corrigerende tik

15-09-2009 13:25 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
AMERSFOORT - De omstreden Amersfoortse predikant Gertjan Goldschmeding pleit niet alleen voor een corrigerende tik, maar roept zijn kerkgangers zelfs op te blijven doorslaan. Ook als kinderen huilen van de pijn.

'Als je de bijbel letterlijk uitlegt, staat er dat je je kinderen mag slaan,''zegt Goldschmeding.

,,Daarmee mag je doorgaan tot de wil van het kind is gebroken,'' zegt hij in een preek uit 2007, waarvan deze krant opnames in bezit heeft. Hij zegt daarin ook: ,,God heeft bepaald dat die tik daar achterop de billen ervoor zorgt dat de dwaasheid er met brokken afschiet.''

Dat gaat aanzienlijk verder dan de 'opvoedende tik', waarmee Goldschmeding vorige week in het nieuws kwam. Justitie doet al twee jaar onderzoek naar de praktijken van de predikant van de ACC Jouwkerk, nadat er door een oud-kerkganger in 2007 aangifte tegen Goldschmeding is gedaan. Die persoon wil volgens justitie met zijn aangifte bereiken dat andere kerkgangers stoppen met het opvolgen van de adviezen van Goldschmeding. Deze onderwerpt ook zijn eigen kinderen aan tucht met de roede. Wat voor voorwerp hij gebruikt, wil hij niet zeggen.

Goldschmeding werd vorige week voor de tweede keer dit jaar op het politiebureau in Amersfoort verhoord. In maart gebeurde dat al op verdenking van mishandeling van zijn eigen kinderen, vorige week werd de opruiing en het aanzetten tot mishandeling onderzocht. Het onderzoek naar de achtergronden van de preken en gezinsconferenties waarin Goldschmeding de uitspraken doet, heeft volgens justitie voldoende juridische gronden opgeleverd om hem als verdachte te bestempelen.

Hard slaan om het kind te breken, zoals Goldschmeding predikt, heeft een averechts effect, zegt ontwikkelingspsycholoog Marc Noom van LUMC in Leiden. ,,Hoe harder of langer de vader slaat, des te harder het kind gaat huilen.'' Een kind slaan wordt kindermishandeling, stelt Noom, als het vaak gebeurt en niet meer in verhouding staat tot het vergrijp. ,,Een kind dat vaak klappen krijgt, heeft grotere kans uit te groeien tot iemand die zelf slaat.'' (MONICA BEEK/ IVAR PENRIS)

Ik vond het een schokkend artikel, maar vraag me wel af of een en ander niet uit zijn verband gerukt is. Onderstreepte zin, heeft hij dat echt zo gezegd? Tot op heden had ik nog nooit van deze meneer gehoord. Als het werkelijk waar is wat dit artikel claimt, dan lijkt het me dat het tijd is voor een corrigerend pak slaag voor de dominee zelf.

Wat we hiervan vinden lijkt me wel duidelijk, maar wat vinden jullie van de 'opvoedkundige' of 'corrigerende' tik? En wanneer is die toepasbaar? (of helemaal niet).

ikvind dat je kinderen mag slaan

Totaal aantal stemmen: 54

nooit (61%)
soms (35%)
regelmatig (4%)
Whatever, I do what I want
hmz, een poll kun je niet wijzigen zie ik:

met 'slaan' bedoel ik dus een 'corrigerende tik op bijv. de vingers', of 'corrigerende draai om het oor'.
Whatever, I do what I want
slaan werkt niet. Als je je kinderen slaat dan doe je dat omdat je blijkbaar niks meer in de ouderschapspakketje hebt zitten of omdat je het leuk vindt. Maar functioneel is het niet
Ik sla mijn kind niet. Ik sla ook geen andere mensen en zij mij ook niet, dus ik zou niet weten waarom ik mijn kind dan wel zou slaan.
Mijn stem: Nooit

Slaan is vaak pure machteloosheid en hoe wil je je kinderen leren dat ze niet mogen slaan als je het zelf ook doet? Niet doen dus.
-
Het werkt niet. Althans: dat is mijn ervaring. Niet dat ik nu mijn kinderen afros maar ik heb zelf gemerkt dat je beter kunt uitleggen waarom je kind iets niet mag dan dat je gaat slaan. Daar kweek je alleen maar bange kinderen mee en ze leren dat slaan de manier is om iemand straf te geven.
Ik heb ze weleens een mep verkocht, dat was meer mijn frustratie dan dat het pedagogisch ondersteunend was.

En het werkt dus niet en je bent zelf nog verder van huis met schulgevoel ed.

Opluchten doet het ook al niet
Ik kan best begrijpen dat je ze soms een draai om hun oren wilt geven als ze je tot het uiterste lijken uit te testen, maar persoonlijk vind ik het nogal van onmacht en slecht ouderschap getuigen om hieraan toe te geven. Je hebt zo veel meer macht dan het kind in kwestie en alleen daarom al vind ik het geen goed idee.

Wat ik trouwens wel goed vind werken is ze even goed bij de schouders vast te houden (zonder machtsvertoon) of je hand op hun schouder te leggen en dan op rustige maar duidelijke toon tegen ze te zeggen dat het nu genoeg is. Zo toon je wel je natuurlijke overwicht, maar misbruik je het niet.
Ik vind het echt heel moeilijk om dit zo zwart-wit te stellen. Natuurlijk ben ik tegen slaan en het hoort ook absoluut in het wetboek van straftrecht thuis.

Maar als je een kind hebt en een brandende kachel in de woonkamer, kun je dan als je kind de 10e keer naar de kachel met z'n handjes naar de kachel gaat hem misschien niet beter met een tik op de vingers duidelijk maken dat íe dat niet mag doen? Om hem te behoeden voor ernstiger gevaar?

Ik weet het niet hoor, gelukkig heb ik die situatie niet bij de hand gehad. Ons dochtertje is nu 1 en ik kan me echt niet voorstellen dat ik dat poezelige perfecte zachte lijfje pijn zou doen.

Je kunt als ouder tenslotte alleen maar slaan omdat je 'macht' hebt over je kind en fysiek een grotere kracht hebt.
Slaan is vind ik een zwaktebod en een verkeerd voorbeeld.

Ik vind het artikel ook schokkend. Ik vind het sowieso schokkend als mensen hun gezonde verstand niet gebruiken en doen wat een predikant of imam (die kunnen er ook wat van) oid ze opdraagt.
corrigerende tik

alsjeblieft

Pedagogische tik? Wel of niet?

en alsjeblieft

Wat ik trouwens wel goed vind werken is ze even goed bij de schouders vast te houden (zonder machtsvertoon) of je hand op hun schouder te leggen en dan op rustige maar duidelijke toon tegen ze te zeggen dat het nu genoeg is. Zo toon je wel je natuurlijke overwicht, maar misbruik je het niet.

eens

verder vind ik het in sommige gevallen kunnen, maar over het algemeen: nee
quote:zusenzo schreef op 15 september 2009 @ 13:35:

Ik heb ze weleens een mep verkocht, dat was meer mijn frustratie dan dat het pedagogisch ondersteunend was.

En het werkt dus niet en je bent zelf nog verder van huis met schulgevoel ed.

Opluchten doet het ook al niet Oh maar ik geef grif toe dat ik dat ook wel eens gedaan heb, maar inderdaad: het lucht niet op. Je voelt je er alleen maar ellendiger door en je zit ook nog eens opgescheept met een jankend kind.
quote:Katherina schreef op 15 september 2009 @ 13:37:

Ik vind het echt heel moeilijk om dit zo zwart-wit te stellen. Natuurlijk ben ik tegen slaan en het hoort ook absoluut in het wetboek van straftrecht thuis.

Maar als je een kind hebt en een brandende kachel in de woonkamer, kun je dan als je kind de 10e keer naar de kachel met z'n handjes naar de kachel gaat hem misschien niet beter met een tik op de vingers duidelijk maken dat íe dat niet mag doen? Om hem te behoeden voor ernstiger gevaar? denk dat het kind er niets van leert als jij het een tik geeft, wel als het zijn vingers brandt

Ik weet het niet hoor, gelukkig heb ik die situatie niet bij de hand gehad. Ons dochtertje is nu 1 en ik kan me echt niet voorstellen dat ik dat poezelige perfecte zachte lijfje pijn zou doen.

Je kunt als ouder tenslotte alleen maar slaan omdat je 'macht' hebt over je kind en fysiek een grotere kracht hebt.
-
Het werkt natuurlijk wèl, net als elke andere manier van straffen. Zou schreeuwen, speelgoed afpakken, huisarrest geven, een maand laten afwassen enzenz... beter werken dan een opvoedkundige tik?

Straf is straf.

Als mijn kinderen voor de 20 ste keer uit hun bed springen terwijl het 21.00 uur is ze allang hadden moeten slapen krijgen ze soms een tik voor hun billen.

Als ze de volgende dag hetzelfde gedrag vertonen en ik hun vraag of ze misschien -net als gisteren- wéér een tik voor hun billen wensen, zijn ze stil.

"doormeppen" terwijl ze huilen enzenz....waar die predikant voor staat heeft niets met opvoeden van doen.

'Dat is niks minder dan kinder mishandeling.
Wat een mafkees.....
Ik heb geen kinderen en kan dus per definitie niet inschatten hoe ik het zelf later zou aanpakken, maar ik ben blij dat het bij wet verboden is om te slaan. Deze man was bij DWDD te gast en daar gaf hij aan zijn kinderen een aantal keer geslagen te hebben (wat is een aantal keer en wie zegt dat het waar is?)

en kan mij voorstellen hoe een tik op de billen soms als uiterste middel gebruikt kan worden. Nogmaals, ik weet niet hoe ik het later zelf zou aanakken, heb echt geen idee.

Maar stel nou dat het bij wet was toegestaan om een tik op de billen te geven; dan krijg je er altijd van die idioten bij die elke dag de hele achterkant van hun kind afrossen met een breekijzer (want de predikant zei dat je er een 'roe' voor mocht gebruiken, bijvoorbeeld een pollepel).

En denk dat het dus echt het beste is als het verboden blijft bij wet, om deze gevallen te doen voorkomen. Maar als ik mijn buurvrouw altijd liefdevol, leuk en verantwoord met haar kinderen zie omgaan en ik zie haar 1 keer een tik uitdelen als haar kind echt iets ergs heeft geflikt, dan zal ik niet gaan stijgeren. Hoop zelf wel dat ik in de toekomst net als de meeste posts kan beamen dat andere straffen effectiever zijn!
quote:haaasje schreef op 15 september 2009 @ 13:42:

Als mijn kinderen voor de 20 ste keer uit hun bed springen terwijl het 21.00 uur is ze allang hadden moeten slapen krijgen ze soms een tik voor hun billen.

Als ze de volgende dag hetzelfde gedrag vertonen en ik hun vraag of ze misschien -net als gisteren- wéér een tik voor hun billen wensen, zijn ze stil.

Dat kan ik me dus zo goed voorstellen he? Of zou dit ook al een uiting van onmacht zijn? Blijkbaar werkt het, zoals Haasje zegt.
Tja, ik kan nu wel gaan zeggen "nooit" maar ik heb een extreem zachtaardig, lief meisje. Ik kan me voorstellen als je een ander type kind hebt je er anders in staat.
quote:Katherina schreef op 15 september 2009 @ 13:48:

[...]

Dat kan ik me dus zo goed voorstellen he? Of zou dit ook al een uiting van onmacht zijn? Blijkbaar werkt het, zoals Haasje zegt.Natuurlijk is het onmacht. De kinderen luisteren niet als Haaasje het gewoon vraagt (neem aan dat je daarmee begint). Ze luisteren uiteindelijk alleen omdat ze bang zijn voor een tik. Niet omdat ze snappen dat ze naar bed moeten. Of dat ze weten dat ze gewoon moeten luisteren als moeder of vader het zegt, omdat die nou eenmaal de bedtijd bepalen.
quote:droppertje schreef op 15 september 2009 @ 13:45:

Ik heb geen kinderen en kan dus per definitie niet inschatten hoe ik het zelf later zou aanpakken, maar ik ben blij dat het bij wet verboden is om te slaan. Deze man was bij DWDD te gast en daar gaf hij aan zijn kinderen een aantal keer geslagen te hebben (wat is een aantal keer en wie zegt dat het waar is?)

en kan mij voorstellen hoe een tik op de billen soms als uiterste middel gebruikt kan worden. Nogmaals, ik weet niet hoe ik het later zelf zou aanakken, heb echt geen idee.

Maar stel nou dat het bij wet was toegestaan om een tik op de billen te geven; dan krijg je er altijd van die idioten bij die elke dag de hele achterkant van hun kind afrossen met een breekijzer (want de predikant zei dat je er een 'roe' voor mocht gebruiken, bijvoorbeeld een pollepel).

En denk dat het dus echt het beste is als het verboden blijft bij wet, om deze gevallen te doen voorkomen. Maar als ik mijn buurvrouw altijd liefdevol, leuk en verantwoord met haar kinderen zie omgaan en ik zie haar 1 keer een tik uitdelen als haar kind echt iets ergs heeft geflikt, dan zal ik niet gaan stijgeren. Hoop zelf wel dat ik in de toekomst net als de meeste posts kan beamen dat andere straffen effectiever zijn!Tis bij de wet verboden maar er zijn genoeg ouders die dat niet zo boeiend vinden. En dan heb ik het dus over afrossen, niet over een enkele tik op de billen.
quote:haaasje schreef op 15 september 2009 @ 13:42:

Als mijn kinderen voor de 20 ste keer uit hun bed springen terwijl het 21.00 uur is ze allang hadden moeten slapen krijgen ze soms een tik voor hun billen.Ahhhh vind het dan weer zielig dat ze dan verdrietig en met straf gaan slapen....haha maar ik ben een softie, wil altijd alle ruzie uitgepraat voordat iemand gaat slapen
Nou wordt dit misschien weer de zoveelste discussie over wel of niet "een tik" op de billen, maar daar komt niks nieuws uit naar voren lijkt me.

Wat in dit topic wél wat nieuwe en verrassender is, is dat deze man zegt dat slaan dient om "de wil te breken" en dat je er vooral mee door moet gaan. Ik meen dat op de site van de volkskrant een videofragment staat (zelf niet gezien) , en ik weet toevallig dat er inderdaad mensen bestaan die zo denken. Dus het zou me niet verbazen als deze dominee dat inderdaad gezegd heeft.
quote:Suzeli schreef op 15 september 2009 @ 13:41:

[...]

Leuk, quooten dat je gequoot wordt.

Maar jij denkt dus, dat de nieuwgierigheid naar de kachel blijft? Gewoon wachten op de brandblaar dus? Dat gaat toch niet op. Je laat je kind toch ook niet de straat oprennen, want ze weet pas dat het gevaarlijk is als ze is overreden? Begrijp me niet verkeerd, maar je kind hoeft toch niet alles aan den lijve te ondervinden om te weten dat iets gevaarlijk is?

Ik weet het niet hoor.....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven