Borstvoedingsvragen

18-11-2010 12:29 2884 berichten
Alle reacties Link kopieren
Welkom op het algemene borstvoedingsvragen-topic. Hier kun je al je vragen over borstvoeding kwijt. Ervaren borstvoedingsmoeders zullen zo goed mogelijk je vragen proberen te beantwoorden. Let erop dat het gaat om moeders die geen opleiding hebben gehad op gebied van borstvoeding. Hun antwoord vervangt dus niet het consult bij een lactatiekundige of de ondersteuning door een vrijwilliger bij een borstvoedingsorganisatie.

Voor gezondheidsproblemen raden wij aan om een arts of een gediplomeerd deskundige op gebied van borstvoeding in te schakelen.

Voor discussie is op dit topic geen plaats.

Zoek je een goed boek om je voor te bereiden op borstvoeding? Lees dan:

Borstvoeding, van Mary Broekhuijsen en Stefan Kleintjes

Handboek borstvoeding van La Leche League

Borstvoeding geven, een antwoord op veel vragen van Adrienne de Reede

Betrouwbare informatie over borstvoeding op internet vind je op de volgende sites:

Algemene site met (bijna) alles over borstvoeding: www.borstvoeding.com

Borstvoedingsforum van de verenigde borstvoedingsorganisaties: www.borstvoedingsforum.nl

Vereniging Borstvoeding Natuurlijk: www.borstvoedingnatuurlijk.nl

La Leche League Nederland: www.lalecheleague.nl

Nederlandse Vereniging van Lactatiekundigen: www.nvlborstvoeding.nl

Voor mensen die full time kolven een link naar een oud topic met veel tips:

Tips voor fulltime kolven
Zul je ook altijd zien he Madieken, baby's lezen hier mee hoor. Vaker gemerkt.

Ik liep op precies dezelfde leeftijd als mijn dochter, we lijken echt op veel punten op elkaar (ik keek vanochtend diep in mijn eigen ogen blijft een gekke en mooie gewaarwording).
Ik zal kleine B. eens doorverwijzen om dit forum bij te lezen De viermaanden-dip duurt hier voort...

Fabindia: een prachtige foto! heel schattig.

@ siena: Ik kolf meestal twee keer op mijn werk (ongeveer een kwartiertje mee bezig) en ga ongeveer een uurtje eerder naar huis voor een voeding. Bij mij is er een behoorlijke reistijd waardoor dit voor mij het beste werkt.

@ wen: Dat lijkt me heel bijzonder om zoveel in je kindje te herkennen. Wij zien nog niet zoveel herkenning in B., zijn mooie donkere oogjes komen wel uit mijn kant van de familie, maar zijn een stuk donkerder dan die van mij. Tot nu toe lijkt hij vooral op zichzelf
@Miffy en Zuster25:

ben ik erg veeleisend geweest wat kolfrecht betreft? Dochterlief is nu 3,5 maanden oud en als ik thuis ben drinkt ze elke 1,5 tot 2 uur. Leek me handig om dan op het werk minimaal elke 2,5 uur te kolven, om productie goed op gang te houden, en kom dan op minimaal 3x uit. En leek me fijn om dan aan het einde van de middag weer live te kunnen voeden, maakt voor baas niet zoveel uit of ik naar huis ga of dat ik zit te kolven was mijn redenatie

Ik kolf dubbelzijdig electrisch, inclusief aanhangen en omspoelen was ik zo'n 20 minuten per keer bezig.

Heb wel met baas afgesproken dat we het na een aantal weken evalueren.

Nog een vraagje aan onderwijsmensen: hoe doen jullie het als jullie voor de klas staan? Dat ga ik nog 1 dag in de week doen en werk met een continurooster. Kolven in de pauzes?

Heb anders het gevoel dat ik de leerlingen tekort doe als ik tijdens de les ga kolven...
@ Fabindia: lees jouw post nu pas..

Kolf je in 2x voldoende voor een volgende werkdag?
Hoi dames,

Mijn dochter is 3,5 maand oud en na een zeer moeizame borstvoedingsstart is het toch gelukt om haar volledig aan de borst te krijgen! Hier ben ik heel erg blij mee en ze doet het nu echt super goed! Nadeel is dat ik wat onzeker blijf over de productie, hoewel daar eigenlijk niet echt reden voor is. Ze groeit echt goed, slaapt al door en ook overdag zit er altijd minimaal 4 uur tussen de voedingen.

Over 2 weken moet ik weer werken en dan moet er dus gekolft worden. Als ik dan een voeding kolf heb ik max 110 cc. Maar ze drinkt wel 180 als we haar bv uit de fles geven. Ik vraag me dus echt af wat ze bij mij drinkt! Zou ze er 180 uit krijgen of heeft ze genoeg met minder? Als we minder aanbieden in de fles is ze namelijk niet tevreden.... Dilemma. Ik heb gelukkig een grote voorraad bv in de vriezer omdat ik elke ochtend na de 1e voeding afkolf maar de voorraad gaat natuurlijk wel hard slinken straks op deze manier!

Ik vraag me dus af of het te maken heeft met het kolven (ik weet dat je minder kolft dan dat zij drinkt maar kan me niet voorstellen dat er zo een groot verschil tussen zit) of dat ze gewoon niet zoveel uit mijn borst drinkt en wel uit de fles agv zuigbehoefte??

Heeft hier iemand ervaring mee?
@ Maud: super dat het gelukt is met de bv na een moeizame start! Volgens mij doe je het qua kolven al heel goed, heb ook een poosje extra gekolft maar had dan ook niet een hele grote opbrengst. Denk dat er voorraad voor 1 hele dag in de vriezer ligt. Nu ik weer werk merk ik dat ik dan wel meer kolf, misschien is dat bij jou ook zo?

En ik stuitte vandaag op dit artikel, misschien heb je daar iets aan?

http://www.lalecheleague. ... borstvoedingsperiode.html
Heeft iemand ervaring met borstvoeding in het badje?

Ik heb namelijk 300 cc over doordat deze mama aan de wijn heeft gezeten

Zonde om weg te gooien, maar in het badje lijkt me zo'n plakboel?
Is juist heel goed voor de huid Mikske

Maud wat fijn dat het. Zo goed gaat nu!
Siena: ik werk in t basisonderwijs en kolf in de kleine pauze. Kinderen zijn 15 min. Buiten en eten 15 min. Binnen fruit. Collega kijkt af en toe om t hoekje of er is een stagiaire. De 2e kolfbeurt doe ik van 12.45 tot 13.15 (dan beginnen we weer.) en eventueel nog een derde sessie rond half 4.

kan er niet iemand met jou kinderen eten in de middagpauze?

Tirsa: dikke knuffel! Anders doe je een flesje voor de nacht zodat je zelf net ff wat langer kunt slapen. En verder idd aanleggen, aanleggen en nog eens aanleggen. Samen een bed dagje doen? Het is heftig!
Oh en die kabouter feest thee werkt volgens mij echt als een tiet! Gister en vandaag een halve liter van gedronken en ik heb het idee dat m'n borsten voller zitten. Morgen weer aan de kolf en dan zien of ik ook meer kolf. (afgelopen dagen nl steeds bijna 100 ml in de min )
@ mango: dank voor je antwoord! Zal het met mijn collega overleggen of het zo kan. Heb ook pleinwacht, moet ik daar maar even vanaf zien te komen..

Ben actief met vragen met vandaag..laatste voor vandaag hoor, komt ie:

dochterlief heeft normaalgesproken een keer per dag /paar dagen een enorme luier, vergelijkbaar met de foto van Naski een poosje terug..

Vandaag na/tijdens elke voeding een luier vol met geel-groene poep met vlokjes. Zijn dit spuitluiers? Het loopt er niet bij langs en is heel makkelijk af te vegen, de normale poep plakt.

En wat is er aan de hand als ze dit heeft?
anoniem_94381 wijzigde dit bericht op 30-03-2011 21:35
Reden: reactie toevoegen
% gewijzigd
quote:Fabindia schreef op 30 maart 2011 @ 10:18:

Wen, Vanwege de houding. De tussen je voetjes gaan zitten houding is niet heel erg goed voor de ontwikkeling, maar je doet er weinig aan. Ik weet niet of het door het dragen komt, denk het niet eigenlijk.O jee. Hier precies zo, veel spelen in deze houding. Ik ben ook een beetje hypermobiel trouwens.
quote:Siena09 schreef op 30 maart 2011 @ 21:32:

Ben actief met vragen met vandaag..laatste voor vandaag hoor, komt ie:

dochterlief heeft normaalgesproken een keer per dag /paar dagen een enorme luier, vergelijkbaar met de foto van Naski een poosje terug..

Vandaag na/tijdens elke voeding een luier vol met geel-groene poep met vlokjes. Zijn dit spuitluiers? Het loopt er niet bij langs en is heel makkelijk af te vegen, de normale poep plakt.

En wat is er aan de hand als ze dit heeft?Spuitluiers zijn luiers waarbij je de poep in de nek/enkels kunt terugvinden . Dat gaat meer over de kracht geloof ik. Ik denk dat de vlokjes onverteerde melk zijn, maar ik zou me er geen zorgen over maken. We hebben hier de raarste poep gehad zonder duidelijke reden, als het niet te lang duurt (=weken) kan het echt geen kwaad. Tegenwoordig is het heel duidelijk, je hebt oranje stukjes, dat zijn worteltjes, groen zijn groene groenten en rood bietjes
Siena: pleinwacht heb ik dus niet. Weer n voordeel van bv geven!
Wat voor thee is dat waar de productie van toeneemt?? Kan toch wel wat extra melk gebruiken denk ik voor als ik straks weer werk!
Poeh iemand een beetje energie over?

Ik zit midden in de 3-maanden regeldagen.. Althans, dat hoop ik. Over 1,5 week is dochterlief 3 maanden, dus het kan best. Korte slaapjes, 2 nachtvoedingen, constant aan de tiet.. Vooral die nachtvoedingen zijn weer wennen, doorslapen went heel snel!
_Lucia_ sterkte!

Maud1981, borstvoedingsthee, ik heb 'm zelf nooit geprobeerd, wel die van Simon Lévelt. Ik drink zelf heel veel groene thee, maar meer omdat ik het lekker vind en omdat ik toch veel moet drinken voor de borstvoeding.

Siena, ik werk in het mbo en kan het kolven meestal om de lessen heen plooien. Ik kolf 's ochtends één keer en 's middags één keer en soms ga ik iets eerder weg. Ik kolf 's ochtends ook nog als mijn zoon aan de borst heb liggen, dan ga ik niet met van die volle toeters de deur uit.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
ik zit ook in de drie maanden regeldagen. Alleen, mijn dochter is 8,5 maand oud... Ik had het vannacht helemaal gehad, na anderhalf uur voeden van half twee tot drie. Ik begin echt te twijfelen of ze wel genog aan mijn voeding heeft, of dat het gewoon een enorme hongerlap is, of dat ik haar heb verwend, enzovoort. Ze heeft nog nooit een lange ruk gemaakt snachts, altijd is ze na 3 tot 4 uur wakker. Ik ben zó moe!

ook ben ik bang om te stoppen, hoe onhandig ik het nu ook vind. Ik ben bang dat ik mijn dochter dan niet meer stil krijg, ik krijg haar nu al niet in slaap zonder borstvoeding (Brit wel, ook in no time) en zonder borstvoeding, wat ben ik dan nog? Ik voel me echt effe een ontzettend incapabele moeder, met een kind dat niet eet, overdag niet slaapt, overdag slecht drinkt en snachts om de haverklap drinkt. Bah.
@ Allis: even een hart onder de riem! Geen tips voor je, maar weet zeker dat je geen incapabele moeder bent hoor!
Even een egobericht, want op werk. Normaal kolf ik op het werk 's morgens 180-200 cc en 's middags 150. Nu is het al een paar dagen dat ik in de ochtend 120-130 bij elkaar sprokkel en 's middags echt maar 100. Ondanks de enorme hoeveelheid bvthee die ik per dag drink.

Zal het komen door een verandering in haar behoefte? Ze eet flink wat fruit, een paar broodkorstje en een kleine portie avondeten met toetje, maar het lijkt me nog wat weinig om zoveel minder bv te drinken. Per fles drinkt ze 150 - 180 cc en ze is 7,5 maand.

Komt iemand dit bekend voor?
Ananas, ja, heel bekend, alleen kolfde ik voorheen 's ochtends nog wat meer dan jij, is mijn zoon net een maandje ouder en duurt het nu al twee weken (dus denk niet dat het eraan ligt dat mijn cyclus weer op gang komt) en denk ik dat er ook als mijn zoon drinkt minder melk is, want hij drinkt 's avonds en s nachts heel vaak. Gaap! Heb verder dus ook geen oplossing, maar wel herkenning.

Oh, en Allis: ik ben afgelopen weekend weggeweest en prompt sliep zoon door, maar op het moment dat ik de voordeur zondagavond laat binnenstapte werd hij wakker voor een voeding, alsof hij me rook. Tsjaa..
Dubbeldubbel
allis. Vervelend en vermoeiend...

Als je denkt dat je dochter echt niet steeds hoger heeft, kan je man haar dan 's nachts niet weer in slaap helpen? Uiteraard niet de hele nacht, maar om de beurt ofzo. Of merkt ze überhaupt dat je in de buurt bent? (weet niet of je samen slaapt)

Hier hielp het om dochter aan de borst niet in slaap te laten vallen. Althans overdag, want 's nachts slaap ik eerder dan zij (ivm liggend voeden ) Maar overdag ging ik er bewust voor zorgen dat ze niet aan de borst in slaap viel omdat dat op n gegeven moment de enige manier was om haar te laten slapen. (als ik er was). Ik laat haar drinken n als ze in slaap valt wrijf ik haar wakker of leg haar aan de andere borst. Soms wil ze dan nog meer drinken, maar als ze dan weer in slaap dreigt te sukkelen dan leg ik haar (nog nét wakker) in dr bedje. Dat hielp hier om haar op gegeven moment echt wakker in bed te slaap te leggen.

En euh: tuurlijk ben je geen slechte moeder! Weet je wel, maar t kan zo voelen hè...
Allis, gekkie wat een hoop onzekerheden!

Ten eerste ben je hoe dan ook geen incapabele moeder zolang je je afvraagt wat het beste is voor je kindje.

Verder: Hongerlap, kan, soms willen kindjes dat, 's nachts. Supervermoeiend, maar het gaat meestal weer over. Verwennen????? Neu, maak je daar maar geen zorgen over en bij de volgende keer dat je twijfelt aan verwennen, denk dan even aan het volgende: Kindjes hechten zich aan ouders die snappen wat hun behoefte is. Hoe beter ouders dit snappen en hier antwoord op geven, hoe beter de hechting en hechting is essentieel voor alle verdere ontwikkelingen van je kind in de rest van haar leven! En dan nog iets: met borstvoeding kun je nooit verwennen.

Praktisch: Leg je haar bij je in bed tijdens het voeden? Op bv.com staan veel tips over veilig samen slapen.

Oja, ik herken het heel goed hoor....
Ach, lieve Allis! Jij bent toch geen incapabele moeder???

(Ik snap je onzekerheden hoor,heb ze ook)

En dat Britt Ukje wel stil krijgt komt alleen maar omdat hij geen tieten heeft waar van die heerlijke melk uit komt! Als ze jou ziet/ruikt/hoort wil ze gewoon heerlijk even zo dicht mogelijk bij mama zijn! (hoe vermoeiend dat soms ook is)

Kan UKje ook even uit logeren? Dan kun jij even bij tanken.

Mijn accu is leeg, dus ik laat het hier bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven