Brugpieper moeite met naar school gaan.

19-09-2021 14:52 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn twaalfjarige zoon gaat met enorme spanning in zijn hoofd en lijf naar school. Hij heeft nu twee reguliere lesweken gehad en het is iedere dag afwachten hoe het gaat.
De eerste maandag werden we door school gebeld met de vraag of we hem wilden komen ophalen.
Meteen is hij thuis op de bank gaan liggen en in slaap gevallen, hij kreeg in de loop van de middag zelfs koorts! Het zuigt hem helemaal leeg. Dinsdag nog thuis gehouden en contact gehad met zijn mentor en een afspraak gemaakt voor die volgende maandag .
Woensdagochtend hevig huilen, maar hij ging uiteindelijk wel.
De dagen erna is hij gewoon naar school geweest, waardoor wij maandag met de mentor hebben afgesproken dat we voorlopig geen extra maatregelen gaan inzetten, omdat het best wel goed ging.
Het ging goed tot en met woensdag.
Die donderdagochtend kwam hij huilend terug met zijn fiets, net nadat hij was weg gegaan en zei dat het niet lukte.
Uiteindelijk heb ik hem met de auto gebracht. Hij heeft het de rest van de dag volgehouden, waar hij heel trots op was. Vrijdagochtend was de koek echter helemaal op en is hij thuisgebleven.
Dat was afgelopen vrijdag en morgen begint een nieuwe schoolweek en ik houd mijn hart vast.

Vorig jaar hebben wij hulp gezocht, omdat zoon erg hechte aan stabiliteit, regelmaat, structuur en veiligheid. Ze hebben hem toen gediagnosticeerd met ass. Aan het begin van het spectrum, dus niet heel overduidelijk. We hoopten dat hij door die hulp voldoende weerbaar zou zijn voor de volgende nieuwe fase.

Ik heb ook het idee dat hij de lat voor zichzelf heel hoog legt: hij mag niet zenuwachtig zijn en moet meteen nieuwe vrienden maken en is verdrietig waarom hij altijd dit soort dingen heeft. We hebben er al veel met hem over gepraat, maar misschien heeft iemand nog tips? Dingen die wij als ouders compleet over het hoofd zien?
We willen hem graag helpen, maar het is lastig hoe.
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie vooraf geen contact met zorgcoordinator van school gehad toen diagnose werd gesteld? Zo nee, zou dit direct gaan regelen.
Janiva schreef:
19-09-2021 16:17
Zsm vanwege dezelfde reden als moiren noemt?
Ja zou ik wel doen ja. Zoals ik al eerder schreef (al was het dan in iets minder dramatische bewoordingen) imponeert je zoon als een uitstekende kandidaat voor een langdurig thuiszit-traject en dat moet je echt niet willen.
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
19-09-2021 16:22
Hebben jullie vooraf geen contact met zorgcoordinator van school gehad toen diagnose werd gesteld? Zo nee, zou dit direct gaan regelen.
Nee, dat is nooit ter sprake gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2021 16:28
Ja zou ik wel doen ja. Zoals ik al eerder schreef (al was het dan in iets minder dramatische bewoordingen) imponeert je zoon als een uitstekende kandidaat voor een langdurig thuiszit-traject en dat moet je echt niet willen.
Pfff, ik merk dat ik schrik van de reacties.
Janiva schreef:
19-09-2021 16:38
Nee, dat is nooit ter sprake gekomen.
Maar waarom niet dan? Ik vind ass best een dingetje, zeker bij de overgang naar voortgezet onderwijs. Kan het best wezen dat het maar een 'lichte' vorm is maar dan nog: je zoon heeft al eerder hulp gehad en dat was vast niet omdat het allemaal zo lekker liep.
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
19-09-2021 16:38
Nee, dat is nooit ter sprake gekomen.
Hij is dus gewoon net als alle kinderen gestart? Vooraf geen extra aandacht besteed aan zijn specifieke situatie?
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
19-09-2021 16:38
Nee, dat is nooit ter sprake gekomen.
Ik zou direct morgen contact met de zorgcoordinator opnemen. Deze kan je ook verder helpen met wat Moiren schrijft. Tenminste, zo gaat het hier (A'dam).
Alle reacties Link kopieren
Atypical schreef:
19-09-2021 16:41
Hij is dus gewoon net als alle kinderen gestart? Vooraf geen extra aandacht besteed aan zijn specifieke situatie?
Nee, helemaal niet.
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
19-09-2021 16:42
Ik zou direct morgen contact met de zorgcoordinator opnemen. Deze kan je ook verder helpen met wat Moiren schrijft. Tenminste, zo gaat het hier (A'dam).
Ja ik zou dit zeker niet verder op zijn beloop laten en gelijk actie ondernemen.
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2021 16:17
Wat voor vreselijke lange termijn gevolgen verwacht je voor een kind dat met een onzekere klasgenoot meeloopt zodat ie niet verdwaalt tijdens de leswissel?

Zo'n kind zou gepest kunnen gaan worden om zoiets simpels. Het pesten is niet goed te praten maar gebeurt wel. Zoiets kan langere tijd aan je imago kleven.

In de klas van mijn jongste, met een oneven aantal meisjes en jongens, was mijn zoon bereid naast een meisje te zitten. En daar is hij mee gepest door alle stoere jongens die dat echt nooit zouden doen. Gaat echt nergens over, weet ik, maar gebeurde wel.
Andersom schreef:
19-09-2021 16:46
Zo'n kind zou gepest kunnen gaan worden om zoiets simpels. Het pesten is niet goed te praten maar gebeurt wel. Zoiets kan langere tijd aan je imago kleven.

In de klas van mijn jongste, met een oneven aantal meisjes en jongens, was mijn zoon bereid naast een meisje te zitten. En daar is hij mee gepest door alle stoere jongens die dat echt nooit zouden doen. Gaat echt nergens over, weet ik, maar gebeurde wel.
Pffft. Dat ze dan wat gaan doen aan het pesten zeg. Wat is de volgende stap? Vertel maar niet dat je homo bent want dat kan aan je imago gaan kleven?

En nu maar weer ontopic.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2021 16:41
Maar waarom niet dan? Ik vind ass best een dingetje, zeker bij de overgang naar voortgezet onderwijs. Kan het best wezen dat het maar een 'lichte' vorm is maar dan nog: je zoon heeft al eerder hulp gehad en dat was vast niet omdat het allemaal zo lekker liep.
Ik weet het niet, niet moedwillig, maar het is nooit ter sprake gekomen. Ik weet ook niet dat zoiets bestaat

Op een gegeven moment was het hulptraject afgelopen. Ergens halverwege groep acht.
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
19-09-2021 16:48
Ik weet het niet, niet moedwillig, maar het is nooit ter sprake gekomen. Ik weet ook niet dat zoiets bestaat

Op een gegeven moment was het hulptraject afgelopen. Ergens halverwege groep acht.
Wat is er uit het hulptraject gekomen voor jullie? Geen verdere begeleiding nodig? Paar handvaten gekregen en klaar?
Janiva schreef:
19-09-2021 16:48
Ik weet het niet, niet moedwillig, maar het is nooit ter sprake gekomen. Ik weet ook niet dat zoiets bestaat

Op een gegeven moment was het hulptraject afgelopen. Ergens halverwege groep acht.
Nou ja, wat (niet) gebeurd is is (niet) gebeurd, niks meer aan te doen. Maar ga die diagnose nou morgen aan de dag ter sprake brengen, want zonder die info kan school ook niet zo veel.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-09-2021 15:34
Uitgevallen met koortst en dan doe je geen coronotest?

Kinderen die zich erg druk om iets maken, kunnen dan zelfs koorts krijgen. Aldus de ASS begeleiding die mijn dochter kreeg.
Op de school waar ik werk heeft ieder eerste jaars gedurende een jaar een buddy uit de vijfde. Bij sommige kinderen rijdt die buddy ook mee naar en vanuit school. Sterkte! Goed contact met school hierover houden!
Alle reacties Link kopieren
Moiren schreef:
19-09-2021 15:26
Zorg dat er direct (ambulante) hulp vanuit het samenwerkingsverband wordt ingeschakeld.
Eens.
En misschien wil de school ook meedenken? Hier zou hij naar een apart gebouw kunnen voor kinderen die echt even wat extra nodig hebben.
Chocolade, altijd goed!
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2021 16:48
Pffft. Dat ze dan wat gaan doen aan het pesten zeg. Wat is de volgende stap? Vertel maar niet dat je homo bent want dat kan aan je imago gaan kleven?

En nu maar weer ontopic.

Prima on topic is het. Je moet gewoon nooit het ene kind de verantwoordelijkheid geven over het andere kind. Zeker niet als mentor. Loop dan zelf mee, of zoek een ouderejaars als maatje. Maar niet in dezelfde klas waarin de pikorde nog niet bepaald is.
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
19-09-2021 16:50
Wat is er uit het hulptraject gekomen voor jullie? Geen verdere begeleiding nodig? Paar handvaten gekregen en klaar?
Precies dat!
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
19-09-2021 16:44
Nee, helemaal niet.
Verwijt jezelf niets he! Ik vind het wel een taak van de basisschool om dit op te starten. Dat hebben zij nagelaten? Je bent er nu vroeg bij. De situatie is vervelend, maar met hulp kan het echt veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik zou de zorgcoördinator benaderen. Deze kan bekijken wat er nodig is en eventueel extra hulp inzetten van bijv het samenwerkingsverband. Kind hier is al voordat school begon in beeld bij de zorgcoördinator (vanwege leeftijd) en krijgt tijdens de mentor uren extra begeleiding van die zorgcoördinator. Mocht dit niet voldoende blijken dan volgt er een traject met meer hulp. Ik zou hier ook zeker naar vragen. Hoop dat jouw zoon zich snel op zijn plek voelt op school.
schelp1234 wijzigde dit bericht op 19-09-2021 17:05
0.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dan ga ik contact opnemen met de zorgcoördinator van school.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons op school is er begeleiding speciaal voor ass-leerlingen. Goed dat je de zorgcoördinator inschakelt, die heeft alle lijntjes en kan de juiste hulp regelen.
What a nuanced anxiety
Janiva schreef:
19-09-2021 16:53
Precies dat!
Oh ja dat ken ik. Gelukkig had mijn zoon al een toelaatbaarheidsverklaring voor SO in de zak :proud:
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2021 17:04
Oh ja dat ken ik. Gelukkig had mijn zoon al een toelaatbaarheidsverklaring voor SO in de zak :proud:
Tijdens dat traject waren er ook online oudersessies. Als ouders van een kind met ass (onze diagnose was kersvers) kreeg je filmpjes te zien en je kreeg opdrachten en kon ervaringen uitwisselen.
De hele tijd hoopte ik dat ik herkenning zou vinden in de aspecten van ass. Maar niks herkende ik, alleen dat hij graag wil weten waar hij aan toe is.
Ik herkende ook niks in de filmpjes of in de info die ik op internet las.
Ik heb me rot gezocht naar herkenning, maar kon het niet vinden.
Die ouders hadden het vele malen zwaarder en ik vond de problematiek heel heftig.

Nu pas loop ik echt tegen iets aan. Ik ben in in verwarring: heb ik het al die tijd onderschat?
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
19-09-2021 17:17
Tijdens dat traject waren er ook online oudersessies. Als ouders van een kind met ass (onze diagnose was kersvers) kreeg je filmpjes te zien en je kreeg opdrachten en kon ervaringen uitwisselen.
De hele tijd hoopte ik dat ik herkenning zou vinden in de aspecten van ass. Maar niks herkende ik, alleen dat hij graag wil weten waar hij aan toe is.
Ik herkende ook niks in de filmpjes of in de info die ik op internet las.
Ik heb me rot gezocht naar herkenning, maar kon het niet vinden.
Die ouders hadden het vele malen zwaarder en ik vond de problematiek heel heftig.

Nu pas loop ik echt tegen iets aan. Ik ben in in verwarring: heb ik het al die tijd onderschat?
Heeft de basisschool nooit iets aangegeven? Hoe komt het dat je uiteindelijk hem hebt laten testen op autisme? Dat doe je ook niet zomaar toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven