Brugpieper moeite met naar school gaan.

19-09-2021 14:52 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn twaalfjarige zoon gaat met enorme spanning in zijn hoofd en lijf naar school. Hij heeft nu twee reguliere lesweken gehad en het is iedere dag afwachten hoe het gaat.
De eerste maandag werden we door school gebeld met de vraag of we hem wilden komen ophalen.
Meteen is hij thuis op de bank gaan liggen en in slaap gevallen, hij kreeg in de loop van de middag zelfs koorts! Het zuigt hem helemaal leeg. Dinsdag nog thuis gehouden en contact gehad met zijn mentor en een afspraak gemaakt voor die volgende maandag .
Woensdagochtend hevig huilen, maar hij ging uiteindelijk wel.
De dagen erna is hij gewoon naar school geweest, waardoor wij maandag met de mentor hebben afgesproken dat we voorlopig geen extra maatregelen gaan inzetten, omdat het best wel goed ging.
Het ging goed tot en met woensdag.
Die donderdagochtend kwam hij huilend terug met zijn fiets, net nadat hij was weg gegaan en zei dat het niet lukte.
Uiteindelijk heb ik hem met de auto gebracht. Hij heeft het de rest van de dag volgehouden, waar hij heel trots op was. Vrijdagochtend was de koek echter helemaal op en is hij thuisgebleven.
Dat was afgelopen vrijdag en morgen begint een nieuwe schoolweek en ik houd mijn hart vast.

Vorig jaar hebben wij hulp gezocht, omdat zoon erg hechte aan stabiliteit, regelmaat, structuur en veiligheid. Ze hebben hem toen gediagnosticeerd met ass. Aan het begin van het spectrum, dus niet heel overduidelijk. We hoopten dat hij door die hulp voldoende weerbaar zou zijn voor de volgende nieuwe fase.

Ik heb ook het idee dat hij de lat voor zichzelf heel hoog legt: hij mag niet zenuwachtig zijn en moet meteen nieuwe vrienden maken en is verdrietig waarom hij altijd dit soort dingen heeft. We hebben er al veel met hem over gepraat, maar misschien heeft iemand nog tips? Dingen die wij als ouders compleet over het hoofd zien?
We willen hem graag helpen, maar het is lastig hoe.
Alle reacties Link kopieren
Ysje schreef:
19-09-2021 19:04
Oke, nogmaals: hij heeft pas TWEE reguliere lesweken gehad. Dan is het voor iedereen nog heel erg wennen, ASS of niet. En hij zit aan het begin van het spectrum. Beetje vroeg om zo'n kind dan meteen met allerlei "zorgcoördinatoren" of wat voor mensen dan ook op te zadelen. Misschien heeft de moeder aandacht nodig?
Wat een rotopmerking zeg. Blijkbaar heeft jouw opvoeding je geen prettig mens gemaakt. En wie ben jij om te beweren dat het te vroeg is om hulp in te schakelen?
Ik heb twee kinderen met ASS en zij hebben hier nooit problemen mee gehad, maar TO’s kind wel en het is volkomen normaal om hulp in te schakelen als een kind dat nodig heeft. En TO vindt dat nodig.
Een kind maandenlang zo naar school laten gaan is hartstikke sneu, een rottige start van het VO, waar hij nog een plekje moet gaan vinden, en als daar wat aan gedaan kan worden, helemaal prima.
Alle reacties Link kopieren
Hulp via school is het snelste. Die scholen hebben vaak een zorgklas voor korte en langdurige hulpvragen.

Ambulante hulp kan via het samenwerkingsverband, maar in de praktijk hebben zeker de VO scholen mensen in dienst genomen die veel weten van gedrag, beperkingen enz.. Die zitten meestal in het zorglokaal/ zorgteam. Daar hoef je dus zeker niet voor naar de gemeente. Voor hulp bij wennen door ASS zou ik ook het samenwerkingsverband niet vragen. Dit kunnen scholen (meestal) echt wel zelf.

School maatschappelijk werk is wel van de gemeente, maar betrokkenheid wordt via de school geregeld. (Stel dat je die wil betrekken.)
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2021 18:32
Oh deze lees ik nu pas, sorry.

Zoals mijn oude oma altijd zei: de kruik gaat zo lang te water totdat ie barst. En bij de ene barst de kruik nou eenmaal later dan bij de ander. Heeft te maken met coping strategieën en beschermende/belemmerende factoren en zo, en met draagkracht-draaglast verhouding binnen het gezin en op school. Als die verhoudingen scheef beginnen te lopen kan het mis gaan, maar dat ligt dus niet per se aan jou.

Wat lief en mooi gezegd! Heel erg waar!
Alle reacties Link kopieren
Lilla schreef:
19-09-2021 18:35
Ik hoop ook dat t snel beter gaat met m, het is voor jezelf als ouder ook slopend weet ik uit ervaring!! Maar het kan dus gewoon echt bijdraaien, al duurt het misschien even. Dochter heeft de eerste 2 weken op school zelfs nauwelijks gegeten, lukte niet goed door de spanning. Inmiddels appt ze in de pauze of ze van mijn geld een broodje of appelflap mag kopen met haar klasgenootjes :)

Sterkte, ik hoop dat je komende week een stijgende lijn gaat zien!!! En praten met school kan nooit kwaad natuurlijk, goed plan!
Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
19-09-2021 18:39
Hier heeft dochter haar eigen rustige plekje waar ze mag gaan zitten wanneer prikkels teveel worden, toetsen maakt ze apart en ze mag haar telefoon gebruiken om te appen (een van ons, haar mentor) als ze een paniekaanval heeft. Daarnaast kan ze bij zorgcoördinator of directeur terecht als deze niet in gesprek zijn.
Dit klinkt als iets wat ook goed bij mijn zoon zou passen.
Alle reacties Link kopieren
Ysje schreef:
19-09-2021 19:04
Oke, nogmaals: hij heeft pas TWEE reguliere lesweken gehad. Dan is het voor iedereen nog heel erg wennen, ASS of niet. En hij zit aan het begin van het spectrum. Beetje vroeg om zo'n kind dan meteen met allerlei "zorgcoördinatoren" of wat voor mensen dan ook op te zadelen. Misschien heeft de moeder aandacht nodig?
Ben benieuwd wat voor aandacht ik zou moeten krijgen volgens jou.

Ik ben blij dat mijn kind nu opgroeit en niet vroeger. Dankzij voortschrijdend inzicht komt er steeds meer aandacht voor het kind als uniek individu.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
19-09-2021 19:23
Wat een rotopmerking zeg. Blijkbaar heeft jouw opvoeding je geen prettig mens gemaakt. En wie ben jij om te beweren dat het te vroeg is om hulp in te schakelen?
Ik heb twee kinderen met ASS en zij hebben hier nooit problemen mee gehad, maar TO’s kind wel en het is volkomen normaal om hulp in te schakelen als een kind dat nodig heeft. En TO vindt dat nodig.
Een kind maandenlang zo naar school laten gaan is hartstikke sneu, een rottige start van het VO, waar hij nog een plekje moet gaan vinden, en als daar wat aan gedaan kan worden, helemaal prima.
Dankjewel, ik ben er juist huiverig voor om op school als zeikouder te worden bestempeld. Terwijl me dat aan mijn reet zou moeten roesten.
Het gaat om het kind en niet om mij.
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-09-2021 19:13
Misschien hadden ze jou wat minder lang moeten laten janken vroeger? Dan was je vast een leuker mens geworden.
Echt hè. :nooo:
Alle reacties Link kopieren
Waarom is het raar als de zorgcoördinator betrokken wordt ook al is het pas twee weken school? Juist verstandig om te zorgen dat het hopelijk snel beter gaat.
En wellicht is er weinig hulp nodig en gaat het over een paar weken een stuk beter. Maar alles wat zoon kan helpen is toch raadzaam om te doen.
Mijn kind was al bekend bij de zorgcoördinator voordat het überhaupt op de school zat. Alleen maar fijn juist.
Alle reacties Link kopieren
Dulce_leche schreef:
19-09-2021 15:45
Waarom geen speciaal onderwijs ? ( of zeg ik nu iets heel geks..)
Helaas zeg je inderdaad iets geks. Voor deze kinderen (met wat lichtere ASS) zou het zo fijn zijn als er een plek was met rust en begrip. Er zijn schokken speciaal voor kinderen met ASS, maar daar is de structuur vrij ‘extreem’, waardoor een kind als dat van TO helemaal niet meer gewend is aan wat losser (omdat de kinderen die meer last hebben van ASS dit nou eenmaal nodig hebben).
En ‘gewoon’ VSO daar zitten veel kinderen met gedragsproblemen. Het jammere voor kinderen met lichtere ASS is dat ze juist het onvoorspelbare van dit gedrag níet kunnen handelen.
Eigenlijk is er dus geen plek voor ze….

TO, zou het kunnen dat jullie zoon door de afgelopen 2 behoorlijk prikkelarme jaren zijn flexibiliteit wat betreft het omgaan met prikkels wat verloren is?
Zou het een idee zijn om op te gaan bouwen? Eerst 2 uur naar school, en dan steeds als het goed gaat een uurtje meer? Zo mist hij wel veel, maar dat doet hij als hij uit gaat vallen ook…
Hij zou in deze periode ook een paar door de school kunnen gaan zwerven (in overleg natuurlijk) zodat hij zelf kan gaan ontdekken welke vakken waar zitten, hoe het in de pauzes allemaal werkt etc. Zonder dat hij er deel van hoeft uit te gaan maken. Dan ‘snapt’ hij het straks beter als hij het zelf moet gaan doen.

Succes, dit zal een zware periode worden voor je zoon. Maar neem de tijd om dit met hem te doen. En weet je, misschien kost het wel zoveel tijd dat hij blijft zitten (want na school nog al dat huiswerk zal héél zwaar worden als hij op Havo of VWO zit) maar dat is uiteindelijk ook niet zo’n probleem. Dan is hij weer een jaartje ouder en sterker voor hij naar zijn vervolgopleiding moet!
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
19-09-2021 19:54
Dankjewel, ik ben er juist huiverig voor om op school als zeikouder te worden bestempeld. Terwijl me dat aan mijn reet zou moeten roesten.
Het gaat om het kind en niet om mij.
Bij dochter op school hebben ze ook check-in, check-out. Dochter heeft er geen behoefte aan, maar het is echt een rustpunt voor leerlingen die het nodig hebben. Ze heeft ook een pasje, wat haar “privileges” geeft, zoals extra tijd bij toetsen en dergelijke. Niet dat ze die gebruikt, want ze wil niet anders dan anders zijn en zo’n pasje is bescháámend.

Bij het inschrijven op school hebben we op het formulier aangegeven dat ze ASS heeft en bij het eerste mentor gesprek nog eens. En dat elk jaar. Ze weten het wel, maar ik wil het toch altijd nog even benadrukken want bijna niemand herkend ASS bij haar.

Je bent geen zeikouder. Een kind wat zo overstuur is heeft hulp nodig en die hulp kan en moet school gewoon bieden.
Alle reacties Link kopieren
LaFleurNoire schreef:
19-09-2021 20:36
Bij dochter op school hebben ze ook check-in, check-out. Dochter heeft er geen behoefte aan, maar het is echt een rustpunt voor leerlingen die het nodig hebben. Ze heeft ook een pasje, wat haar “privileges” geeft, zoals extra tijd bij toetsen en dergelijke. Niet dat ze die gebruikt, want ze wil niet anders dan anders zijn en zo’n pasje is bescháámend.

Bij het inschrijven op school hebben we op het formulier aangegeven dat ze ASS heeft en bij het eerste mentor gesprek nog eens. En dat elk jaar. Ze weten het wel, maar ik wil het toch altijd nog even benadrukken want bijna niemand herkend ASS bij haar.

Je bent geen zeikouder. Een kind wat zo overstuur is heeft hulp nodig en die hulp kan en moet school gewoon bieden.
Zoon is snel overprikkeld, hij zou wel wat aan die rustpunten kunnen hebben. Ik ga vragen hoe de overdracht van de basisschool is gegaan en of daarbij überhaupt het woord ass is gevallen.
Anders wordt het hoog tijd dat dat heel snel duidelijk wordt.
Nu trekt hij een hele week school niet, dus wat iemand hier al zei: een dag in de week thuis zijn, zou misschien al heel veel schelen.

En de ene ass'er is de andere niet, zoals je zelf al hebt ondervonden met je dochter. Had ze het gered zonder extra hulo?
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
19-09-2021 21:00
Zoon is snel overprikkeld, hij zou wel wat aan die rustpunten kunnen hebben. Ik ga vragen hoe de overdracht van de basisschool is gegaan en of daarbij überhaupt het woord ass is gevallen.
Anders wordt het hoog tijd dat dat heel snel duidelijk wordt.
Nu trekt hij een hele week school niet, dus wat iemand hier al zei: een dag in de week thuis zijn, zou misschien al heel veel schelen.

En de ene ass'er is de andere niet, zoals je zelf al hebt ondervonden met je dochter. Had ze het gered zonder extra hulo?
Ja, want die krijgt ze niet. Het pasje gebruikt ze niet, ze maakt geen gebruik van de check-in, check-out. Geen extra begeleiding. Ze zegt zelf dat ze “heel goed kan doen alsof ze normaal is”. En dat is ook zo. Nadeel is dat “het normaal doen” zoveel van haar vergt dat dat er thuis allemaal uit komt. En dat is al zo vanaf groep 1.
Ze heeft ook nog een oudere broer met ASS en hij heeft zijn hele basisschooltijd een Rugzakje en ambulante begeleiding gehad. Ze verschillen behoorlijk in gedrag en problematiek.

Bij een warme overdracht zou de ASS benoemd moeten zijn, maar het had ook ingevuld kunnen worden op de inschrijving, door jullie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen ervaring met ASS, maar dochter zit op een school waar de zorgcoordinatoren al voor de vakantie begonnen zijn met inventariseren van de hulp die kinderen nodig hebben (op basis van de overdracht en info van de ouders).
Aankomende week gaan de mentoren individueel met de kinderen zitten om hun hulpvragen in kaart te brengen en direct te starten waar nodig. Hulp is op deze school dus niet anders zijn maar ieder kind wordt gestimuleerd om er gebruik van te maken!
Dit is een grote reguliere VO school die bekend staat om individuele benadering.

Ik zou als ouder niet wachten met hulp zoeken op school. Iedereen is er bij gebaat dat je kind zich zo snel mogelijk zo goed mogelijk staande kan houden in deze nieuwe omgeving. Iemand suggereerde dat kind mogelijk zou kunnen blijven zitten. Hier in de regio kan dat niet in de eerste klas, dan stroom je helaas direct af. Dus als je overtuigd bent dat hij op het juiste niveau zit, dan is het helemaal verstandig om snel hulp in te schakelen.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon vind het ook lastig. Hij is heel klein voor zijn leeftijd, vroege leerling, hij heeft dyslexie en vaart ook het beste bij regelmaat. Op de lagere school was er het continurooster. Nu niet meer. Ik heb hem ook al meerdere dagen thuis moeten houden vanwege hoofdpijn en nekklachten. Ook de dag voordat hij op kamp ging, was hij bloednerveus en had hij hoofdpijn. Gelukkig ging het kamp zelf goed en heeft hij het naar zijn zin gehad. Daarbij is zijn schooltas ik ook veel te zwaar voor hem dus ik heb nu een rugzak met trollyfunctie voor hem gekocht.

Zijn metrix is op de hoogte van zijn problemen en woensdag hebben we al een gesprek met haar. Gelukkig heeft hij wel een goede klik met zijn klasgenoten en werden de brugklassen in de eerste week intensief begeleid met het vinden van de weg en het wel en wee in de school. Ook tijdens het wekelijkse mentoruur wordt hier aandacht aan besteed. Ik adviseer je om het lijntje met zijn mentor/mentrix erg kort te houden.
Alle reacties Link kopieren
Gelukt vandaag Janiva?
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
20-09-2021 18:04
Gelukt vandaag Janiva?
Ja!! Contact gehad met school en de eerste stap is dat zoon donderdag en vrijdag eerder naar huis kan.

Verder heeft de zorgcoördinator mij gevraagd het onderzoeksverslag op te sturen.
Zoon heeft met diagnose inderdaad recht op extra ondersteuning. Zoals jullie al zeiden.
Ik ben blij dat school erbij betrokken is.
Alle reacties Link kopieren
Janiva schreef:
20-09-2021 18:42
Ja!! Contact gehad met school en de eerste stap is dat zoon donderdag en vrijdag eerder naar huis kan.

Verder heeft de zorgcoördinator mij gevraagd het onderzoeksverslag op te sturen.
Zoon heeft met diagnose inderdaad recht op extra ondersteuning. Zoals jullie al zeiden.
Ik ben blij dat school erbij betrokken is.
Fijn, goeie eerste stap lijkt me!
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn! Hopelijk geeft dit jouw zoon wat lucht.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn!
Alle reacties Link kopieren
Top!
Janiva schreef:
20-09-2021 18:42
Ja!! Contact gehad met school en de eerste stap is dat zoon donderdag en vrijdag eerder naar huis kan.

Verder heeft de zorgcoördinator mij gevraagd het onderzoeksverslag op te sturen.
Zoon heeft met diagnose inderdaad recht op extra ondersteuning. Zoals jullie al zeiden.
Ik ben blij dat school erbij betrokken is.
Fijn!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen kinderen maar wat ben ik blij dat er zo veel veranderd is ten voordele van kinderen die moeite hebben met de stroom mee te varen.

Ikzelf (uit 1978), diagnose ASS op latere leeftijd, ben erg beschadigd door het vroegere moeten, het dwingen, het "stel je niet aan" en het "wat moeten we toch met jou". Het zuchten, het rollen met de ogen van mijn moeder, de eenzaamheid, de wanhoop, de uitputting. De spandoeken 'Wij gaan weer naar school' bezorgen me, zelfs nu nog, ieder jaar weer buikpijk en een gevoel van paniek.

Mensen die zeggen dat het te vroeg is om actie te ondernemen hebben geen idee hoeveel impact het op een kind heeft om te beseffen dat het gewoon niet bij machte is om aan de verwachtingen te voldoen en daar geen begrip voor te krijgen van ouders en omgeving.
"Kump ut vandaag neet, dan kump ut murrege"
Alle reacties Link kopieren
Vitamini schreef:
22-09-2021 15:14
Ik heb geen kinderen maar wat ben ik blij dat er zo veel veranderd is ten voordele van kinderen die moeite hebben met de stroom mee te varen.

Ikzelf (uit 1978), diagnose ASS op latere leeftijd, ben erg beschadigd door het vroegere moeten, het dwingen, het "stel je niet aan" en het "wat moeten we toch met jou". Het zuchten, het rollen met de ogen van mijn moeder, de eenzaamheid, de wanhoop, de uitputting. De spandoeken 'Wij gaan weer naar school' bezorgen me, zelfs nu nog, ieder jaar weer buikpijk en een gevoel van paniek.

Mensen die zeggen dat het te vroeg is om actie te ondernemen hebben geen id2ee hoeveel impact het op een kind heeft om te beseffen dat het gewoon niet bij machte is om aan de verwachtingen te voldoen en daar geen begrip voor te krijgen van ouders en omgeving.
:hug:
Het is echt stukken beter dan vroeger, kinderen worden nu meer als individu gezien en zelfs nu nog zijn er genoeg kinderen die om wat voor reden dan ook buiten de boot vallen.
Kinderen moeten nog steeds in een mal passen.
Maar er is zeker vooruitgang gelukkig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven