Coopertest op school

18-10-2019 10:33 543 berichten
Mijn dochter (3e klas middelbare) moest met gym de Coopertest doen voor een cijfer. De norm voor meisjes was 2 km in 12 minuten voor een 6. Uiteindelijk was er een meisje met een 7, de rest allemaal lager. Dochter had een dikke onvoldoende, die werd gecompenseerd door een 8 voor inzet.
Hoe gaat dat bij jullie kinderen op school? Ik kan me van mezelf van vroeger overigens ook wel herinneren dat het een jaarlijks terugkerende ellende was. Wij zijn gewoon niet geschikt om hard te lopen. Na 500 meter al pijntjes overal e.d. (dochter heeft hetzelfde).
Vroeger vond ik het vreselijk. Kon er geen bal van. En op mijn 25e heb ik zelfs een 10 km gelopen. :mrgreen:
Ik zou er verder vooral niet al te dramatisch over doen.
fout
Alle reacties Link kopieren
Janesnow schreef:
18-10-2019 10:44
Ze moeten die test gewoon afschaffen. Een voldoende krijgen omdat je in 12 min 2 km kan rennen. Rot toch op man (ja mijn gym trauma zit diep ja). Gym zou moeten gaan om bewegen op een manier die voor iedereen leuk is, zonder cijfers.
Helemaal mee eens.

Ik had vroeger (30 jaar geleden) altijd van die bloedfanatieke gymleraren, terwijl ik helemaal niet van sport houd. Dat is door dat bloedfanatieke alleen maar erger geworden.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen vinden de Duitse naamvallen ook stom, en Franse onregelmatige werkwoorden. En bij economie vinden ze het idioot dat ze het verschil moeten weten tussen Kaines en de klassieken en bij scheikunde is er geen kind dat het lollig vind om het periodiek systeem te leren.
Tja, het hoort erbij, net zoals de coopertest bij gym. Het is een vak, er is een curriculum voor opgesteld en daar zullen ze het mee moeten doen.

Als ze een alternatief weten dat net zo goed de conditie meet als de coopertest, en ze vinden die wel leuk, en het is haalbaar op school, dan moeten ze die eens onder de aandacht brengen van de gymleraren. Maar dan wel op een geschikt moment, en niet als het zover is. Maar ja, plannende pubers, vooruit zien...

Ik had er trouwens ook een broertje dood aan, en ik werd als laatste gekozen. Maar ik geloof niet dat mijn ouders er verder woorden aan vuil maakten.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Wennas schreef:
18-10-2019 10:55
Wij hadden ook de coopertest en later de piepjes test. Ik ging altijd tot ik een 3 had, dan vond ik het wel weer genoeg en kelderde mijn gemiddelde niet te hard. Wij kregen geen cijfer voor inzet.

Het is zo jammer dat je op school altijd diezelfde domme sporten moet uitvoeren, terwijl er zoveel sporten zijn die ook daadwerkelijk leuk zijn om te doen. Waarbij vaak mensen die altijd als laatste gekozen worden juist eens uitblinken.
Bij mijn dochter op school doen ze ook "sporten" als frisbee waar ze een cijfer voor krijgen, dat vind ik wel grappig. Ze doen elke paar weken een nieuwe sport.
SombraOnline schreef:
18-10-2019 10:52
Ik had er een hekel aan. Een slechte knie + wat grotere borsten, dan is rennen echt een hel. Rende altijd tot ik een 5,5 had en stopte dan ;-D
Wie niet. Behalve de atletiekstrebertjes.
Ik ben zelf van mening dat de gymles op school zijn doel compleet voorbijschiet.

Wat je wil is dat mensen meer gaan bewegen - en dat doe je voor een groot deel door sporten leuk te maken.

De gymles op school zit zo in elkaar dat mensen die goed zijn in sport er lol in hebben en blijven sporten (maar dat deden ze al), terwijl de mensen die er niet zo goed in zijn juist dusdanig getraumatiseerd worden dat ze daarna écht geen zin meer hebben in sporten. Die worden structureel als laatste gekozen, komen die rondjes om het sportveld niet zonder kotsen of ademnood door, worden daarna gepest in de kleedkamer.

Daar zou eens over nagedacht moeten worden door beleidsmakers.
Ze kunnen wel keer op keer dezelfde mensen hetzelfde 'oordeel' geven ('matig' in geval van mijn kinderen), maar hoe is dat lesgeven, wat wordt er gedaan om die kinderen aan te leren hoe zij beter kunnen sporten? Welke oefeningen worden op maat gegeven voor die kinderen die het niet spontaan ineens kunnen omdat er harder geroepen wordt dat het moet?
Alle reacties Link kopieren
ook bij mijn kinderen was dit vaste prik. 1 van mijn 3 kinderen haalde ook altijd een dikke onvoldoende.. gewoon niet zo sportief.. Ik lag daar niet zo wakker van. Kind ook niet en LO docent al helemaal niet. Dit is slechts 1 van de vele cijfers die ze halen voor LO.. Move on.
Het is gewoon een vast onderdeel van het curriculum hè, opgelegd door de overheid. Heeft de docent weinig in te kiezen, net als in de rest van het verplichte aanbod (en normering).
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
18-10-2019 11:13
Wie niet. Behalve de atletiekstrebertjes.
Ik heb het even opgezocht. De overheid heeft een onderzoek gedaan en vanaf de start van deze eeuw is hardlopen, na fitness, de populairste sport in Nederland. Dus...

https://www.sportenbewegenincijfers.nl/ ... -2015-2017
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
ninanoname schreef:
18-10-2019 11:19
Ik heb het even opgezocht. De overheid heeft een onderzoek gedaan en vanaf de start van deze eeuw is hardlopen, na fitness, de populairste sport in Nederland. Dus...

https://www.sportenbewegenincijfers.nl/ ... -2015-2017
Onder middelbare scholieren?
Ohh the coopertest, toen ik eenmaal goed in m'n ren ritme zat moesten we alweer stoppen. Had echt zoiets van waarom?! Ik had ook altijd standaard een 5,5 of 6 voor gym. In sommige onderdelen waar je een punt voor kreeg was ik goed maar van het meeste bakte ik niet veel dus dan werd die 7 of 8 weer naar beneden gehaald omdat ik een 2 of 3 had gehaald bij iets anders. Eigenlijk had ik een nog lager punt voor gym maar men zorgde altijd dat ik toch een voldoende had want ze zagen wel dat ik m'n best deed.
Suðri schreef:
18-10-2019 11:20
Onder middelbare scholieren?

Hardlopen naar de koelkast ja.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
18-10-2019 11:16
Ik ben zelf van mening dat de gymles op school zijn doel compleet voorbijschiet.

Wat je wil is dat mensen meer gaan bewegen - en dat doe je voor een groot deel door sporten leuk te maken.

De gymles op school zit zo in elkaar dat mensen die goed zijn in sport er lol in hebben en blijven sporten (maar dat deden ze al), terwijl de mensen die er niet zo goed in zijn juist dusdanig getraumatiseerd worden dat ze daarna écht geen zin meer hebben in sporten. Die worden structureel als laatste gekozen, komen die rondjes om het sportveld niet zonder kotsen of ademnood door, worden daarna gepest in de kleedkamer.

Daar zou eens over nagedacht moeten worden door beleidsmakers.
Ze kunnen wel keer op keer dezelfde mensen hetzelfde 'oordeel' geven ('matig' in geval van mijn kinderen), maar hoe is dat lesgeven, wat wordt er gedaan om die kinderen aan te leren hoe zij beter kunnen sporten? Welke oefeningen worden op maat gegeven voor die kinderen die het niet spontaan ineens kunnen omdat er harder geroepen wordt dat het moet?
+100
ninanoname schreef:
18-10-2019 11:19
Ik heb het even opgezocht. De overheid heeft een onderzoek gedaan en vanaf de start van deze eeuw is hardlopen, na fitness, de populairste sport in Nederland. Dus...

https://www.sportenbewegenincijfers.nl/ ... -2015-2017

Moet je wel in de goede kolom kijken, 12-17.
Star² schreef:
18-10-2019 11:21
Hardlopen naar de koelkast ja.
En de supermarkt in een tussenuur.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik nou niet snap. De vakken die we niet zo belangrijk vinden, moeten leuk zijn. Van Nederlands, scheikunde, economie, geschiedenis enz. hoor je nooit dat het leuk moet zijn voor de kinderen. Leuk is niet bepaald een criterium als je de naamvallen moet leren. Je moet er doorheen met Duits.
Waarom gelden er dan voor muziek, gym en tekenen opeens andere criteria? Waarom moet dat leuk zijn?
Er zijn nu eenmaal dingen die moeten. En helaas, gymles hoort erbij. En dat is maar beter ook, gezien de hoeveelheid dikke kinderen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
FoxtrotAlpha schreef:
18-10-2019 10:53
De gymles vond ik nog wel meevallen, maar dit! Jezelf voor lul zetten voor de klas omdat je moest laten horen dat je kon zingen. Nou ik kan niet zingen. Echt de hel, muziekles.
O, ik weet nog zo goed dat wij in de brugklas een muziekleraar hadden van wie we allemaal voor de klas solo moesten zingen, en je kon maar kiezen uit een paar nummers. Daar stond ik dan als twaalfjarige voor de hele klas Yesterday te zingen. Ik kreeg een 6, iemand anders die nog aan de beurt kwam en tig keer beter kon zingen kreeg een 8 en daarna ging die muziekleraar weg, dus de rest van de klas hoefde niet.

Samen zingen moest van die nieuwe muziekleraar dan wel weer, maar dat vond ik minder erg dan in mijn eentje.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Dochter had hem vorige week, was verkouden en ongesteld en haalde een 9,8. Uiteindelijk staat er een goed, voldoende of onvoldoende op haar rapport. Het had me niet veel uitgemaakt als ze een 4 had gehaald. Je kan het of niet. Hoewel ik me wel verbaas over die 9,8 en me afvraag of de rondjes juist geteld zijn. Aan de andere kant kan ik haar niet meer bijhouden met fietsen.
ninanoname schreef:
18-10-2019 11:23
Wat ik nou niet snap. De vakken die we niet zo belangrijk vinden, moeten leuk zijn. Van Nederlands, scheikunde, economie, geschiedenis enz. hoor je nooit dat het leuk moet zijn voor de kinderen. Leuk is niet bepaald een criterium als je de naamvallen moet leren. Je moet er doorheen met Duits.
Waarom gelden er dan voor muziek, gym en tekenen opeens andere criteria? Waarom moet dat leuk zijn?
Er zijn nu eenmaal dingen die moeten. En helaas, gymles hoort erbij. En dat is maar beter ook, gezien de hoeveelheid dikke kinderen.
Het doel van gym is enthousiasme voor bewegen krijgen. Dan is leuk wel handig lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Susan schreef:
18-10-2019 10:39
Ik kan me niet herinneren dat ik er een cijfer voor kreeg. Wel dat ik er heel slecht in was. Als het hoogste cijfer in die klas een 7 was, had ik waarschijnlijk een 3.

Als alternatief van de Coopertest hadden wij ook nog de duurloop, daarbij kwam ik ook altijd als laatste aankakken bij de finish.
Hier ook zo. Door een blessure en verschillende operaties aan mijn hiel heb ik eigenlijk vanaf mijn 11e nooit echt goed meer kunnen rennen. En later als volwassene bleek ik astma en chronische hyperventilatie te hebben dat zal er vast als tiener ook al in hebben gezeten.
Laat mij wandelen dan ben ik zo een paar uur verder maar hardlopen nee. Heb het paar jaar geleden nog geprobeerd met de podcasts van Evy maar verder dan 5/6 minuten aan een stuk kom ik gewoon niet. Wel balen want het lijkt me zo fijn als je dat kan een paar keer per week een half uurtje trimmen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vond gym altijd leuk (behalve als we om half 9 's ochtends op een koude dag buiten moesten gymmen na een uur fietsen), maar was zo ongeveer de enige van de klas. En wij deden altijd heel veel verschillende dingen. Dus hardlopen, turnen of volleyballen, ze vinden het toch allemaal niks. Dan kun je er als leraar net zo goed een lekkere coopertest tegenaan gooien :lol:
ninanoname schreef:
18-10-2019 11:23
Wat ik nou niet snap. De vakken die we niet zo belangrijk vinden, moeten leuk zijn. Van Nederlands, scheikunde, economie, geschiedenis enz. hoor je nooit dat het leuk moet zijn voor de kinderen. Leuk is niet bepaald een criterium als je de naamvallen moet leren. Je moet er doorheen met Duits.
Waarom gelden er dan voor muziek, gym en tekenen opeens andere criteria? Waarom moet dat leuk zijn?
Er zijn nu eenmaal dingen die moeten. En helaas, gymles hoort erbij. En dat is maar beter ook, gezien de hoeveelheid dikke kinderen.
omdat iedereen dat maar moet kunnen. bij de rest van de vakken gaan ze er toch ook niet vanuit dat ieder kind hetzelfde kan. een vmbo leerling kan minder goed naamvallen leren dan een vwo leerling. beetje generaliserend maar oke.
echter, bij gym moet ieder kind evengoed zijn.
mijn oudse is echt onhandig met sport. ze is gewoon grof motorisch heel slecht. daar kan ze niks aan doen. ze fietst iedere dag 20 km is fit, niet te dik. maar ze krijgt onvoldoendes voor gym. en gym telt mee. zelfs voor je eindexamen. dat is gewoon echt jammer.
Alle reacties Link kopieren
Zo zonde dat gymleraren bij mijn middelbare school de fantasie van een banaan hadden. Denk dat ik maar een paar verschillende sporten had gehad: honkbal (dat meppen vond ik dan wel weer cool), die stomme hardloop-testen, de bok over springen. Maar nooit eens een leuke sport uitproberen: basketbal, voetbal, judo, handbal, hockey, volleybal of zo. Ik had het leuk gevonden van dat soort sporten te kunnen proeven zonder me meteen bij een club aan te moeten melden. Denk dat ik veel meer plezier in gym en bewegen op zich had gehad, als we op school die mogelijkheden hadden gehad.
Na school kon je meedoen aan de trampoline-groep. Had dat zó graag gedaan, maar durfde me niet op te geven omdat het er zo ingewikkeld uitzag en ik niet het vertrouwen had dat ik dat ook wel zou kunnen leren. Was mooi geweest als de gymlessen meer ingezet zouden worden om kinderen het plezier van sporten te laten ervaren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven