Borstvoedingsvragen
maandag 21 juni 2010 om 20:18
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
maandag 13 september 2010 om 21:30
Slechte avond. L wilde niet slapen na de 20.00 uur voeding. Pfff, en dan beginnen die hormonen ook nog te gieren... Heb ik echt het gevoel dat ik de enige ben met een kind dat niet elke avond lief om 19.00 uur gaat slapen tot 23.00 uur. Overal om me heen hoor ik over perfecte kindjes die lief slapen...
Mijn kindje is ook perfect, maar gaat niet altijd lief slapen. Mijn oudste is gelukkig een geweldig goede slaper (nu ruim 2 jaar, 's avonds om 19.00 erin en 's middags nog ruim 2 uur). Dus we hebben vast iets goed gedaan vorige keer... Maar herkennen jullie die onzekerheid??
Mijn kindje is ook perfect, maar gaat niet altijd lief slapen. Mijn oudste is gelukkig een geweldig goede slaper (nu ruim 2 jaar, 's avonds om 19.00 erin en 's middags nog ruim 2 uur). Dus we hebben vast iets goed gedaan vorige keer... Maar herkennen jullie die onzekerheid??
maandag 13 september 2010 om 21:53
Milla, hier ook weer eens zo'n avond. Van half 8 tot kwart voor negen geprobeerd. Drie keer (bijna) in slaap gevallen en weer wakker geschrokken. De eerste drie kwartier ben ik nog vol liefde, daarna ben ik ook niet meer zo gezellig. En is hij nou gezellig wakker, kom dan maar beneden, maar hij is zoooo moe en wrijft ook steeds in zijn oogjes. Fijn dat ik niet de enige ben.
maandag 13 september 2010 om 23:00
Jeetje met dat huilen ik vind mezelf al stoer met de uiterste grens van 5 minuten en dan hoor ik echt wel of het een ik val wat protesterend in slaap of een ik huil me nu compleet over de toeren kant uitgaat. Bij m deed ik aan gewoon oppakken, met 3 kinderen erbij is t weleens een noodzakelijke 5 ( verhitte ) minuten. Ik leer mn kinderen trouwens wel dat een baby even mag huilen, maar ook dat het niet altijd lukt om via huilen te slapen ( soms werkt t )
die verhalen over een uur !!!! Auw! Dat zou ik niet willen. Nee mijn meisje pak ik lekker op als ze sneller en harder gaat huilen, dan wentelt ze zich zuchtend en tevreden in mijn armen op zoek naar de borst.
Veel meer mijn manier dit. Ik vind dat mijn baby er ook heel tevreden bij is
die verhalen over een uur !!!! Auw! Dat zou ik niet willen. Nee mijn meisje pak ik lekker op als ze sneller en harder gaat huilen, dan wentelt ze zich zuchtend en tevreden in mijn armen op zoek naar de borst.
Veel meer mijn manier dit. Ik vind dat mijn baby er ook heel tevreden bij is
dinsdag 14 september 2010 om 09:51
Viooltje gaat goed! Ik zag je foto's en ze wordt al groot.
Hier begon de 6 weken regeldag presies zondag op de 6 weken-verjaardag. Net zoals bij 3 weken, zoon is ook op de uitgetekende datum geboren en dus erg stipt.
Maar nu twijfel ik of het over is of na-weeën. Vannacht wilde hij echt niet in bed maar heeft wel 4 uur (!) op mijn buik geslapen (met veel windjes dat wel). Vanmorgen melde hij zich 1,5 uur na de voeding (van 40 min) weer maar drinkt dan nauwelijks. Nu slaapt hij met uitzicht op mijn borst.
Doorgaan met steeds aanleggen of troosten? Echt drinken doet hij nu echt niet.
Hier begon de 6 weken regeldag presies zondag op de 6 weken-verjaardag. Net zoals bij 3 weken, zoon is ook op de uitgetekende datum geboren en dus erg stipt.
Maar nu twijfel ik of het over is of na-weeën. Vannacht wilde hij echt niet in bed maar heeft wel 4 uur (!) op mijn buik geslapen (met veel windjes dat wel). Vanmorgen melde hij zich 1,5 uur na de voeding (van 40 min) weer maar drinkt dan nauwelijks. Nu slaapt hij met uitzicht op mijn borst.
Doorgaan met steeds aanleggen of troosten? Echt drinken doet hij nu echt niet.
dinsdag 14 september 2010 om 10:50
Hallo meiden, ik heb een vraag over kolven en hoop dat jullie (experts!) mij kunnen helpen.
Mijn zoontje is nu 4 weken oud en doe het heel erg goed op de borstvoeding. Ik kolf sinds kort elke ochtend na de eerste ochtendvoeding (anderhalf uur erna), maar krijg dan maar heel weinig melk (10 minuten per borst, daarna komt er niks meer uit). Ook heb ik het idee dat mijn productie terugloopt door het kolven. Anderhalf a 2 uur na het kolven lijken mijn borsten nog helemaal niet vol te zitten, mannetje is dan ook de hele middag ineens wakker en hongerig terwijl dit eerst niet zo was. Hebben jullie een idee hoe ik de productie meer kan stimuleren? Moet ik misschien meerdere keren per dag kolven, of is 1 keer per dag voldoende en moet ik dit gewoon ff volhouden??
Mijn zoontje is nu 4 weken oud en doe het heel erg goed op de borstvoeding. Ik kolf sinds kort elke ochtend na de eerste ochtendvoeding (anderhalf uur erna), maar krijg dan maar heel weinig melk (10 minuten per borst, daarna komt er niks meer uit). Ook heb ik het idee dat mijn productie terugloopt door het kolven. Anderhalf a 2 uur na het kolven lijken mijn borsten nog helemaal niet vol te zitten, mannetje is dan ook de hele middag ineens wakker en hongerig terwijl dit eerst niet zo was. Hebben jullie een idee hoe ik de productie meer kan stimuleren? Moet ik misschien meerdere keren per dag kolven, of is 1 keer per dag voldoende en moet ik dit gewoon ff volhouden??
dinsdag 14 september 2010 om 10:59
Ann borstvoeding is vraag en aanbod.
Als je gaat kolven kan het idd zijn dat je kindje gaat "regelen" vaker aan de borst willen om de produktie op te hogen.
Dit is normaal, lekker wat vaker aanleggen is de oplossing.
Kolven is iets wat je moet "leren" althans je borsten moeten er aan wennen. dus geef het nog even de tijd
drink voldoende water/ thee / sap.
Als je gaat kolven kan het idd zijn dat je kindje gaat "regelen" vaker aan de borst willen om de produktie op te hogen.
Dit is normaal, lekker wat vaker aanleggen is de oplossing.
Kolven is iets wat je moet "leren" althans je borsten moeten er aan wennen. dus geef het nog even de tijd
drink voldoende water/ thee / sap.
dinsdag 14 september 2010 om 12:48
Hoi Yamuna,
Bedankt voor je reactie! Ik leg nu inderdaad vaker aan, maar vraag me af of het ook verstandig is om vaker te gaan kolven dan 1x per dag. Bijvoorbeeld 2x, zodat ik meer productie heb en mijn borsten en meer aan gaan wennen. En wat zijn de beste momenten? Op dit moment lijken mijn borsten constant leeg namelijk
Bedankt voor je reactie! Ik leg nu inderdaad vaker aan, maar vraag me af of het ook verstandig is om vaker te gaan kolven dan 1x per dag. Bijvoorbeeld 2x, zodat ik meer productie heb en mijn borsten en meer aan gaan wennen. En wat zijn de beste momenten? Op dit moment lijken mijn borsten constant leeg namelijk
dinsdag 14 september 2010 om 13:21
Ook een kolfvraagje hier
Zoonlief is vandaag voor het eerst naar het KDV. Met 2 flessen lekkere melk van mama. Opwarmen kan het beste via de flessenwarmer he? Anders stoppen ze het daar in de magnetron Oh, ik zie het al bij borstvoeding.com. Niet in de magnetron dus!
Nu is het zo dat mijn ene borst veel minder geeft dan de andere. Gevalletje vaker aanleggen en evt wat tussendoor kolven aan die kant? Vast wel he, maar ik hoor het graag even bevestigd.
Net wel 160 ml gekolfd, was ik erg blij mee. Fijn voor in de diepvries voor de volgende keer KDV.
Zoonlief is vandaag voor het eerst naar het KDV. Met 2 flessen lekkere melk van mama. Opwarmen kan het beste via de flessenwarmer he? Anders stoppen ze het daar in de magnetron Oh, ik zie het al bij borstvoeding.com. Niet in de magnetron dus!
Nu is het zo dat mijn ene borst veel minder geeft dan de andere. Gevalletje vaker aanleggen en evt wat tussendoor kolven aan die kant? Vast wel he, maar ik hoor het graag even bevestigd.
Net wel 160 ml gekolfd, was ik erg blij mee. Fijn voor in de diepvries voor de volgende keer KDV.
dinsdag 14 september 2010 om 13:37
Ann, ik kolf ook altijd 's ochtends als hij de boel niet goed leeg krijgt. Dan nog een keer wanneer het uitkomt tijdens een langer slaapje en of wanneer het niet uitmaakt als hij een paar keer extra moet bijdrinken omdat ik zijn melk eruit gekolfd heb
Fussie goed bezig 160ml! Hier ook een hele tijd gehad dat de ene borst meer gaf dan de andere. Dat is nu niet meer zo. Blijven stimuleren idd! Maar het geeft niet als de een wat minder geeft dan de andere.
Opwarmen id flessewarmer idd. Alleen bij hoge nood in een magnetron. en dan steeds ff kort, dan roeren en weer kort. Maar flessewarmer is het beste als je de voedingswaarde wilt behouden.
Fussie hoe voelt het dat je zoon aan het wennen is?
Fussie goed bezig 160ml! Hier ook een hele tijd gehad dat de ene borst meer gaf dan de andere. Dat is nu niet meer zo. Blijven stimuleren idd! Maar het geeft niet als de een wat minder geeft dan de andere.
Opwarmen id flessewarmer idd. Alleen bij hoge nood in een magnetron. en dan steeds ff kort, dan roeren en weer kort. Maar flessewarmer is het beste als je de voedingswaarde wilt behouden.
Fussie hoe voelt het dat je zoon aan het wennen is?
dinsdag 14 september 2010 om 13:47
Fussie, niet in de magnetron is echt achterhaald! Tot zoon1 naar het kdv ging, hebben we gehannest met een flessenwarmer (duurt best lang als je kind al honger heeft!) en toen ze daar vroegen of we bezwaar hadden tegen de magnetron heb ik er maar eens een avondje aan besteed: er zijn wetenschappelijke studies naar gedaan, en als je in een moderne magnetron op laag vermogen verhit en halverwege de melk nog even omzwenkt om te mengen, dan doet het probleem van te sterk verhitte gebiedjes in de melk zich niet voor. De flessenwarmer verdween hier toen direct naar een plank in een keukenkast waar ik zonder krukje niet bij kan
Stieftieten komen vaak voor. Soms maakt het ook nog uit welke borst je kind bij de laatste voeding het best heeft leeggedronken.
Stieftieten komen vaak voor. Soms maakt het ook nog uit welke borst je kind bij de laatste voeding het best heeft leeggedronken.
dinsdag 14 september 2010 om 17:30
Jeutje Merelina! Ik lees het nu pas, dat lijkt me ook echt horror, ik kan er al niet tegen als ik kleine kindjes een paar minuten hoor huilen in de winkel ofzo. Laat staan een kleine uk van 3 weken, een uur lang!
Inderdaad, dat je het volhoudt. Je zou me weg kunnen brengen geloof ik, maar anderen hebben daar blijkbaar minder last van (zou dat het zijn of zou het zijn "omdat het erbij hoort" of iets dergelijks?).
Inderdaad, dat je het volhoudt. Je zou me weg kunnen brengen geloof ik, maar anderen hebben daar blijkbaar minder last van (zou dat het zijn of zou het zijn "omdat het erbij hoort" of iets dergelijks?).
dinsdag 14 september 2010 om 17:39
Sommige mensen zullen er van overtuigd zijn dat je de wil van een baby moet breken, anderen doen het omdat ze denken dat het het beste is om je kind zo snel mogelijk te leren dat er niet gereageerd wordt, je wilt ze tenslotte niet verwennen he, met dat risico wordt nog veel geschermd. En weer anderen omdat hun moeder/schoonmoeder/buurvrouw het zegt (of allemaal).
Iedereen weet het kennelijk beter dan het moederinstinct.
Maar je leest toch ook nog heel vaak 'nou, ik kon hem niet laten huilen hoor, ik ben een watje.' Dan denk ik, hoezo ben je een watje als je je kind niet laat huilen? En is het een bewonderenswaardige eigenschap als je je kind kunt laten huilen?
Iedereen weet het kennelijk beter dan het moederinstinct.
Maar je leest toch ook nog heel vaak 'nou, ik kon hem niet laten huilen hoor, ik ben een watje.' Dan denk ik, hoezo ben je een watje als je je kind niet laat huilen? En is het een bewonderenswaardige eigenschap als je je kind kunt laten huilen?
dinsdag 14 september 2010 om 18:08
Over huilen gesprokeb, o is een relaxte vrolijke baby, nu is het de derde keer dat ze huilt en alle keren waa ze direct stil en blij met de borst- niet met luier- niet met zingen of wat voor entertainement. Dat betekent dat ze nu dus vaker drinkt op een dag. Ze geeft duidelijk aan- dit wil ik- ia meteen tevreden met de borst.
Zouden jullie dan ook hetzelfde doen en gewoon vaker laten drinken? Of is het een verkeerde reactie van mij, te makkelijk gedacht ?? Het ging zo bij mijn eerste ook vaak maar vaak bemoeien mensen zich ermee of van je kind krijgt teveel binnen en daardoor buikpijn
Zouden jullie dan ook hetzelfde doen en gewoon vaker laten drinken? Of is het een verkeerde reactie van mij, te makkelijk gedacht ?? Het ging zo bij mijn eerste ook vaak maar vaak bemoeien mensen zich ermee of van je kind krijgt teveel binnen en daardoor buikpijn