Corrigerende tik

11-11-2019 16:39 261 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe denken jullie over een corrigerende tik aan kinderen? Ik bedoel dus een tik voor de billen bij het niet luisteren van een kind of het dreigen met die tik?

Is dit anno 2019 nog iets wat regelmatig voorkomt?
Kirby schreef:
11-11-2019 18:30
Negeren en je kind verbaal de grond intrappen vind ik veel erger, dat is pas beschadigend. Dan zou ik als kind toch liever die tik krijgen. Maar helaas staat een verbod op negeren en schelden dan weer niet in de wet, tenzij je het wel heel erg bont maakt.
Dit. Dáár ben ik inderdaad slechter door geworden. Door de psychische druk, de onterechte kritiek op alles. Het was niet goed of het deugde niet.
Niet van een tikje.
Puritanism:
„The haunting fear that someone, somewhere, may be happy”
(HL Mencken)
oudebaas schreef:
11-11-2019 20:06
Dit. Dáár ben ik inderdaad slechter door geworden. Door de psychische druk, de onterechte kritiek op alles. Het was niet goed of het deugde niet.
Niet van een tikje.
Die dingen zullen wel vaak hand in hand gaan.
Mammmmaaaa schreef:
11-11-2019 20:05
Ik heb aangegeven dat ze er heel erg om gehuild heeft, maar dat lijkt hem niet zoveel te doen. Maar is het dan huilen om dat het voorval verdriet oproept of omdat ze oprecht bang is. Ze huppelt uiteindelijk wel vrolijk met haar vader mee..??
Ik weet het niet. Ik weet alleen hoe het voor mij was, en ik herken ook die dreigingen, die deed mijn vader ook. Ik was ook bang, faalangst, niks fout durven doen. En als hij boos werd probeerde ik ook gauw de boel te manipuleren, op een kinderlijke manier. Door schattig te doen, of proberen grappig te doen, hem complimentjes te geven. Alles om hem af te leiden en om weer aan zijn goede kant te komen.
Je kunt je wel beseffen dat het allemaal niet zo gezond is. Een 3 jarige slaan, dat doet wat met zo'n kind. Dat geloof ik absoluut.
Ze huilt niet zomaar en verteld het ook niet zomaar, ze is er wel mee bezig.
Mammmmaaaa schreef:
11-11-2019 20:05
Ik heb aangegeven dat ze er heel erg om gehuild heeft, maar dat lijkt hem niet zoveel te doen. Maar is het dan huilen om dat het voorval verdriet oproept of omdat ze oprecht bang is. Ze huppelt uiteindelijk wel vrolijk met haar vader mee..??

Overleg eens met je huisarts, wat je zou kunnen doen.

Ook kun je gerust VT bellen, dat kan zelfs anoniem, daar krijgt je ex echt geen last van. Gewoon om je verhaal even te kunnen ijken
Rooss4.0 schreef:
11-11-2019 20:04
Misschien een goed idee om veilig thuis even te contacten. Even horen wat het protocol tegenwoordig is vwb meppende en dreigende vaders.
Ik heb hier zeker wel over nagedacht, maar ik wil ook geen oorlog starten, dat lijkt me ook niet in het belang van ons kind. Ik zit er een beetje mee in de knoop.
oudebaas schreef:
11-11-2019 20:06
Niet van een tikje.
ik ken jou niet
ik ken je situatie niet

Maar waarom wil je het slaan vergoelijken en de rest niet?
Je hebt een kutjeugd gehad (zo klinkt het), daar mag je best intens van balen. En je afvragen Waarom je ouders kinderen wilden. Of waarom ze deden wat ze deden. Was het onmacht? hadden ze nooit aan kinderen moeten beginnen?
Ik vind het rot voor je
Mammmmaaaa schreef:
11-11-2019 20:10
Ik heb hier zeker wel over nagedacht, maar ik wil ook geen oorlog starten, dat lijkt me ook niet in het belang van ons kind. Ik zit er een beetje mee in de knoop.
bel ze gewoon even
voor tips en advies, niet om melding te maken ofzo
Gewoon in het belang van je kind, niks doen is ook geen optie
Sjulia schreef:
11-11-2019 20:09
Ik weet het niet. Ik weet alleen hoe het voor mij was, en ik herken ook die dreigingen, die deed mijn vader ook. Ik was ook bang, faalangst, niks fout durven doen. En als hij boos werd probeerde ik ook gauw de boel te manipuleren, op een kinderlijke manier. Door schattig te doen, of proberen grappig te doen, hem complimentjes te geven. Alles om hem af te leiden en om weer aan zijn goede kant te komen.
Je kunt je wel beseffen dat het allemaal niet zo gezond is. Een 3 jarige slaan, dat doet wat met zo'n kind. Dat geloof ik absoluut.
Ze huilt niet zomaar en verteld het ook niet zomaar, ze is er wel mee bezig.
Je hebt een heel goed punt en je post raakt me.. :hug:
lilalinda schreef:
11-11-2019 20:13
bel ze gewoon even
voor tips en advies, niet om melding te maken ofzo
Gewoon in het belang van je kind, niks doen is ook geen optie
Waar, dankje! Ik ga morgen gelijk bellen.
Mammmmaaaa schreef:
11-11-2019 20:10
Ik zou zeker wel dit risico lopen.

En alles opnemen, van eerste gesprek (wil je haar niet meer slaan, hij die vervolgens beweert het onzin te vinden en het gewoon te blijven doen) Huilende dochter en wat zij ervan vind, eventuele boze appjes, mailtjes, opmerkingen, alles over dit onderwerp. Ja ik weet dat dit erg intensief bevonden kan worden, maar ik zou niet in een zijn woord tegen haar woord discussie terecht willen komen.

Ik vind absoluut niet dat je dit moet goedkeuren. Ze zullen haar ook niet meteen bij hem weg halen maar in gesprek gaan met hem, begeleiding aanbieden.
Een meisje van 3 hoort niet geslagen te worden en angstig te zijn voor haar vader, dat moet hij leren.
Mammmmaaaa schreef:
11-11-2019 20:14
Je hebt een heel goed punt en je post raakt me.. :hug:
Heel veel sterkte ermee, dit verhaal raakt me ook wel. Vind het erg sneu voor je dochter, en voor jou.
Hopelijk komt er gauw verandering in.
Sjulia schreef:
11-11-2019 20:19
Ik zou zeker wel dit risico lopen.

En alles opnemen, van eerste gesprek (wil je haar niet meer slaan, hij die vervolgens beweert het onzin te vinden en het gewoon te blijven doen) Huilende dochter en wat zij ervan vind, eventuele boze appjes, mailtjes, opmerkingen, alles over dit onderwerp. Ja ik weet dat dit erg intensief bevonden kan worden, maar ik zou niet in een zijn woord tegen haar woord discussie terecht willen komen.
volgens mij, moet je dan wel zeggen, dat je het gesprek opneemt
(überhaupt, als je de sfeer goed wil houden)
Een corrigerende tik leert kinderen belangrijke lessen waar ze later veel aan hebben. Hoe moet je kinderen anders overbrengen dat geweld een goed middel is om een geschil te bepalen, waar halen ze vandaan dat het recht hoort te liggen bij de fysiek sterkste. Als je je kind niet regelmatig slaat krijg je voor je het weet van die gedrochten die argumenten willen gebruiken in een ruzie.
lilalinda schreef:
11-11-2019 20:26
volgens mij, moet je dan wel zeggen, dat je het gesprek opneemt
(überhaupt, als je de sfeer goed wil houden)
Nee als je zelf te horen bent op de opname hoef je dat niet aan te geven, wettelijk. En als je aangeeft dat je het opneemt zal hij het misschien wel ontkennen. Vraag me af of hij het dan zou ontkennen, want in dat geval realiseer je je waarschijnlijk wel heel goed dat het niet ok is, anders hoef je niet te ontkennen.
Sjulia schreef:
11-11-2019 20:31
Nee als je zelf te horen bent op de opname hoef je dat niet aan te geven, wettelijk. En als je aangeeft dat je het opneemt zal hij het misschien wel ontkennen. Vraag me af of hij het dan zou ontkennen, want in dat geval realiseer je je waarschijnlijk wel heel goed dat het niet ok is, anders hoef je niet te ontkennen.
dan is het mooi bewijsmateriaal

Maar goed, TO, houd je doel voor ogen. Zoek echt even hulp.
Want dit kan ook flink ontploffen
iones schreef:
11-11-2019 18:20
Nou, het helpt wel degelijk hoor! Mits het geen gewoonte is, want dan raakt zo'n kind gehard.
Ik heb er zelf nooit van geleerd dat het doodnormaal is om geslagen te worden of om zelf te slaan. Nooit. Ik snap ook niet hoe mensen daarbij komen. Vroeger kreeg je wel eens een tik van je ouders, je vriendjes en vriendinnetjes ook. Maar we wisten heel goed dat je niet mag slaan. Het was echt niet zo dat we dan dachten "oh dat kunnen wij dan voortaan ook wel doen".

Ja wel dus. Jij hebt van je ouders 'geleerd' dat het doodnormaal is om je kind te slaan. Dat zeg je net zelf.
COtweepuntnul schreef:
11-11-2019 19:32
Als je klein bent, dan kun je echt geen goed onderbouwd oordeel geven over de opvoedvaardigheid van ouders en de mate waarin de kinderen gelukt zijn.
Ik weet nog goed hoe ik was en wat ik dacht. Ik weet nog hoe ik het ervaarde.
lilalinda schreef:
11-11-2019 19:35
types, die geen relatie goed kunnen houden
altijd gedonder met vrienden
geen kinderen willen
Hun hond meer vertrouwen dan een mens

Wie kletst er hier nu uit z'n nek??????????
Rooss4.0 schreef:
11-11-2019 20:01

Iones, mep je je honden ook? Of is dat dan weer niet oké?
Komt wel eens ooit voort. De jongste laatst nog. Die was de oudste aan het belagen en die kan niet voor zichzelf opkomen. Een waarschuwing komt niet binnen. En ik moet die oudste hond toch beschermen. Dit is de enige manier die dan werkt.
Lady*Voldemort schreef:
11-11-2019 20:07
Die dingen zullen wel vaak hand in hand gaan.
Waarom? Mijn ouders kraakten mij nooit af en negeerden mij ook niet. Dus dat staat volkomen los van een corrigerende tik.
Een corrigerende tik is directer, eerlijker. Een kind negeren of afzeiken is vreselijk en schadelijk
iones schreef:
11-11-2019 21:30
Wie kletst er hier nu uit z'n nek??????????
Toch is het zo
Als je je ouders niet kunt vertrouwen, als ze je meppen. Krijg je later meer problemen met anderen.
De basis is belangrijk
iones schreef:
11-11-2019 21:34
Waarom? Mijn ouders kraakten mij nooit af en negeerden mij ook niet. Dus dat staat volkomen los van een corrigerende tik.
Een corrigerende tik is directer, eerlijker. Een kind negeren of afzeiken is vreselijk en schadelijk
En zonder tikken is nog veel fijner
iones schreef:
11-11-2019 21:34
En een tik is totaal onschadelijk, puur omdat jij het zo hebt ervaren? Misschien ben jij wel de uitzondering daarin. Afzeiken en tikken zijn beiden niet ok. Verder gaat het in dit topic om een 3 jarig meisje die door vader een klap krijgt en daar zo dusdanig van onder de indruk is dat ze ervan moet huilen en niet naar hem toe wilde. Zou niet al te enthousiast doen over die zogenaamde corrigerende tikken in dit topic.
lilalinda schreef:
11-11-2019 21:51
Toch is het zo
Als je je ouders niet kunt vertrouwen, als ze je meppen. Krijg je later meer problemen met anderen.
De basis is belangrijk
Mijn vader sloeg uit onmacht, niet als ik snoep gejat had, dat dan weer niet. Wel als ik aan tafel mijn ellebogen uit mijn zij haalde of "ik weet het niet" antwoordde als hij vroeg waarom ik dat biebboek vergeten was terug te brengen.

Hij vond dat zelf zeer logische redenen. Mijn vader was dus gewoon een heel klein beetje een domme man die niet goed kon inschatten wat zijn mepperij met zijn kinderen deed.
Daarom is het zo link om slaan te tolereren, niet elke ouder heeft het geestelijke vermogen om in te schatten of zo'n "corrigerende tik" terecht is. Of dat er wellicht een andere, betere methode was geweest.
.
Sjulia schreef:
11-11-2019 21:57
En een tik is totaal onschadelijk, puur omdat jij het zo hebt ervaren? Misschien ben jij wel de uitzondering daarin. Afzeiken en tikken zijn beiden niet ok. Verder gaat het in dit topic om een 3 jarig meisje die door vader een klap krijgt en daar zo dusdanig van onder de indruk is dat ze ervan moet huilen en niet naar hem toe wilde. Zou niet al te enthousiast doen over die zogenaamde corrigerende tikken in dit topic.
En pa dreigt met slaag, dat is echt vernederend en puur een machtsmiddel. Dat is niet eens te vergoelijken met onmacht

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven