Corrigerende tik

11-11-2019 16:39 261 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe denken jullie over een corrigerende tik aan kinderen? Ik bedoel dus een tik voor de billen bij het niet luisteren van een kind of het dreigen met die tik?

Is dit anno 2019 nog iets wat regelmatig voorkomt?
Alleen de op gelezen. Ik denk dat een tik op de vingers of tegen de luier effectiever is voor kind en ouder dan 100 keer herhalen. Gewoon, tot hier en niet verder. Tegenwoordig proberen de ouders de gelijken te zijn aan hun kinderen door te praten en uit te leggen. Daar ben ik het mee eens maar niet vanaf de geboorte.

Kinderen zijn niet gelijk aan volwassenen en hebben houvast en begrenzing nodig zodat ze zich veilig kunnen voelen. Ik vind ouders van nu echt totaal doorgeslagen in hun opvoeding. Ik vind de meeste kinderen van nu dus ook niet zo leuk met hun prinsen en prinsessen gedrag.

Wel leuk om een topic te openen over bevallen en opvoeden 40/30 jaar geleden. Er is echt zo ontzettend veel veranderd rondom zwanger, bevallen en opvoeden. Lijkt me interessant om ervaringen uit te wisselen hieromtrent, ik open een topic!
Sjulia schreef:
11-11-2019 21:57
En een tik is totaal onschadelijk, puur omdat jij het zo hebt ervaren? Misschien ben jij wel de uitzondering daarin. Afzeiken en tikken zijn beiden niet ok. Verder gaat het in dit topic om een 3 jarig meisje die door vader een klap krijgt en daar zo dusdanig van onder de indruk is dat ze ervan moet huilen en niet naar hem toe wilde. Zou niet al te enthousiast doen over die zogenaamde corrigerende tikken in dit topic.

Ze denkt alleen maar dat het onschadelijk is omdat ze het door haar opvoeding normaal is gaan vinden. Maar ze toont zelf aan dat het dus schadelijk is alleen al doordat ze het normaal is gaan vinden om je kinderen en je huisdieren te slaan.
In discussies over dit onderwerp zie je altijd schijnvergelijkingen opdoemen, in de trant van:

Slaan is nog altijd beter dan je kind vernederen.
Slaan is nog altijd beter dan je kind laten voelen dat je niet meer van hem houdt.
Slaan is nog altijd beter dan dagenlang niet met je kind willen praten.

Het punt is natuurlijk dat het allemaal niet nodig is. Zeg ik als bepaald niet perfecte moeder van een bepaald niet altijd gezeglijk kind.

Ik kan me best voorstellen dat een kind dat opgroeit in een onveilige situatie, met een ouder die niet met zijn eigen onmacht kan omgaan, verschrikkelijk lijdt onder een dagenlang opgebouwde spanning of woede. En dat het dan bijna opgelucht is als de ouder een flinke mep uitdeelt, want dat is een ontlading en dan is het tenminste weer een tijdje rustig en hoeft het kind zich niet meer af te vragen wat het in hemelsnaam nu weer boven het hoofd hangt.

Maar dat bewijst bepaald niet dat slaan geen kwaad kan. Het zegt alleen iets over de algehele akelige omstandigheden waarin het kind opgroeit.
Fara69 schreef:
11-11-2019 22:11
Kinderen zijn niet gelijk aan volwassenen en hebben houvast en begrenzing nodig zodat ze zich veilig kunnen voelen. Ik vind ouders van nu echt totaal doorgeslagen in hun opvoeding. Ik vind de meeste kinderen van nu dus ook niet zo leuk met hun prinsen en prinsessen gedrag.
Alsof slaan daar tegen helpt.
Echt... ik vind dit zo'n ongelooflijk domme redenatie.

Ik ben een strenge moeder die de palen van haar hekken stevig in de grond heeft staan. Mijn kinderen mogen ertegenaan schuren maar er niét over en dat weten ze gewoon. Dat heb ik ze duidelijk gemaakt met woorden. Zij zijn geen prinsjes, niet verwend en ondanks mijn strengheid vinden ze mij als moeder best heel oké.

Iedereen heeft gewoon netjes zn klauwen thuis te houden, ook vaders en moeders! Misschien wel juist vaders en moeders.
.
Zo'n achterlijk woord 'tik'. Wat is dat dan?? En wanneer is iets een klap en wanneer is iets een tik? Het is gewoon je kind slaan, punt.

Tik is gewoon een verhullende term, zodat het minder erg klinkt en ineens zogenaamd pedagogisch verantwoord.

Mijn moeder was hier ook een voorstander van. Als kind riep het angst op, als puber verloor ik ieder respect voor haar en uiteindelijk werd het zelfs haat. Nee, ik heb geen enkel respect voor mensen die dit toejuichen, die zogenaamde tik. Gewoon zielig gedrag.

Er zullen vast -heel zeldzaam- hele liefdevolle stabiele ouders zijn die dit heel af en toe doordacht en niet impulsief inzetten (blijft fout!) maar het merendeel heeft natuurlijk zichzelf gewoon niet onder controle en vliegt uit de bocht. Of denkt dat je een goed opgevoed kind krijgt dmv angst en dreigen.
Fara69 schreef:
11-11-2019 22:11
Alleen de op gelezen. Ik denk dat een tik op de vingers of tegen de luier effectiever is voor kind en ouder dan 100 keer herhalen. Gewoon, tot hier en niet verder. Tegenwoordig proberen de ouders de gelijken te zijn aan hun kinderen door te praten en uit te leggen. Daar ben ik het mee eens maar niet vanaf de geboorte.

Wel leuk om een topic te openen over bevallen en opvoeden 40/30 jaar geleden. Er is echt zo ontzettend veel veranderd rondom zwanger, bevallen en opvoeden. Lijkt me interessant om ervaringen uit te wisselen hieromtrent, ik open een topic!
Mensen die zo redeneren hebben werkelijk geen enkel historisch perspectief.
De 'vroeger was alles beter' is van alle tijden namelijk en als je dat eenmaal denkt ben je wat mij betreft bejaard.

Daarbij veranderen ideeën nu eenmaal over wat goed is en wat niet.
Mss moeten kinderen over 20 jaar vooral weer af en toe een tik hebben, je weet het niet hè.

Dat prinsen- en prinsessengedrag is ook niet nieuw, maar het is wel een tikkeltje simplistisch om daar even simpel de oorzaak van te benoemen.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Rooss4.0 schreef:
11-11-2019 23:04
Alsof slaan daar tegen helpt.
Echt... ik vind dit zo'n ongelooflijk domme redenatie.

Ik ben een strenge moeder die de palen van haar hekken stevig in de grond heeft staan. Mijn kinderen mogen ertegenaan schuren maar er niét over en dat weten ze gewoon. Dat heb ik ze duidelijk gemaakt met woorden. Zij zijn geen prinsjes, niet verwend en ondanks mijn strengheid vinden ze mij als moeder best heel oké.

Iedereen heeft gewoon netjes zn klauwen thuis te houden, ook vaders en moeders! Misschien wel juist vaders en moeders.
Ik ben helemaal niet streng, maar mijn kinderen zijn beleefde, vriendelijke mannen geworden.

David Dunning
Solomio schreef:
12-11-2019 07:28
Mensen die zo redeneren hebben werkelijk geen enkel historisch perspectief.
De 'vroeger was alles beter' is van alle tijden namelijk en als je dat eenmaal denkt ben je wat mij betreft bejaard.

Daarbij veranderen ideeën nu eenmaal over wat goed is en wat niet.
Mss moeten kinderen over 20 jaar vooral weer af en toe een tik hebben, je weet het niet hè.

Dat prinsen- en prinsessengedrag is ook niet nieuw, maar het is wel een tikkeltje simplistisch om daar even simpel de oorzaak van te benoemen.
jep

Ik gooi hem er maar weer eens in:

'Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.’

Socrates, 5e eeuw voor Christus
lilalinda schreef:
12-11-2019 07:47
jep

Ik gooi hem er maar weer eens in:

'Onze jeugd heeft een sterke hang naar luxe, slechte manieren, minachting voor het gezag en geen eerbied voor ouderen. Ze geven de voorkeur aan kletspraatjes in plaats van training. Jonge mensen spreken hun ouders tegen, houden niet hun mond in gezelschap en tiranniseren hun leraren.’

Mag ik em even kopiëren naar dat topic over 'bevallen en opvoeden toen en nu'?

David Dunning
Ik zeg nee. Een gevoelig kind zal het nooit vergeten.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Je krijgt het ook niet meer goed hè, later. Dat door woede verwrongen gezicht van die ouder die plotseling je persoonlijke ruimte binnendrong, terwijl je een grapje maakte of alleen wat aan het uitdagen was; die ouder die je ineens kwijt was, die verontwaardiging.. En vaag gemompelde excuses (ja sorry het zat me allemaal tot hier) helpen dan totaal niet meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Solomio schreef:
12-11-2019 07:54
Mag ik em even kopiëren naar dat topic over 'bevallen en opvoeden toen en nu'?
sure!
het is zo'n prachtig citaat
lilalinda schreef:
12-11-2019 08:06
sure!
het is zo'n prachtig citaat
Ik zag dat je zelf ook al in dat topic zat, dus je kunt em ook zelf daar neerzetten.

David Dunning
lilalinda schreef:
12-11-2019 07:47

Ik vind m geweldig! Sterke hang naar luxe, 5 eeuwen voor Christus!
.
Rooss4.0 schreef:
12-11-2019 08:30
Ik vind m geweldig! Sterke hang naar luxe, 5 eeuwen voor Christus!
Vreselijk OT, maar ik heb diverse cursussen gedaan Oud-Griekenland, en dat is heel relativerend.
Mensen voeren oorlog, gaan vreemd, zeiken over de jeugd etc. Als dat in 2500 jaar niet veranderd is, dan de komende 50 jaar zeker niet
lilalinda schreef:
12-11-2019 08:43
Vreselijk OT, maar ik heb diverse cursussen gedaan Oud-Griekenland, en dat is heel relativerend.
Mensen voeren oorlog, gaan vreemd, zeiken over de jeugd etc. Als dat in 2500 jaar niet veranderd is, dan de komende 50 jaar zeker niet
Gelukkig doet niet iedereen het.

Mijn moeder heeft altijd ontzettend genoten van hoe anders het leven was voor haar kinderen en daarna voor haar kleinkinderen. Was ook altijd geïnteresseerd in die ontwikkelingen.
Ik zie dat bij mezelf (godzijdank) ook.
Ik zie dat mijn kinderen het op sommige punten makkelijker hebben dan ik destijds, maar dat er andere dingen juist weer moeilijker zijn geworden.

David Dunning
Solomio schreef:
12-11-2019 08:48
Gelukkig doet niet iedereen het.

Mijn moeder heeft altijd ontzettend genoten van hoe anders het leven was voor haar kinderen en daarna voor haar kleinkinderen. Was ook altijd geïnteresseerd in die ontwikkelingen.
Ik zie dat bij mezelf (godzijdank) ook.
Ik zie dat mijn kinderen het op sommige punten makkelijker hebben dan ik destijds, maar dat er andere dingen juist weer moeilijker zijn geworden.
bedoel het in het algemeen
Niet als oproep tot: Hoeren & Sloeren
Tinkerbell1988 schreef:
11-11-2019 18:16
laat ik het zo zeggen, ik werd opgevoed met tikken, ouders en grootouders en wat krijgen we als resultaat? respect, jeugd van nu heeft niks respect meer en wordt bepamperd langs alle kanten. als ze hun slecht gedragen op school, kregen we een tik thuis nu krijgen de leerkrachten tikken van de ouders.
Tot hier gelezen maar ik moet even reageren vanwege de ironie.

Die ouders, die volgens jou de leerkrachten tikken, dat zijn de mensen die nog goed zijn opgevoed en zoveel respect hadden volgens jou..
En daar verbind je dan de conclusie aan dat de jeugd van nu respectloos is. Oké..
Mijn ouders vonden angst trouwens een goede opvoedmethode. Ik luisterde toen goed, maar behalve dat zij er netjes op stonden naar de buitenwereld 'kijk, wat een nette kinderen', heeft het me niks gebracht.

In de volwassen wereld heb je er weinig aan, je hebt veel meer aan lef, aan zelfkennis, je grenzen zelf kunnen bepalen, zelfvertrouwen, enzovoorts. Dat kun je beter jong al geleerd hebben, dan dat je er daarna nog mee aan de slag moet.
menta wijzigde dit bericht op 12-11-2019 10:01
7.67% gewijzigd
menta schreef:
12-11-2019 09:43
Mijn ouders vonden angst trouwens een goede opvoedmethode. Ik luisterde toen goed, maar behalve dat zij er netjes op stonden naar de buitenwereld 'kijk, wat een nette kinderen', heeft het me niks gebracht.

In de volwassen wereld heb je er weinig aan, je hebt veel meer aan lef, aan zelfkennis, je grenzen zelf kunnen bepalen, enzovoorts. Dat kun je beter jong al geleerd hebben, dan dat je er daarna nog mee aan de slag moet.
:worship:

David Dunning
Tja, ik kreeg vroeger wel eens een corrigerende tik, dat was in die tijd (begin jaren `70) redelijk normaal. Mijn siblings overigens ook. Ik voel me er niet slechter door, maar dat kan ook komen doordat het nooit 'straf' was, maar iets om ons uit een potentieel gevaarlijke situatie te halen. Daarnaast kwam er ook altijd uitleg over waarom. Sowieso met straffen (naar je kamer, op de trap zitten, rottige klusjes in huis) werd uitgelegd waarom en kon je ook je eigen verhaal kwijt. Nooit, maar dan ook nooit werd zonder uitleg consequenties voor gedrag zomaar uitgedeeld. Dat voelde héél veilig als kind (ook dus met die zeldzaam voorkomende tik).

Tegenwoordig is het absoluut not done, en terecht. Er zijn voldoende onderzoeken die aantonen dat een tik uitdelen schadelijk kan zijn, dat is voldoende reden om dit niet meer in een opvoedkundige situatie te gebruiken. Het is voor ouders denk ik ook lastig in te schatten wanneer een tik 'gerechtvaardigd' is en wanneer niet. Dan beter het zekere voor het onzekere. Geen van mijn siblings deelde tikken uit bij hun kinderen overigens. Andere tijden, andere mores, andere opvoedtechnieken.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
menta schreef:
12-11-2019 09:43

In de volwassen wereld heb je er weinig aan, je hebt veel meer aan lef, aan zelfkennis, je grenzen zelf kunnen bepalen, zelfvertrouwen, enzovoorts. Dat kun je beter jong al geleerd hebben, dan dat je er daarna nog mee aan de slag moet.
Dit!!!

daarom voed ik dus op zonder straffen en belonen.
lilalinda schreef:
11-11-2019 21:51
Toch is het zo
Als je je ouders niet kunt vertrouwen, als ze je meppen. Krijg je later meer problemen met anderen.
De basis is belangrijk
Ik kon mijn ouders echt wel vertrouwen! Ook al kreeg ik soms een corrigerende tik. Dat staat écht los van elkaar!
Rooss4.0 schreef:
11-11-2019 23:04
Ipv nog maar eens een topic vol te schrijven over hetzelfde topic waarin het toch niemand bedoeling is om ook maar iets van zijn of haar standpunt te wijken, is het wellicht boeiender om gewoon eens aan te geven hoe je dan concreet een strenge moeder bent en hoe je dan concreet jouw hekken stevig i de grond hebt gezet. Lijkt me boeiender dan de zoveelste versie van "het mag niet" of de zoveelste variante van "won't somebody please think of the children" :).

Stemverheffing? Time-outs? Naar de kamer? Klusjes? Straf schrijven? Verbaal aanpakken? Andere? En wat als de kleine in kwestie weigert en er een machtspel van maakt?
Sinjoren schreef:
12-11-2019 17:15
Ipv nog maar eens een topic vol te schrijven over hetzelfde topic waarin het toch niemand bedoeling is om ook maar iets van zijn of haar standpunt te wijken, is het wellicht boeiender om gewoon eens aan te geven hoe je dan concreet een strenge moeder bent en hoe je dan concreet jouw hekken stevig i de grond hebt gezet. Lijkt me boeiender dan de zoveelste versie van "het mag niet" of de zoveelste variante van "won't somebody please think of the children" :).

Stemverheffing? Time-outs? Naar de kamer? Klusjes? Straf schrijven? Verbaal aanpakken? Andere? En wat als de kleine in kwestie weigert en er een machtspel van maakt?
Dat is een goede en interessante vraag! Daar ben ik ook wel benieuwd naar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven