De kraamverzorgster

29-09-2009 20:37 497 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo ouders!

Zoals jullie misschien al raden...ik ben kraamverzorgster! Nou ben ik benieuwd wat jullie ervaringen waren/zijn toen de kraamverzorgster bij jullie was/is?

En wat zijn de dingen die je nooit meer vergeet, waardoor zij echt goed was?

Of wat zijn de dingen die minder/slecht waren?

Ik denk dat dit een leuke manier is om mijn werkzaamheden nog meer te verbeteren door jullie ervaringen te lezen.

Ik ben heel benieuwd naar de reacties!!

Liefs!
Bereid je voor dat er veel op je af komt, je ziet veel, en leert veel. En het riedeltje begint na ieder gezin weer opnieuw. (voor je gevoel)

Maar het is vooral ontzettend leuk! Probeer mee te gaan in de sfeer, ookal voel je je misschien wat gespannen doordat alles zo nieuw is. Straal uit dat je alles leuk vind, en doe je best;)

Dat is alles wat je kunt doen! En vooral heel veel genieten van alle vreugde!
Hier hebben we 2 jaar geleden ook erg leuke kraamverzorgster gehad.. na de bevalling was ik nogal nerveus en had erg last van kraamtranen, zij bracht er vooral humor in zoals ''weet je hoe je kleine in bad moet doen?'' ik:'' eh, ja?'', zij:'' nou, je kan hem ook bij z'n oortjes pakken'', het staat op video, op dat moment reageerde ik er niet eens op, maar als ik het terugkijk kan ik er wel om lachen.. ook als ze s'morgens binnenkwam had ik m'n zoon in een omslagdoek op schoot en dan zei ze altijd, oh, heb je een mooi cadeautje voor mij?? als ik het kraamboek teruglees, krijg ik tranen in mijn ogen, ze heeft het allemaal zo mooi en leuk opgeschreven, ik moest zelfs huilen toen ze wegging. Na een paar weken hebben we nog telefonisch contact gehad omdat zoonlief moeite had met inslapen en kwam ze met goede tips.. nog steeds hebben we wel wat contact, ze staat op mijn hyves, dus af en toe een krabbel heen en weer..
Tamara, leuk om te horen! Mooi dat ze er dan eigenlijk een positieve draai aan probeert te geven. En dat het zo goed heeft geklikt met haar, dat is echt geluk hebben!
weer een stapje dichterbij de opleiding, van de week nog even met man erover gehad at er dan voor hem ook wel veel zou veranderen. hij was steeds wel zo van 'als je dat leuk lijkt moet je dat vooral gaan doen' maar ik had toch het idee dat hij geen idee had wat dat voor hem ging betekenen. mogelijk twee keer in de maand drie dagen achterelkaar alleen thuis met twee kleine kinderen... dat had hij dus inderdaad nog niet echt bedacht maar na een goed gesprek zei hij dat ik er vooral voor moet gaan als ik het wil. nog een heleboel andere dingen voor ik echt zo ver ben, maar toch blij!

kwam laatst mijn kraamhulp van zoon tegen in het centrum en na de beste wensen hebben we gezegd tot maart, stel dat ze niet bij mij kan komen kramen dan komt ze in ieder geval even langs! vind het echt zo leuk!

blijf weer meelezen...
Ik heb 4 verschillende kraamverzorgsters gehad.

De eerste dag, was het een ontzettend lieve dame.Zorgde goed voor kind en voor mij. ( heb een keizersnede gehad. ) En maakte mijn hele huis aan kant! ( Heel fijn hoor, maar ik voelde mij er wel een beetje ongemakkelijk door...haha! )

De tweede dag, heb ik de hele ochtend zitten wachten op kraamhulp. Acht uur zou er een dame komen, maar om 12 uur nog niemand te bekennen. Toen maar gebeld, bleek dat ze me "vergeten waren in het rooster te plaatsen".....Gelukkig had vriendlief vakantie...

Derde dag kreeg ik een kraamhulp die ging op de bank zitten en kwam er niet meer af. Ze klepte met het kraamvisite alsof het haar eigen vrienden en familie waren. Daarbij deed ze niks voor ons kind. Toen ik ging slapen, heeft vriendlief de kleine in de gaten gehouden...( niet dat dat niet de bedoeling is, maar hij kon hierdoor ook geen boodschappen etc doen...Hij wilde mij niet alleen met die kleine laten ivm mijn keizersnede..)

Vierde dag ook een kraamverzorgster die alleen maar op de bank zat, of buiten te roken...Vriend heeft haar op een gegeven moment weg gestuurd, omdat ze toch niks deed. Ze hoefde van mij ook niks in het huis te doen, maar ze zorgde ook niet voor de kleine.

Toen de dame in kwestie naar huis was en wij in de avond wilde gaan eten, hadden wij geen bestek meer! Alle bestek was weg! En nou kan ik natuurlijk niet haar gaan aanwijzen, maar het is en blijft vreemd!!!

Dus, helaas heb ik niet echt goede ervaringen met KV, maar toen mijn beste vriendin beviel had zij echt een top KV!! Heel goed voor kind en moeder!! En dat is toch het belangrijkste!!
Grietje,

alle bestek weg? :O, wat een onprofessioneel gedoe bij jou in huis, en dat in 1 kraamweek?! Wat gek en absurd!! Ik schrik hier echt van!

Vlinder; leuk om te lezen dat je er echt voor wil gaan! Gezinnen zijn dol op mensen die verliefd op hun werk zijn! Dus ze kunnen jou daarbij zeker gebruiken dan.
dankje flapper! o ik wordt gewoon boos als ik lees hoe sommige mensen behandeld worden in hun kraamweek... hoop dat ik al deze dingen blijf onthouden als ik "straks" zelf aan de slag ga....
Ja, volgens mij word er hier ook vooral een beeld geschetst hoe het vooral Niet moet! Wel goed voor mensen die de kraam in willen dus;)

Gelukkig herken ik mezelf hier absoluut niet in;)
hoi fllapper, mijn kraamweek zit er inmiddels op en wil je even laten weten hoe ik het ervaren heb. Super!

ik ben 2 januari in het zkh bevallen waarbij de kleine man met vacuumpomp (5 tracties) gehaald is. Hierdoor had hij een zware bloeduitstorting op hoofd, waardoor hij geelzucht kreeg; ik moest uiteindelijk woensdag naar huis, hij in de couveuse maar donderdag mocht hij thuis komen. Toen hebben wij nog 32 uur uitgestelde kraamzorg gekregen. Een schat van een mens! Toen ze net binnen kwam om ons op te starten donderdag vond ik haar eerlijk gezegd niks. Ze ging me vertellen dat ik naar boven moest in bed met die kleine en ik had even zoiets van, wie ben jij die mij in mijn huis vertelt dat ik naar boven moet. Maar toch maar gedaan en dat was wel fijn. Huis zat vol met opa's oma's enzo die ook dolblij waren dat we eindelijk thuis waren maar dat was na een paar heftig-emotionele dagen in zkh wel vermoeiend. Van vrijdag t/m gisteren is ze overdags geweest. Zowel manlief als ik werden verwend met ontbijtje op bed terwijl we dan de nacht doornamen (slapeloos..hihi); daarna friste ze de slaapkamer op terwijl ik douchte; ze maakte ook met de lunch boterhammen en lekkere fruitsalades na m'n 15 uur 'slaapje'... en verder heeft ze ons allebei heel veel zelfvertrouwen en complimentjes gegeven over de verzorging van de kleine man, want dat is wel het belangrijkste! We hebben nu echt het idee dat we de basisvaardigheden 'beheersen' en dat komt door haar. Geen vraag was te veel, ook al vroegen we 10x hetzelfde, ze bleef uitleggen en voordoen. Eerlijkheidshalve vinden we het ook heerlijk dat we nu weer ons huis 'terug hebben' en ons ritme kunnen vinden, maar zonder haar zou dat behoorlijk angstig zijn geweest!

Wat me wel opviel en hier al eerder geschreven is, dat ze gigantisch veel wassen draaide. Toen ik 1x 's avonds even keek wat er in de droger moest, was dat zo weinig dat ik snap dat ze de hele dag bezig was, maar volgens mij wel met halve wasjes....maar goed, dat is enige 'minpuntje'. Ze is een schat van een mens, met veel ervaring (25 jaar in het vak) en heeft ons goed geholpen. Jullie doen dankbaar en belangrijk werk Fllapper!
Vliet: gefeliciteerd met de kleine man! Ondanks de wat ' moeizame start' en zo te lezen zware bevalling, toch een positieve kijk op de kraamweek!

En het vele wassen, het komt mij niet bekent voor. Ik draai alleen volle machines, tenzij er de volgende dag dingen nodig zijn. (net even dat eerste pakje, of een voedingsbh dat niet gemist kan worden) Jammer dat het wassen vaker onnodig word gedaan. Heb je wel geprobeerd om het bespreekbaar te maken met haar? Kan me voorstellen dat dan je hoofd er ook niet naar staat. Maar toch, als niemand haar erop wijst, zal ze gewoon doorgaan met het vele wassen;)

Geniet van de kleine vent! En ik kan me voorstellen dat het nou ook lekker is om in je eigen huis, zonder toeters en bellen lekker alleen te zijn. Dat zou ik ook hebben hoor. Na 8 dagen iemand over de vloer, is het denk ik ook wel weer goed dat we gaan. Dan is alles uitgelegd/voorgedaan, en onze taak zit er dan ook op.
Het staat hier vast al ergens, maar kan iemand mij nog een keer vertellen hoe ik de wieg op maak?

Ik heb nu een molton op het onderste stuk en daaroverheen alleen een hoeslaken en dan dekentje met lakentjekort opgemaakt. Maar ik krijg geloof ik een beetje stress en ik weet niet of het zo goed is of dat ik nog andere spullen in huis moet halen. En hier straks helaas geen kraamzorg die het me wel ev even voordoet.
Prima zoals je het tot nu toe hebt gedaan! Doe nog maar een molton op het onderste gedeelte, en een hydrofiele luier dubbelvouwen, en dat bij het hoofd-gedeelte. Als hij/zij dan spuugt of er langsheen plast/poept hoef je alleen het molton dekentje en de hydrofiele luier te verschonen;)

Komt helemaal goed hoor! Waarom straks geen kraamzorg als ik vragen mag?
Ik woon (wat dit betreft helaas) niet in Nederland, blijf dus ook wel iets langer in het ziekenhuis dan in NL gebruikelijk is, maar ik krijg een beetje stress. Ik wil NU alles afhebben.
Dan zullen ze jou in het in het ziekenhuis ook goed op weg helpen, aan hun kun je ook je vragen stellen;)

Als je borstvoeding wil geven: www.borstvoeding.com

En verder is op internet ontzettend veel informatie te vinden, ook over uitzet-lijsten etc. En op dit topic is veel informatie, als je terug leest;)

En het klinkt misschien raar: Probeer niet alles perfect te doen, want dat lukt niet. Ik merk dat veel ouders de lat erg hoog leggen voor zichzelf, vooral bij 1e kindjes. Alles moet perfect in orde zijn, want stel je voor...

Probeer je zorgen van je af te zetten, dat heeft geen meerwaarde. Als je op het laatste moment iets mist, kun je het halen in de winkel, of er is wel een oplossing voor. Vroeger deden ze ook veel dingen zonder de ' handige luxe' van tegenwoordig;)
Nou, ik heb 2 kinderen en 2x een waardeloze kraamhulp gehad.

De eerste was volgens mij niet helemaal goed snik: ze keek niemand aan en raakte niemand aan -niet eens mijn pasgeboren zoontje! Zij kwam voor uitgestelde kraamzorg omdat mijn zoon (prematuur) de eerste 2 weken in het ziekenhuis had gelegen. De borstvoeding lukte niet goed, maar in het zkh hadden ze gezegd dat ik wel hulp van de kraamzorg zou krijgen. Nou, mooi niet dus. En toen ik in paniek besloot om op flesvoeding over te stappen zei ze: "Oh, okee". Heb ik achteraf zoooo'n spijt van gehad!

Bij de 2e zou ik gewoon 44 uur krijgen, maar ivm een tekort aan kraamhulpen en vakantietijd en bla bla bla heb ik maar 18 uur gekregen. Gelukkig kon mijn moeder vakantiedagen opnemen en bij me komen kramen.

Deze kraamhulp maakte geen fruit voor me (ze "lustte" geen fruit, pfffff) en kwam standaard een half uur te laat aankakken ("ben geen ochtendmens") en begon de dag dan eerst met een uitgebreide cappuccino (voor zichzelf!) en een sigaretje.

Ze hielp niet met de verzorging van mijn oudste ("daar ben ik niet voor") of met het huishouden ("dat mag ik niet van mijn functieomschrijving").

Gelukkig hadden de kraamhormonen mij in een eersteklas heks veranderd, dus ik heb haar elke keer dat ze er was onverwijld aan het poetsen gezet. Lui varken dat ze was!

Eén dag was ze er niet. Toen kreeg ik 2 uurtjes een ander. Zij was zoooooooooo ontzettend leuk dat ik nog steeds contact met haar heb, gewoon als vriendinnen.
Flapper, ik probeer ook wel dingen los te laten hoor, en het zijn zeker hele lieve en goede zusters in het ziekenhuis waar ik ga bevallen (heb er net drie weken gelegen...) Maar vooral door die opname ben ik nu zo onzeker geworden, heel mijn planning door de war (want 3 weken niets kunnen doen en nu ook nog bijna niets), word er gewoon een hormonaal monster van...
germanwings, wel balen dat de planning dan zo door de war geschopt word. En vooral dat niksdoen, en de hormonen erbij, dat werkt allemaal tegen:(

Straks ligt er een wondertje op je buik, daar doe je het voor! Hou je daar aan vast! Zet hem op!

Lalie, potverdrie, die dames toch.. Het klikte duidelijk niet, en ze hadden blijkbaar allebei geen zorg in hun vingers zitten. En zelfs niemand aanraken? Zeer appart. Heb je hier achteraf een evaluatie over ingevuld? Of bespreekbaar gemaakt?

Gelukkig dan dat je die 2 uurtjes wel iemand hebt gehad waarmee het klikte. Jammer dat ze er niet eerder was!
Gisteren heeft mijn kraamhulp die nu 2 weken weg is gezellig koffie gedronken bij mij! Haha, zo zie je maar: het kan heel goed klikken!
mijn god wat lees ik nu weer allemaal. Ongelooflijk dat er z'n kraamverzorgsters tussen zitten. Een half uur te laat?....en dan nog koffie en roken?.... Op de bank zitten en meekletsen met het bezoek?

Aan de meiden die zwanger zijn. Als jullie een kraamverzorgster krijgen die de hele dag op de bank zit. Bel diezelfde avond nog naar het bureau. En vraag een ander en vertel wat de reden is. Dit kan echt niet hoor. Ik zou me dood schamen als dit mijn collega''s waren. Tjonge ik ben de hele dag bezich in een gzin met zorgen huishouden en vertellen en kletsen over de verzorgingen enz....heb vaak amper 20 min even tijd voor mezelf in de middag. Maar vind dit helemaal niet erg. Ik doe het graag en wil de kraamweek tot een leuk en gezellig einde brengen waar moeders en vaders nog leuk op terug kijken

Vandaag weer de laatste dag in een gezin gewerkt. En het afscheid was weer moeilijk. Tranen van mamma die mij ook weer tot janken brachten. Maar voldaan en met een gerust hart ging ik weer naar huis
Ik had een super kraamverzorgster! Ze is ZZP'er en wordt bemiddeld door een particulier kraamzorgbureau. Met 37 weken is ze zich komen voorstellen. (Het bureau garandeert voor 95% zekerheid dat je diegene krijgt die zich is komen voorstellen.) Als het niet had geklikt zou ik nog mogen wijzigen. Maar ik ben blij dat we dat niet hebben gedaan. (Ik heb even getwijfeld omdat ze wat ouder is en een beetje als 'kenau' overkwam in eerste instantie.) We hebben zoveel aan haar gehad!

Elke dag werd het huis van top tot teen gestofzuigd. De wc en badkamer werden elke dag schoongemaakt. Het bed verschoont. De was weggewerkt en gestreken. Ze bracht ontbijt en verse fruithapjes op bed. Ze bereidde onze warme maaltijd voor. Ze begeleidde me echt super met de borstvoeding en heeft ook een lactatiekundige ingeschakeld toen het even niet lekker ging. Ze heeft aangedrongen op een indicatie voor twee extra dagen, zodat ze me qua borstvoeding met een gerust hart kon achterlaten. Echt, wat een topper. O ja, en niet geheel onbelangrijk: ze was ook nog eens heel gezellig en kwam elke dag wel even bij me zitten om te kletsen.

Ik kom haar nu nog regelmatig tegen en dan staan we zo weer een uur te kletsen. Ze woont bij me om de hoek.

Ik ben echt heel blij dat het zo gegaan is! (Dat ze populair is bleek ook wel tijdens mijn kraamtijd, ze is diverse keren gebeld door organisaties die haar wilden inhuren omdat een gezin om haar had gevraagd.)
O ja, leuke anekdote:

ik ben in juni bevallen en had mijn kraamtijd stralend zomerweer. De kraamverzorgster moest en zou de was elke keer buiten ophangen. Wij hadden een gammel rekje, gebruikten eigenlijk altijd het traprekje boven of de droger. Maar de kraamverzorgster vond dit maar niks, was moest kunnen drogen in de frisse buitenlucht. Op de laatste dag hebben wij een tweedehands droogmolen gekocht van Brabantia, en die als verrassing neergezet in de tuin. Ze vond het schitterend! Dat is toch leuk, ze heeft het er nu nog telkens over...

Haha.
Hey Ring, wat een leuke actie zeg!

Mijn kraamhulp komt binnenkort ook een bakkie doen!

Zo gezellig!

Soms op drukke dagen mis ik haar echt!
Ja hier net zo. Ik vroeg haar laatst in de Albert Heijn al of ze tijd had om te komen, maar helaas... Ze zit vol. Nou ja zeg!
Ook alle keren een schat van een kraamhulp gehad, echt hele goeie herinneringen aan. De 1 was jong en begon net en de andere was in de 40 en ervaren maar voor allebei petje af! Daardoor hele fijne kraamtijd gehad.
Belachelijk!

Ze snappen toch zeker wel dat dat geen vraag is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven