Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Ananas ik heb ook de pump in style en vind hem ook fijn. Wel duur ja.

Ze houden wel waarde als je hem eens weer wilt verkopen, dat scheelde in mijn hoofd iets.
Zuster hij laat ook nooit staan. Zouden ze later ook zo makkelijk hun bordje leegeten?
Ik hou maar in mijn achterhoofd dat een half jaar flesvoeding, net zo duur is als mijn kolf, dat het voor dochterlief beter is om zo lang mogelijk BV te krijgen en dat de "consequentie" daaraan is, dat moeders prettig moet kunnen kolven op het werk Als de lol er snel af is, gaat het tegenstaan, en dat staat het succes van kolven zeker in de weg.

Zeker ook toen ik zo ontzettend ziek was van de griep, heb ik elke 2,5 uur kunnen kolven om mijn productie op peil te houden en zo zijn er meer momenten dat ik super blij ben met mijn Pump In Style

@ Phoehee: In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst of zoiets.....Maar ik hoop wel dat ze makkelijk wordt met eten!

Vraagje: Vanaf wanneer starten jullie met een tuitbekertje? Ik heb er een besteld van Tommee Tippee en is net binnen, hij staat al uitgekookt, klaar voor gebruik Ik las namelijk in het boek van Stefan dat je al vanaf 4mnd kan beginnen daarmee? En dat vroeg beginnen goed is?

Dochter is vrijdag precies 5mnd, zit al keurig rechtop in de kinderstoel aan tafel. Kan ook al goed vastpakken....

Zuster en Phoehee, mooie redenen om er een aan te schaffen En op het werk moet het inderdaad wel een beetje prettig zijn, want soms vind ik het wel zwaar. Gelukkig gisteren wel een opbrengst van 200 cc in de ochtend en 's middags 150 cc!

Bv-kindjes schijnen toch makkelijkere eters te zijn, omdat ze al aan verschillende smaken gewend zijn? Ik gebruik dit in ieder geval als excuus om een hoop verschillende dingen te eten

Wij hebben nog geen tuitbekertje. Wist niet dat dat al kon. Wat doe je er dan in? Afgekolde melk? Wat goed dat je dochter al netjes in de stoel aan tafel zit. Het gaat allemaal zo snel. Daar verbaas ik me echt over.
@ Ananas: daar verbaas ik me ook elke keer over Ze zit in een Tripp Trapp stoel met stoelverkleiner. We doen handdoek rolletjes aan de zijnkant want ze is nogal smalletjes en zwaait dan de hele stoel door Maar goed rechtop zitten kan ze zeker.

Alles wat voor haar op tafel ligt pakt ze op en daar gaat ze op kauwen. Volgens mij gewoon het ontdekken zoals baby's dat doen, hoewel anderen het interpretteren als "mijn kind is toe aan prakjes"

Nog een maandje en dan mag ze beginnen met Rapley, wij zijn benieuwd en de hondjes vast blij met die kliederzooi....

In de tuitbeker zou ik dan afgekolfde melk doen idd. En om te beginnen iets van 20cc ofzo, kijken wat ze doet??
@Zuster, mijn meisje is 4,5 maand en heeft het kauwen ook ontdekt, maar haar eerste kies is dan ook al door aan het komen.

Ik geef haar nu soms een stukje banaan en daar kauwt/sabbelt ze een beetje op. Vanaf 6 maanden willen wij ook echt beginnen met Rapley, spannend!

Wat een goed idee om wat melk in de tuitbeker te doen. Drinkt ze bij jou nu ook uit de fles? Bij mij weigert ze dat namelijk (bij andere mensen is het geen probleem).

Klopt het dat de bv met 5 maanden op de top zit? Volgens mij heb ik dat hier gelezen, maar ik ben een beetje een zeefje sinds de bevalling
Dat heb ik ook gelezen hier en volgens mij klopt het wel. Want mijn gewicht was aardig stabiel, maar ben nu weer aan het afvallen. Ze vraagt nu natuurlijk een maximale hoeveelheid aan voeding en als we gaan bijvoeden wordt dat langzaam minder. Ik hoor in mijn omgeving ook dat ik smal wordt mn in mijn gezicht. Vind ik niet erg hoor

Ik kolf s'morgens 1 voeding af tijdens het voeden, dan is mijn TSR namelijk maximaal en kan ik 150-180cc afkolven. Ik geef haar een flesje om 19u omdat ik haar een paar keer heb getroffen met een droge luier s'morgens en omdat ze lang slaapt (van 19u30 tot 8u30) vind ik dat niet zo'n prettig idee. Dus nu al een tijdje dat ze s'avonds 180cc krijgt in een flesje. Maar wellicht kan het uit een tuitbeker....
De mijne slaapt ook zo lang. Heerlijk! Ik ben benieuwd naar je ervaringen met de tuitbeker t.z.t.
Tuitbeker, nog niet geprobeerd. Ik ben dan bang dat dat nog sneller gaat dan de 1 gats-speen waardoor hij de borst niet meer hoeft.
@Phoehee, hoe lang wil je nog borstvoeding geven?
Phoe-hee daar vraag je me wat! Geen idee, ik zei 'vroeger' altijd '4 maanden' toen ik eenmaal begon '6 maanden' en nu denk ik '1 jaar'. Maar wie weet zeg ik dan wel wat anders en ga ik gewoon door.

Of gaat hij over 2 maanden borstweigeren, dan wordt het misschien weer anders.
Tsja. Ik ben serieus aan het denken over hoe en wanneer stoppen. (maar nog niet zo ver dat ik de week heb ingezet). Maar ik heb nu voor de tweede keer in twee maanden een zware griep gehad. Met bijbehorende productieproblemen. Vriend wijt het aan de borstvoeding in combinatie met het zware anti-allergische dieet (koemelk, ei, soja, noten vrij, en vegetarisch voor mezelf). Dus we hebben het er van de week over gehad of ik niet eens moet stoppen op den duur. Ze is nu bijna 9 maanden. Met een jaar leek ons beiden wel een mooi moment. We hopen dat ze dan goed uit een beker kan drinken, want de fles is momenteel helemaal niets voor haar.

Aan de andere kant moet je met een jaar weer gaan provoceren, en dat kan toch beter via de borstvoeding dan direct. En als ze dan niet meer zo allergisch blijkt zou ik nog wel even door willen voeden. Eigenlijk wil ik namelijk gewoon stoppen met het dieet (ok, en ook met die nachtvoedingen ;)), niet met de borstvoeding zelf. Hoe krijg ik haar anders ooit nog in slaap? En wat moet ze dan drinken?

Nou ja, ik weet ook niet wat jullie hier mee kunnen, maar ik wilde het graag even kwijt.
Maar als ze ooit gaat borstweigeren stop ik acuut. Dat zou ik echt niet trekken. No way dat ik ooit weer terug ga naar fulltime kolven. Ik werd daar heel ongezellig van die eerste maanden. (OGG, ik weet niet hoe je het doet. En ook heel veel respect voor JacJac, een jaar al!)
Bedankt voor de reacties op mijn overgebleven melk!

Isa, ik moet inderdaad eens wat andere flessen proberen. Ik heb nu avent

O fladdertje heeft honger!
En ik heb nog een andere vraag. Ik had hier al eerder iets gevraagd over spenen. Ik heb het toch geprobeerd bij fladdertje maar ze wil het niet. Verschillende soorten geprobeerd maar ze kauwt er een beetje op en spuugt het uit.

Soms sabbelt ze op haar handjes maar die kan ze niet altijd vinden...

Nu heeft ze ineens weer een hele grote zuigbehoefte en mijn borst voldoet niet. Spenen nog steeds niet. Maar ze heeft een bal waar een soort rondje opzit, net een tepel, en ineens begint ze daar heel fanatiek aan te zuigen.

Vind het eigenlijk een beetje zielig voor haar maar wil haar niet aan die bal laten wennen. Beetje raar gezicht ook

lijkt een beetje hierop

heeft iemand misschien een idee hoe ik dit op kan lossen?
Geeft toch niet die bal? Hier is de avent bijtring met knop ook favoriet. Zal even een plaatje zoeken..

Dit is hem;

http://pan.fotovista.com/dev/9/3/049184 ... 918439.jpg
Nee op zich niet, maar ze wordt boos als de bal een beetje wegrolt en ik ben bang dat ze echt afhankelijk wordt van dat ding.

Net in bed bleef ze maar die zuigbewegingen maken en ik kan moeilijk de bal in het wiegje meegeven. Past niet eens!
Oja, zo'n ring heeft ze ook maar ze kan nog niets pakken. Ze is 11 weken.
Misschien ook die avent bijtring proberen?
Ha ha tegelijk gepost.

Gebruikt jouw baby de ring dan ook om rustig te worden? En kan hij er altijd over beschikken? Dus ook in bed?
Nee die werd hier later pas favoriet.

Eerder (en nu ook) zijn de difrax bolletjes speentjes favoriet. Kersenspeentjes heten die.
Nee niet in bed, maar helpt wel als hij overdag onrustig is.

Hij steekt zijn armpjes uit als ik aankom met dat ding.

(ook na mij tegenwoordig )
Wat schattig!
Difrax trouwens ook geprobeerd maar ze vindt het de eerste keer wel leuk maar daarna spuugt ze het uit.

Ze wil trouwens ook niet drinken uit een fles, (daar kauwt ze ook op) misschien houdt ze niet van plastic!
quote:wen schreef op 27 december 2010 @ 16:23:

Dat zweten 's nachts herken ik. Ik weet eigenlijk niet of dat komt door de borstvoeding of gewoon door de bevalling. Bij mij was het na een half jaar in ieder geval voorbij, toen gaf ik nog wel borstvoeding dus ik ga voorlopig voor 'komt door de bevalling'. Al heeft het allemaal ook met elkaar te maken natuurlijk.

Maar ik heb het ook vaker gehoord, dus het is niet zo dat je nu iets raars hebt of zo

Bedankt voor je reactie! Ik ga er maar vanuit dat het door de hormonen komen, want ik heb dit sinds ik ongesteld ben geworden.

Gelijk nog een vraag hierover, is het normaal om rond de eisprong en als je ongesteld wordt een productiedip te hebben? Dus 2x in de maand wat bijna een week duurt? Ik merk dat vooral als ik op m'n werk kolf, dan kolf ik maar de helft van wat ik anders kolf. Kan het gelukkig nog wel aanvullen met de vriezer voorraad, maar deze gaat nu wel erg hard en ik lig straks een dagje en nacht in het ziekenhuis, dus heb m'n voorraad nog nodig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven