Direct beginnen met flesvoeding

12-08-2019 18:59 146 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben zwanger van mijn derde kind. Hoewel ik niet kan wachten tot hij/zij er is, zie ik enorm op tegen 1 ding: de borstvoeding. Ik kan niet helemaal plaatsen waar dit gevoel vandaan komt, ik heb geen medische reden of hele slechte ervaring met het geven van borstvoeding (andere twee ong een half jaar gevoed aan de borst). Ik heb er echt geen zin in, het past gewoon niet bij mij orzo..
Zijn er anderen die dit gevoel herkennen? En zijn er moeders die ervoor hebben gekozen om vanaf de geboorte flesvoeding te geven omdat ze in borstvoeding 'geen zin' hadden?
Ben ook een beetje bang voor reacties uit mijn omgeving wanneer ik niet kies voor borstvoeding die eerste periode.
Alvast bedankt!
Ah de sneer was voor mij bedoeld, noem mij rustig bij naam :bye:

Prachtig hoe je aangeeft dat ieder vooral zelf mag kiezen en dat je dat prima vind maar ondertussen pis je tóch nog even over de flesvoedende vaders en moeders heen met je sneer!

Zoals gezegd: 'ik wil het niet' is wat mij betreft genoeg. En dat zegt géén ene reet over welke start ik mijn kind mee wil geven! Obesitas voorkom je niet met borstvoeding, dat heeft bijna alles te maken met het sociaal culturele en sociaal economische klimaat waarin kinderen opgroeien. Maar geloof jij vooral dat je het verschil maakt bij je kind, maar ga vooral niet tegen een moeder met een dag oude baby lopen mekkeren over obesitas. Please. :facepalm:
Maar Lotje, je hebt gekozen! Fijn! Veel succes!
Ja, mijn vrouw had dit ook. Zowel voor zichzelf als omdat ze het mij ook gunde om direct alle voedingen te kunnen geven aan onze kinderen. Ik zie het ook niet als iets waar je je schuldig om zou moeten voelen.
Positivevibes schreef:
14-08-2019 20:50
Het gaat niet om jou. Het gaat om een TO, die je op een vreselijk gevoelig punt met woorden als "egoistisch" om de oren slaat. Hou dat gewoon bij jezelf.

En ik en heel veel anderen hebben ons er ook wel degelijk heel goed in verdiept. Jij hebt niet de enige waarheid in pacht en je bent ook niet de enige die veel van het onderwerp weet. In sommige gevallen is flesvoeding zelfs simpelweg beter dan borstvoeding. Als het een PPD veroorzaakt bijvoorbeeld. Dat flesvoeding "net zo goed" is mag iemand dus gewoon zeggen en is net zo valide als jouw mening. Je kent andersmans situatie immers niet.
Post partum depression bedoel je?

Zo ja, waar haal je vandaan dan dat borstvoeding een postnatale depressie veroorzaakt dan? Is daar wel wetenschappelijk bewijs voor? Bewijs dat overtuigender is dan al die bewijzen dat borstvoeding beter is?

En dan heb ik het over puur de borstvoeding zelf. Niet alle gevoelens eromheen die vooral veroorzaakt worden door omgevingsfactoren.
Alle reacties Link kopieren
Illinois schreef:
14-08-2019 21:23
Post partum depression bedoel je?

Zo ja, waar haal je vandaan dan dat borstvoeding een postnatale depressie veroorzaakt dan? Is daar wel wetenschappelijk bewijs voor? Bewijs dat overtuigender is dan al die bewijzen dat borstvoeding beter is?

En dan heb ik het over puur de borstvoeding zelf. Niet alle gevoelens eromheen die vooral veroorzaakt worden door omgevingsfactoren.
Er staat "bijvoorbeeld", en dit is een persoonlijk voorbeeld: het was namelijk bij mij het geval. Sommige vrouwen hebben het in lichtere mate, google maar op dysfore toeschietreflex. Is een bekend verschijnsel.

Ik ben dan ook op medische indicatie gestopt met borstvoeding en heb zeer uitgebreide gesprekken gehad met oa kinderarts over de (vermeende) voordelen.

Kortom, flesvoeding was bij mij 100% veel beter geweest voor mij en mijn zoon. Dat zeg ik niet alleen zelf, dat zegt ook een team van artsen en bij een 2e wordt het mij zéér streng afgeraden om nog bv te proberen.

Maar dat mag je dus van sommige mensen kennelijk niet eens zeggen hier.
positivevibes wijzigde dit bericht op 14-08-2019 21:37
37.29% gewijzigd
ClaireSophie schreef:
14-08-2019 14:41
De voordelen op lange termijn zijn verwaarloosbaar...
Ik was wel zeer egoïstisch in dit geval. Ik ben namelijk 'blind' voor de voordelen en geloof niet dat ik met borstvoeding een verkoudheidje tegenhoud of een allergie. Dat geneuzel over de warmte van een moederborst vind ik hormonaal gelul.

Excusez mijn taalgebruik maar kom nou toch, ook borstvoeding kindje gaan wel eens ziek worden. En vreselijk ernstig kinderziektes voorkom je er toch niet mee en ik hoop dat dat elke ouder bespaard blijft.

Je weet als ouder toch nooit of je met wel of geen BV een allergie had kunnen voorkomen?
Dan heb je zeker zelf geen ervaring met borstvoeding? Ik denk dat iedere moeder die lang genoeg borstvoeding heeft gegeven om te zien hoe een kind zich hecht aan de borst je zult tegenspreken.

Ik heb helemaal niks tegen flesvoeding hoor. Maar na twee kinderen langer dan een jaar aan de borst te hebben gehad, en zie hoezeer mijn kinderen zich beide hechtte aan de borst. Kan ik je vertellen dat het absoluut geen hormonaal gelul is.

Maakt dat het beter? Nee hoor. Jij zult je kinderen vast op andere manieren een heel fijn gevoel geven. Misschien door voor ze te zingen, ze op een bepaalde manier te knuffelen of te aaien. Flesvoeding kindjes komen vast en zeker niks te kort bij liefdevolle ouders. Maar voor mijn kinderen was en is de borst hun fijne momentje en is dat echt niet overrated.
Alle reacties Link kopieren
Ieder zijn ding toch?

Ik heb mijn jongste 3 jaar borstvoeding gegeven en droomde er laatst van dat ik nog borstvoeding gaf. Het maakte mij echt heel gelukkig, met al die hormonen die vrijkwamen bij de toeschietreflex.
Maar toch.... als er een derde zou zijn gekomen, dan had ik er goed over na gedacht of ik niet (eerder) de fles zou gaan geven. Onze jongste weigerde, ook na alle inspanningen, de fles. En mijn man heeft haar eigenlijk pas leren kennen na die 3 jaar borstvoeding. Daarvoor had ze totaal geen oog voor hem. Zo sneu.
Positivevibes schreef:
14-08-2019 21:28
Persoonlijk voorbeeld, het was namelijk bij mij het geval. Sommige vrouwen hebben het in lichtere mate, dat heet een dysfore toeschietreflex.

Ik ben dan ook op medische indicatie gestopt met borstvoeding.

Flesvoeding was bij mij 100% veel beter geweest voor mij en mijn zoon. En bij een 2e raden alle artsen mij borstvoeding af.

Maar dat mag je dus van sommige mensen niet eens zeggen hier.
Oh ja dat had ik ook, in lichte vorm gelukkig. Bij mij ging het weg na een minuutje ofzo. En toen mijn zoontje eenmaal een peuter was, was het constant en moest ik ook echt stoppen met de borstvoeding. Dus dat begrijp ik wel.

Maar ik had begrepen dat bij een echte postnatale depressie borstvoeding juist kan helpen. Hormonaal gezien.
Alle reacties Link kopieren
Illinois schreef:
14-08-2019 21:37
Oh ja dat had ik ook, in lichte vorm gelukkig. Bij mij ging het weg na een minuutje ofzo. En toen mijn zoontje eenmaal een peuter was, was het constant en moest ik ook echt stoppen met de borstvoeding. Dus dat begrijp ik wel.

Maar ik had begrepen dat bij een echte postnatale depressie borstvoeding juist kan helpen. Hormonaal gezien.
Dat kan ook. Voor sommige vrouwen werken die hormonen heel fijn en voor anderen heel vreselijk.

Is heel persoonlijk, zoals dit allemaal :) .
Alle reacties Link kopieren
Een ppd wordt niet altijd veroorzaakt door de moedermelk op zich. Alles wat erbij komt kijken kan ook de druppel zijn waardoor vrouwen in de depressie terecht komt. Puur voor mezelf: Voor mij stond borstvoeding oa gelijk aan minder (nacht)rust en stress. Met mijn verleden (na de eerste een depressie gehad) gaf me dit zoveel onrust dat negatieve emoties getriggerd werden. Ook negatieve gevoelens tov kind namen toe. Voor mij was stoppen de beste optie. Gevolg: rust. Dat is voor mij beter en daardoor ook beter voor kind die het heel goed doet op de fles. Ook beter voor de rest van het gezin. Die hel van een depressie wil ik niet meer. Niet voor mij maar ook niet voor mijn man en kinderen. Gynaecoloog gaf bij nacontrole aan dat dit vaak opgaat voor vrouwen die in het verleden een depressie hebben gehad (En vaak is niet altijd).

Het kan wel zo zijn dat je meer last hebt van hormonen bij borstvoeding waardoor een ppd getriggerd kan worden. Het is vaak en en

Ik geloof best dat moedermelk op zich het beste is voor een kind, uit de voorlichting die ik heb gehad kwam dit ook wel naar voren. Maar ik geloof ook dat flesvoeding ook gewoon goed is.
Ik geloof niet dat borstvoeding altijd de beste keuze is voor een kind (en moeder). Goed voor jezelf zorgen is hierin denk ik ook goed voor je baby zorgen.

Ik geloof wel dat het de beste keuze is om te gaan waar jij je goed bij voelt. En als dat flesvoeding is maakt de reden daarbij niet uit. Ook als dat gewoon is omdat je geen zin hebt in borstvoeding. En als jouw keuze borstvoeding is maakt de reden ook niet uit.

Ik vind het persoonlijk vervelend als je verantwoording af moet leggen voor de keuzes die je hierin maakt en ook als mensen anderen ervan willen overtuigen dat hun keuze het beste is en dat de ander voor de mindere optie kiest.
Alle reacties Link kopieren
Het slaapgebrek door bv (met name de moeizame bv met kolfgedoe etc) kan een ppd ook triggeren. Dan is het fijn als moeder kan slapen snachts.
Alle reacties Link kopieren
Illinois schreef:
14-08-2019 21:33
Dan heb je zeker zelf geen ervaring met borstvoeding? Ik denk dat iedere moeder die lang genoeg borstvoeding heeft gegeven om te zien hoe een kind zich hecht aan de borst je zult tegenspreken.

Ik heb helemaal niks tegen flesvoeding hoor. Maar na twee kinderen langer dan een jaar aan de borst te hebben gehad, en zie hoezeer mijn kinderen zich beide hechtte aan de borst. Kan ik je vertellen dat het absoluut geen hormonaal gelul is.

Maakt dat het beter? Nee hoor. Jij zult je kinderen vast op andere manieren een heel fijn gevoel geven. Misschien door voor ze te zingen, ze op een bepaalde manier te knuffelen of te aaien. Flesvoeding kindjes komen vast en zeker niks te kort bij liefdevolle ouders. Maar voor mijn kinderen was en is de borst hun fijne momentje en is dat echt niet overrated.
Mijn kind was ook zeer gehecht aan zn flesje, vooral in combinatie met op mij of op zn vader liggen. Zegt dus ook niet veel mijns inziens.
Nooit borstvoeding gegeven, moest er gewoon niet aan denken. Kind gezond, hechting dikke prima verder
Fijn dat je een keuze hebt kunnen maken. En heb zelf gemerkt, hoe duidelijker je zegt dat je flesvoeding geeft, hoe minder gezeur van omgeving.
Alle reacties Link kopieren
Skippy85 schreef:
14-08-2019 21:57
Het slaapgebrek door bv (met name de moeizame bv met kolfgedoe etc) kan een ppd ook triggeren. Dan is het fijn als moeder kan slapen snachts.
Maar het kan juist ook zorgen voor verlichting van de ppd door de oxytocine.
Alle reacties Link kopieren
Lotje0207 schreef:
14-08-2019 16:53
Wauw wat veel reacties!
Na een goed gesprek met mijn vriend, hebben we samen besloten om meteen vanaf de geboorte met fv te starten.
Kolven is beide keren ook erg moeizaam gegaan, en ik verwacht daar niet direct verbetering in bij de derde. Door fv te geven, heb ik dus veel meer vrijheid. Hierdoor hoop ik een fijnere en relaxtere eerste paar maanden te krijgen.
Je hebt helemaal gelijk meis. Veel geluk!
Alle reacties Link kopieren
Illinois schreef:
14-08-2019 21:33
Dan heb je zeker zelf geen ervaring met borstvoeding? Ik denk dat iedere moeder die lang genoeg borstvoeding heeft gegeven om te zien hoe een kind zich hecht aan de borst je zult tegenspreken.

Ik heb helemaal niks tegen flesvoeding hoor. Maar na twee kinderen langer dan een jaar aan de borst te hebben gehad, en zie hoezeer mijn kinderen zich beide hechtte aan de borst. Kan ik je vertellen dat het absoluut geen hormonaal gelul is.

Maakt dat het beter? Nee hoor. Jij zult je kinderen vast op andere manieren een heel fijn gevoel geven. Misschien door voor ze te zingen, ze op een bepaalde manier te knuffelen of te aaien. Flesvoeding kindjes komen vast en zeker niks te kort bij liefdevolle ouders. Maar voor mijn kinderen was en is de borst hun fijne momentje en is dat echt niet overrated.
Dit is nou juist vreselijk hormonaal gelul.
Kinderen die zich hechten aan de fles zijn slechter af ofzo?
Hechten aan de borst, tis weer eens een nieuwe term.
Kind heeft eten nodig. Komt dat uit de borst, prima, dan hecht dat kind zich aan de borst.
Komt de voeding uit de fles, dan hecht kind zich aan de fles.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-08-2019 07:27
Dit is nou juist vreselijk hormonaal gelul.
Kinderen die zich hechten aan de fles zijn slechter af ofzo?
Hechten aan de borst, tis weer eens een nieuwe term.
Kind heeft eten nodig. Komt dat uit de borst, prima, dan hecht dat kind zich aan de borst.
Komt de voeding uit de fles, dan hecht kind zich aan de fles.

Misschien is hechten niet het juiste woord.. ik herken wel dat het een goede troost en rust is bij pijn / angst / vermoeidheid. Dat heeft te maken met de oxytocine die vrij komt, dacht ik. En volgens mij is ook bewezen dat de borst (daarom?) pijnstillend werkt. Maar goed daar zijn ook andere manieren voor, dus fv kinderen zullen vast niet gedoemd zijn :P
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Mijn derde heeft vanaf de start flesvoeding gekregen. Mijn ppd's bij nummer 1 en 2 waren hormonaal en borstvoeding speelde daar zeker een grote rol in. Bij nummer 3 gelijk gestart met antidepressiva en slaappillen en dus ook flesvoeding. Wat geweldig, had ik zeker bij nummer 2 ook moeten doen.
TO geniet ervan!
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
15-08-2019 08:47
Misschien is hechten niet het juiste woord.. ik herken wel dat het een goede troost en rust is bij pijn / angst / vermoeidheid. Dat heeft te maken met de oxytocine die vrij komt, dacht ik. En volgens mij is ook bewezen dat de borst (daarom?) pijnstillend werkt. Maar goed daar zijn ook andere manieren voor, dus fv kinderen zullen vast niet gedoemd zijn :P
Oxytocine doet iets bij de moeder.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-08-2019 09:31
Oxytocine doet iets bij de moeder.

Ook bij de baby.

‘Andere effecten die zijn toegeschreven aan een flinke dosis oxytocine zijn een verhoogde weerbaarheid tegen stress en verslaving, bloeddrukverlaging en pijnvermindering. Bij baby’s zou het een rol spelen in de hersenontwikkeling.’
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
15-08-2019 09:35
Ook bij de baby.

‘Andere effecten die zijn toegeschreven aan een flinke dosis oxytocine zijn een verhoogde weerbaarheid tegen stress en verslaving, bloeddrukverlaging en pijnvermindering. Bij baby’s zou het een rol spelen in de hersenontwikkeling.’
Maar daar hoef je dus geen borstvoeding voor te geven:

'Wist je dat je alleen al door elkaar aan te raken of elkaar in de ogen te kijken oxytocine aanmaakt? Veel knuffelen en huid-op-huidcontact dus! '
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
15-08-2019 09:50
Maar daar hoef je dus geen borstvoeding voor te geven:

'Wist je dat je alleen al door elkaar aan te raken of elkaar in de ogen te kijken oxytocine aanmaakt? Veel knuffelen en huid-op-huidcontact dus! '

Klopt, dat zei ik ook al :biggrin:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven