Coopertest op school

18-10-2019 10:33 543 berichten
Mijn dochter (3e klas middelbare) moest met gym de Coopertest doen voor een cijfer. De norm voor meisjes was 2 km in 12 minuten voor een 6. Uiteindelijk was er een meisje met een 7, de rest allemaal lager. Dochter had een dikke onvoldoende, die werd gecompenseerd door een 8 voor inzet.
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
Susan schreef:
18-10-2019 11:24
O, ik weet nog zo goed dat wij in de brugklas een muziekleraar hadden van wie we allemaal voor de klas solo moesten zingen, en je kon maar kiezen uit een paar nummers. Daar stond ik dan als twaalfjarige voor de hele klas Yesterday te zingen. Ik kreeg een 6, iemand anders die nog aan de beurt kwam en tig keer beter kon zingen kreeg een 8 en daarna ging die muziekleraar weg, dus de rest van de klas hoefde niet.

Samen zingen moest van die nieuwe muziekleraar dan wel weer, maar dat vond ik minder erg dan in mijn eentje.
Ik was echt een brave puber. Zo’ n lief meisje dat verlegen aan de docent ging vertellen als ze eens haar huiswerk niet had kunnen doen of boek was vergeten mee te nemen.
Maar solo zingen voor de klas? Dat heb ik resoluut geweigerd. “Maar dan moet ik je een onvoldoende geven.” “Prima meneer, dat ga ik toch echt niet doen.”
Alle reacties Link kopieren
Bij ons werd er bij buitengym vooral aan softbal gedaan, dat vond ik nog wel leuk. Een kort stukje rennen ging nog net en ik was goed in slaan dus sloeg de bal vaak ver en hoefde dus niet eens erg hard te rennen.
Hockey en voetbal was bij ons veel minder populair, deden wel wel maar veel minder. Of ik heb het verdrongen omdat ik dat minder leuk vond dat kan natuurlijk ook :P
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
18-10-2019 11:21
Hardlopen naar de koelkast ja.
Hahaha ja inderdaad!

Ik heb werkelijk geen idee wat mijn dochter doet bij de gym op school. Ik zal het haar eens vragen.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
18-10-2019 11:16

Ze kunnen wel keer op keer dezelfde mensen hetzelfde 'oordeel' geven ('matig' in geval van mijn kinderen), maar hoe is dat lesgeven, wat wordt er gedaan om die kinderen aan te leren hoe zij beter kunnen sporten? Welke oefeningen worden op maat gegeven voor die kinderen die het niet spontaan ineens kunnen omdat er harder geroepen wordt dat het moet?
Echt precies dit. Bij geen enkel ander vak wordt geaccepteerd dat er geen voortgang wordt geboekt. Bij zo'n Coopertest werd er misschien 1 keer van tevoren geoefend. Er werd geen enkele moeite gedaan om kinderen die er niet goed in waren te verbeteren.
FoxtrotAlpha schreef:
18-10-2019 11:30
Ik was echt een brave puber. Zo’ n lief meisje dat verlegen aan de docent ging vertellen als ze eens haar huiswerk niet had kunnen doen of boek was vergeten mee te nemen.
Maar solo zingen voor de klas? Dat heb ik resoluut geweigerd. “Maar dan moet ik je een onvoldoende geven.” “Prima meneer, dat ga ik toch echt niet doen.”
Een sport die je zelf goed beheerst is met gym vaak helemaal niet leuk.
We deden veel buiten: rugby, kastiebal, hockey, tennis, voetbal, korfbal etc. Maar eigen sportvelden bij de school en grote zalen.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
18-10-2019 11:29
omdat iedereen dat maar moet kunnen. bij de rest van de vakken gaan ze er toch ook niet vanuit dat ieder kind hetzelfde kan. een vmbo leerling kan minder goed naamvallen leren dan een vwo leerling. beetje generaliserend maar oke.
echter, bij gym moet ieder kind evengoed zijn.
mijn oudse is echt onhandig met sport. ze is gewoon grof motorisch heel slecht. daar kan ze niks aan doen. ze fietst iedere dag 20 km is fit, niet te dik. maar ze krijgt onvoldoendes voor gym. en gym telt mee. zelfs voor je eindexamen. dat is gewoon echt jammer.
Maar ja, er zijn ook vwo-leerlingen die in sommige vakken slechter zijn. Die worden ook op hetzelfde niveau beoordeeld als hun klasgenoten. Ik deed gymnasium, maar met wiskunde zat ik op havo- of misschien wel mavo-niveau. Toch kreeg ik gewoon dezelfde toetsen als mijn klasgenoten en dus lage cijfers. Dat vind ik hetzelfde als wat jij zegt.
Hier was het bij team spellen tijdens de gym 9 van de 10x (blokjes)voetbal want er waren veel meer jongens dan meisjes in de klas dus wij meiden waren altijd in de minderheid. Basketbal vond ik nog wel leuk of badminton maar badminton deden we hooguit 2x per jaar. 1x tafeltennis gedaan op school en toen dacht ik ook waren komen die tafels ineens vandaan?! Volleybal vond ik ook best lang leuk totdat de jongens expres heel hard de bal naar je gingen mikken waardoor je dus weer blauwe plekken had of je handen de komende dagen zeer deden. Toen de docent dat doorkreeg werd dat echt afgeschaft. En ook een tijdje fitness gehad op school maar dan hielden klasgenoten steeds mijn favoriete apparaten bezet. Niet om te sporten, nee om bij te kletsen. Die docent had het goed bekeken. We mochten meestal kiezen tussen gym in de zaal of de fitness. De meiden kozen altijd fitness en de jongens de zaal tenzij ze geen zin hadden in gym.
Alle reacties Link kopieren
Sorcha_ schreef:
18-10-2019 11:33
Echt precies dit. Bij geen enkel ander vak wordt geaccepteerd dat er geen voortgang wordt geboekt. Bij zo'n Coopertest werd er misschien 1 keer van tevoren geoefend. Er werd geen enkele moeite gedaan om kinderen die er niet goed in waren te verbeteren.
Bij ons werd er niet geoefend, in elk geval niet bij die piepjestest. Kwam je de gymzaal in en hoorde je meteen die afschuwelijke muziek. :'(
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
18-10-2019 11:34
Maar ja, er zijn ook vwo-leerlingen die in sommige vakken slechter zijn. Die worden ook op hetzelfde niveau beoordeeld als hun klasgenoten. Ik deed gymnasium, maar met wiskunde zat ik op havo- of misschien wel mavo-niveau. Toch kreeg ik gewoon dezelfde toetsen als mijn klasgenoten en dus lage cijfers. Dat vind ik hetzelfde als wat jij zegt.

Ik begon gym op school pas leuk te vinden toen we met twee andere klassen tegelijk gingen sporten en werden verdeeld over 4 niveaus. Voetbal bleek ineens best leuk op het laagste niveau, toen ik niet meer in een team zat met jongens die de bal kneiterhard overspeelden (niet naar mij, ik hing er altijd bij voor spek en bonen).
Alle reacties Link kopieren
SombraOnline schreef:
18-10-2019 11:36
Bij ons werd er niet geoefend, in elk geval niet bij die piepjestest. Kwam je de gymzaal in en hoorde je meteen die afschuwelijke muziek. :'(
Een klasgenoot van mij moest overgeven tijdens de piepjestest omdat hij niet wist dat het die dag was en hij net voor ontbijt zes broodjes spek ophad :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet dat die Coopertest nog niet verboden is.
Gym lijkt me nou typisch iets waarbij je probeert iedereen wat plezier in bewegen aan te leren.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ze geven op gym ook niet eens les ja, alleen maar van we gaan de coopertest doen. Hadden ze mij dan vroeger eerst maar eens geleerd van hoe je wel goed hardloopt was het misschien wel iets geworden.

Nu op mijn 44e kan ik de kilometer binnen de 4 minuten op mijn 41e niet. Iets met je loopt verkeerd, je passen zijn te lang, je land verkeerd en nog wat dingen.

Dat ik toenertijd wel 10 km fietste in 15 minuten, ja dat telde niet mee.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
Sorcha_ schreef:
18-10-2019 11:39
Een klasgenoot van mij moest overgeven tijdens de piepjestest omdat hij niet wist dat het die dag was en hij net voor ontbijt zes broodjes spek ophad :facepalm:
Ook lekker dan :rofl:

Ik had wel geluk dat ik 6 jaar lang dezelfde docent heb gehad voor gym, en dat ie ook een jaar m’n mentor is geweest. Die zag ook wel meteen als iets niet ging.
Alleen jammer dat vervangers altijd zo streng waren. :(
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is een jonge leerling en scheelt met de meeste klasgenoten twee jaar. De gymdocenten houden daar geen rekening mee, ze wordt hetzelfde beoordeeld (net als bij alle andere vakken is hun redenering). Wij rekenen het thuis altijd om naar haar eigen leeftijd en dan is ze meestal heel trots haha
Gym, wat een drama! Eerst opwarmen door hard te lopen, daarna die akelige toestellen. Zelden een leuk balspel waar ik wél goed in was (mijn kracht zat vooral in gooien/slaan en niet in rennen en toestellen). En dan voor het rapport die ellendige hardlooptest (zou best Cooper kunnen zijn geweest) en extra moeilijke toestelopdrachten.

Ik deed zo hard mijn best, maar kreeg niet meer dan een magere zes min.

Toen ik ging puberen dacht ik: bekijk het maar en slofte ik maar wat mee. De leraar zag waarschijnlijk het verschil niet tussen iemand die echt haar best deed en iemand die het wel best vond want ik kreeg nog steeds een zes min :proud:

Een paar jaar geleden heb ik revalidatie gehad in een sporthal waar ook schoolgym wordt gehouden. Ik merkte dat het trauma diep zat ;-) want ik verstarde helemaal toen ik er binnen kwam en al die touwwerken, die bok, die brug en andere ellende zag staan. Gelukkig ben ik een flinke meid en heb ik mezelf herpakt. En bij de revalidatie bleken vooral sporten te horen en absoluut géén toestellen, en een hardlooptest werd alleen gehouden om te kijken hoe ver je was gevorderd en niet om een lelijk cijfer op je rapport te krijgen, al deed je nog zo je best.
-jolijn- schreef:
18-10-2019 11:16
Ik ben zelf van mening dat de gymles op school zijn doel compleet voorbijschiet.

Wat je wil is dat mensen meer gaan bewegen - en dat doe je voor een groot deel door sporten leuk te maken.

De gymles op school zit zo in elkaar dat mensen die goed zijn in sport er lol in hebben en blijven sporten (maar dat deden ze al), terwijl de mensen die er niet zo goed in zijn juist dusdanig getraumatiseerd worden dat ze daarna écht geen zin meer hebben in sporten. Die worden structureel als laatste gekozen, komen die rondjes om het sportveld niet zonder kotsen of ademnood door, worden daarna gepest in de kleedkamer.

Daar zou eens over nagedacht moeten worden door beleidsmakers.
Ze kunnen wel keer op keer dezelfde mensen hetzelfde 'oordeel' geven ('matig' in geval van mijn kinderen), maar hoe is dat lesgeven, wat wordt er gedaan om die kinderen aan te leren hoe zij beter kunnen sporten? Welke oefeningen worden op maat gegeven voor die kinderen die het niet spontaan ineens kunnen omdat er harder geroepen wordt dat het moet?
Dit, amen!
Alle reacties Link kopieren
Wennas schreef:
18-10-2019 10:55
Wij hadden ook de coopertest en later de piepjes test. Ik ging altijd tot ik een 3 had, dan vond ik het wel weer genoeg en kelderde mijn gemiddelde niet te hard. Wij kregen geen cijfer voor inzet.

Het is zo jammer dat je op school altijd diezelfde domme sporten moet uitvoeren, terwijl er zoveel sporten zijn die ook daadwerkelijk leuk zijn om te doen. Waarbij vaak mensen die altijd als laatste gekozen worden juist eens uitblinken.
Gebeurt dat eigenlijk nog steeds, dat twee kinderen (altijd de popies, bij ons althans) de groepjes laten maken bij teamsporten zodat altijd dezelfden als laatste overblijven?

Ik ben er pas op volwassen leeftijd achter gekomen dat ik eigenlijk best goed ben in sport. In ieder geval lenig en een behoorlijke oog-hand coördinatie, maar omdat ik onderaan de sociale totempaal stond in de klas en er theatraal gezucht werd als ze mij bij hun team "moesten" kreeg ik vanzelf wel een grafhekel aan gym. En ik heb bij andere mensen dergelijke ervaringen vernomen.

Dat lijkt me toch niet de bedoeling? Zo stimuleer je kinderen toch niet om bewegen leuk te vinden? Of is dit een soort geniale pedagogische meesterstrategie waar ik te dom voor ben? Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het hele nut van die Coopertest niet waarom dat zo belangrijk is (geworden). Zoon kon er meestal ook weinig van, andere sporten gingen weer beter. Dat er gymles is, prima.

Toen ik op de middelbare school zat deden we met binnengym vaak aan volleybal, trefbal, basketbal, apenkooi, hoogspringen, touwklimmen, aan/in de ringen. Bij buitengym wel eerst een of twee rondjes om het sportveld om op te warmen, dan regelmatig softbal, speerwerpen, voetbal af en toe.
Softbal vond ik altijd het leukst, ongetwijfeld ook doordat ik toen tenniste. Onze middelbare school had ook wel goede sportfaciliteiten, 2 grote buitenvelden en 2 grote gymzalen.
wij slapen nooit.
Ik haalde m ook nooit. Maar ik kreeg hier geen cijfer voor hoor.
quattro-stagioni schreef:
18-10-2019 11:47
Gym, wat een drama! Eerst opwarmen door hard te lopen, daarna die akelige toestellen. Zelden een leuk balspel waar ik wél goed in was (mijn kracht zat vooral in gooien/slaan en niet in rennen en toestellen). En dan voor het rapport die ellendige hardlooptest (zou best Cooper kunnen zijn geweest) en extra moeilijke toestelopdrachten.

Ik deed zo hard mijn best, maar kreeg niet meer dan een magere zes min.

Toen ik ging puberen dacht ik: bekijk het maar en slofte ik maar wat mee. De leraar zag waarschijnlijk het verschil niet tussen iemand die echt haar best deed en iemand die het wel best vond want ik kreeg nog steeds een zes min :proud:

Een paar jaar geleden heb ik revalidatie gehad in een sporthal waar ook schoolgym wordt gehouden. Ik merkte dat het trauma diep zat ;-) want ik verstarde helemaal toen ik er binnen kwam en al die touwwerken, die bok, die brug en andere ellende zag staan. Gelukkig ben ik een flinke meid en heb ik mezelf herpakt. En bij de revalidatie bleken vooral sporten te horen en absoluut géén toestellen, en een hardlooptest werd alleen gehouden om te kijken hoe ver je was gevorderd en niet om een lelijk cijfer op je rapport te krijgen, al deed je nog zo je best.

O als ik een kast zie, gaan mijn alarmbellen rinkelen. Brrrrrrr, daar was ik altijd zo bang voor, kastspringen.

Ik kreeg ook altijd hetzelfde cijfer, zelfs als iets heel goed ging. De gymlerares had in haar hoofd dat ik toch niet goed was, maar altijd wel inzet toonde. Wat resulteerde in altijd hetzelfde cijfer. Zelfs toen ik ging weigeren dingen te doen. Ik kwam er in de vierde achter dat je ook gewoon kon weigeren en de rest van de klas dus ook. Die kast kwam er toen gelukkig niet meer ;)
Alle reacties Link kopieren
Had er nooit zo'n moeite mee, vond het juist wel leuk om voor de 10 te gaan, want dan kon je een broodje gezond winnen :').

Waar ik wél een schurfthekel aan had waren de kinderen die een onvoldoende haalden, en dan een hoog punt voor inzet, en dan vervolgens gemiddeld hetzelfde cijfer kregen als ik. Deze frustratie komt overigens voort uit het feit dat we ooit een rapport kregen waarbij ik voor gym op dat moment alleen nog maar tienen had gehaald, en dus ook een 10 (voor het eerst) op mijn rapport verwachtte. Maar nee, daar stond een 7,5 ofzo. Toen ik daarmee naar de leraar ging zei hij dat inzet ook telde. Ik had het uitgerekend en dat kwam er op neer dat ik een onvoldoende voor inzet had, terwijl ik toch écht de longen uit m'n lijf liep voor die tienen. Daar was ik dus goed pissig om. Bij wiskunde of Frans waar ik toen meer moeite mee had kreeg ik ook geen punt voor inzet.
Alle reacties Link kopieren
Bij andere vakken begin je bij het begin en worden je dingen geleerd en uitgelegd. Bij gym (bij ons tenminste) gingen we voetballen, honkballen, hardlopen etc. zonder dat er ook maar iets uitgelegd werd. De regels werden nog niet eens uitgelegd. Van de brugklas tot in mijn geval 6 VWO dezelfde gymles en dezelfde beoordeling. Dat zou een docent eens moeten proberen met andere vakken....

Het enige dat ik leuk vond bij gym was tennis en dat deden we helaas maar zelden (ondanks de prachtige tennisbaan die naast het buitengymveld lag). En als we dan al gingen tennissen dan mochten er 4 leerlingen elke keer een kwartier op. En omdat ik een stumper was met gym kwam ik bijna nooit aan de beurt. De eerste keer dat ik wel een keer mocht stond de gymleraar verbaasd te kijken. Hij had nooit verwacht dat er een sport was waar ik wel lol in had en ook best aardig kon.

Gelukkig kregen wij geen cijfers afhankelijk van kunde. Puur door er te zijn en me te gedragen had ik altijd een 6. De etters kregen een 4 of 5 en de echt goede een 8 of 9.
Alle reacties Link kopieren
Maolmoire schreef:
18-10-2019 12:00
Had er nooit zo'n moeite mee, vond het juist wel leuk om voor de 10 te gaan, want dan kon je een broodje gezond winnen :').

Waar ik wél een schurfthekel aan had waren de kinderen die een onvoldoende haalden, en dan een hoog punt voor inzet, en dan vervolgens gemiddeld hetzelfde cijfer kregen als ik. Deze frustratie komt overigens voort uit het feit dat we ooit een rapport kregen waarbij ik voor gym op dat moment alleen nog maar tienen had gehaald, en dus ook een 10 (voor het eerst) op mijn rapport verwachtte. Maar nee, daar stond een 7,5 ofzo. Toen ik daarmee naar de leraar ging zei hij dat inzet ook telde. Ik had het uitgerekend en dat kwam er op neer dat ik een onvoldoende voor inzet had, terwijl ik toch écht de longen uit m'n lijf liep voor die tienen. Daar was ik dus goed pissig om. Bij wiskunde of Frans waar ik toen meer moeite mee had kreeg ik ook geen punt voor inzet.
Op zich snap ik wel dat inzet telt. Het slaat alleen nergens op om iemand die allemaal tienen haalt bij gym een onvoldoende voor inzet te geven.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
18-10-2019 10:53
In mijn klas waren niet veel onvoldoendes. Met een keer per week tijdens de les en een keer per week in je vrije tijd oefenen, kom je een heel eind als je dit een paar weken doet.
Wij hadden 3 cijfers voor rennen: coopertest, shuttlerun en 5 km. Voor je inzet was er geen cijfer.

Oefenen tijdens de gymles? Dat gebeurde niet bij mij op school. Er werd ook niks uitgelegd qua technieken over het rennen opbouwen of ademhalen of rekoefeningen. En de coopertest of shuttlerun werden (in mijn beleving) maar een week van tevoren aangekondigd, dus zelf oefenen was ook geen optie (maar ik en mijn cup F zonder fatsoenlijke sport-bh hadden ook een hekel aan rennen). Ik deed erg mijn best, maar ik vond het heel moeilijk om onvoorbereid 12 minuten te rennen. De shuttlerun heb ik ook regelmatig moeten herkansen, omdat ik heel duizelig werd, bang werd dat ik flauw zou vallen en dus op een gegeven moment stopte om dat te voorkomen.

Over de rest van de gymles. Het eerste jaar ging ik met plezier naar gymles, want ik had een leuke leraar die altijd verschillende dingen deed en je mocht dingen uitproberen. Hij legde niet zozeer de focus op balsporten, maar ook bijvoorbeeld turnen, badmintonnen. En hij deed zijn best om je te helpen en iets te leren, ook al was je er niet zo goed in. Toen ging ik zelfs vrijwillig extra oefenen in de gymzaal, met vriendinnen omdat het leuk was (dat kon 1x per week na school onder begeleiding).

Daarna jaren een gymleraar gehad die de focus totaal legde op balsporten: voetbal, rugby, hockey, softbal, volleybal, basketbal. En ik heb een slecht balgevoel, ben er gewoon niet zo handig mee, ook al doe ik mijn best. Deze gymleraar was weg van de leerlingen die er goed in waren, de rest vond hij niks. Hij gaf ook geen uitleg als je iets verkeerd of onhandig deed. Iedere les benadrukte hij dat er mensen zijn die er goed in zijn en mensen die er niet goed in zijn. En bij dat laatste keek hij alle balklunzen zeer nadrukkelijk om beurten aan, heel naar vond ik dat. Ik heb eerlijk gezegd nooit begrepen wat hier nou het doel van was. Ik had geen enkel plezier meer met gymen, was mijn motivatie totaal kwijt, zag er tegen op en was iedere keer opgelucht als de 'les' weer voorbij was.
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Sporten wordt echt zwaar overgewaardeerd. Het belang van gym op een middelbare school snap ik ook niet. De middelbare school bereidt je voor op een vervolgopleiding. Er zijn weinig vervolgopleidingen waarvoor je het vak 'gym' nodig hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven