinken gewoon 4 uur aan en kijken of hij aangeeft al trek te hebben.

Wakker om 6:30, 180 ml om 6.45

slapen tussen 8.30 en 10.00.

180 ml om 10:45

slapen tussen 12.10 en 14.45 (waarbij hij om 13.00 opnieuw in slaap geholpen moest worden, maar dat ging in 15 minuten).

180 ml om 15.00 (als ik meer in de fles gedaan had, hij meer gedronken had). Om 17.23 naar boven, valt binnen 2 minuten wiegen weg.

Nu ligt hij dus lekker te slapen: geen idee hoe lang.

Ik wil hem rond 19.00 weer een volle fles geven (210 ml) en verwacht dat hij dan nog wel een wakkere bui heeft. Dan gaan we douchen en muziek luisteren. Daarna hoop ik dat hij aan zijn nachtdut begint. Afhankelijk van hoe alles loopt, gooi ik er rond 23.00 een flesje in terwijl hij slaapt en zie wel wanneer hij een nachtvoeding wil. Als hij in zijn eigen tempo in slaap valt, verwacht ik dat hij vannacht een stuk rustiger en dieper slaapt dan afgelopen nacht na een te drukke dag en een enorm lange huilbui in de avond omdat hij niet kon/wilde slapen. De 3 uur lange middagdut was echt wel nodig om hem weer een beetje goed in zijn vel te krijgen.

Ik zal eens kijken of ik voorlopig nog voldoende melk maak om een gekolfd flesje naast mijn bed te zetten voor 'snachts. Als hij het koud niet lust, gaan we over op de magnetron (stom dat ik dacht dat dat echt niet kon met BV).

En als het krap blijft, wordt het 'snachts dus poeder.

Ik heb net na een middagdut ook eindelijk weer ff 190 ml gekolfd, maar bij de twee ochtendvoedingen kwam ik wel tekort voor wat zoontje wegdronk (had nog een portie ontdooit).

Heb nu wel weer wat voorraad in de koelkast.
oh ja: steriliseren... dat deed ik vroeger wel eens
Iemand anders, wij zijn ook afgestapt van wakker worden = eten. Wij hebben het omgedraaid, na de miidag voeding direct naar bed en na de avondvoeding.

Hier is het ongeveer:

06.00 uur, verschonen, voeding, direct terug in bed

09.00 wakker

10:00 voeden

13.00 voeden en naar bed (2 uurtjes max slapen)

16.30 voeden

19:30 voeden en naar bed

22:30 voeden en gelijk terug in bed (ook niet verschonen)

Tussendoor wordt ze overdag wel verschoond hoor, maar even ter verduidelijking dat ik haar zo slapend mogelijk houd om 22:30

Overdag wordt hier maar 1x geslapen eigenlijk, ze is een vreselijk slechte slaper. Ze ligt tussendoor wel in de wandelwagen, maar vertikt het om haar ogen dicht te doen.
magnetronsterilisator (lang last gehad van spruw hier, dus echt noodzakelijk).

Maar wat fijn dat het al zo veel beter gaat!
tja: sprak ik te vroeg?

Hij was om 19.10 wakker: 200 ml gedronken, beetje knuffelen (had erg kleine oogjes), toen om 19:50 even douchen. Daarna in oogjes wrijven enzo: leek goed te gaan. Maar te wakker om in bed te leggen toen het er op aankwam. Dus niet moeilijk doen: gewoon nog ff naar beneden om 3 rustige liedjes te luisteren. Daarna hing hij lekker ontspannen in mijn man zijn armen: nu leek het toch bedtijd. Meegenomen en mijn nieuwverworven truc toegepast voor als hij nog een beetje onrustig is: eerst wiegen op mijn benen (hij ligt op zijn rug) met mijn handen (met half open vingers) over zijn gezicht zodat hij niet met zijn drukke handjes de speen kan uittrekken, hij rustig word van de aanraking en hij wat meer afgeschermd is van de omgeving. Zo was hij in 15 minuten best ontspannen (ogen dicht, sabbelen op speentje, armen redelijk ontspannen (alleen vingertjes bewogen nog). Volgende stap: zo in zijn bed leggen waarbij ik zijn armpjes strak langs zijn lijf instop en mijn hand nog 10 - 15 minuten op zijn borst houd om omhoog schietende armpjes te dempen. Zo valt hij normaal verder in slaap. Nu begon hij weer met zijn benen op te trekken en neer te ploffen en met wijd open ogen pffffffffff lucht tussen zijn lippen uit te blazen. Pfffffffff, Pffffffff PLOF *beentjes landen* PLOF pffffffff etc.

Ben even weggelopen terwijl hij rustig doorging (vond het ook niet erg om in bed te liggen). Nu is mijn man naar boven en inmiddels hoor ik gehuil, dus hij zal wel weer strak ingestopt liggen. Ik begin het idee te krijgen dat we weer een vervelende nacht tegemoed gaan...

We komen iedere keer zo rottig uit: 17:30 lijkt me eigenlijk te laat voor een 3e middagslaapje, maar hem langer ophouden is ook niet te doen en het is te vroeg om al aan de nacht te beginnen. Ik kan hooguit bedenken dat ik hem morgen na 1 uur wakker maak als hij weer rond deze tijd in slaap valt, maar dat zal ook niet veel uitmaken. Ik heb nu ook totaal geen idee meer wanneer hij vannacht nog gaat drinken en hoeveel, dus iets buiten de koelkast laten staan lijkt me zonde.
Lieve Iemand,

Wat ik nu ga zeggen, daar kun je misschien niet zo heel veel mee, maar ik doe het toch ;) (en gelukkig ken je me)

Bij mijn eerste zoon heb ik ook erg geprobeerd om alles te regelen, te structureren, was ik ontzettend onzeker of we alles wel goed deden en volgens 'hoe het moest' en heb ik heel veel advies overal gehaald (en er was weingi dat bleek te werken). Uiteindelijk, pas toen we besloten het helemaal te doen zoals wij het zelf wilden en goed te kijken naar ons kind en hem gewoon maar te volgen ipv alle schema's, regels en adviezen, toen werd het makkelijker. Accepteren dat het niet (altijd) gaat zoals jij wilt. Ik weet dus ook hoe moeilijk dat is. Maar ik heb inmiddels geleerd dat ik kan vertrouwen op mijn kind en dat hij in grote lijnen aangeeft wat hij nodig heeft en dat wij hem daarin kunnen volgen en steunen. Zo ook met de hoeveelheid flesjes, wel of niet nachtvoedingen, etc. Neem het hoe het komt. (en ik weet dat je enorm moe bent, en dat maakt het niet makkelijk. Is het een optie je zoontje een nachtje uit te besteden? Flesjes afegkolfde melk en poedermelk mee en jullie even rust?)

Mijn tweede nu is wel een heel ander kind, maar ik ben zelf zoooooooveeeeeel relaxter en kan zoveel makkelijker omgaan met dingen die anders gaan dan ik zou willen. Het cliche is waar: ik zou iedereen zijn tweede kind als eerste gunnen, als je begrijpt wat ik bedoel. Bij een eerste ben je (nou ja, ik en ik vermoed ook jij) heel erg bezig met hoe het hoort en wat het beste is. Een tweede doe je er gewoon bij.

Dus tja, je hebt niet zoveel aan mijn ervaringen, maar ik zou wensen dat je alles wat meer los zou kunnen laten. Geniet! En het komt echt allemaal goed. Want zoals hier al eerder gezegd is, als je dnekt de oplossing te hebben, gebeurt er weer iets anders wat alles in de war schopt. Je kindje laat zich niet plannen. Moeilijk he?????
Hoi kaboinkie

Gister dacht ik de hele dag dat het lekker ging en lieten we gewoon zoontje het tempo aangeven. Alleen als je dan ziet hoe je in de nacht uitkomt, is dat voor ons en voor hem gewoon absoluut niet leuk...

Hij was wakker vanaf 19.15 en is na een heleboel huilbuien pas gaan slapen om 22.15. Om 21.30 hebben we een flesje gegeven, hoewel de vorige volle fles pas 2,5 uur geleden was. Ik had 160 ml opgewarmd (voor hetzelfde geld gooi je het weg) maar alles ging op.

Vannacht 1:45 160 ml melk gegeven (meer kolven was niet gelukt: ik had het buiten de koelkast bewaard en niet opgewarmd). Toen nog 10 min. aan de borst en daarna kolven. gaap.

5:45 kwam hij weer: weten te rekken tot 6.15, flesje om 6.30. Daarna was hij druk bij ons in bed. Hij was wel moe maar slapen ging niet. Om 7;30 heb ik heb liggend een (leeggekolfde) borst gegeven: toen werd hij zo rustig dat hij na een tijd los kon slapen. Samen in bed gelegen tot 9.00. Dit zie ik mezelf niet herhalen op werkdagen

Ik heb hier een pak friso hypoallergeen voor 0-6 maanden staan. Ik kan alleen totaal geen wijs uit de tabel van hoeveelheden: bij 6 voedingen wordt 100 ml aangeraden, maar dan hebben ze het over een baby van 3,5 kg. Dus heeft iemand een advies? Ik kom gewoon melk van mezelf tekort nu. Zoontje komt wel behoorlijk hongerig over zoals hij 'savonds na 2.5 uur nog een flesje wegkrijgt etc.

'

Hij is 5 maanden en 7 kg. Ik heb het nog eens nagerekend en hij krijgt nu 6 voedingen (flesjes moedermelk) van 180 - 210 ml.
Maar iemandanders, als ik zo lees dan is het idd wel erg vermoeiend, maar lees ik niet heel rare dingen vwb de nacht eigenlijk. Als ik het vergelijk met de baby's om me heen en met mijn eigen meisje, dan zie ik niet iets heel erg vreemds.

Dat in de avond veel willen drinken herken ik hier ook. Als mijn dochter na 10 min niet slaapt is het 9 vd 10 keer omdat ze nog een beetje melk wil. 2,5 uur tussen twee voedingen is niet heel raar, helemaal niet als hij de nacht in gaat.

Neemt niet weg dat het vermoeiend is hoor, ik wil dat niet bagetalliseren, maar misschien is het idd wat kaboinkie zegt goed om het helemaal los te laten. En dan vooral in je hoofd zeg maar. Is hij om 22u nog wakker? Ok, dan is dat zo. Slaapt hij de hele dag niet? Ok, dan zal hij wel heel veel te doen hebben ;)

Is heel lastig, maar het is een beetje zoals met pijn misschien. Ik heb nu heel erg rugpijn. Gisteravond maakte ik me heel erg druk daarover....o jee, ik kan vanalles niet, strax is het morgen nog erger, hoe moet dat nou, ik ben alleen met de baby, dit is een ramp. Vanochtend stond ik op en was de pijn veel erger. Ik baalde daar heel erg van, maar heb besloten het te accepteren. Ik heb rugpijn, kan niet doen wat ik allemaal wilde, maar so be it, dan doe ik wel wat ik kan. De pijn is nu niet minder en het is niet minder vermoeiend, maar doordat ik het accepteer ben ik veel rustiger in mijn hoofd en kan ik toch genieten van mijn dag.

Nou ja, die vergelijking loopt natuurlijk spaak op honderd punten, maar wie weet heb je er wat aan. Neem het zoals het komt, misschien zorgt dat wel voor meer rust?

Nou succes maar weer! Ik ga een wandelingetje maken en net doen alsof ik rechtop kan lopen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven