Die slimme kinderen van ons toch..

17-09-2012 11:20 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Was gisteren aan het bedenken hoezeer mijn zoontje mij soms al verbaast met heel doordachte (en daarom ook grappige) acties. Hij is nu 15 maanden maar kan al erg slim (al dan niet met stiekem gedrag ) uit de hoek komen.

Een paar voorbeeldjes:

Een paar weken geleden liep hij naar de DVD-speler toe. Hij begon eraan te prutsen en ik ga ernaartoe en zeg 'Nee dat mag je niet'. Hij pakt mijn handje en trekt aan me, om te zegge 'Kom zitten'. Ik zet me neer en hij komt bij mij op schoot zitten. Nog geen 10 seconden later zie ik zijn voetje naar de DVD-speler gaan en begint hij met zijn tenen aan de knopjes te friemelen. Kon mijn lach toch niet inhouden toen. Over mama proberen af te leiden gesproken

En dan gisteren nog:

Hij had net een koekje op en liep weer naar de kast om er nog een te krijgen. Hij trekt de kast open en ik zeg 'Nu geen koekje meer, je hebt er net eentje op, straks krijg je er een.' Hij doet de kast weer dicht, loopt naar me toe met zijn handjes in de lucht en toen ik hem opnam, haalde hij zijn tutje uit zijn mond en gaf me een kusje Meteen daarna wou hij terug op de grond en liep meteen terug naar de kast, wijst ernaar en zegt 'DIE'. Meneer wou dus gewoon komen slijmen voor toch een koekje te krijgen, hahaha

Iemand nog grappige voorbeelden van zijn/haar kindje(s)?
Ik vermoed zomaar dat je zelf geen kinderen hebt Himalaya, als je in zulk gedrag van een peuter iets negatiefs ziet?

TO vraagt bovendien specifiek om grappige voorbeelden van anderen, en niet of er iemand een moreel oordeel wil vellen over het gedrag van haar kind.

Ik reageer nu specifiek op jou maar ik verbaas me eigenlijk over de hele serie negatieve reacties die elkaar opvolgden.Er zijn een half miljoen van dit soort topics, en juist in deze komen zoveel onaardige reacties. Dat vind ik verbazend, en ook wel jammer voor TO.
Misschien is het ook wel het probleem dat er al een half miljoen topics hierover zijn daar had de post van TO prima in gepast en misschien vonden ze het daar wel schattig en lief en leuk.

En geloof mij, een peuter weet volgens mij precies wat wel en niet mag. Onze dochter van 7 maanden kijkt als ze iets gaat doen al naar ons als een soort van goedkeuring. Gaan wij lachen, doet zij dat ook en gaat ze datgene doen wat ze wilde doen. Dingen die niet mogen kan nog niet, maar ze let echt wel op onze reactie als ze iets doet.
quote:kabouterpuntmuts schreef op 17 september 2012 @ 11:41:

Overigens noemde ik picknicken vroeger piklikken .

Dit vind ik dan wel weer hilarisch!

Voor de rest eens met Calvijn; bij de meeste verhalen moet je erbij geweest zijn om het grappig te vinden. En vind je het doorgaans ook alleen grappig als je eigen kind het doet.
quote:Pompadoer schreef op 17 september 2012 @ 12:27:

Ik vermoed zomaar dat je zelf geen kinderen hebt Himalaya, als je in zulk gedrag van een peuter iets negatiefs ziet?

TO vraagt bovendien specifiek om grappige voorbeelden van anderen, en niet of er iemand een moreel oordeel wil vellen over het gedrag van haar kind.

Ik reageer nu specifiek op jou maar ik verbaas me eigenlijk over de hele serie negatieve reacties die elkaar opvolgden.Er zijn een half miljoen van dit soort topics, en juist in deze komen zoveel onaardige reacties. Dat vind ik verbazend, en ook wel jammer voor TO.Eens. Je kunt merken dat sommigen hier een hekel aan kinderen hebben ;).
Ik sla effe over...
Tuut tuut tuut
TO begaat natuurlijk ook een doodzonde door haar kind slim te noemen

Ivetje, kijken naar jouw reactie is nog wel iets heel anders dan weten wat wel en niet mag: als jij niet in de buurt bent om naar te kijken, heeft ze geen idee meer.
quote:Miffy schreef op 17 september 2012 @ 12:59:

TO begaat natuurlijk ook een doodzonde door haar kind slim te noemen

Dat ligt inderdaad supergevoelig. In veel gevallen terecht; zeker als het woord hoogbegaafd ook nog eens gebruikt wordt. TO bewijst haar stelling 'slim' overigens niet overtuigend met haar post, maar ik vermoed dat we daar niet heel veel achter hoeven te zoeken. Ze komt oprecht over in haar wens iets in haar ogen leuks te delen - maar zoals al meer gezegd ... we hadden er bij moeten zijn EN een band met het kind moeten hebben om dezelfde gevoelens te kunnen ervaren.
quote:Pompadoer schreef op 17 september 2012 @ 11:47:

Mijn zoon had ook een mooie oplossing toen hij een verbod kreeg om aan de knopjes van de tv te zitten. Hij pakte een knuffel en duwde met de handjes van de knuffel op de knopjes. Toen ik zei "Je weet toch dat je er niet aan mag zitten" antwoordde hij met een triomfantelijk gezicht "Knuffel deed het!".

.

Dat vind ik dan wel weer slim gevonden van je kind. Dan zou ik stiekem best trots op hem zijn. Ik zou er ook wel om kunnen lachen.

Maar een 3 jarige die je begroet met ha sexy lady. Ik zou het verschrikkelijk vinden als mijn kind dat zou doen. Ook het excuus hij heeft het van zijn oudere zussen. Hoe oud zijn die zussen dan wel niet want voor een 13 jarige vind ik het nog steeds niet acceptabel.
quote:la_linea schreef op 17 september 2012 @ 12:48:

[...]

Eens. Je kunt merken dat sommigen hier een hekel aan kinderen hebben ;).

Gelukkig staat er een smiley in je bericht, anders zou ik nog denken dat je bedoeld dat mensen zonder kinderen blijkbaar automatisch een hekel aan kinderen moeten hebben.

En nee, ik heb geen kinderen, maar betekent dat dat ik er ook geen mening over mag hebben? Ik ben er toch zelf vroeger ook een geweest (dat krijgen mensen zonder kinderen tenslotte ook te horen als je je mening geeft over geluidsoverlast door spelende kinderen ofzo, dus gaat hier ook wel op).

Ik heb ook neefjes, nichtjes, buurjongens en meisjes, kleine kennissen etc.

Als alleen maar ervaringsdeskundigen (want precies hetzelfde meegemaakt) mogen reageren op/in een topic, dan denk ik dat 90% van de topics opgeheven kan worden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
@ Sugarmiss: achja, ik leerde op de basisschool van mijn klasgenootjes wat pijpen en neuken betekende.

Nogmaals, JIJ (of ik of iemand anders) geeft een waardeoordeel aan dat sexy lady. Hij zegt het alleen maar omdat WIJ erop reageren.

Ik kan niet geshockeerd zijn door zoiets en ik vind het grappig, ja.

Z'n ouders zullen er ongetwijfeld wel wat over gezegd hebben, maar het is naar mijn idee verder volkomen onschuldig. Althans, totdat volwassenen de verkeerde kant op gaan denken.
O Himalaya, lighten up! Ik doe niet aan gekissebis over wel of niet kinderloos en vind niet dat elk kind een wereldwonder is dat ieders aanbidding verdient.

Ik bedoelde dat wat het kind van TO doet typisch gedrag is voor een kind van die leeftijd, en geen voorteken van een verdorven karakter. Uit de manier waarop je reageerde op die voorvalletjes maakte ik op dat je waarschijnlijk zelf geen kinderen hebt, omdat je het niet lijkt te herkennen voor wat het is.

Overigens duidt dit soort gedrag dus wel op een sprong die het kind heeft gemaakt in zijn ontwikkeling. Hij snapt dat hij iets niet mag en probeert nu strategieën te bedenken om het toch voor elkaar te krijgen. Voor ouders zijn dat soort dingen dus heel bijzonder om mee te maken, je ziet je kind slimmer worden.

@ Sugarmiss, ik was inderdaad best trots en vond het ontzettend grappig. Het is een van die peuteranekdotes die me altijd bij zal blijven, en heel typerend voor mijn (slimme en vindingrijke) kind.
quote:kabouterpuntmuts schreef op 17 september 2012 @ 13:34:

Nogmaals, JIJ (of ik of iemand anders) geeft een waardeoordeel aan dat sexy lady. Hij zegt het alleen maar omdat WIJ erop reageren.

.Ben ik met je eens maar het zegt wel iets over hoe de volwassenen in zijn omgeving met elkaar omgaan. Nu is sexy lady misschien nog ziet zo heel schokkend maar sommige kleine kinderen gebruiken woorden waarbij ik dan denk mooi niet dat ik mijn kind met dat kind laat spelen.
quote:frizzy schreef op 17 september 2012 @ 12:17:

Ik denk dat de 'zurigheid' eerder bestaat uit ouders willen duidelijk maken dat niet iedereen zit te wachten op die verhalen van hun bloedjes. Dat je dat fijn met je naasten moet bespreken, maar niet moet verspreiden over openbare fora of je eigen facebook vol moet spammen.

Dat is echt kletspraat. Ze zit notabene op de pijler 'kinderen', juist daar zitten mensen die het gezellig vinden om over hun bloedjes te praten. Daar is die hele pijler voor, vragen en verhalen m.b.t. kids.

Als we alle verhalen hier die beter met naasten besproken zouden kunnen worden zouden weghalen...wat bleef er dan nog van het forum over? Geen relaties-drama's meer, geen hulpvragen over je seksleven, geen anekdotes over schoonmoeders, geen topic vol humorvolle verhalen mbt gierige acties van mensen uit nabije kring...
quote:kabouterpuntmuts schreef op 17 september 2012 @ 13:34:

@ Sugarmiss: achja, ik leerde op de basisschool van mijn klasgenootjes wat pijpen en neuken betekende.

Ik kan niet geshockeerd zijn door zoiets en ik vind het grappig, ja.

Z'n ouders zullen er ongetwijfeld wel wat over gezegd hebben, maar het is naar mijn idee verder volkomen onschuldig. Althans, totdat volwassenen de verkeerde kant op gaan denken.ik weet niet hoe jij "he sexy lady" de goede kant op kan denken...sorry hoor, maar het is toch gewoon plat en dat blijft het. Helemaal uit de mond van een 3-jarige...
Nou, wat een leuk topic was dit. Wat ben ik toch een ontaarde moeder dat ik om sommige dingen van mijn zoontje heel hard moet lachen. Ik zou me moeten schamen, diep schamen.
Je neemt zelf het woord ontaarde moeder en schamen in de mond. Dat is hier door niemand gezegd, dat maak je er zelf van.
-
anoniem_100555 wijzigde dit bericht op 17-09-2012 17:47
Reden: Te grote scheur opgezet, sorry
% gewijzigd
Interesant hoe een schijnbaar onschuldig funtopic binnen 3 pagina's om zeep is geholpen met zeikreacties. En ik heb net eens meegedaan
@ Sugarmiss & Ivetje: het is gewoon jammer dat er zo vooroordelend over wordt gedaan. Een kind pikt zoiets gewoon een keer op en zegt dat dan. Waarschijnlijk heeft hij het deze week weer afgeleerd.

Dat gaat altijd zo snel. Maar het is niet alsof hij het al jaren roept, dat gebeurt gewoon wel eens.

En het is juist een ontzettend innemend kind en de ouders zijn echt het tegenovergestelde van tokkies. Maar ze schieten niet meteen in de stress als hun kind een keer 'hee sexy lady' ergens heeft opgepikt. Natuurlijk doen ze er wel wat aan als het een blijvend stopwoordje wordt, maar als een kind zoiets een keer zegt is het heus niet meteen verpest ofzo hoor.

En ik weet dat hij niet weet wat sexy is. Dus ik hang er verder ook niks aan op. Hij ziet gewoon dat mensen erop reageren op een manier die hij leuk vindt. En ik ga er vanuit dat hij als ik er vanavond weer ben het alweer vergeten is. Zo gaat dat namelijk met kinderen die dingen oppikken.
Oh, wacht... Ik lees net mn post terug. Ik bedoel niet dat hij dat elke keer zegt. Ik bedoel dat hij dat laatst een keer zei.

Het is niet alsof hij dat al maanden roept ofzo. Lazen jullie er dat in? Nee natuurlijk niet, het was gewoon vorige keer dat ik ging oppassen dat hij dat zei. 1x dus.
quote:khemam schreef op 17 september 2012 @ 15:58:

Interesant hoe een schijnbaar onschuldig funtopic binnen 3 pagina's om zeep is geholpen met zeikreacties. En ik heb net eens meegedaan Vind het wel jammer dat er niet meer anekdotes in de geest van de OP komen.
quote:Sophiepapa schreef op 19 september 2012 @ 23:11:

[...]

Vind het wel jammer dat er niet meer anekdotes in de geest van de OP komen.Ik ook. EN daarom zal ik als TO het heft in handen nemen en zelf nog eens een bijdrage leveren Nogmaals, voor de duidelijkheid: het gaat om weldoordachte (ik durf het wel eens slim te noemen) acties van je kind, of hij/zij je daar nu mee gehoorzaamt of niet. Het gaat om het brein van de kinderen die toch vanalles proberen te bedenken om iets gedaan te krijgen, wat eigen is aan kinderen.

Zoals het volgende:

Zoontje kijkt graag in de kookpotten om te zien wat ik aan het maken ben. Ik vind dit nogal gevaarlijk en hij mag het dan ook maar alleen als het vuur laag staat en als ik hem op een afstandje van de kookplaat stevig in mijn armen vast heb. Gisteren wou hij weer komen loeren wat ik aan het koken was, maar ik was net eventjes bezig dus kon hem niet opnemen. Hij begon al heel ongeduldig te worden, maar ik zei dat hij nog eventjes moest wachten en dan mocht kijken. Niks daarvan, meneer had een slimmer idee. Eerst zette hij de keukenstoel voor het aanrecht en probeerde erop te klimmen. Toen dat niet lukte en de stoel te hoog bleek, zag ik hem even stilstaan en nadenken tot ik het spreekwoordelijke lampje zag aangaan boven zijn hoofd hij liep naar de badkamer, haalde zijn opstapje (waar hij op gaat staan als hij zijn tandjes poetst voor de spiegel) en liep ermee naar de stoel. Hup, ervoor gezet en meneer kon op het aanrecht klimmen. Heb hem toen overigens wel eraf gehaald en gezegd dat dat niet mag, want te gevaarlijk, maar vond het toch goed gevonden
quote:valentinamaria schreef op 17 september 2012 @ 11:30:

als ze boterhammen in de dvd speler gaan stoppen is de lol er snel vanaf.
quote:sabrinav schreef op 20 september 2012 @ 08:37:

[...]

Ik ook. EN daarom zal ik als TO het heft in handen nemen en zelf nog eens een bijdrage leveren Nogmaals, voor de duidelijkheid: het gaat om weldoordachte (ik durf het wel eens slim te noemen) acties van je kind, of hij/zij je daar nu mee gehoorzaamt of niet. Het gaat om het brein van de kinderen die toch vanalles proberen te bedenken om iets gedaan te krijgen, wat eigen is aan kinderen.

Zoals het volgende:

Zoontje kijkt graag in de kookpotten om te zien wat ik aan het maken ben. Ik vind dit nogal gevaarlijk en hij mag het dan ook maar alleen als het vuur laag staat en als ik hem op een afstandje van de kookplaat stevig in mijn armen vast heb. Gisteren wou hij weer komen loeren wat ik aan het koken was, maar ik was net eventjes bezig dus kon hem niet opnemen. Hij begon al heel ongeduldig te worden, maar ik zei dat hij nog eventjes moest wachten en dan mocht kijken. Niks daarvan, meneer had een slimmer idee. Eerst zette hij de keukenstoel voor het aanrecht en probeerde erop te klimmen. Toen dat niet lukte en de stoel te hoog bleek, zag ik hem even stilstaan en nadenken tot ik het spreekwoordelijke lampje zag aangaan boven zijn hoofd hij liep naar de badkamer, haalde zijn opstapje (waar hij op gaat staan als hij zijn tandjes poetst voor de spiegel) en liep ermee naar de stoel. Hup, ervoor gezet en meneer kon op het aanrecht klimmen. Heb hem toen overigens wel eraf gehaald en gezegd dat dat niet mag, want te gevaarlijk, maar vond het toch goed gevonden Schattig

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven