Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Ik heb de potjes! In het kleine filiaal hadden ze alleen de kleine dus toch maar naar de grote prenatal.

Oja, komende dagen daar 20% korting dus ik weet niet of er nog kolven ed nodig zijn hier? Scheelt dan een boel, zo had ik mijn pisa ook.
Hallo allemaal,

Kom ik ook weer eens klagen, 't is wel erg, ik ben hier alleen te vinden als het niet goed gaat. Maar goed, ik heb de afgelopen dagen forse griep gehad, en daardoor is (vermoed ik) mijn productie behoorlijk terug gelopen. Tirsini drinkt nu aan allebei de borsten en lijkt dan nog niet verzadigd. (Ze had meestal voldoende aan een borst.) Ook toen ik kolfde toen ik haar een dag naar mijn ouders had gebracht kolfde ik maar de helft van wat ik gewend ben. Vanavond bleef ze huilen en zoeken, na meerdere keren aanleggen, dus we hebben toch maar een flesje met 100 ml bv gegeven, dat dronk ze helemaal op.

Denk je na ziekenhuisopname en borstweigeren alles gehad te hebben, dan komt dit weer. Ik wil aan de ene kant zo graag borstvoeding geven, maar ben nu ook zo geneigd om het bijltje er bij neer te gooien, ik doe haar nu toch tekort, wat heel vervelend voelt.

Wat nu? Hoe krik ik mijn productie weer op? Ik leg haar zo vaak mogelijk aan. Ik ben bang dat als ik flesjes blijf geven, mijn productie nooit op gang gaat komen.

Ik ben van plan om morgen bij de Tuinen borstvoedingsthee te gaan halen (dat wordt mijn eerste verre uitje alleen met Tirsini, spannend). Zijn er verder nog dingen die ik kan doen?
die bv thee werkt als een trein. Verder rust nemen, genoeg eten en drinken, bij elke kik aanleggen... venkel eten schijnt te helpen, en een collega van mij zweert bij cashewnoten

trouwens meerdere keren van borst wisselen werkt ook prima, maar kan idd een beetje vervelend zijn. Ik zat vanavond op 6 borsten, was het toen ook wel zat. Maar UKje was toen voornamelijk aan het troosten en klooien (zomertijd, zucht...)
Tirsa, wat kan het zwaar zijn soms he? Ik zou ook lekker veel aanleggen en niet teveel toegeven aan flesjes (hoewel ik het herken hoor, en soms is het dan maar zo, je hebt ook je rust nodig) Thee helpt goed, in grote nood kun je ook domperidon slikken als je echt denkt dat het niet meer goed op te krikken is. Mocht je dat willen, dan zou ik wel een LK vragen om advies, want ik heb wel ervaring maar kan je over zo'n medicijn natuurlijk niet adviseren. Er staat ook wel wat over op bv.com, maar een lk kan jouw specifieke situatie het beste beoordelen.

Hier is een kind weer de hele dag aan de borst geweest. Het leek wel een ouderwetse regeldag! Soms nog af te leiden met een tuitbeker maar soms ook grote dikke tranen als ik hem weer op de grond zette Wat een dorst. Net aan de borst en dan op het aankleedkussen alweer een flesje water! Met tuitbeker in zijn armen ligt hij nu in bed, maar ik kan niet meer tellen hoevaak hij geweest is. Hij leek wel een pasgeborene en hij is niet eens ziek. Waar ik tegen op zie is dat hij morgen weer naar het kdv gaat. Sinds maart gaat hij twee dagen en de dag ertussen werk ik ook, maar dan is hij bij papa. Vorige week op zaterdag ook nog een vrijwilligersdag en volgens mij is hem dat niet in de kouwe kleren gaan zitten. Ik ga die tweede dag weer opzeggen hoor. Nergens voor nodig.
@bewaren

Vandaag voor het eerst aan het werk geweest en kwam flesjes tekort.. Het VIA bewaarsysteem lijkt me heel handig, dit gebruik je aleen voor het bewaren? Of hebben jullie ook de opzetspeen erbij? En is dit te koop bij de Prenatal? Dan ga ik even inslaan tijdens de mazzeldagen..

@kolfrecht:

vandaag met werkgever gesprek gehad over het kolven. Tijdens mijn verlof hadden we het al over de ruimte en de gelegenheid gehad, maar nog niet over hoe vaak. Heb aangegeven dat ik 3x wil kolven en een uurtje eerder naar huis als het werk het toe laat. Dan kom ik precies op 1/4 van mn werktijd.

Heb haar het wetsartikel van bv.com laten lezen. Op zich staat ze er voor open, wil ze bv geven stimuleren, maar ze schrok wel van de tijd die t in beslag neemt..

Hoe hebben jullie het geregeld?
grrr... Gisteren vroeg vriendin die zelf net met de borstvoeding gestopt is (met 6 maanden) wanneer ik van plan was te stoppen. Toen ik zei dat ik dat nog niet wist (mijn zoontje is nu 8 maanden) en dat ik dacht zo lang door te gaan tot een van ons niet meer wilde, vroeg ze of ik het dan niet gek vond zo'n groot kind aan de borst te hebben. Ze zou het zelf toch wel raar vinden om zo'n grote knul (nu 7 maanden) nog aan de borst te hebben....??? Zo'n grote knul? Ze zijn toch zeker nog echt baby met 7-8 maanden?

Waarom is het in de ogen van sommigen zo raar om langer dan 6 maanden te voeden?

Ik trek me er maar niks van aan, maar moest t toch ff kwijt...
Gek he aavaessen? Ik zeg altijd: ach, ze adviseren dat hij ongeveer 350ml zuivel moet drinken. Zou het dan van de koe beter zijn dan van mij? Dat kan ik me gewoon niet voorstellen. Tot nu toe werkt het wel goed, want niemand zegt dan dat het van de koe beter is. Of het er gek uitziet zal me jeuken. Ik vind het er super uitzien!! van de week zat hij op zijn knietjes naast me in bed zo poepig.
Om te bewijzen dat het niks is om je voor te schamen, maar juist hele leuke foto's oplevert:

Siena ik ga het ook meegeven met de opzetspeen. Nu nog niet gedaan want ik had de foute Hema flessen. Ik ben van het gemak, invriezen en meegeven. Niks overgieten al moet het soms toch al de hoeveelheid niet klopt.

Tirsa ik denk ook; lactatiekundige. Als je een flesje geeft ook kolven ook al komt er niets.

Aavaesen ja die vraag hoor ik ook veel maar ach, vind het niet zo gek. Vind het wel gek dat ze er een oordeel over heeft, zeker als ze zelf 6 mnd heeft gevoed!
Fabindia wat een leuke foto! Kan je wel opsturen naar borstvoeding.com. (bij foto van de week)
Sienna, ik gebruik de bekers inmiddels alleen om melk en hapjes in te bewaren, maar ik heb de opzetstukken wel. Die zaten nl. bij de handkolf die ik eerst gebruikte.

Een groot voordeel vind ik, zoals al gezegd is, dat ze goed te stapelen zijn in de vriezer.

Tirsa, balen van je productiedip! Hopelijk helpt de bvthee.

Fabindia, hoe oud is je kindje ook alweer? Kan het niet toch nog een regeldag zijn (geen idee tot wanneer die voorkomen)?
Heeft het bij langer voeden niet op de duur meer te maken met mama-honger? Kan ik me zo voorstellen...

@ Tirsa: wat rot zeg! Ik zou ook denken een consult van een laktatiedeskundige. Hopen dat het tijdelijk is! Je hebt al zo veel hobbels op je weg gehad mbt BV, petje af hoor!

Hier een meisje wat het snel warm heeft tijdens het voeden. Helemaal met de temperaturen van vandaag. En nu was het nog niet eens top-hitte....ze wordt gelijk zweterig als ze op mijn arm ligt te drinken. Heb vanavond maar liggend gevoed. Iemand nog tips of ideeen?
Fabindia, wat een leuke foto!
quote:Siena09 schreef op 29 maart 2011 @ 21:25:

@kolfrecht:

vandaag met werkgever gesprek gehad over het kolven. Tijdens mijn verlof hadden we het al over de ruimte en de gelegenheid gehad, maar nog niet over hoe vaak. Heb aangegeven dat ik 3x wil kolven en een uurtje eerder naar huis als het werk het toe laat. Dan kom ik precies op 1/4 van mn werktijd.

Heb haar het wetsartikel van bv.com laten lezen. Op zich staat ze er voor open, wil ze bv geven stimuleren, maar ze schrok wel van

de tijd die t in beslag neemt..

Hoe hebben jullie het geregeld?Drie keer kolven en een uur eerder weg klinkt wel als heel veel, maar als je het nodig hebt, is de regeling er natuurlijk niet voor niks. Ik kolf twee keer en kom nog niet aan de helft van wat wettelijk mag: ik gebruik zoveel tijd als ik nodig heb, en in mijn geval is dat minder dan strict genomen zou mogen.
Oh ja, Tirsa, niet raar dat je ziek geworden bent, en ook niet dat je er een dip aan overgehouden hebt. Ben je al een beetje beter zelf? Tirsini krijgt het echt weer bijgeregeld, maar het is wel een beetje veel wat je zo achter elkaar voor je kiezen krijgt.
Ik heb last van beroepsdeformatie: op Fabs foto zie ik als eerste de kikkerhouding...

Aavaessen, kennelijk past het niet in haar referentiekader, nu je kind toch al twéé hele maanden ouder is Nee serieus, het is gewoon niet de norm in Nederland, een peuter aan de borst is hier helemaal waanzin voor veel mensen. Terwijl het voor mij gewoon nog een klein kindje is dat daar ligt te drinken, en het voor het gros van de wereldbevolking ook de normaalste zaak van de wereld is. Ik trek mijn referentiekader dus gewoon wat breder

Tirsa, joh, helemaal niet erg toch dat je hier vooral komt als het niet goed gaat? Dan heb je juist tips en harten onder de riem nodig! Aanleggen is de beste manier om het op peil te brengen, maar voel je niet schuldig als je eens een flesje uit de koelkast trekt. Heb ik ook wel eens gedaan als ik er doorheen zat of het gewoon ook even niet meer wist. BV-thee erbij, zoveel mogelijk aanleggen, en veel drinken. Over een dag of wat gaat het vast al een stuk beter!

Allis, ik was het wel vergeten fijn dat jij er wel aan denkt!
oh fabindia, wat een superlieve foto!

Ik was van plan om 3 maanden te borstvoeden en "dan wel verder te zien". Mijn zoontje wordt morgen 8 weken oud, en borstvoeden gaat zo goed dat ik nu al in mijn hoofd aan het bijstellen ben naar 6 maanden voeden

jammer dat ik de korting bij prenatal net een uurtje te laat zag. ik had daarvoor namelijk net een hoop VIA bekers in 2 maten, opzetstukken en deksels via internet besteld. had me toch wat geld gescheeld. nouja, ik loop morgen of overmorgen gewoon nog een keer bij de prenatal binnen
anoniem_80073 wijzigde dit bericht op 29-03-2011 23:17
Reden: aanvulling
% gewijzigd
quote:Madieken schreef op 29 maart 2011 @ 16:20:

Bedankt voor de steun en herkenning. Heb even een minder dagje (zoon hangerig, krampjes, spruw, zelf moe na drie nachtvoedingen, en mijn lunch staat beneden in de keuken koud te zijn terwijl ik al uren boven op bed lig met een jongetje dat alleen stopt met huilen als hij op de borsten mag liggen. (daar zijn die joekels dan wel weer geschikt voor, lekker zacht!)). Ik zit dus wat minder goed in mijn vel en dan wordt zoiets stoms ineens een mega issue.

Vannacht weer drie keer gevoed, en toen viel het kwartje ineens: regeldagen! Baby is vandaag precies 6 weken, mooi op schema dus. Voel me best dom, maar ook wel opgelucht dat er in ieder geval een reden is dat het nu ineens wat moeizamer gaat.

Mikske: dat van die mazzeldagen zag ik ook net te laat, heb net maandag een hoop dingen gekocht bij Prenatal Ik denk dat ik er toch ook nog maar even heen ga voor meer Avent-bekertjes en een baby-slaapzak.
@ Siena: dat is idd wel behoorlijk wat kolf-tijd, maar het is niet voor niets iets waar je recht op hebt. Dus ook niet naar om maken. Ik kolf, sinds ik dubbelzijdig elektrisch heb, een stuk sneller. Ik kolf nog twee keer onder werktijd en ben dan 15min per keer van mij werkplek.

Mede hierdoor mag ik ook nog tot ver na de 9 mnd door blijven gaan met kolven. Heb dus nog minimaal een half jaar kolfrecht

@ Fab: wat een super schattige foto! Heerlijk toch

Regeldagen kunnen behoorlijk hardnekkig zijn, maar, aan alles komt een eind en ik ben blij dat we daar nu weinig tot geen last meer van hebben na ruim 7 mnd.

Dochter wilde gisteravond ineens weer een late snack om 23u en daar kan ik dan juist wel van genieten. Een vleiend gevoel dat ze toch nog graag even bij mama wil zijn

Vandaag weer verder shoppen voor een draagdoek

Goedzo wen de fysio zegt overigens dat hij daardoor niet zo snel zal gaan lopen, omdat hij zo ook speelt.

Trouwens prettig te lezen dat jij er ook wel eens doorheen zat Ik heb altijd het idee dat jij alles onder controle hebt.

Ananas hij is 17 maanden dus natuurlijk was het geen regeldag, het voelde gewoon zo. Het was een mama-ik-hou zoveel-van-je-ga-je-nooit-meer-weg-dag 8-p

phoehee zal ik hem sturen? Misschien doe ik het wel

zuster liggend voeden deed ik ook en in de zomer wapperen. Ze gaan zo zweten he? Het is ook hard werken natuurlijk. Ik hou het dd-topic in de gaten om te zien welke het wordt!

Mikske voor je het weet is het 17 maanden verder!! Gewoon kijken hoever je komt is een goede houding, kom je het verst mee! Je kan via internet toch ook terugsturen?
quote:Fabindia schreef op 30 maart 2011 @ 09:47:

Goedzo wen de fysio zegt overigens dat hij daardoor niet zo snel zal gaan lopen, omdat hij zo ook speelt.

Door het dragen of vanwege de houding? Gedragen baby's lopen niet later dan niet-gedragen baby's

quote:Trouwens prettig te lezen dat jij er ook wel eens doorheen zat Ik heb altijd het idee dat jij alles onder controle hebt.Ik heb de eerste maanden ook wel eens op het punt gestaan het bijltje erbij neer te gooien (dochter hapte slécht en pijnlijk aan en er was geen oorzaak voor te vinden). Bij anderen is de oorzaak vaak veel makkelijker te zien dan bij mezelf. Maar het helpt wel dat ik niet zo de behoefte voel om iets onder controle te hebben, 'go with the flow' zeg maar, geen norm waar we aan moeten voldoen dus alles is prima qua slapen, voeden, gedrag en zo. Dat kan wel lijken alsof ik alles onder controle heb, maar het is juist het gebrek aan controle waar ik kennelijk goed mee om kan gaan (helaas alleen op het vlak van ouderschap )
Wen, Vanwege de houding. De tussen je voetjes gaan zitten houding is niet heel erg goed voor de ontwikkeling, maar je doet er weinig aan. Ik weet niet of het door het dragen komt, denk het niet eigenlijk.

ja, dat bedoelde ik eigenlijk ook, dat je niet freakt als dingen anders lopen dan je verwacht. Ik was dat ook van plan van te voren en het lukt steeds beter. Maar ik had een traumatische bevalling dus ik heb een excuus om af en toe te freaken
Dat excuus heb je zeker

Ik snap wat je bedoelt met die houding, hij doet het kennelijk vaker? Mijn dochter deed dat ook, een bevriende kinderfysio zei dat dat te maken kan hebben met (lichte) hypermobiliteit (heb ik ook) en dat die hypermobiliteit de oorzaak kan zijn van later lopen, omdat de spieren meer kracht moeten ontwikkelen om het op te vangen. Bloem liep met 16/17 maanden, dat is maar weinig later dan gemiddeld geloof ik.
@siena, die twee uur is een recht, geen plicht hè? Ik kolf één à twee keer 15 - 20 minuten, dubbelzijdige electrische kolf, inclusief alles weer opbergen en dan ga ik soms wat eerder naar huis. Even zo goed red ik niet met alleen kolven op mijn werk, dus ik kolf thuis 's ochtends vaak nog bij om hem genoeg mee te geven naar de opvang.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Fabindia: ik vind het wel een hele aandoenlijke foto! Ik herken de houding trouwens ook, van mezelf van vroeger. Ik ben inderdaad hypermobiel. Ik was niet bijzonder laat met lopen, voor zover ik weet.

Zoon heeft al bijna 2 uur niet gedronken, en ligt nu in zijn bedje naar mij te kijken, wel 50cm van de borsten af. Zou hij er klaar mee zijn voor nu?

edit: lamaar, ik had koud gepost of hij begon weer te snuiven en zoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven