Contact met kind na scheiding tijdens verblijf andere ouder

15-09-2019 20:12 284 berichten
De situatie: Dochter in de peuter leeftijd en het komt door onze roosters voor dat zij 3 of 4 dagen bij haar vader verblijft. In ons ouderschaps plan staat dat de andere ouder het contact niet mag belemmeren maar het komt vaker wel dan niet voor dat ik geen contact krijg met kind en ook geen updates ontvang.

Dit vind ik niet in het belang van onze dochter en zelf vind ik het ook gewoon echt niet leuk. De band met ex is stroef maar uit belang van dochter stuur ik om de dag wel een paar fotootjes van wat ze aan het doen is naar hem als ze bij mij is. Tevens kan hij haar videobellen als hij zou willen. Ik beantwoord zijn appjes niet a la minute maar binnen het uur (mits mijn werk of bezigheden het toelaten) is heel normaal.
Andersom is het vaak zo dat hij een dag of langer niks laat horen. Als ik hem hier op aanspreek krijg ik een "ik bepaal zelf wel wanneer ik op jou reageer" .

Ik app hem alleen kort over zaken die over ons kind gaan. Denk aan het afstemmen van wanneer ze bij wie is. Wie haar haalt/brengt en hoe laat.

Ben ik een verbitterde zeur als ik voor een klein meisje 4 dagen echt te lang vind zonder telefonisch / videobel contact?
aaaanne schreef:
15-09-2019 23:25
Na een pagina of twee ben ik afgehaakt met meelezen, dus wellicht ben ik hopeloos mosterd.
Maar ik vroeg me af: kan je kind niet een eigen telefoon/iPad of ander soort ding geven om mee te videobellen? Een 3-jarige kan je al aardig uitleggen hoe het werkt. Dan alleen op wifi laten en allerhande andere apps er vanaf gooien. Een paar keer samen met haar oefenen. En dan dat ding bij papa op het nachtkastje. Dan hoeft hij er niet mee te dealen, en je spreekt met dochter af dat jullie even kunnen bellen als ze gaat slapen.
over een paar jaar misschien. Ik ben beetje anti de mobiele eenheid. Ze weet wel hoe ze moet ophangen in whatsapp maar hier thuis zit ik amper op mijn telefoon en hebben we ook (nog) geen ipad. Hoe het bij haar vader is geen idee.
Je raakt je huurtoeslag niet zomaar kwijt hoor. Van de website van de woonbond:
'Huishoudens die al recht hadden op toeslag, behouden dat recht als hun huurprijs door een huurverhoging boven deze grens raakt. Maar over het deel van de huurprijs boven de huurtoeslaggrens krijgen zij géén toeslag. Dat deel moeten zij volledig zelf betalen.'

Sterkte in ieder geval.
Alle reacties Link kopieren
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 23:05
Heb hem een korte mail gestuurd en aangegeven dat hij haar morgen kan brengen. En dat ik alleen nog updates stuur indien hij er zelf om vraagt. Bovendien aangegeven dat zodra ik zekerheid heb over het rooster ik een lange termijn planning voorstel wie haar wanneer haalt en brengt. En dat verder contact op whatsapp of telefoon alleen is in geval van dringende zaken.

Bedankt.
Heb je iets van psychologische hulp ofzo? Indien niet is dat misschien een idee.

Ik vind je in deze mail weer erg claimerig en alsof je vooral een excuus zoekt om weer aan hem te trekken. Niets van deze info was zo dringend dat je hem moest mailen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 22:48


Maar wat ik me dan afvraag he, zijn er echt moeders hier die het totaal geen probleem vinden om dagenlang geen contact met kind te hebben in een situatie waarbij er bij de ex toch wel het een en ander aan problematiek speelt? Ik vind dat dus heel erg moeilijk.
Ik vind het geen probleem om dagenlang geen contact met mijn kind (zelfde leeftijd als de jouwe) te hebben maar kreeg gaandeweg wel steeds meer twijfels over hoe het er daar aan toeging. Kind kwam overigens altijd blij en vrolijk terug, dus over haar mentale welzijn had ik geen zorgen. Meer over dingen die kleine kinderen nog niet zo doorhebben maar die wel erg schadelijk zijn.

Dat heb ik opgelost door juridische stappen te ondernemen. Daarover mailen / bellen / appen met mijn ex had en heeft geen enkele zin, onze communicatie verloopt net zo stroef als de jouwe. Dus ik probeer dat ook helemaal niet, zonde van mijn energie. Ik probeer zo min mogelijk mentale energie aan mijn ex te verspillen. Wel hou ik me altijd aan de dan geldende omgangsregeling en overige afspraken. Door buiten die momenten om ook nul contact te hebben kan ik het ook opbrengen om waar mijn kind bij is gewoon aardig en soms zelfs enthousiast te doen. Op de overdrachtsmomenten vertel ik meestal naast de noodzakelijkheden ook de hoogtepunten, bijvoorbeeld dat ze volledig zindelijk is of dat ze iets nieuws geleerd heeft of een grappige fase waarin ze zit ofzo. Daardoor zijn die momenten altijd wel gezellig. Maar verder wil ik geen enkel contact.
Am Yisrael Chai!
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 23:13
Nee zo is het niet gegaan. Op papier heeft de mediator een fictieve verdeling ingevuld. Met als toevoeging Het werkrooster is leidend. Dit omdat ik deze tijden/ rooster al had ten tijde van ons huwelijk. Je kan geen ouderschapsplan maken op dagen die niet van te voren vast staan, daarom is het op deze manier afgesproken. Maar, als hij moeilijk WIL doen dan kan hij dus wel roepen van Kijk dit staat er in de verdeling. Dat is mijn angst. En het me uitkomt? Het is bittere noodzaak. Met deze baan verdien ik genoeg om zonder een cent van hem en zonder een cent KA rond te komen. Ik had ook achter de kassa kunnen gaan zitten en de volledige mep van m kunnen eisen. Dan had ik waarschijnlijk de komende jaren bij de advocaat gezeten en geen dak boven mijn hoofd gehad. Want zolang je niet gescheiden bent kun je naar urgentie bij de woningbouw fluiten (dit is geen lulverhaal, toen onze scheiding nog niet geregeld was en ik dakloos was konden ze me niet helpen).
Ik heb in dezefde situatie gezeten. Huurtoeslag verlies je niet zomaar en noodzaak? Opvang is op verschillende manieren te regenen.

Verder zie ik dat je nu overhaast en mail gestuurd hebt die niet zo handig is. Voor de afspraak van morgen snap ik dat je iets moest. Je had ook kunnen schrijven, ik ben plotseling en uur eerder klaar met werken. Aangezien die tijd niet aansluit op de tijd wanneer ik haar zou komen halen ga ik er vanuit dat je haar komt brengen, conform de afspraak in het ouderschapsplan.

Nu stop je meteen een hoop ander gedoe in de mail.
Tip, trek de volgende keer tot 100 of zelfs tot een miljoen als dat nodig is. Maar schrijf zulke belangrijke mailtjes niet op deze manier en zo impulsief dat zorgt alleen maar voor problemen.
Alle reacties Link kopieren
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 23:29
over een paar jaar misschien. Ik ben beetje anti de mobiele eenheid. Ze weet wel hoe ze moet ophangen in whatsapp maar hier thuis zit ik amper op mijn telefoon en hebben we ook (nog) geen ipad. Hoe het bij haar vader is geen idee.
Waarom, als ze jou dan kan bellen? Ik vind het een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
Je hebt je quote weggehaald dus die kon ik niet lezen, maar ik kan je wens tot contact goed begrijpen. Op pagina 2 was een poster die regelmatig en goed contact met ex en kind heeft en zo zou ik het ook willen als ik in die omstandigheid zou komen.

Ik zou zorgen voor een mobiel voor je dochter. Dan kunnen jullie zelf contact te hebben. Het hoeft geen smartphone te zijn, dat kan ook zonder Internet. Dan kan je nog niet appen, maar wel even bellen en kun je het later vervangen voor een met wel Internet. Je zou dan een vast moment kunnen afspreken op een moment dat het je ex niet al te veel dwars zit.

Wat ik verder lees:
Je hebt goede intenties, maar je valkuil lijkt te zijn om voor hem te denken. Ik zou foto's ook geweldig vinden, maar hij lijkt er niet op te zitten wachten. Jij hebt het gevoel dat je hem dwars zit als je daarmee stopt maar dat is niet zo als hij er niks om geeft. Het is jouw referentiekader, niet het zijne.

Je denkt dat je een uur rondjes moet rijden voordat je je kind kan ophalen omdat je er toch langs rijdt, maar waarom eigenlijk? Waarom het jezelf moeilijk maken? Omdat je dénkt dat het beter is voor hem?

Het is misschien lastig voor je om te zien omdat hij niet helder communiceert, maar als hij het ergens niet mee eens is hoor je het echt vanzelf wel van hem, dus je hoeft niet vooraf te bedenken wat het beste voor hem zou (kúnnen) zijn.

Nou ken ik het verhaal van de KA niet, maar dat lijkt me ook zoiets. Als je daar om vraagt is het niet hem dwarszitten, het is gewoon de financiële zaken voor de kinderen goed regelen, meer niet.

Op basis van wat ik las denk ik dat niet voor hem denken wel een uitdaging is, kun je met die vriendin sparren hierover?

Nog even terugkomend op wat je in je OP vraagt, dat vind ik niet gek en ik vind het heel jammer voor je dat je ex daar niet aan mee wil werken..
Wat ik me ook nog bedacht, jullie hebben in het convenant afgesproken dat ze om het weekend twee dagen bij hem is maar in de praktijk is dat meer. Realiseer je je dat hij daardoor rechten opbouwt om dat zo te houden ook als jij klaar bent met je studie?
the_Wicked_Witch schreef:
16-09-2019 07:03
Wat ik me ook nog bedacht, jullie hebben in het convenant afgesproken dat ze om het weekend twee dagen bij hem is maar in de praktijk is dat meer. Realiseer je je dat hij daardoor rechten opbouwt om dat zo te houden ook als jij klaar bent met je studie?
Wees blij dat een vader z'n zorgplicht serieus neemt en dat de dochter dus met beide ouders een gelijkwaardigere band kan opbouwen. Mag hopen dat ze vanaf schoolleeftijd gewoon 50/50 gaan doen.
Horror-Clown schreef:
15-09-2019 23:29
over een paar jaar misschien. Ik ben beetje anti de mobiele eenheid. Ze weet wel hoe ze moet ophangen in whatsapp maar hier thuis zit ik amper op mijn telefoon en hebben we ook (nog) geen ipad. Hoe het bij haar vader is geen idee.
Dit snap ik niet.
Inmiddels snap ik dat er veel meer speelt tussen jou en je ex, daar heb ik geen advies over of idee bij. Heel rot allemaal.
Maar ik snap dan niet waarom je je kind niet zelf met een telefoon om wil leren gaan. Niet dat ze er de hele dag mee rond zou moeten lopen enzo, nee alleen voor het bellen met jou voor het slapen gaan.
Ik ben ook niet voor wat jij noemt de mobiele brigade. Maar door het zo te noemen maak je er zo'n principe ding van "mijn kind heel geen telefoon hoor". Dat is natuurlijk prima, maar in jouw geval zou ik wel even kijken of je in dit geval misschien toch andere prioriteiten wil.
Wat vind je belangrijker: vasthouden aan je telefoonprincipe of de kans vergroten dat je wel s avonds even met je dochter kan praten en haar weltrusten wensen?
Jouw keus.
anoniem_122552 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 09:19
0.50% gewijzigd
Een kind van een jaar of 4 kan anno nu toch gewoon met 'n tablet of telefoon overweg? Zou kind gewoon zelf een schermpje geven en hoef je je ex er niet meer mee te belasten.
.
anoniem_353209 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 09:22
Reden: never mind
99.47% gewijzigd
redbulletje schreef:
16-09-2019 08:38
Wees blij dat een vader z'n zorgplicht serieus neemt en dat de dochter dus met beide ouders een gelijkwaardigere band kan opbouwen. Mag hopen dat ze vanaf schoolleeftijd gewoon 50/50 gaan doen.

Eens.
Ik wijs er TO alleen maar op zodat ze niet denkt dat ze dit nog makkelijk terug kan draaien als ze eenmaal klaar is met haar studie, ook al staat het in het convenant.
redbulletje schreef:
16-09-2019 08:48
Een kind van een jaar of 4 kan anno nu toch gewoon met 'n tablet of telefoon overweg? Zou kind gewoon zelf een schermpje geven en hoef je je ex er niet meer mee te belasten.

En als TO dan contact zoekt met dochter heeft pa er geen last van?

Zit hij net met zijn dochter te eten, te lezen, en spelletje te doen etc, hangt TO aan de lijn.

Ik zou daar als ouder flink van balen als het de tijd van 'kind met mij is' en er komt elke keer iets tussendoor bellen. Ik zie mijn kind dan maar de helft van de tijd, en dan breekt er steeds iemand in.

Ik zou dan vooral voorstander zijn van dat er alleen gebeld wordt als kind dat wil. Dan doet kind dat even als ik toch iets doe wat niet voor ons samen is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het lange weggehaalde stuk niet kunnen lezen, maar is het een optie om nog eens bij een mediator langs te gaan ? Geef dan aan dat je niet irritant wenst over te komen, maar het blijkbaar af en toe onbedoeld toch bent. En dat je graag een werkbare vorm wil vinden , die ook voor hem goed aanvoelt. Een common ground. Misschien dat een derde daar kan in helpen met een neutrale blik.

Jullie hebben het ouderschapsplan opgemaakt vanuit een bepaalde theorie en daarna blijkt in de praktijk dat het blijkbaar toch niet zo goed werkt. Jullie kunnen nu op basis van ervaring bijsturen.

Wij hadden bijvoorbeeld wel nog onze facebook voor mekaar openstaan toen kind heel klein was... we zetten er niet mega veel op, maar wel eens een foto van een partijtje, bijzondere gelegenheid of vakantie. Zo "zag" ik dochter wel op de dagen dat ze niet bij mij was, maar greep ik niet in op hun tijd samen. Voor ons werkte dit; een ander zou er misschien niet moeten aan denken. Ik zou er bijvoorbeeld niet aan moeten denken een klein kind al een telefoon mee te geven om contact te houden met mama en het daarmee al op te schepen. Voor iemand anders is dat misschien wel een optie. Het doet er namelijk niet toe wat anderen doen of laten, maar vind iets wat voor jullie drie in de gegeven omstandigheden werkt.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Andersom schreef:
16-09-2019 10:06
En als TO dan contact zoekt met dochter heeft pa er geen last van?

Zit hij net met zijn dochter te eten, te lezen, en spelletje te doen etc, hangt TO aan de lijn.

Ik zou daar als ouder flink van balen als het de tijd van 'kind met mij is' en er komt elke keer iets tussendoor bellen. Ik zie mijn kind dan maar de helft van de tijd, en dan breekt er steeds iemand in.

Ik zou dan vooral voorstander zijn van dat er alleen gebeld wordt als kind dat wil. Dan doet kind dat even als ik toch iets doe wat niet voor ons samen is.
Ik bedoelde ook meer dat het kind dan contact kan zoeken met de missende ouder wanneer zij daar zelf behoefte aan heeft (en wanneer ze dus vrij gebruik kan maken van haar schermpje en dat is niet tijdens etenstijd)
Alle reacties Link kopieren
Misschien een rare vraag maar toen mijn kinderen peuters waren was een mobiel nog niet zo ingeburgerd. Is een kind van 3 dan al zo handig met een mobiel dat ze helemaal zelfstandig kan bellen? Whatsapp lijkt me helemaal lastig. Maar misschien heb ik het helemaal mis :-$.
Blauwbloemetje schreef:
16-09-2019 16:05
Misschien een rare vraag maar toen mijn kinderen peuters waren was een mobiel nog niet zo ingeburgerd. Is een kind van 3 dan al zo handig met een mobiel dat ze helemaal zelfstandig kan bellen? Whatsapp lijkt me helemaal lastig. Maar misschien heb ik het helemaal mis :-$.
Nou, mijn peuter mag niet op mijn telefoon, hooguit onder toezicht foto's kijken. Maar als je allerlei andere apps en opties er af gooit is het niet zo verwarrend (en kan er ook minder mis gaan). Dan zou peuter het best kunnen. Skype bijvoorbeeld zou kind alleen op dat blauwe ding hoeven te drukken om het op te starten (of je laat hem zelfs open staan), daarna op 'mama' (fotootje toevoegen) en dan het groene (bellen) knopje. Dat is prima te doen. Hier geen noodzaak voor een bellende peuter, maar als de situatie zo zou zijn als bij TO zou dat niet het probleem zijn.
Blauwbloemetje schreef:
16-09-2019 16:05
Misschien een rare vraag maar toen mijn kinderen peuters waren was een mobiel nog niet zo ingeburgerd. Is een kind van 3 dan al zo handig met een mobiel dat ze helemaal zelfstandig kan bellen? Whatsapp lijkt me helemaal lastig. Maar misschien heb ik het helemaal mis :-$.
Mijn dochter van 3 weet hoe ze video moet bellen via whatsapp. Zo belt ze vaak met oma en opa.
Ze scrolt ook op mijn telefoon naar kinderliedjes op YouTube. Ze is hierin geen uitzondering.
Ik zou geen telefoon mee gaan geven. Dikke kans dat je ex die ergens opbergt, zodat ze er verder niks mee kan.

Hou gewoon in de gaten hoe ze is als ze terug komt.
Alle reacties Link kopieren
Even een geluid van de andere kant: ik ben kind van gescheiden ouders. Mijn vader belde altijd om de dag voor een kort kletspraatje. Ik ben er nu (inmiddels zelf ouder) van overtuigd dat dit heel waardevol is geweest in het behouden van goed contact. Ook al had ik soms niet veel bijzonders te vertellen. Ouders zijn gescheiden toen ik baby was, deze gewoonte is er al sinds jongs af aan geweest.

Vanuit mijn ervaring vind ik de vraag van TO dus niet gek of hysterisch. Zou wel kiezen voor een soort van standaard moment (bijv voor het eten), zodat er duidelijkheid en daardoor rust rondom de momenten komt.

Wat betreft het contact met ex: niet zo door laten modderen. Om tafel met elkaar in meer officiele setting om te kijken hoe je dit deel van het ouderschapsplan kan laten werken.
redbulletje schreef:
16-09-2019 08:38
Wees blij dat een vader z'n zorgplicht serieus neemt en dat de dochter dus met beide ouders een gelijkwaardigere band kan opbouwen. Mag hopen dat ze vanaf schoolleeftijd gewoon 50/50 gaan doen.
Als dat zou kunnen wel. Maar dan wil ik wel dat hij stopt met alleen maar nachtdiensten draaien. Want hij is snachts niet thuis. De tijd bij hem ziet er zo uit: Ze zit overdag in kdv als ik werk. Dan haalt ie haar op, eten ze en dan gaat ze naar bed en hij richting werk. De zorg wordt uitbesteed aan zijn werkeloze zoon van 19 uit eerder huwelijk. Voor de band met papa hoeft ze daar niet echt heen. Daarom wil ik ook minder gaan werken. Deze constructie vind ik 3x niks. Het idee dat er snachts nooit een papa in de buurt is. Nou is 19 niet heel jong voor een oppas en ik weet dat ik geen reet te zeggen heb over wie hij laat oppassen maar het voelt heel verkeerd. Mijn diensten zijn vaak of vroeg of deels laat dus door zijn nieuwe zelfverkozen rooster van nachtdiensten kom ik eigenlijk met elke werk dienst in de knoop. Als ik hem daar op aanspreek krijg ik een "dan had je maar niet bij me weg moeten gaan" . Terwijl ik dan zoiets heb van ho even, als ik daar nog had gewoond en hij had dit rooster gekozen dan hadden we qua niet aansluitende werktijden exact hetzelfde probleem gehad.

Qua dochter een telefoon geven: Ze is 3 ze weet niet hoe hij aan moet ze weet niet hoe hij aan de lader moet en ze weet verder helemaal niks van die dingen. Ja hoe ze in Whatsapp video op het rode hoorntje moet drukken om op te hangen thats it. Bovendien heeft ze nog 0 tijdsbesef en zie ik haar niet constant met zo'n ding lopen. Of andersom dat ze me 300 x achter elkaar belt terwijl ik op mijn werk zit en keihard moet opletten. Niet handig.
belgali schreef:
16-09-2019 12:35
Ik heb het lange weggehaalde stuk niet kunnen lezen, maar is het een optie om nog eens bij een mediator langs te gaan ? Geef dan aan dat je niet irritant wenst over te komen, maar het blijkbaar af en toe onbedoeld toch bent. En dat je graag een werkbare vorm wil vinden , die ook voor hem goed aanvoelt. Een common ground. Misschien dat een derde daar kan in helpen met een neutrale blik.

Jullie hebben het ouderschapsplan opgemaakt vanuit een bepaalde theorie en daarna blijkt in de praktijk dat het blijkbaar toch niet zo goed werkt. Jullie kunnen nu op basis van ervaring bijsturen.

Wij hadden bijvoorbeeld wel nog onze facebook voor mekaar openstaan toen kind heel klein was... we zetten er niet mega veel op, maar wel eens een foto van een partijtje, bijzondere gelegenheid of vakantie. Zo "zag" ik dochter wel op de dagen dat ze niet bij mij was, maar greep ik niet in op hun tijd samen. Voor ons werkte dit; een ander zou er misschien niet moeten aan denken. Ik zou er bijvoorbeeld niet aan moeten denken een klein kind al een telefoon mee te geven om contact te houden met mama en het daarmee al op te schepen. Voor iemand anders is dat misschien wel een optie. Het doet er namelijk niet toe wat anderen doen of laten, maar vind iets wat voor jullie drie in de gegeven omstandigheden werkt.
Hij wil niet terug naar de mediator. Hij wil de afspraken niet met een bak koffie erbij zonder kind in de buurt bespreken/herzien. Hij wil niks.
Toen hij haar van de week kwam brengen heb ik hem nog eens aangesproken (kind alvast naar binnen gestuurd) zo van Moet dit nou telkens zo... ik moet gewoon ook mijn dagplanning kunnen maken zonder 4x heen en weer te hoeven karren. En dan doet hij heel sussend en zegt ie "komt wel goed". Zo'n standaard uitspraak waar ik niks mee kan want het komt nooit goed hij blijft t gewoon doen.
Aan de deur is hij dus steeds poeslief en sussend en als ik dan vraag waarom dit zo moet komt er geen concreet antwoord. Als ik vraag of en hoe hij het anders wil switcht ie van onderwerp. Er komt gewoon tot mijn zeer grote frustratie geen zinnig woord uit.
Alle reacties Link kopieren
Je kan hem niet verbieden om nachtdiensten te draaien.
Je kan niet hem zijn rooster om laten gooien vanwege jou zelfverkozen dag - werkzaamheden.

En met de telefoon: je zoekt nu moeilijkheden in plaats van oplossingen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven