Borstvoedingsvragen

21-06-2010 20:18 2785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
SuzyQ, van de meeste fulltime kolvers heb ik begrepen dat het nooit een keuze was, maar de enige mogelijkheid om hun kind van bv te blijven voorzien.

De gemakkelijkheid die jij nu ervaart, is voor de meeste kolvers helemaal niet van toepassing. Ze zouden graag hun kind life aan de borst krijgen, voor het gevoel, en voor het gemak.

Zeg ik het zo goed, German Wings?

Ik zou dus zeker een goede lactatiekundige raadplegen voordat je dit plan ten uitvoer gaat brengen. Via http://www.nvlborstvoeding.nl/adreszoek ... d=03&sid=7 dze link bijvoorbeeld.
Je zegt het helemaal goed katherina
Katherina, helemaal goed gezegd!

Ondanks dat ik het relatief makkelijk heb gehad toen ik voor mini ft kolfde (enorme productie a la campina-fabriek), heb ik het er altijd moeilijk mee gehad dat hij niet gewoon bij mij dronk. Om van alle extra gedoe dat ft kolven met zich meebrengt nog maar niet te spreken...

Ik ben nu dus niet voor niets heel hard bezig om te zorgen dat Kruimel wel gewoon bij mij aan de borst gaat drinken!

Als je je kindje aan de borst kunt krijgen, zeg ik: DOEN!
mooi plaatje trouwens Wen, moeders met d'r vele snacks en kindlief vier keer per dag een plens melk dus.

Ik ga eens op zoek naar breastflow dingen.

GW, ja het gebeurt dus wel, vier voedingen per dag, maar dan wel echt 200 ml per keer of zo.

Dat kolven moet ik ook nog beter onder de knie krijgen, is er een speciaal ritme voor? Mijn zusje had het over iets met minuten en zo.
En ik vond H al redelijk "goed", ik denk dat ze toen ong. 6 flessen dronk en de laatste tijd drinkt ze er 5 (maar de 200ml haalt ze bijna nooit).

Ik denk dat je zusje bedoelde 7-5-3-1 minuten kolven? Dat deed ik vaak als ik de produktie weer iets op wilde krikken. Maar het gaat jou er denk ik om om te kolven ipv live voeden als je een keer weg bent? Heb je wel een goede tsr dan? Anders zou spray nog wel kunnen helpen. Verder ontspannen zitten (ik zat vaak te forummen en ik nam altijd genoeg melk mee als we weg gingen, ik kon er erg slecht tegen om te "moeten" kolven omdat ik anders niet genoeg melk voor H. zou hebben.) dus jezelf vooral geen druk opleggen.
nou het kolven gaat redelijk hoor, mijn tsr doet het prima, moet zoals je al aangaf echt wat meer moeite doen. Ben nu vaak na de ochtendvoeding aan het kolven.

Dat 7-5-3-1 is eerst 7 minuten ene borst, 7 minuten andere borst en dan hetzelfde met vijf minuten?

Kan ik die breastflow flessen ook ergens kopen of alleen online?
Met dat meer moeite bedoelde ik te zeggen dat je kind i.p. je borst beter/sneller leeg kan drinken dan een kolf (maar dat heb ik van horen zeggen).

En met dat 7-5-3-1 bedoel ik idd wat jij aangeeft, maar dat is voor mij altijd bedoelt geweest om mijn produktie op te krikken, ik weet niet of jij dat ook wilt? Want dan zit je mss wel vast aan altijd kolven na je ochtendvoeding als je dat een tijdje doet.
En dat altijd kolven na ochtendvoeding is niet de bedoeling haha, moet straks om 06.00 uur mijn nest uit en N. voeding geven en dan ga ik iig niet nog eens kolven. Nu kolf ik iedere keer een beetje om dat in een flesje te doen om te 'oefenen'.
Help ik heb even advies of een peptalk nodig!

Zoonlief is inmiddels 9 maanden en heeft tot ik ging werken altijd veel gedronken (eerste maanden elke 2 uur). Na verloop van tijd liet hij zich steeds makkelijker afleiden van het drinken en dronk hij overdag bij de opvang weinig. Daarnaast ging eten en fruit vanaf 6 maanden redelijk maar is de borst steeds (s nachts) het belangrijkste geweest.

Sinds kort drinkt hij echter overdag niets meer bij anderen en haalt bij mij de schade 's nachts in en komt hij op mijn werkdagen dus ook vaker (zeker 3x), ook avond-eten weigert hij nu soms. Nou ben ik niet te beroerd om te voeden en mamma-honger te stillen maar elke 2/ 3 uur breekt me na al die maanden een beetje op.

Ik ben bang dat ik het in stand hou omdat hij op mijn 4 vrije dagen ook neigt weinig te drinken en ik dus extra vaak aanleg.

Door het vele aanleggen krijg ik meer productie waardoor ik op werkdagen weer vaak moet kolven terwijl ik de melk niet opkrijg.

Kortom een vicieuze circel van jewelste en ik weet niet meer waar ik goed aandoe.

Op mn werk moet ik ws ook het kolven gaan afbouwen maar ik ben bang dat ik niet genoeg overhou want hij heeft het zo nodig!

Kan ook niet meer goed en helder nadenken merk ik.

Hebben jullie tips, voel me zo moedeloos.....

(Ga ook nog een LK bellen hoor)

Oh ja Wat zijn groei betreft volgt ie trouwens rustig zn lijntje en hij is een erg vrolijk en tevreden kereltje gelukkig!
Soshiva: ik heb even geen tips voor je, wel een klinkt zwaar!

Becky: dat kolven met die minuten klopt zoals je het opschrijft. Als je een dubbelzijdige hebt doe je 7 min kolven, 7 min wachten, 5 min kolven, 5 min wachten etc.

Die breastflowflessen zijn alleen online. Vos medisch levert goed en snel. Ik zou ook direct extra spenen bijkopen, zijn 3e ofzo en verzendkosten zijn 6e.

Suzy: het is idd precies wat Katharina zegt. Ik ervoer ft kolven in het begin als een opluchting omdat ik dan geen pijn meer had. Maar ik heb heel hard geprobeerd mijn dochtertje weer aan de borst te krijgen en ben erg verdrietig, nog steeds, dat het niet is gelukt. Misschien ervaar jij het compleet anders, maar de meeste vrouwen die ik hoor over ft kolven ervaren het als zwaar. Maar ik wil niet mijn teleurstelling op jou projecteren, doe vooral wat voor jou goed voelt.
Ik vind kolven eigenlijk ook alleen goed te doen in combinatie met live voeden. Vooral 's nachts kolven zou ik nu ik werk niet meer volhouden.

Mijn borsten hebben het live voeden ook echt nodig om de productie goed te houden en om ontstekingen/verstoppingen te voorkomen.
Hier een iets positiever verhaal over fulltime kolven in combinatie met werken. Ik heb fulltime gekolfd voor mijn dochter en ben weer aan het werk gegaan toen ze 12 weken was. Ik werkte vier dagen per week, maar qua productie heb ik geen problemen gehad. Alleen toen ze een week of vijf was, had ik melk te weinig, maar na een clusteroffensief heb ik altijd genoeg productie gehad. Na zes maanden ben ik langzaam gaan afbouwen. Ook kolfde ik de laatste maand nog maar 3x per dag (in totaal ruim 1000 cc) en niet meer 's nachts, ondanks dat dochter nog wel voor een nachtvoeding kwam. Het kan dus wel. Als zij regelde, ging ik mee regelen (vaker op een dag kolven) of clusteren (in een paar uur zo vaak mogelijk kort kolven).

Ik kon mijn borsten ook goed leeg kolven en heb nooit problemen gehad met verstopte melkkanaaltjes of harde plekken.

Maar... wat de rest hier ook zegt: fulltime kolven is echt zwaar, vooral geestelijk (vind ik). Ik vond het echt slopend, ondanks dat het bij mij dus relatief makkelijk ging. Dus als het er maar enigszins op lijkt dat je kindje nog aan de borst kan leren drinken: DOEN! Ik voed nu mijn tweede kind al vijf maanden gewoon aan de borst en dat is zo onvergelijkbaar veel fijner
anoniem_9626 wijzigde dit bericht op 22-06-2010 22:19
Reden: aanvulling
% gewijzigd
even een vraagje, als je zo kluster kolft, komt er dan uberhaupt nog wat uit? of merk je het de dagen erna aan de produktie? Mijn produktie loopt ook terug, mijn zoon is onverzadigbaar en drinkt mijn hele voorraad op. Op dagen dat ik thuis ben lukt het wel met gewoon elke 2 uur voeden en snachts ook 2 keer, maar als ik werk, drinkt hij veel meer dan ik gekolfd krijg. Nou is het niet zo'n groot probleem omdat hij bijna 6 maanden is en ik nog wel een paar liter in de vriezer heb, maar ik ken mijn pappenheimers, als die produktie nog verder afneemt, wordt het ze op een gegeven moment te veel gedoe en stoppen ze er helemaal mee (ze als in zijn 2 zussen), en dit zou ik jammer vinden, dus ik wil even een produktie boost, hoe snel moet ik resultaat merken na dat kluster kolven?
Het arwen, bij mij merkte ik na twee dagen een verhoging. Aan het eind vh kolven kwam er dan idd niet veel meer, maar het gaat meer om het vaak opwekken van een tsr. Je zou ook je baby xtra vaak aan kunnen leggen maar dat doe je waarschijnlijk al
ik kolf ook ft en vind het opzich wel meevallen.

Nu voed ik op verzoek en al heel snel wilde onze k maar 4 flesjes nog geprobeerd om meer flessen te geven maar deze weigerde ze dus toch maar 4 en dan 240 cc.

Hierdoor hoef ik maar 4 keer te kolven en dat is prima te doen wat ik wel doe is eens in de week extra kolven om m'n productie op peil te houden.

Ik kolf 1 keer op mn werk en ik zie dit als een rust moment. Ik heb namelijk een onwijs drukke baan en dat ene half uurtje is dan echt ff uitblazen tvtje aan en ontspannen!!

live voeden lijkt me idd een stuk fijner en makkelijker maar ja als het niet anders kan...
Net op het CB geweest, kreeg complimenten dat ik de BV volhoud naast mijn werk etc. Ze vond dat Bengelien er fantastisch uit zag en het goed doet. Altijd fijn om te horen!

En geen gezeur over de toename van het aantal voedingen en de extra nachtvoedingen. Allemaal normaal volgens haar, ze had net bijscholing gehad over borstvoeding en nachtvoedingen horen er gewoon bij.

Was een andere verpleegkundige ivm verlof van de vaste, maar heel positief dus tov BV. En gewoon een hart onder de riem om door te gaan. Niet dat ik stoppen overweeg hoor, het gaat hartstikke lekker nl.
Bengel volgt overigens wel een apart lijntje, lijkt niet bepaald op de curve van de WHO. Ook op de CB curve een afbuiging stijl omhoog, maar verhouding lengte/gewicht blijft nagenoeg gelijk.

Hallo allemaal,

Af en toe las ik al op dit topic mee, maar ik zit nu met een paar praktische vragen, Ik ben 4 weken geleden bevallen van een dochter, de borstvoeding liep gelukkig vanaf het begin prima.

Het enige probleem dat ik heb/had, is dat de melk er (vooral 's ochtends) zo uitspuit, dat ze zich verslikt en moet spugen en tot de middag niet te genieten is, maar sinds ik de melk er met de hand "uitdruk" voordat ik haar aanleg, gaat dit ook steeds beter.

Nog tips om de productie te verlagen? Ik heb het idee dat het misschien komt omdat ze overdag vrij vaak kleinere beetjes drinkt (5 minuten, en een uur later nog eens 5 minuten, maar vaak ook anderhalve borst en dan drie/vier uur slapen, 's nachts slaapt ze zelfs al 5/6 uur).

Nu heb ik een Avent handkolf gekocht, omdat ik binnenkort toch ook wel weer eens een paar uurtjes de deur uit moet/wil, maar ik ben een beetje huiverig om te beginnen met kolven, omdat ik bang ben dat ik nog meer ga produceren. Mijn vraag dus: wanneer kolf ik het beste, hoelang en hoeveel? Het is nog niet dringend, dus ik kan in principe op mijn gemak een klein voorraadje aan gaan leggen.

Tweede vraag, waar ik nooit iets over lees: hebben jullie allemaal zo'n stoomsterilisator voor het steriliseren van flessen en kolf? Is dat de moeite (vast wel!) en zoja, welke zal ik kopen, ook die van Avent?

Vragen van een beginner dus! Alvast bedankt voor de tips, ik lees hier altijd erg goede, meedenkende adviezen!
quote:soshiva schreef op 22 juni 2010 @ 21:34:

Help ik heb even advies of een peptalk nodig!

Zoonlief is inmiddels 9 maanden en heeft tot ik ging werken altijd veel gedronken (eerste maanden elke 2 uur). Na verloop van tijd liet hij zich steeds makkelijker afleiden van het drinken en dronk hij overdag bij de opvang weinig. Daarnaast ging eten en fruit vanaf 6 maanden redelijk maar is de borst steeds (s nachts) het belangrijkste geweest.

Sinds kort drinkt hij echter overdag niets meer bij anderen en haalt bij mij de schade 's nachts in en komt hij op mijn werkdagen dus ook vaker (zeker 3x), ook avond-eten weigert hij nu soms. Nou ben ik niet te beroerd om te voeden en mamma-honger te stillen maar elke 2/ 3 uur breekt me na al die maanden een beetje op.

Ik ben bang dat ik het in stand hou omdat hij op mijn 4 vrije dagen ook neigt weinig te drinken en ik dus extra vaak aanleg.

Door het vele aanleggen krijg ik meer productie waardoor ik op werkdagen weer vaak moet kolven terwijl ik de melk niet opkrijg.

Kortom een vicieuze circel van jewelste en ik weet niet meer waar ik goed aandoe.

Op mn werk moet ik ws ook het kolven gaan afbouwen maar ik ben bang dat ik niet genoeg overhou want hij heeft het zo nodig!

Kan ook niet meer goed en helder nadenken merk ik.

Hebben jullie tips, voel me zo moedeloos.....

(Ga ook nog een LK bellen hoor)

Oh ja Wat zijn groei betreft volgt ie trouwens rustig zn lijntje en hij is een erg vrolijk en tevreden kereltje gelukkig!

Herkenbaar. Dit deed Mini ook. Misschien iets later, met een maand of 10/11, maar op enig moment wilde ze geen melk meer uit de fles of uit een beker of zo maar alleen uit mama. En ander drinken was ook weinig interessant. Ik heb het gewoon zo gelaten. Merkte ook echt dat ze in de nacht enorm dronk, de luiers 's ochtends waren absurd vol en die overdag best droog. Op het kdv hele discussies over gehad, dat ze te weinig dronk en dat het niet goed zou zijn voor haar nieren. Maar ja, zij zagen die nachtluiers dan ook niet...

Anyway, ik heb dus niets speciaals gedaan. Ben op enig moment gestopt met kolven (oh joy! die kolf ging met een strikje aan de wilgen, wat fijn om dat niet meer te doen) want dat wat ik kolfde ging toch telkens in de gootsteen. Mijn productie was toen wel stabiel, ik redde het wel met de ene dag minder voeden dan de andere.

Voor de nachten zeg ik: zie blz 1 van dit topic.
Chadidja, ik kan alleen maar antwoorden op je sterilisator vraag. Ik heb er nl. gisteren eentje gekocht bij de hema (16 euro) en ik vind het heel fijn. Heb bij Mini maandenlang alles uitgekookt en dat vond ik zo'n kutklus dat het zich altijd opstapelde waardoor het een nog ergere kutklus werd. Nu is het een fluitje van een cent.
ik heb ook die van de hema! 't is gewoon een plastic bak waar je de flesjes en kolfspullen in doet. 100 ml water erbij en 5 minuten in de magnetron (bij ons op half vermogen). Super handig!

Even klagen hoor... ik ben ziek en dat is niet fijn met een baby. 'k lig de hele dag met haar in bed en voel me een slechte moeder (weet dat 't nergens nodig voor is) omdat ik bijna niet met haar speel en weinig tegen haar praat (keelpijn). Hoop dat m'n melkproductie wel in orde blijft. Hebben jullie daar ervaring mee??? Ik heb koorts (38.5).
soshiva; kan me voorstellen dat 't zwaar is! Hopelijk is het een fase!
hmmm, ben ik heel ontaard als ik zeg dat ik niks steriliseer? Sinds Bengelien de 6 weken is gepasseerd gaat bij mij alles in de vaatwasser op een heet programma. Alleen op de camping gebruik ik de sterilisator. Vind het wel een handig ding op zich.
Chadidja: die vd Hema idd!

En Google eens op blokvoeden ivm je productie. Of speel op safe en bel een lk. Met 4 wk is het niet raar dat het nog niet helemaal stabiel is met je productie...
Hier ook de Avent sterilisator. En ik vind 'm superfijn!

Ik gebruik 'm nog bijna dagelijks. Ben niet heel consequent in elke dag steriliseren. De kolf gaat er nog steeds in. En de flessen gaan ook hier wel in de afwasmachine maar ook nog wel in de sterilisator. Toen Pienmini nog heel klein was toen deed ik het wel braaf elke dag.

Heel grappig trouwens ik heb de handkolf van Avent en ik heb het ding om 'm elektrisch te maken. En nu gaat het de laatste tijd veel beter met de hand dan met de elektrische versie. Het lijkt net of de handkolf de tsr beter opwekt.

Beng jij schreef laatst dat je maar 20 minuten bezig bent met afspoelen erbij. Bedoel je per keer? En wat is dan je opbrengst?

Hier wisselt het nogal. Ene keer 160, dan weer 180 en dan weer 200. Weet ook nog steeds niet hoeveel Pienmini nou echt nodig hebt. Als je hem 200 geeft drinkt ie vrolijk door (heel soms laat ie een beetje staan) maar na 160 is ie ook wel tevreden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven