dochter 14 jaar, vriendje 19 jaar...

17-08-2008 22:42 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn dochter (sinds kort 14 jaar) heeft net haar verkering met vriendlief beëindigd, en liet meteen weten dat zij een jongen van 19 jaar wel erg lief vond; hij had haar getroost. Zij is naar zijn verjaardag geweest, omdat hij 'zomaar' een goede vriend was, maar het voelde voor mij niet goed.

Nu heb ik haar het contact met deze jongen verboden, maar vaderlief liet deze jongen wel op bezoek komen bij hem...

Dochter is nu uiteraard heel kwaad op mij: ik ontneem haar het geluk, terwijl anderen het helemaal geen probleem vinden, dat hij zoveel ouder is....Pfff, voel me schuldig naar haar toe, maar ik vind dat ze eerst maar eens los moet komen van die ene jongen voordat ze zich weer in een relatie stort met een (veel oudere) jongen....

Hoe denken jullie hierover?
En zorgen dat ze open en eerlijk tegen je kan zijn....mochten er dingen gebeuren wat niet goed is voor haar, dan moet ze dat aan je kunnen/ durven vertellen.
quote:Poezewoes schreef op 17 augustus 2008 @ 22:47:

Op deze leeftijd gaan ze alleen maar stiekem doen als je iets verbiedt wat ze heel graag willen. En vriendjes, dat is nu precies iets waar ze over gaan liegen. Wat ik vaak zag bij vriendinnen die iets niet mochten....dat ging idd gewoon stiekem. Het erge daarvan is nogmaals mocht ze bv onveilige seks hebben( ik benoem even een rampsenario) ze je dat misschien niet durft te vertellen. Ik ben met twee vriendinnen een morning afther pil wezen halen omdat ze dat niet durfden te vertellen thuis. Dat lijkt me heel erg voor jullie beiden. Dat is ook de reden dat ik er niet in geloof dat je dit moet/ kunt verbieden.
quote:qwertu schreef op 17 augustus 2008 @ 22:46:

Ik denk niets, ik weet. Ik weet dat ik mijn verkering met een 19-jarige jongen op mijn 14e júist aanhield omdat mijn moeder het niets vond.

Mijn advies is: loslaten en je dochter goed voorlichten, zowel op gebied van gevoelens en relaties als op gebied van intimiteit.

waarbij ik wil aantekenen dat dit niet altijd helpt.

Mijn opa en oma hadden ook die taktiek "prijs 'm de hemel in, dan is het zo over" toen mijn moeder als 15 jarige viel op een stuurman/kapitein in de kustvaart (een zeeman dus.. die nog zelden thuis was ook!) van 21 jaar! Inmiddels zijn mijn ouders al 46 jaar gelukkig getrouwd.

ik denk in elk geval dat je niet te snel moet verbieden. De ene 19 jarige is de ander niet. Leer hem in elk geval kennen. Als het misgaat is het toch ook fijn dat je nog een goede vertrouwensband met je dochter hebt, zodat ze ook bij jou terugkomt. Als je nu gaat verbieden, dan veroozaak je ook een zekere breuk tussen je dochter en jezelf en zou het ook kunnen dat ze juist niet naar je toekomt, wanneer het misgaat, vanwege het "ziejewel" effect bij jou.

sterkte ensucces
Later is nu
Doe je dochter wel aan de pil en vertel dat als ze zonder condooms zou gaan rommelen dat ze kans loopt op allerlei ziektes. Je hoeft niets over aids te vertellen, dat weet 'n 14-jarige al, maar vertel dat ze een ziekte kan krijgen waarbij ze vanonder allemaal vieze zweren kan krijgen ofzo, zodat ze voor geen man meer aantrekkelijk is. Dat maakt waarschijnlijk meer indruk.

Op mij werkte de taktiek van niet verbieden goed. Mijn ouders (niet-rokers) zeiden toen ik naar de brugklas ging dat ik er hoogstwaarschijnlijk mee in aanraking zou komen, dat ik wist dat 't ongezond was, maar als ik het wilde doen, ik het niet stiekem hoefde, maar het gewoon thuis zou mogen. Ik heb 't wel geproefd, maar vond 't smerig en omdat 't thuis zou mogen geen reden om het door te zetten.
Google even op soa's en dan afbeeldingen...

Vertel dat z'n haar zo leuk zit, dat het zo lief is dat hij voor haar nog wel een paar jaar met sex wil wachten ( of kan dit juist niet? Haha weet wel dat ik op m'n 14de nog niet eens durfde te zoenen )

Maar idd, wat moet een jongen van 19 met een meisje van 14?! Dan weet je toch wel beter?

Succes en ik hoop dat ze allebei snel het licht zien...
Jeetje, jullie zijn ouders, dan neem je toch op zijn minst het goede voorbeeld??

Je kan je dochter zo'n dingen niet verbieden, het slaat helemaal nergens op. Nodig die jongen op zijn minst een keer uit om een kopje tee te doen ofzo. En dan niet op zo'n manier dat hij het gevoel heeft om gekeurd te worden.

Leg je dochter dan uit dat je het superleuk vindt dat ze een vriendje heeft en wat voor een dingen erbij kunnen komen kijken. Laat haar het gevoel krijgen dat ze overal over je kan spreken, ook over intieme dingen. Misschien wilt zij die dingen zelf ook helemaal niet, maar spreek erover!!

Ben een partner in deze en geen vijand van je dochter! Ik begrijp werkelijk niet wat je er mee opschiet om dingen meteen te verbieden zonder dat je weet waarover je spreekt..
Ik laat mijn dochter als zij veertien jaar is niet met een volwassen man uitgaan. Over mijn lijk!

Nu is mijn dochter nog geen veertien, maar ik weet wel waar ik de grenzen ga trekken en dat is met die leeftijd echt bereikt.

Ik moet er niet aan denken om te weten dat zij met die leeftijd al tussen de lakens gaat liggen. En met een jongen van die leeftijd weet je gewoon waar hij aan denkt.

Ik vind dat het de taak van de ouders is om je dochter te beschermen tegen onverantwoordelijk gedrag. Op die leeftijd kunnen ze nog niet goed overzien wat voor een ellende er allemaal kan gebeuren.
Als het verboden wordt, wordt het toch stiekem gedaan, dus wat schiet je ermee op? Bovendien als je het niet verbied is een puberdochter misschien zo verstandig om voorbehoedsmiddelen aan te schaffen als ze er aan toe is. Als het verboden is zal ze bang zijn dat de pil op de afschriften van de zorgverzekering komt te staan en doet ze het niet save met alle risico's vandien.
quote:Swinta schreef op 18 augustus 2008 @ 09:45:

Ik laat mijn dochter als zij veertien jaar is niet met een volwassen man uitgaan. Over mijn lijk!

Nu is mijn dochter nog geen veertien, maar ik weet wel waar ik de grenzen ga trekken en dat is met die leeftijd echt bereikt.

Ik moet er niet aan denken om te weten dat zij met die leeftijd al tussen de lakens gaat liggen. En met een jongen van die leeftijd weet je gewoon waar hij aan denkt.

Ik vind dat het de taak van de ouders is om je dochter te beschermen tegen onverantwoordelijk gedrag. Op die leeftijd kunnen ze nog niet goed overzien wat voor een ellende er allemaal kan gebeuren.quote:Swinta schreef op 18 augustus 2008 @ 09:45:

Ik vind dat het de taak van de ouders is om je dochter te beschermen tegen onverantwoordelijk gedrag. Op die leeftijd kunnen ze nog niet goed overzien wat voor een ellende er allemaal kan gebeuren.

Swinta, een meisje van 14 heeft ook al sexuele gevoelens en je kan dat negeren, maar waarom praat je dan niet met haar over dat soort dingen? JIJ bent de ouder en JIJ moet het goede voorbeeld geven. 'Een volwassen man'? Die jongen is 19, geen 35!

'Ik vind dat het de taak van de ouders is om je dochter te beschermen tegen onverantwoordelijk gedrag. Op die leeftijd kunnen ze nog niet goed overzien wat voor een ellende er allemaal kan gebeuren'

Nee precies en daarom is het JOUW taak om te zorgen dat dat niet gebeurd. Door simpel alles te verbieden weet je zeker dat ze dingen stiekem doet.

Al deze ouders hier, ik denk dat jullie diegenen zijn die volwassen en verantwoordelijk moeten zijn.
quote:wuiles schreef op 17 augustus 2008 @ 22:53:

Prijs hem het graf in.

Precies! Nodig hem thuis uit, laat hem mee-eten, laat hem 's avonds mee op de bank tv kijken, neem hem mee met winkelen. Laat zien hoe saai ook een 19-jarige kan zijn. Overvoer haar met hem.

En natuurlijk, troost haar wanneer het weer uit is.

Zo'n meid heeft het recht haar eigen fouten te maken, je zult zien dat ze heel wat verstandiger blijkt te zijn dan je zou denken.

Ik vind dat het de taak van de ouders is om je dochter te beschermen tegen onverantwoordelijk gedrag. Op die leeftijd kunnen ze nog niet goed overzien wat voor een ellende er allemaal kan gebeuren.Goh zeg! Lig jij onder het schoolbankje bij je dochter straks, sta jij in de fietsenstalling toe te kijken wat ze doet, leg je haar aan een lijn?
quote:pom508 schreef op 18 augustus 2008 @ 09:54:

[...]

Precies! Nodig hem thuis uit, laat hem mee-eten, laat hem 's avonds mee op de bank tv kijken, neem hem mee met winkelen. Laat zien hoe saai ook een 19-jarige kan zijn. Overvoer haar met hem.

En natuurlijk, troost haar wanneer het weer uit is.

Zo'n meid heeft het recht haar eigen fouten te maken, je zult zien dat ze heel wat verstandiger blijkt te zijn dan je zou denken.Precies!
quote:jojanneke66 schreef op 17 augustus 2008 @ 23:35:

Ik weet het nog goed. Ze was veertien. Toen komt ze thuis met een knul van achttien. Oh, ik zag het zo: een gluiperd van het zuiverste water. Ene Harrie. Ik droom nog wel eens van ´m als ik zwaar getafeld heb.

Maar ja, wat doe je in de moderne opvoeding? Je zegt niet tegen je eigen dochtertje: ´Meid, ga uit m´n ogen met dat stuk verdriet!´ Maar je haalt die kwal binnen of het Sinterklaas is.

Oh, die Harrie. Hij was er altijd. En hij moest ook altijd mee-eten. En dan was-ie zo gedienstig, weet je wel, zo glijerig. Hij kon alles zo lekker aangeven. Het zout en de jus en de aardappels… Baah! Ik dacht als dát mijn schoonzoon moet worden, dan verhang ik me op een mooie zondagmorgen in het Amsterdamse Bos.

Maar goed, in het begin heb je nog enige invloed, want dan gaat zo´n meid aan je vragen: ´Pa, hoe vind je Harrie? En ik, heel link, ik begon Harrie te prijzen. Ik prees hem regelrecht het graf in. Dat-ie zo gedienstig was en dat-ie alles zo lekker kon aangeven… En zo zaagde ik indirect de poten onder zijn stoel vandaan. Binnen de maand had ik hem plat. Dag, Harrie!

Van Wim Sonneveld
Frankly my dear, I don"t give a damn

Ik vind dat het de taak van de ouders is om je dochter te beschermen tegen onverantwoordelijk gedrag. Op die leeftijd kunnen ze nog niet goed overzien wat voor een ellende er allemaal kan gebeuren.Wat ben jij naiëf
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik denk dat een jongen van haar eigen leeftijd net zoveel aan seks denkt (ik ga ervan uit dat Swinta dat dan maar bedoelt met "en met een jongen van die leeftijd weet je gewoon waar hij aan denkt") als een jongen van 19 jaar. En het zou best wel kunnen zijn dat een jongen van 19 jaar een veel betere beheersing heeft dan ééntje van 16 en dat hij haar gewoon echt de tijd laat, gezien haar leeftijd.

ik zou een jongen niet zo snel afwijzen op z'n leeftijd, denk ik. Ik zou 'm eerst willen leren kennen en dán een oordeel vormen, lijkt me zo.
Later is nu
Ik begrijp wel dat je zo heftig reageert. Als moeder van een kleuter roep ik heel makkelijk: aanmoedigen, dat had ik als tiener ook niet leuk gevonden. Als mijn moeder iets leuk vond, wilde ik het absoluut niet!

Maar aan de andere kant weet ik niet of ik zo nuchter kan zijn als het mijn dochter was... Heel veel succes!
Volg je hart. Dat klopt.
Dreamer ; een jongen van 14 zal er net zo veel aan denken , vast wel , ja . De kans is echter groter dat zo'n maagdelijke knul ( neem ik even voor het gemak aan ) al genoegen neemt met het betasten van tietjes door een bh heen . En dat ze samen stapje voor stapje steeds verder gaan .

Zo'n knul van 19 die al ( neem ik ook maar even aan ) het nodige beleefd heeft....dat is nog maar de vraag of die daar genoegen mee gaat nemen , of dat dochterlief niet jong en preuts en beginnend wil lijken en bepaalde dingen dan maar doet .....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 18 augustus 2008 @ 13:06:

Dreamer ; een jongen van 14 zal er net zo veel aan denken , vast wel , ja . De kans is echter groter dat zo'n maagdelijke knul ( neem ik even voor het gemak aan ) al genoegen neemt met het betasten van tietjes door een bh heen . En dat ze samen stapje voor stapje steeds verder gaan .

Zo'n knul van 19 die al ( neem ik ook maar even aan ) het nodige beleefd heeft....dat is nog maar de vraag of die daar genoegen mee gaat nemen , of dat dochterlief niet jong en preuts en beginnend wil lijken en bepaalde dingen dan maar doet .....Van mijn vriendinnen die hun eerste keer met 'n stuntelende leeftijdgenoot beleefden was er helemaal niemand enthousiast. Die jongens denken alleen aan hun eigen pleziertje en weten nog helemaal niet hoe ze 'n meisje moeten plezieren.
quote:wuiles schreef op 17 augustus 2008 @ 22:53:

Prijs hem het graf in.Compleet mee eens. Werkt uitstekend.
quote:elninjoo schreef op 18 augustus 2008 @ 13:09:

[...]

Van mijn vriendinnen die hun eerste keer met 'n stuntelende leeftijdgenoot beleefden was er helemaal niemand enthousiast. Die jongens denken alleen aan hun eigen pleziertje en weten nog helemaal niet hoe ze 'n meisje moeten plezieren.

He jakkiebakkie ; je moet als moeder je nét 14 jarige dochter die gisteren nog met Barbies speelden een ervaren minnaar gunnen ?

Dat je de eerste keer niet multiple orgasmeert heeft anders ook bijzonder weinig vrouwen ervan weerhouden het later nog eens te proberen toch ? Je peuter zet je ook niet meteen op een racefiets met 16 versnellingen terwijl dat toch stukken lekkerder fietst dan zo'n ding met zijwielen .
Ik denk dat je hem thuis moet uitnodigen, en kijken wat voor jongen het is. Misschien is hij wel veel liever voor haar dan dat jong van 14.

Dat een 19-jarige sneller aan sex denkt dan een 14 jarige, is erg 1980 gedacht en dus erg naief vind ik. Dat is namelijk allang niet meer zo en het zou best eens kunnen zijn dat je dochter allang sex heeft gehad. Ik zou bovendien graag willen dat mijn dochter me dat, omdat zij me vertrouwt, vertelt, en niet weghoudt van mij omdat ik dat soort dingen afkeur.

Ik zou met haar praten over het feit dat je je zorgen maakt, dat je bang bent dat hij een vervanging is voor het vorige vriendje en haar daarom aanraadt om het rustig aan te doen.

En haar vervolgens vragen of hij eens komt eten.

Je vijanden moet je zo dicht mogelijk bij je houden.
Wie zegt dat haar dochter meteen sex heeft met hem? Ik denk dat TO gewoon eens een volwassen gesprek moet hebben met haar dochter en dat ze er voor haar is als ze vragen heeft. En te zeggen dat het normaal is dat ze sexuele gevoelens heeft maar dat het belangrijk is hoe er mee om te gaan. Dat als je met de eerste de beste naar bed gaat, je er heel rot van kan voelen. En waarom mensen met elkaar naar bed gaan. enz enz
quote:sunlight schreef op 18 augustus 2008 @ 13:15:

I

Dat een 19-jarige sneller aan sex denkt dan een 14 jarige, is erg 1980 gedacht en dus erg naief vind ik..Bedoel je dat die 14 jarige er sneller mee is dan in 1980 of dat die 19 jarige er niet zoveel mee bezig is als knullen van 19 in de jaren 80 ?
Ze bedoelt dat 14 jarig meisjes er nu meer mee bezig zijn dan in 1980, er eerder bij zijn.

Wat ik al eerder zei, haar dochter zal waarschijnlijk wel al sexuele gedachten hebben en masturberen enzo.
Inderdaad, dat de 14 jarigen van nu vaak al sex hebben. 13 jarigen ook overigens. In tegenstelling tot 1980. (het jaartal was maar een dwarsstraat hoor)

Geldt volgens mij ook voor zowel jongens als meiden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven