Buurjongen komt te vaak aan de deur.
zondag 8 september 2019 om 22:19
Sinds een jaar wonen wij in een nieuwbouwwoning met afgesloten parkeerplaats, achterom kijken wij uit op de tuin van de buren die in een andere straat wonen. Het is een gezin uit Syrië dat erg moeizaam Nederlands spreekt en geen contact zoekt met de buren. Als hun zoon buiten speelt houden zij op geen enkele manier toezicht, dit heeft er vaak toegeleid dat wij hem wel hebben zien vallen en naar zijn ouders hebben moeten sturen met bijvoorbeeld al zijn tanden door de lip. Ook gooit hij met bakstenen die vervolgens uit de lucht weer naar beneden vallen, heel gevaarlijk en wij spreken hem hierop aan. Ook vanwege de veiligheid van andere kinderen.
Onze 4 jarige dochter speelt graag achterom (altijd onder toezicht) met de kinderen uit de tuinen die aan elkaar grenzen. Nu is het zo dat onze buurjongen (5 jaar) die achter ons woont soms tot wel 10 keer per dag aan onze deur komt of de naam van onze dochter blijft roepen. Als het etenstijd is dan blijft hij voor onze poort zitten of zelfs bij de voordeur. Dit weekend stond hij al om 7:50 in zijn pyjama voor de deur terwijl hij duidelijk net uit bed is en zo opgestaan. De afgelopen 2 dagen stond hij nog na 20:30 en zelfs om 21 uur nog aan de deur met de vraag of onze dochter naar buiten kwam. Wij hebben nu al een aantal keer gezegd dat ze dan ligt te slapen en niet meer zo vroeg/laat langs te komen. En hij beantwoord dit met "waarom?". Verdere uitleg dringt niet tot hem door terwijl op andere momenten hij wel begrijpt wat hem vertelt wordt. Vooral overdag blijft hij dan aan de deur komen tot ze naar buiten komt en vraagt ook of hij niet naar binnen mag. Ook blijft hij door het keukenraam naar binnen kijken of uitdrukkingsloos via de poort naar binnen staren. We verzoeken hem dan vriendelijk om naar huis te gaan. Het is een jongen van 5 jaar oud die duidelijk niemand heeft die hem verteld wat gewenst en ongewenst gedrag is. Nu heb ik zelf het gevoel dat ik zijn ouders hierop moet aanspreken, maar ik heb geen idee hoe? Er is duidelijk meer aan de hand.
Onze 4 jarige dochter speelt graag achterom (altijd onder toezicht) met de kinderen uit de tuinen die aan elkaar grenzen. Nu is het zo dat onze buurjongen (5 jaar) die achter ons woont soms tot wel 10 keer per dag aan onze deur komt of de naam van onze dochter blijft roepen. Als het etenstijd is dan blijft hij voor onze poort zitten of zelfs bij de voordeur. Dit weekend stond hij al om 7:50 in zijn pyjama voor de deur terwijl hij duidelijk net uit bed is en zo opgestaan. De afgelopen 2 dagen stond hij nog na 20:30 en zelfs om 21 uur nog aan de deur met de vraag of onze dochter naar buiten kwam. Wij hebben nu al een aantal keer gezegd dat ze dan ligt te slapen en niet meer zo vroeg/laat langs te komen. En hij beantwoord dit met "waarom?". Verdere uitleg dringt niet tot hem door terwijl op andere momenten hij wel begrijpt wat hem vertelt wordt. Vooral overdag blijft hij dan aan de deur komen tot ze naar buiten komt en vraagt ook of hij niet naar binnen mag. Ook blijft hij door het keukenraam naar binnen kijken of uitdrukkingsloos via de poort naar binnen staren. We verzoeken hem dan vriendelijk om naar huis te gaan. Het is een jongen van 5 jaar oud die duidelijk niemand heeft die hem verteld wat gewenst en ongewenst gedrag is. Nu heb ik zelf het gevoel dat ik zijn ouders hierop moet aanspreken, maar ik heb geen idee hoe? Er is duidelijk meer aan de hand.
zondag 8 september 2019 om 23:23
Niet dan,?
Hier liepen heel kleine kinderen ook tot heel laat zonder begeleiding buiten tot de buurtorganisatie een gesprek met de ouders aanging.
Nu lopen ze nog tot heel laat buiten maar wel met toezicht van een aantal ouders(vooral moeders)
zondag 8 september 2019 om 23:30
Zou ik niet doen. Als ik zie dat het jochie steeds zonder toezicht rondloopt en niemand zich af lijkt te vragen waar hij is of wat hij doet, lijkt me hier zeker sprake van verwaarlozing. i.m.o Niet iets dat je als buurvrouw even oplost.
Ik zou inzetten op hulp voor dit gezin i.p.v. het beperken van de ‘overlast’.
The time is now
maandag 9 september 2019 om 01:33
Die twee oudsten doen het prima volgens TO maar toch moet dit gezin hulp hebben?Banba schreef: ↑08-09-2019 23:30Zou ik niet doen. Als ik zie dat het jochie steeds zonder toezicht rondloopt en niemand zich af lijkt te vragen waar hij is of wat hij doet, lijkt me hier zeker sprake van verwaarlozing. i.m.o Niet iets dat je als buurvrouw even oplost.
Ik zou inzetten op hulp voor dit gezin i.p.v. het beperken van de ‘overlast’.
Ga eerst eens bij de ouders langs. Als zij niet goed genoeg Nederlands spreken, kun je altijd langs gaan als een van de andere kinderen thuis is. Die kunnen vast wel vertalen. Als het een Nederlands gezin zou zijn, zou je toch ook eerst zelf langsgaan?
maandag 9 september 2019 om 06:26
Poeh, lijkt me lastig.
Een praktische oplossing richting de jongen is misschien een duidelijk teken zoals een bordje (rood niet spelen en aanbellen, groen wel). Hij wil graag spelen en heeft wellicht geen goed begrip van tijd? Overigens blijft hij dan misschien wel voor het huis staan in de hoop dat het bordje wijzigt.
En het meelopen naar de winkel is ook een lastige.
Een praktische oplossing richting de jongen is misschien een duidelijk teken zoals een bordje (rood niet spelen en aanbellen, groen wel). Hij wil graag spelen en heeft wellicht geen goed begrip van tijd? Overigens blijft hij dan misschien wel voor het huis staan in de hoop dat het bordje wijzigt.
En het meelopen naar de winkel is ook een lastige.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
maandag 9 september 2019 om 09:28
Wat lastig. Spreken de ouder Nederlands?
Ik snap wel dat je dit zorgelijk gedrag vindt. Het jochie klinkt eenzaam en ergens dus ook wel verwaarloosd in aandacht.
Als het enigszins mogelijk is zou ik wel met de ouders in gesprek gaan. Werkt dat niet kan je altijd nog hulp inschakelen van een vluchtelingen organisatie. Werken de ouders? Mochten ze op dit moment nog een uitkering hebben dan is het een optie om ook via die weg eens aan de bel te trekken.
De trajecten die daar gevolgd worden zijn bedoelt om een familie zo goed mogelijk te laten integreren. En ze ook te helpen met zaken waar ze tegenaan lopen.
Ik snap wel dat je dit zorgelijk gedrag vindt. Het jochie klinkt eenzaam en ergens dus ook wel verwaarloosd in aandacht.
Als het enigszins mogelijk is zou ik wel met de ouders in gesprek gaan. Werkt dat niet kan je altijd nog hulp inschakelen van een vluchtelingen organisatie. Werken de ouders? Mochten ze op dit moment nog een uitkering hebben dan is het een optie om ook via die weg eens aan de bel te trekken.
De trajecten die daar gevolgd worden zijn bedoelt om een familie zo goed mogelijk te laten integreren. En ze ook te helpen met zaken waar ze tegenaan lopen.
maandag 9 september 2019 om 09:32
Dit. Ik vind het raar om meteen instanties in te schakelen. Misschien heeft het jongetje wel een beperking, misschien wordt hij verwaarloosd, misschien wil hij meer aandacht dan zijn ouders kunnen geven, misschien vindt hij het bij jullie gewoon wel heel gezellig. Je weet het niet. En het lijkt me sowieso wel een goed idee om de ouders iets beter te leren kennen als jouw dochter zoveel met hem speelt.bethweeter schreef: ↑09-09-2019 01:33Ga eerst eens bij de ouders langs. Als zij niet goed genoeg Nederlands spreken, kun je altijd langs gaan als een van de andere kinderen thuis is. Die kunnen vast wel vertalen. Als het een Nederlands gezin zou zijn, zou je toch ook eerst zelf langsgaan?

maandag 9 september 2019 om 10:31
Lastig! Ik herken je ergernis wel, hier ook een stel buurkinderen die om de haverklap aanbellen en vragen of de kinderen buiten komen. Ze mogen van mij nog niet alleen naar buiten en ik vind het leeftijdsverschil te groot (3, 5 en 6 jaar ouder) en heb niet altijd zin om mee te gaan.
Ook het geklop op deur en geloer door het raam komt me bekend voor. Ze reageren wel beleefd als ik ze weer wegstuur maar de frequentie van aanbellen kan in weekends en vakanties hoog zijn.
Denk dat eenzaamheid en vervelen wel een rol speelt, zowel bij jongetje in TO's voorbeeld als bij mijn buurkinderen. Ook zo lastig... Zeg ik dat ik ze niet buiten komen, willen ze binnen komen spelen bij ons en vind dat zo ongemakkelijk maar áltijd nee zeggen vind ik zielig maar af en toe ja zeggen houdt het aanbellen in stand. Mijn kinderen zouden het trouwens niet mogen bij kinderen met wie het leeftijdsverschil zó groot is.
Ook het geklop op deur en geloer door het raam komt me bekend voor. Ze reageren wel beleefd als ik ze weer wegstuur maar de frequentie van aanbellen kan in weekends en vakanties hoog zijn.
Denk dat eenzaamheid en vervelen wel een rol speelt, zowel bij jongetje in TO's voorbeeld als bij mijn buurkinderen. Ook zo lastig... Zeg ik dat ik ze niet buiten komen, willen ze binnen komen spelen bij ons en vind dat zo ongemakkelijk maar áltijd nee zeggen vind ik zielig maar af en toe ja zeggen houdt het aanbellen in stand. Mijn kinderen zouden het trouwens niet mogen bij kinderen met wie het leeftijdsverschil zó groot is.

maandag 9 september 2019 om 10:38
Wij hebben in de buurt te maken met arbeidsmigranten maar in geval die zich misdragen dan klagen wij direct bij de Oranjegroep zodat zij het oplossen en ze weghalen/omwisselen whatever. Dat werkt prima.Lady_Day schreef: ↑09-09-2019 09:32Dit. Ik vind het raar om meteen instanties in te schakelen. Misschien heeft het jongetje wel een beperking, misschien wordt hij verwaarloosd, misschien wil hij meer aandacht dan zijn ouders kunnen geven, misschien vindt hij het bij jullie gewoon wel heel gezellig. Je weet het niet. En het lijkt me sowieso wel een goed idee om de ouders iets beter te leren kennen als jouw dochter zoveel met hem speelt.
maandag 9 september 2019 om 10:42
Ik denk niet dat to deze mensen even kan laten weghalen of omwisselen.redbulletje schreef: ↑09-09-2019 10:38Wij hebben in de buurt te maken met arbeidsmigranten maar in geval die zich misdragen dan klagen wij direct bij de Oranjegroep zodat zij het oplossen en ze weghalen/omwisselen whatever. Dat werkt prima.
maandag 9 september 2019 om 10:47
Je vergelijkt een kind van 5 met een volwassene...redbulletje schreef: ↑09-09-2019 10:38Wij hebben in de buurt te maken met arbeidsmigranten maar in geval die zich misdragen dan klagen wij direct bij de Oranjegroep zodat zij het oplossen en ze weghalen/omwisselen whatever. Dat werkt prima.

maandag 9 september 2019 om 10:47
Nee, maar de organisatie die zich bezig houdt met de statushouders in het dorp kan ze wel begeleiden/bijsturen in wat hier geaccepteerd is en wat niet.Honingdropje2 schreef: ↑09-09-2019 10:42Ik denk niet dat to deze mensen even kan laten weghalen of omwisselen.

maandag 9 september 2019 om 10:48
maandag 9 september 2019 om 10:49
Als hij 's ochtends in pyama aan de deur staat en niets anders kan doen dan staren dan klinkt dat als verwaarlozing alsof hij thuis niet heel veel aandacht en structuur krijgt.
Cultuur kan in een ander land misschien wel zo zijn dat kinderen gewoon zelf de straat op rennen en zichzelf vermaken.
Wij plannen sporten en Ballorig en kindfeestjes en afspraakjes in en we rijden ons kind overal naar toe. Dat hoeft niet overal zo te werken natuurlijk.
Cultuur kan in een ander land misschien wel zo zijn dat kinderen gewoon zelf de straat op rennen en zichzelf vermaken.
Wij plannen sporten en Ballorig en kindfeestjes en afspraakjes in en we rijden ons kind overal naar toe. Dat hoeft niet overal zo te werken natuurlijk.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
maandag 9 september 2019 om 11:00
Maar dat wil nog niet zeggen dat wij het allemaal maar normaal moeten vinden en het allemaal moeten accepteren.SteunEndeToeverlaet schreef: ↑09-09-2019 10:49Als hij 's ochtends in pyama aan de deur staat en niets anders kan doen dan staren dan klinkt dat als verwaarlozing alsof hij thuis niet heel veel aandacht en structuur krijgt.
Ze wonen niet in een ander land maar in Nederland
maandag 9 september 2019 om 11:14
Ik vind het wel heel makkelijk om wat voor problematiek dan ook direct op te hangen aan het feit dat het statushouders zijn. Alsof er in Nederlandse gezinnen nooit problemen zijn op het gebied van opvoeding. Zeker aangezien er blijkbaar 2 oudere kinderen in het gezin zijn waar het wel goed mee gaat vind ik het wel makkelijk om te roepen dat er meteen instanties op moeten die gerelateerd zijn aan dat ze immigrant zijn. Ik ben wel benieuwd wat de adviezen zouden zijn als TO deze info niet had vermeld.
maandag 9 september 2019 om 11:15
Ik heb hier ook gewoon Nederlandse kinderen te pas en te onpas aan de deur staan hoor. Die snappen ook niet dat nee, nee is.
maandag 9 september 2019 om 11:16
Dit doet me zo denken aan een situatie die mijn ouders op het moment meemaken.
Zij wonen in huurwoning en de laatste jaren zijn er meer 'buitenlandse' families bij hun in de straat gaan wonen. Bulgaars, Marrokaans, Syrisch etc.
Die kinderen zitten letterlijk vroeg in de ochtend tot 's avonds laat (En dan bedoel ik echt tot na 0:00) buiten te spelen. De ouders zitten de hele dag binnen, kijken helemaal niet om naar hun kinderen. De kinderen vormen een groepje en proberen bij iedereen binnen in huis te komen. Bedelen soms om snoep .. op een gegeven moment worden ze ook opdringerig. En het zijn kinderen van nog geen 7 jaar oud.
Mijn ouders hebben de ouders vaker aangesproken maar er word dan stom gelachen met "het zijn maar kinderen.'' Ik hou mijn hart vast als ze straks in de pubertijd terecht komen ...
Ik zou als ik jou was ook maar eens even met de ouders hierover gaan praten. Die horen toezicht te houden.
Zij wonen in huurwoning en de laatste jaren zijn er meer 'buitenlandse' families bij hun in de straat gaan wonen. Bulgaars, Marrokaans, Syrisch etc.
Die kinderen zitten letterlijk vroeg in de ochtend tot 's avonds laat (En dan bedoel ik echt tot na 0:00) buiten te spelen. De ouders zitten de hele dag binnen, kijken helemaal niet om naar hun kinderen. De kinderen vormen een groepje en proberen bij iedereen binnen in huis te komen. Bedelen soms om snoep .. op een gegeven moment worden ze ook opdringerig. En het zijn kinderen van nog geen 7 jaar oud.
Mijn ouders hebben de ouders vaker aangesproken maar er word dan stom gelachen met "het zijn maar kinderen.'' Ik hou mijn hart vast als ze straks in de pubertijd terecht komen ...
Ik zou als ik jou was ook maar eens even met de ouders hierover gaan praten. Die horen toezicht te houden.
louchantez wijzigde dit bericht op 09-09-2019 11:16
0.00% gewijzigd
maandag 9 september 2019 om 11:16
maandag 9 september 2019 om 11:19
Maar dan is het wat makkelijker om de ouders aan te spreken, want die spreken gewoon Nederlands. Dat is hier niet het geval.Subnautica schreef: ↑09-09-2019 11:15Ik heb hier ook gewoon Nederlandse kinderen te pas en te onpas aan de deur staan hoor. Die snappen ook niet dat nee, nee is.

maandag 9 september 2019 om 11:22
Ik vind het schokkend dat organisaties die over de huisvesting van statushouders gaan dit niet onder controle houden.louchantez schreef: ↑09-09-2019 11:16Dit doet me zo denken aan een situatie die mijn ouders op het moment meemaken.
Ze moeten toch een inburgeringsexamen doen? Dan zijn deze daar in elk geval niet voor geslaagd (of ze lappen onze normen en waarden gelijk aan hun laars zodra ze hun NL paspoort hebben...) Zorgelijk...
maandag 9 september 2019 om 11:23
Er staat nergens dat TO de ouders heeft gesproken over hun overenthousiaste/opdringerige zoon.nessemeisje schreef: ↑09-09-2019 11:19Maar dan is het wat makkelijker om de ouders aan te spreken, want die spreken gewoon Nederlands. Dat is hier niet het geval.
Dus ik vraag me af hoe je dat weet. Misschien spreken ze al goed Nederlands. Misschien spreken ze goed Engels.
Wat eten we vanavond?
maandag 9 september 2019 om 11:28
Nou ja, als ik alles zo onder elkaar lees wat TO schrijft vind ik het ook wel enigszins zorgwekkend klinken misschien.
Verder eens hoor. Ook als ze moeizaam Nederlands spreken kun je toch nog gewoon een praatje met die ouders aanknopen. Als je wil dat immigranten integreren behandel ze dan ook als normale mensen ipv asociale exoten die bij het minste of geringste overgeleverd moeten worden aan instanties. Doe gewoon een poging tot normaal sociaal contact, geef het goede voorbeeld.
maandag 9 september 2019 om 11:29
Er staat letterlijk in de OP dat de ouders zeer gebrekkig Nederlands spreken.