Borstvoedingsvragen
maandag 21 juni 2010 om 20:18
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.
Voor discussie is op dit topic geen plaats.
Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:
Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes
Handboek borstvoeding van La Leche League
Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede
Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:
Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com
Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl
La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl
Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl
Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:
Tips voor fulltime kolven
Inad en ik zijn echt twee verschillende personen.
woensdag 13 oktober 2010 om 16:24
Hij vindt het gewoon wel mooi geweest, en is stiekem een beetje bang dat Bloem op haar vierde nog aan de borst wil. Een tijdje geleden heb ik heb wel duidelijk gemaakt dat het afbouwen allang begonnen is (geef nu nog 2 à 3 voedingen), maar hij dacht: het begon met drie maanden willen voeden, toen werden het er zes, toen een jaar, toen twee jaar, hoe gaat dit verder? Uitgelegd dat ik niet meteen de lat bij twee jaar wilde leggen maar wilde zien hoe het ging (voor jullie heel herkenbaar denk ik), voor hem leek het alsof ik steeds blijf 'verlengen' zeg maar. Ach, op vakantie en 's nachts vindt hij het ook wel érg makkelijk hoor, en ik hoor hem er ook niet meer over. Ik mik op stoppen in de loop van volgend jaar, ergens na haar tweede verjaardag. Ik denk dat ik het dan zelf wel mooi geweest vind.
woensdag 13 oktober 2010 om 16:47
Ja, hier was de vriezer ineens LEEG Gelukkig ben ik vorige week vrij geweest, dus elke ochtend de tweede borst afgekolfd. Nu zit er weer een liter voorraad in. In porties van <100 cc dus.
Snowy gelukkig verandert het alleen de smaak. Heel veel dingen veranderen de smaak, dus kijk het even aan. Mocht het nou zo zijn dat je kindje echt gaat weigeren, dan zou ik blijven aanbieden met gekolfde voorraad achter de hand. Misschien went ie eraan. Succes!
Snowy gelukkig verandert het alleen de smaak. Heel veel dingen veranderen de smaak, dus kijk het even aan. Mocht het nou zo zijn dat je kindje echt gaat weigeren, dan zou ik blijven aanbieden met gekolfde voorraad achter de hand. Misschien went ie eraan. Succes!
woensdag 13 oktober 2010 om 16:56
quote:Katherina schreef op 13 oktober 2010 @ 11:11:
Zonnetje, er zijn maar weinig vrouwen waarbij de productie van melk meteen zo hoog is dat ze ploftieten krijgen als het kind ze niet iedere 3 uur helemaal leeg drinkt. En als je dat wel hebt dan kun je met je handen de ergste druk erof kolven. Dat deed ik vaak als ik onder de douche stond.
Als je kind geboren is, werken jullie er samen aan om melk te produceren. Je kind door zo vaak als hij wil te drinken, en jij door voldoende rust te nemen en je kind zo vaak als hij vraagt aan te leggen. Je produceert niet vanaf dag 1 een liter per dag hoor!
Edit: kijk eens op www.borstvoeding.com, daar vind je alle mogelijk info over borstvoeding en je kunt er ook vinden wanneer er borstvoedingsinfo avonden in jouw regio gehouden worden.
bedankt voor de tip
ik heb al diverse sites/boekjes gelezen.. maar je wordt bijna overladen met vragen, vandaar hier mijn specifieke vragen.
Zonnetje, er zijn maar weinig vrouwen waarbij de productie van melk meteen zo hoog is dat ze ploftieten krijgen als het kind ze niet iedere 3 uur helemaal leeg drinkt. En als je dat wel hebt dan kun je met je handen de ergste druk erof kolven. Dat deed ik vaak als ik onder de douche stond.
Als je kind geboren is, werken jullie er samen aan om melk te produceren. Je kind door zo vaak als hij wil te drinken, en jij door voldoende rust te nemen en je kind zo vaak als hij vraagt aan te leggen. Je produceert niet vanaf dag 1 een liter per dag hoor!
Edit: kijk eens op www.borstvoeding.com, daar vind je alle mogelijk info over borstvoeding en je kunt er ook vinden wanneer er borstvoedingsinfo avonden in jouw regio gehouden worden.
bedankt voor de tip
ik heb al diverse sites/boekjes gelezen.. maar je wordt bijna overladen met vragen, vandaar hier mijn specifieke vragen.
woensdag 13 oktober 2010 om 16:57
hai Wen
Mijn vriend vond dat ook een mooi moment: stoppen met 2 jaar. Maar hij vond stoppen met 1 jaar ook een mooi moment.
Ondertussen is hij zo pro-borstvoeding als maar kan: zegt tegen ieder stel dat een kind gaat krijgen: geef maar borstvoeding hoor! En dan tegen de man: dat is zo lekker makkelijk
Ja, ja, lekker ding. Toch snapte ik het wel. Hij heeft ingegrepen toen ik er wel erg in bleef hangen zeg maar. Dochterlief werd op een gegeven moment 4 of 5 keer op een nacht wakker voor 3 slokken en tukte dan weer verder. De wallen hingen op m'n knieen. Zo zag ik dat toen niet, maar nu ik er op terug kijk zie ik het wel. Gelukkig ga je er heel makkelijk in mee zolang je kind nog drinkt bij je.
Maarrre, probeer het gewoon nog lekker te doen. Zolang het jullie niet tegenstaat, lekker vol blijven houden.
Mijn vriend vond dat ook een mooi moment: stoppen met 2 jaar. Maar hij vond stoppen met 1 jaar ook een mooi moment.
Ondertussen is hij zo pro-borstvoeding als maar kan: zegt tegen ieder stel dat een kind gaat krijgen: geef maar borstvoeding hoor! En dan tegen de man: dat is zo lekker makkelijk
Ja, ja, lekker ding. Toch snapte ik het wel. Hij heeft ingegrepen toen ik er wel erg in bleef hangen zeg maar. Dochterlief werd op een gegeven moment 4 of 5 keer op een nacht wakker voor 3 slokken en tukte dan weer verder. De wallen hingen op m'n knieen. Zo zag ik dat toen niet, maar nu ik er op terug kijk zie ik het wel. Gelukkig ga je er heel makkelijk in mee zolang je kind nog drinkt bij je.
Maarrre, probeer het gewoon nog lekker te doen. Zolang het jullie niet tegenstaat, lekker vol blijven houden.
woensdag 13 oktober 2010 om 19:12
Mooi filmpje Wen! Hier een groot fan van liggend voeden 's avonds en 's nachts.
Even mijn onvrede uiten: Vandaag zoon opgehaald uit KDV, ze hadden mij geprobeerd te bellen, maar dat is niet helemaal doorgekomen bij onze receptie op het werk (klacht al ingediend), de leidsters wisten niet goed wat ze moesten doen want zoon leek honger te hebben en ze zagen nog maar 1 voeding (niet goed gekeken, want er stond er nog 1). Ze belden dus om te vragen of hij water mocht (nou nee!). Ze hebben mij dus niet te pakken gekregen. Maar net rook zijn poepluier toch iets anders en het was ook wat geler dan normaal. Ze zouden toch niet stiekem kv hebben gegeven oid??? Hmm misschien een overbezorgde moeder hier die spoken ziet, maar toch!
Ooit zoiets dergelijks meegemaakt?
Even mijn onvrede uiten: Vandaag zoon opgehaald uit KDV, ze hadden mij geprobeerd te bellen, maar dat is niet helemaal doorgekomen bij onze receptie op het werk (klacht al ingediend), de leidsters wisten niet goed wat ze moesten doen want zoon leek honger te hebben en ze zagen nog maar 1 voeding (niet goed gekeken, want er stond er nog 1). Ze belden dus om te vragen of hij water mocht (nou nee!). Ze hebben mij dus niet te pakken gekregen. Maar net rook zijn poepluier toch iets anders en het was ook wat geler dan normaal. Ze zouden toch niet stiekem kv hebben gegeven oid??? Hmm misschien een overbezorgde moeder hier die spoken ziet, maar toch!
Ooit zoiets dergelijks meegemaakt?
woensdag 13 oktober 2010 om 19:34
quote:Fabindia schreef op 13 oktober 2010 @ 15:07:
Wen mooi filmpje! Hier wordt het gecombineerd. Hij slaapt tegenwoordig goed in zijn ledikantje, maar toen hij kleiner was, sliep hij bij ons. Eigenlijk heel fijn. Nu alleen vanaf 6 uur soms.
Maar omdat hij heel lang heel vaak bleef komen, heb ik idd een cosleeper genomen en dat was een hele goeie keuze. Tot hij kon omrollen en overdag dus een groot leeg bed oprolde. Dat vond ik geen succes dus toen ging de vierde kant er weer op. Ik voed nu in een stoel omdat hij dan twee borsten drinkt en we allebei daarna langer slapen. Hij komt nog 1 a 2 keer 's nachts.
Vraag aan langvoeders!
Kindje is nu 9 a 11 maanden. Hoeveel bv wilden jullie kindjes nog met die leeftijd? Hier verschilt het van 5 tot 7 x per dag. Hij ging eerst steeds meer drinken en nu per keer steeds minder. Ik kolf ook nooit meer boven de 100cc. Herkenbaar? Hij wou een tijd steeds meer tot wel 180cc per keer en nu is hij tevreden met 80cc maar soms, vooral in de avond, lust hij ineens wel weer 150.
Hij is tevreden aan de borst dus ik heb genoeg, maar ik vroeg me af of het afbouwen soms sneller kan gaan dan de bedoeling is. Het lijkt erop dat meneertje een paar dagen prima een voeding overslaat en dan ineens weer gaat regelen. Het gaat niet volgens het boekje (gek he Fab?) ik zou graag zo lang mogelijk blijven voeden
Mijn dochtertje is nu bijna tien maanden en drinkt ook nog zo'n vijf keer.
6:30 bv
8:30 pap
9:30 slokje bv voor het slapen gaan
12:00 fruit
12:30 bv
15:30 bv
17:30 groente
18:00 fles kv voor het oefenen; ongeveer 150 ml
22:00 bv
En soms 's nachts als ze een drukke dag heeft gehad en dus weinig heeft kunnen drinken of ziek is.
Soms regelt ze ook nog hoor en dan drinkt ze zeven keer.
Ik denk dat als ze brood gaat eten en ook uit een tuitbeker kan drinken, het afbouwen sneller gaat.
Over het langvoeden; mijn nieuwe doel is nu 14 maanden, dan is de winter met alle virussen voorbij. Kan goed zijn dat er daarna weer een nieuw doel komt
Mijn man vindt het allemaal prima, maar vindt het wel eens veel vor mij. En 's nachts en 's ochtends vroeg is hij er heel blij mee.
Wen mooi filmpje! Hier wordt het gecombineerd. Hij slaapt tegenwoordig goed in zijn ledikantje, maar toen hij kleiner was, sliep hij bij ons. Eigenlijk heel fijn. Nu alleen vanaf 6 uur soms.
Maar omdat hij heel lang heel vaak bleef komen, heb ik idd een cosleeper genomen en dat was een hele goeie keuze. Tot hij kon omrollen en overdag dus een groot leeg bed oprolde. Dat vond ik geen succes dus toen ging de vierde kant er weer op. Ik voed nu in een stoel omdat hij dan twee borsten drinkt en we allebei daarna langer slapen. Hij komt nog 1 a 2 keer 's nachts.
Vraag aan langvoeders!
Kindje is nu 9 a 11 maanden. Hoeveel bv wilden jullie kindjes nog met die leeftijd? Hier verschilt het van 5 tot 7 x per dag. Hij ging eerst steeds meer drinken en nu per keer steeds minder. Ik kolf ook nooit meer boven de 100cc. Herkenbaar? Hij wou een tijd steeds meer tot wel 180cc per keer en nu is hij tevreden met 80cc maar soms, vooral in de avond, lust hij ineens wel weer 150.
Hij is tevreden aan de borst dus ik heb genoeg, maar ik vroeg me af of het afbouwen soms sneller kan gaan dan de bedoeling is. Het lijkt erop dat meneertje een paar dagen prima een voeding overslaat en dan ineens weer gaat regelen. Het gaat niet volgens het boekje (gek he Fab?) ik zou graag zo lang mogelijk blijven voeden
Mijn dochtertje is nu bijna tien maanden en drinkt ook nog zo'n vijf keer.
6:30 bv
8:30 pap
9:30 slokje bv voor het slapen gaan
12:00 fruit
12:30 bv
15:30 bv
17:30 groente
18:00 fles kv voor het oefenen; ongeveer 150 ml
22:00 bv
En soms 's nachts als ze een drukke dag heeft gehad en dus weinig heeft kunnen drinken of ziek is.
Soms regelt ze ook nog hoor en dan drinkt ze zeven keer.
Ik denk dat als ze brood gaat eten en ook uit een tuitbeker kan drinken, het afbouwen sneller gaat.
Over het langvoeden; mijn nieuwe doel is nu 14 maanden, dan is de winter met alle virussen voorbij. Kan goed zijn dat er daarna weer een nieuw doel komt
Mijn man vindt het allemaal prima, maar vindt het wel eens veel vor mij. En 's nachts en 's ochtends vroeg is hij er heel blij mee.
woensdag 13 oktober 2010 om 19:48
quote:Zonne2 schreef op 13 oktober 2010 @ 19:12:
Ooit zoiets dergelijks meegemaakt?Hoe hebben ze het opgelost toen ze je niet konden bereiken? In dit soort "nood" gevallen mogen ze mijn zoon trouwens gewoon een KV geven. Waarom zouden ze hem water geven?
Ooit zoiets dergelijks meegemaakt?Hoe hebben ze het opgelost toen ze je niet konden bereiken? In dit soort "nood" gevallen mogen ze mijn zoon trouwens gewoon een KV geven. Waarom zouden ze hem water geven?
woensdag 13 oktober 2010 om 19:53
Ze hadden hem twee uur eerder een volle fles gegeven en geen idee waarom dan water... Ben nog nieuw met het hele KDV gebeuren en was ook een beetje van slag dat ze mij probeerden te bereiken en dat dit niet gelukt is! Ze hebben het opgelost door hem in bed te leggen, althans dat zeggen ze. Vind het een bijzonder verhaal, want als een kindje zo verdrietig is dan leg je m toch niet zomaar in bed?? Nou ja, dat heeft hier thuis in ieder geval nog nooit gewerkt.
woensdag 13 oktober 2010 om 19:56
@ joy: heb ik idd ook. De ene borst kolft gewoon wat makkelijker dan de andere maar zoonlief klaagt nooit over de "mindere" borst. Ik merk dat hij voldoende melk uit die borst kan krijgen. Volgens mij is het best normaal. De hoeveelheid die je kolft zegt volgens mij ook niet veel over wat je kindje eruit krijgt. Zolang je een tevreden kindje hebt lijkt mij dat er niets aan de hand is!
woensdag 13 oktober 2010 om 20:01
Dan zal het dus wel geen honger zijn geweest. Misschien was hij wel moe, dan werkt op bed leggen natuurlijk wel. Als hij nieuw is op het KDV dan kunnen ze zijn signalen misschien nog niet zo goed lezen? Hoe oud is je zoontje? Idd wel schrikken dat ze je niet hebben kunnen bereiken, dan denk je toch wat als....
Mag je op het werk geen mobiel bij je hebben?
Mag je op het werk geen mobiel bij je hebben?
woensdag 13 oktober 2010 om 20:39
Hoi,
Dit is de eerste keer dat ik mij meld op het bv-topic.
Mijn zoontje is bijna vier maanden en krijgt bijna volledig borstvoeding. Dwz: hij krijgt altijd de borst, maar heeft niet altijd genoeg en begint dan te huilen. Het CB zegt dat ik dan gewoon moet bijvoeden met kv, dus doe ik dan maar (vaak 40 cc oid). (het geeft me overigens een heel vervelend gevoel dat hij zo vaak moet huilen na de borstvoeding)
Nu merk ik dat de opbrengst links aanmerkelijk meer is dan rechts. Ik denk dat links twee keer zoveel oplevert dan rechts. Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft, maar normaliter is mijn linker borst ook groter dan mijn rechter borst: denk dat dit komt door intensief tennissen tijdens de borstgroeiperiode (ik ben rechts).
Maar goed. Mijn aanname: als rechts enigszins gelijk trekt aan links, heb ik ruim voldoende voeding voor het mannetje.
Hebben jullie enig idee hoe het komt dat rechts minder levert dan links en wat ik kan doen om de opbrengst rechts te verhogen?
Ik hoor het graag!
Groet, Belle
Dit is de eerste keer dat ik mij meld op het bv-topic.
Mijn zoontje is bijna vier maanden en krijgt bijna volledig borstvoeding. Dwz: hij krijgt altijd de borst, maar heeft niet altijd genoeg en begint dan te huilen. Het CB zegt dat ik dan gewoon moet bijvoeden met kv, dus doe ik dan maar (vaak 40 cc oid). (het geeft me overigens een heel vervelend gevoel dat hij zo vaak moet huilen na de borstvoeding)
Nu merk ik dat de opbrengst links aanmerkelijk meer is dan rechts. Ik denk dat links twee keer zoveel oplevert dan rechts. Ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft, maar normaliter is mijn linker borst ook groter dan mijn rechter borst: denk dat dit komt door intensief tennissen tijdens de borstgroeiperiode (ik ben rechts).
Maar goed. Mijn aanname: als rechts enigszins gelijk trekt aan links, heb ik ruim voldoende voeding voor het mannetje.
Hebben jullie enig idee hoe het komt dat rechts minder levert dan links en wat ik kan doen om de opbrengst rechts te verhogen?
Ik hoor het graag!
Groet, Belle
woensdag 13 oktober 2010 om 23:07
Belle, ten eerste niet meer bijvoeden maar bij huilen nog een keer aanleggen. Als hij niet genoeg binnenkrijgt, meldt hij zich snel weer zodat de vraag verhoogd wordt en jouw borst meer gaat produceren. Door kv bij te geven krijgen je borsten dat signaal niet en gaan ze dus niet meer produceren (ik snap die tip van het CB dus echt niet!)
Overigens zegt de opbrengst met kolven niets over hoeveel je zoontje drinkt. Op zich is het geen onbekend verschijnsel dat de ene kant minder 'levert' dan de andere (bekend als de 'stieftiet' ). Als je nu al vier maanden zo goed als volledig kunt voeden, zou je dit prima bij moeten kunnen regelen door de productie te verhogen. Je kunt een dagje inlassen: bij elke kik aanleggen. Sowieso is het goed om bij het huilen na de voeding gewoon weer aan te leggen. Gewoon sabbelen kan ook al heel troostend werken, en dat stimuleert meteen weer je opbrengst.
Fab, hij is erg pro-BV hoor
maar het is een beetje zoals de man van Katherina, hij is wat bang dat ik erin blijf hangen als het veel langer dan 2 jaar doorgaat. Die 2 jaar vindt hij sowieso heel prima. Ik heb wel eens gezegd in zo'n discussie dat hij er in feite niets over te zeggen heeft maar dat vind ik dan ook weer niet helemaal. En zoals ik zei, hij is helemaal niet tegen maar wil niet dat het een obsessie wordt. Nou, dat scheelt
Overigens zegt de opbrengst met kolven niets over hoeveel je zoontje drinkt. Op zich is het geen onbekend verschijnsel dat de ene kant minder 'levert' dan de andere (bekend als de 'stieftiet' ). Als je nu al vier maanden zo goed als volledig kunt voeden, zou je dit prima bij moeten kunnen regelen door de productie te verhogen. Je kunt een dagje inlassen: bij elke kik aanleggen. Sowieso is het goed om bij het huilen na de voeding gewoon weer aan te leggen. Gewoon sabbelen kan ook al heel troostend werken, en dat stimuleert meteen weer je opbrengst.
Fab, hij is erg pro-BV hoor
woensdag 13 oktober 2010 om 23:17
Belle, geef je 1 of 2 borsten per voeding? Bij mij hielp het om een tijdje de minder producerende borst als eerste aan te bieden: bij de eerste borst drinkt mijn zoon toch wat enthousiaster dan bij de tweede, en dat was al genoeg stimulans om het redelijk gelijk te trekken. Duurde wel een tijdje, en bij jou is het misschien handiger om, zoals Wen suggereert, zelf een of meer regeldagen in te stellen. Bij mij is door het meer gelijk trekken de totale productie namelijk niet echt verhoogd. (was ook niet de bedoeling: het verschil werd zo groot, dat ik bang was dat de stieftiet er helemaal mee op ging houden, en dat wilde ik voorkomen.)
Borstgrootte zegt niet alles: vrouwen met kleine borsten kunnen tenslotte ook prima bv geven.
Borstgrootte zegt niet alles: vrouwen met kleine borsten kunnen tenslotte ook prima bv geven.
donderdag 14 oktober 2010 om 07:38
We (dochter en ik) hebben het gehaald!
Vandaag op de kop af 6 maanden volledige bv!
Met hier en daar een druppel vitamine D maar die tellen we niet mee!
In de afgelopen 6 maanden heb ik hier vragen gesteld en heb altijd een antwoord gekregen waar ik wat mee kon! Bedankt daarvoor!
Op naar de volgende 6!! (En een protesterende man??
)
Vandaag op de kop af 6 maanden volledige bv!
Met hier en daar een druppel vitamine D maar die tellen we niet mee!
In de afgelopen 6 maanden heb ik hier vragen gesteld en heb altijd een antwoord gekregen waar ik wat mee kon! Bedankt daarvoor!
Op naar de volgende 6!! (En een protesterende man??
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!
donderdag 14 oktober 2010 om 08:53
quote:Fabindia schreef op 13 oktober 2010 @ 15:07:
Vraag aan langvoeders!
Kindje is nu 9 a 11 maanden. Hoeveel bv wilden jullie kindjes nog met die leeftijd?
Mijn zoon is morgen negen maanden en drinkt 's ochtends (veel), rond lunchtijd (een beetje) en 's middags (normale voeding). Verder krijgt hij bij zijn avondeten vaak een beetje water. Hij slaapt door van zeven tot zeven, dus krijgt geen avond/nachtvoeding meer. En dan krijgt hij nog 's ochtends een boterham, om tien uur fruit, met de lunch een boterham, 's middags iets van een soepstengel (of zoals mijn dochter zegt stoepengel), en 's avonds eten + yoghurt.
Hij eet dus veel bijvoeding, ik denk dat dat op deze leeftijd erg veel kan uitmaken. Overigens ben ik gestopt met kolven op mijn werk, dus op werkdagen (4x per week) krijgt hij van mij de ochtendvoeding en verder op het kdv nutrilon. Het is geen punt om op de andere dagen dan wel weer zelf die 2,5 voeding te geven, dat trekt mijn productie prima.
Vraag aan langvoeders!
Kindje is nu 9 a 11 maanden. Hoeveel bv wilden jullie kindjes nog met die leeftijd?
Mijn zoon is morgen negen maanden en drinkt 's ochtends (veel), rond lunchtijd (een beetje) en 's middags (normale voeding). Verder krijgt hij bij zijn avondeten vaak een beetje water. Hij slaapt door van zeven tot zeven, dus krijgt geen avond/nachtvoeding meer. En dan krijgt hij nog 's ochtends een boterham, om tien uur fruit, met de lunch een boterham, 's middags iets van een soepstengel (of zoals mijn dochter zegt stoepengel), en 's avonds eten + yoghurt.
Hij eet dus veel bijvoeding, ik denk dat dat op deze leeftijd erg veel kan uitmaken. Overigens ben ik gestopt met kolven op mijn werk, dus op werkdagen (4x per week) krijgt hij van mij de ochtendvoeding en verder op het kdv nutrilon. Het is geen punt om op de andere dagen dan wel weer zelf die 2,5 voeding te geven, dat trekt mijn productie prima.
donderdag 14 oktober 2010 om 10:00
Bedankt!
Kom net van het consultatiebureau, voor het eerst zonder stoom uit mijn oren!
Ze gaan door mijn verhalen ook van borst tot boterham bestellen. Daar ben ik erg blij mee. Voel me meteen meer begrepen.
Dus dat rustig bijvoeden komt goed Katherina! We doen ons best, zaterdag staat het op het programma, we hebben er zin in. Dus waarschijnlijk tot ziens op het rapley topic!
Kom net van het consultatiebureau, voor het eerst zonder stoom uit mijn oren!
Ze gaan door mijn verhalen ook van borst tot boterham bestellen. Daar ben ik erg blij mee. Voel me meteen meer begrepen.
Dus dat rustig bijvoeden komt goed Katherina! We doen ons best, zaterdag staat het op het programma, we hebben er zin in. Dus waarschijnlijk tot ziens op het rapley topic!
My heart says chocolate and wine. But my jeans say, for the love of god woman, eat a salad!
donderdag 14 oktober 2010 om 10:25
Gefeliciteerd Grob! Hier kan ik niet zeggen dat hij 6 maanden volledige BV heeft gehad officieel, want we zijn vorig weekend al begonnen met bijvoeden en hij is morgen pas 6 maanden. Mijn vriend zag voor de bevalling erg op tegen de BV. Vooral omdat hij dan geen flesje kon geven. Na drie weken heb ik toen een kolf gekocht en toen mijn zoon 4 weken oud was kon papa zijn eerste flesje geven. Als we ergens heen gingen suggereerde vriendlief nog wel eens: dan neem je toch een flesje mee? Dan zei ik standaard: ik heb mijn melk toch altijd bij me? Voeden in het openbaar vindt hij toch lastiger als ik, geloof ik. Inmiddels ben ik er aan gewend: kind honger? tiet bloot! en tja als een ander daar wat van vindt....jammer...