Die slimme kinderen van ons toch..

17-09-2012 11:20 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Was gisteren aan het bedenken hoezeer mijn zoontje mij soms al verbaast met heel doordachte (en daarom ook grappige) acties. Hij is nu 15 maanden maar kan al erg slim (al dan niet met stiekem gedrag ) uit de hoek komen.

Een paar voorbeeldjes:

Een paar weken geleden liep hij naar de DVD-speler toe. Hij begon eraan te prutsen en ik ga ernaartoe en zeg 'Nee dat mag je niet'. Hij pakt mijn handje en trekt aan me, om te zegge 'Kom zitten'. Ik zet me neer en hij komt bij mij op schoot zitten. Nog geen 10 seconden later zie ik zijn voetje naar de DVD-speler gaan en begint hij met zijn tenen aan de knopjes te friemelen. Kon mijn lach toch niet inhouden toen. Over mama proberen af te leiden gesproken

En dan gisteren nog:

Hij had net een koekje op en liep weer naar de kast om er nog een te krijgen. Hij trekt de kast open en ik zeg 'Nu geen koekje meer, je hebt er net eentje op, straks krijg je er een.' Hij doet de kast weer dicht, loopt naar me toe met zijn handjes in de lucht en toen ik hem opnam, haalde hij zijn tutje uit zijn mond en gaf me een kusje Meteen daarna wou hij terug op de grond en liep meteen terug naar de kast, wijst ernaar en zegt 'DIE'. Meneer wou dus gewoon komen slijmen voor toch een koekje te krijgen, hahaha

Iemand nog grappige voorbeelden van zijn/haar kindje(s)?
Sabrina: ik werd zelden op de vingers getikt. Desondanks lust ik alles, ben ik nooit blijven zitten, studeer ik geneeskunde en ben ik volledig financieel zelfstandig hierin, Ook zonder lening, ik gebruik geen drugs en ben matig met alcohol, ik beoefen verschillende sporten en maak muziek omdat ik dat leuk vind en ik lees veel.

Volgens mij was ik een van de stoutste kinderen ter wereld maar ik loog nooit, want dat was het enige dat ten strengste verboden was bij ons thuis en toch is het helemaal met me goed gekomen.

Ik denk dus zo maar dat het zo zou kunnen zijn dat je kind nu niet voorgoed verpest is. Met mij is het tenslotte ook goed gekomen. Sterker nog, ik was hondsbrutaal en eigenwijs maar dat vonden mensen - inderdaad - vertederend.
Mijn zoon had ook een mooie oplossing toen hij een verbod kreeg om aan de knopjes van de tv te zitten. Hij pakte een knuffel en duwde met de handjes van de knuffel op de knopjes. Toen ik zei "Je weet toch dat je er niet aan mag zitten" antwoordde hij met een triomfantelijk gezicht "Knuffel deed het!".

Overigens heeft het wel degelijk met intelligentie te maken als kinderen op een vindingrijke manier hun zin proberen te krijgen. Bijvoorbeeld: Hoe jonger ze zijn als ze gaan liegen, hoe intelligenter ze zijn.
quote:Ivetje schreef op 17 september 2012 @ 11:42:

Maar er is al een topic over...dus deze is vrij onzinnig.Lekker belangrijk, er zijn zo veel dubbele topics.
Oh en ik bedoel helemaaaal niet te zeggen dat een manier van opvoeden fout is, alleen dat ik de reacties nogal overdreven vind. Alsof kinderen alleen fatsoenlijk kunnen opgroeien door een opvoedingsbootcamp. Het kan dus ook best goedkomen met een vrije opvoeding en met 15 mnd lachen omdat je kindje doorheeft hoe slijmen werkt vind ik dan nog wel het kleinere foutje dat je je als ouder kunt toestaan.
quote:kabouterpuntmuts schreef op 17 september 2012 @ 11:46:

Ik denk dus zo maar dat het zo zou kunnen zijn dat je kind nu niet voorgoed verpest is. Met mij is het tenslotte ook goed gekomen. Sterker nog, ik was hondsbrutaal en eigenwijs maar dat vonden mensen - inderdaad - vertederend.

Ontzettend vertederend inderdaad, kinderen die door rood fietsen waardoor ik ze bijna aanrijd en die vervolgens tegen zeggen 'opletten, kutwijf, als je me geraakt had schiet me vader je kapot!!'.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:kabouterpuntmuts schreef op 17 september 2012 @ 11:46:

Sabrina: ik werd zelden op de vingers getikt. Desondanks lust ik alles, ben ik nooit blijven zitten, studeer ik geneeskunde en ben ik volledig financieel zelfstandig hierin, Ook zonder lening, ik gebruik geen drugs en ben matig met alcohol, ik beoefen verschillende sporten en maak muziek omdat ik dat leuk vind en ik lees veel.

Kortom, een vrije opvoeding maakt saai?
Beste Himalaya, het gaat hier om een kind van 15 maanden die een slimme truc bedenkt. Vind je zelf niet dat je een heel klein beetje overdreven reageert?
@kabouterpuntmuts en je bent er zo lekker bescheiden onder gebleven!
hondsbrutaal heb ik een hekel aan, zowel bij kinderen als volwassenen.
wij slapen nooit.
@ GiB: ligt eraan wat je saai noemt.

Ik probeer alleen maar te zeggen: kinderen vrijlaten betekent niet automatisch dat het losgeslagen kinderen worden die kanker op kutwijf zeggen. Natuurlijk zijn er grenzen maar mi ligt die grens niet bij slijmen om een 2de koekje.
O leuk, nu gaan we met zijn allen Kabouterpuntmuts affikken. Is het vandaag nationale PMS-dag?
Neuh ik zou mezelf niet bescheiden willen noemen nee. Ben trots op wat ik doe en wie ik ben. Bescheidenheid heb ik (nog) niet aangeleerd.

Maar hee, niemand is perfect
Ik moet vaak lachen om mijn kleuter, maar niet om die van jou
Frankly my dear, I don"t give a damn
Oppaskindje van toen 22 maanden:

Wij waren op bezoek om zijn nieuwe zusje te bewonderen. Hadden voor hem een ton blokken meegenomen dus hij had met vriend lekker zitten bouwen en omgooien. Prima. Toen kreeg iedereen een stuk cake met chocola en wat drinken. Hij had de chocola van zijn cake gesnoept en wilde een nieuw stuk. Toen mama daar niet mee akkoord ging begon het gedoe... uiteindelijk zei mama "drink even je drinken op, dan ga je daarna naar bed want volgens mij ben je gewoon moe...". Kind weigerde en werd alleen maar vervelender. Uiteindelijk zei mama "nou J., we gaan naar bed...", zegt het kind (letterlijk zo uitgesproken!): "nee mama, J. moet eerst zijn drinken op drinken en dan kan J. naar bed. Dus ik ga nu mijn drinken op drinken en dan ga ik naar bed...".

Het zal jullie wellicht niet verbazen dat hij in groep 1 al kon lezen en hij nu (5) in groep 3 is begonnen... (hij is ook op sociaal-emotioneel vlak altijd verder geweest).
quote:Miss.Moneypenny schreef op 17 september 2012 @ 11:47:

[...]

Lekker belangrijk, er zijn zo veel dubbele topics.Die worden vaak genoeg ook samen gevoegd, en deze loopt ook nog gewoon. Als hij nou heel oud was oke. Bovendien slaat dit topic nu al nergens meer op, want het gaat niet eens meer over waar het voor bedoeld was.
Bij mij stond er een smiley bij!
@ GiB sorry
quote:Pompadoer schreef op 17 september 2012 @ 11:51:

Beste Himalaya, het gaat hier om een kind van 15 maanden die een slimme truc bedenkt. Vind je zelf niet dat je een heel klein beetje overdreven reageert?

Ik reageerde op TO die zegt dat ze vroeger hondsbrutaal en stronteigenwijs was, en dat mensen dat zo vertederend vonden.

Het gaat niet over het 15 maanden oude kind van haar.
Dat was TO helemaal niet, dat was kabouterpuntmuts.

Ik vind het raar dat jij en anderen zo zuur reageren op een topic waar in mijn ogen niets mis mee is, en wat je gewoon kan overslaan als het je niet interesseert.
Toen mijn dochter als peuter voor het eerst een dvd in de dvdspeler deed, terwijl ik tv aan het kijken was. Mengeling van trots bij mij, kijk zij weet al hoe een dvdspeler werkt en maar ik ben tv aan het kijken.
Ik denk dat de 'zurigheid' eerder bestaat uit ouders willen duidelijk maken dat niet iedereen zit te wachten op die verhalen van hun bloedjes. Dat je dat fijn met je naasten moet bespreken, maar niet moet verspreiden over openbare fora of je eigen facebook vol moet spammen.
Die reacties zijn niet eens van himalaya...
quote:frizzy schreef op 17 september 2012 @ 12:17:

Ik denk dat de 'zurigheid' eerder bestaat uit ouders willen duidelijk maken dat niet iedereen zit te wachten op die verhalen van hun bloedjes. Dat je dat fijn met je naasten moet bespreken, maar niet moet verspreiden over openbare fora of je eigen facebook vol moet spammen.

Tja, dat geldt voor 99% van de topics hier, hè.

Mij interesseert het bijvoorbeeld ook niet wat anderen uitvoeren in parenclubs, hoeveel kilo ze al kwijt zijn, hoe schattig hun schildpad is, of wat een gevoelloze eikel hun vriend is. Dus die topics sla ik dan lekker over, zonder commentaar. Dan zakt het ook nog eens sneller naar beneden.
quote:Pompadoer schreef op 17 september 2012 @ 12:12:

Dat was TO helemaal niet, dat was kabouterpuntmuts.

Mea cupla dan.

quote:Ik vind het raar dat jij en anderen zo zuur reageren op een topic waar in mijn ogen niets mis mee is, en wat je gewoon kan overslaan als het je niet interesseert.Met andere woorden: alleen als je het eens bent met het feit dat je kind slim is als het iets stiekem doet of dingen blijft doen die niet mogen, dan mag je meepraten?

Goh, dan kunnen ze het halve forum wel opdoeken, als er alleen nog maar meepraters in een topic mogelijk zijn.
quote:frizzy schreef op 17 september 2012 @ 12:17:

Ik denk dat de 'zurigheid' eerder bestaat uit ouders willen duidelijk maken dat niet iedereen zit te wachten op die verhalen van hun bloedjes. Dat je dat fijn met je naasten moet bespreken, maar niet moet verspreiden over openbare fora of je eigen facebook vol moet spammen.Men kan dat van bijna elk topic wel vinden. Als een topic mij niet kan boeien dan lees ik het niet. Uiteraard is een ieder vrij om te melden dat een topic hun niet kan bekoren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven