dochter 14 jaar, vriendje 19 jaar...

17-08-2008 22:42 106 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn dochter (sinds kort 14 jaar) heeft net haar verkering met vriendlief beëindigd, en liet meteen weten dat zij een jongen van 19 jaar wel erg lief vond; hij had haar getroost. Zij is naar zijn verjaardag geweest, omdat hij 'zomaar' een goede vriend was, maar het voelde voor mij niet goed.

Nu heb ik haar het contact met deze jongen verboden, maar vaderlief liet deze jongen wel op bezoek komen bij hem...

Dochter is nu uiteraard heel kwaad op mij: ik ontneem haar het geluk, terwijl anderen het helemaal geen probleem vinden, dat hij zoveel ouder is....Pfff, voel me schuldig naar haar toe, maar ik vind dat ze eerst maar eens los moet komen van die ene jongen voordat ze zich weer in een relatie stort met een (veel oudere) jongen....

Hoe denken jullie hierover?
Zoveel ouder?

Het scheelt maar 5 jaar! Ik viel als puber altijd op mannen die wel 15 jaar ouder waren. Jongens van mijn leeftijd vond ik altijd zo kinderachtig en puberaal. Jongens zijn veel later volwassen dan meiden dus logisch dat een meisje vaak meer interesse heeft in iemand van 'n aantal jaar ouder.

(Overigens is de seks ook beter met 'n ervaren man dan met 'n stuntelend leeftijdgenootje
Ik denk niets, ik weet. Ik weet dat ik mijn verkering met een 19-jarige jongen op mijn 14e júist aanhield omdat mijn moeder het niets vond.

Mijn advies is: loslaten en je dochter goed voorlichten, zowel op gebied van gevoelens en relaties als op gebied van intimiteit.
Ik denk dat je het jezelf heel moeilijk gaat maken als je het verbiedt. Zeker als haar vader het wel goed vindt.

Het lijkt me dat je beter kan proberen vertrouwelijk met je dochter te blijven. Spreek je zorg uit, en waarom je zorg hebt. Maar laat het aan haar over wat ze met die boodschap doet. Vertel haar ook dat je het niet wilt verbieden, maar dat je dat moeilijk vindt.

Op deze leeftijd gaan ze alleen maar stiekem doen als je iets verbiedt wat ze heel graag willen. En vriendjes, dat is nu precies iets waar ze over gaan liegen.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Nicole_1964 schreef op 17 augustus 2008 @ 22:42:

Hallo,

Mijn dochter (sinds kort 14 jaar) heeft net haar verkering met vriendlief beëindigd, en liet meteen weten dat zij een jongen van 19 jaar wel erg lief vond; hij had haar getroost. Zij is naar zijn verjaardag geweest, omdat hij 'zomaar' een goede vriend was, maar het voelde voor mij niet goed.

Nu heb ik haar het contact met deze jongen verboden, maar vaderlief liet deze jongen wel op bezoek komen bij hem...

Dochter is nu uiteraard heel kwaad op mij: ik ontneem haar het geluk, terwijl anderen het helemaal geen probleem vinden, dat hij zoveel ouder is....Pfff, voel me schuldig naar haar toe, maar ik vind dat ze eerst maar eens los moet komen van die ene jongen voordat ze zich weer in een relatie stort met een (veel oudere) jongen....

Hoe denken jullie hierover?

Meisjes van 14 die verliefd zijn gaan hun vlinders achterna...

Vraag aan jou is, wordt ze door jou gedwongen om dat stiekum te doen,of niet....

JOjanneke
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Ik kan me voorstellen dat je het leeftijdsverschil (zeker op deze leeftijd) wat groot vindt, maar ken je deze jongen wel?

En bedenk: als je het verbiedt, ziet ze hem toch stiekem als ze dat wil.
Moeilijk dit!

Wat ik wel weet als pubermoeder, hoe meer je het verbied, hoe aantrekkelijker het allemaal wordt.

Misschien kun je deze jongen het beste bij je thuis ontvangen, dan weet je tenminste wie hij is en waar je dochter uithangt en hem, zoals Toon Hermans dat ik een sketch van hem zo treffend zei: lachend de poten onder zn stoel vandaag halen.

Sterkte!

X
Jee, wat een snelle reacties! Op zich denk ik wel, dat jullie gelijk hebben, maar waar ik vooral moeite mee heb, is dat ze meteen met deze jongen iets begint, nadat ze haar vorige vriend 'gedumpt' heeft; dat zijzelf pas 14 is; dat ze waarschijnlijk troost verwart met liefde...

Ook heb ik gehoord hoe vrienden haar waarschuwen voor deze jongen....zijzelf zoekt vaak 'verkeerde' vrienden uit, en daar heb ik nogal moeite mee....
Sluit me helemaal aan bij de rest....

En vraag me ook af of je zelf oprecht denkt dat verbieden de situatie beter maakt.

Je zou die jongen juist thuis uit moeten nodigen.

Wie weet vind je het een schat.

Als dat niet het geval is weet je in ieder geval om wie het gaat.

Nee, niet slim aangepakt lijkt me.
Prijs hem het graf in.
Oh, miste je reactie.

Juist als zijn vrienden haar waarschuwen voor hem moet je hem uit nodigen.

Weten over wie je het hebt met je dochter!
Mijn ouders hebben mij het contact met mijn vriend toen ik 15 was ook verboden, hij was 8 jaar ouder. Resultaat: Ik ging stiekem toch met hem om, want ik was verliefd, dat hou je niet tegen.

Mijn advies is dus: Haal ze juist binnen, dan kun je het in de gaten houden en haar begeleiden. Maar zoiets verbieden lukt je niet. En is het nu zo erg, of is de 5 jaar leeftijdsverschil niet het enige? Want 5 jaar vind ik niet schokkkend.

Overigens is het met dat vriendje van 8 jaar ouder uiteindelijk niets geworden (had niets met dat leeftijdsverschil te maken). Ik ben nu getrouwd, al 11 jaar, met mijn man die......5 jaar ouder is dan ik. Ik was 16 toen ik hem ontmoette en verkering kreeg.

Ik vind echt dat je te heftig reageert, zeker als hij verder een prima jongen is en duidelijk ook verliefd op je dochter is. En nogmaals, verbieden heeft geen zin, het resultaat is echt dat je dochter zich van je afkeert en jou niet meer in haar leven betrekt.
quote:Nicole_1964 schreef op 17 augustus 2008 @ 22:52:

Jee, wat een snelle reacties! Op zich denk ik wel, dat jullie gelijk hebben, maar waar ik vooral moeite mee heb, is dat ze meteen met deze jongen iets begint, nadat ze haar vorige vriend 'gedumpt' heeft; dat zijzelf pas 14 is; dat ze waarschijnlijk troost verwart met liefde...

Ook heb ik gehoord hoe vrienden haar waarschuwen voor deze jongen....zijzelf zoekt vaak 'verkeerde' vrienden uit, en daar heb ik nogal moeite mee....Tsja, dat hoort ook bij het groter worden; leren de juiste vriendjes te kiezen. En om dat te leren, zal ze ook af en toe op haar bek moeten gaan. Als moeder kan je er dan het beste voor zorgen dat je haar daar goed in bijstaat, dan dat je het gaat proberen te voorkomen. Ze zal haar eigen weg hier in moeten leren vinden.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:Nicole_1964 schreef op 17 augustus 2008 @ 22:52:

Dat moet ze toch ergens op leren? Ze is 14, ze gaat niet trouwen met de eerstkomende vriendjes die ze krijgt. Je leert 't best van je eigen fouten, dus die moet je wel mogen maken.

quote:Ook heb ik gehoord hoe vrienden haar waarschuwen voor deze jongen....zijzelf zoekt vaak 'verkeerde' vrienden uit, en daar heb ik nogal moeite mee....Wat hierboven al geopperd werd: nodig hem uit en prijs hem de hemel in. Vriendjes die door de ouders worden goedgekeurd vallen doorgaans snel af bij een puber.
quote:wuiles schreef op 17 augustus 2008 @ 22:53:

Prijs hem het graf in.Dat bedoel ik!
Ach, waarom. Wie weet is het wel een heel leuke jongenman. En iets om in je achterhoofd te houden is dat meiden wel sneller zijn in de ontwikkeling, dat compenseert weer een beetje.
Ik kan me voorstellen dat je hier niet op zit te wachten en alleen maar doemscenario's voor je ziet . Maar tegenhouden dat ze elkaar zien gaat toch niet . En dan maar liever thuis en na schooltijd dan dat ze er bijvoorbeeld voor gaat spijbelen .
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wat zo'n knul van 19 met een nét veertienjarig meisje moet snap ik trouwens ook niet . Andersom is het natuurlijk rete-interressant .
Ik was 18 en mijn toenmalige vriendje was destijds nog net geen 16 .

Mijn ouders hebben nooit moeilijk gedaan daarover. mocht zelfs met kerst bij ons komen eten.

Later nadat het uit was vertelde mijn moeder pas dat ze er in het begin heel veel moeite mee hadden gehad,maar toch besloten hadden er niks van te zeggen.

Daardoor heb ik nog steeds veel respect voor mijn ouders.

En er zullen best nog wel meer vriendjes geweest zijn waar ze het niet mee eens waren,maar dat hebben ze nooit laten blijken.

Dus ik denk dat in deze het beste advies is nodig die jongen gewoon uit bij jullie thuis en zit de rit uit,win haar vertrouwen laat blijken dat als er iets is dat ze bij jullie aan kan kloppen.

Want als je er tegen in gaat,kan het zijn dat ze de kont tegen de kribbe gooit.

En ze is nog maar 14 dus het is niet gezegd dat deze jongen de ware is voor, laat haar haar eigen fouten maken en er van leren. maar zorg dat terug kan vallen op jou en je man.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Ik weet het nog goed. Ze was veertien. Toen komt ze thuis met een knul van achttien. Oh, ik zag het zo: een gluiperd van het zuiverste water. Ene Harrie. Ik droom nog wel eens van ´m als ik zwaar getafeld heb.

Maar ja, wat doe je in de moderne opvoeding? Je zegt niet tegen je eigen dochtertje: ´Meid, ga uit m´n ogen met dat stuk verdriet!´ Maar je haalt die kwal binnen of het Sinterklaas is.

Oh, die Harrie. Hij was er altijd. En hij moest ook altijd mee-eten. En dan was-ie zo gedienstig, weet je wel, zo glijerig. Hij kon alles zo lekker aangeven. Het zout en de jus en de aardappels… Baah! Ik dacht als dát mijn schoonzoon moet worden, dan verhang ik me op een mooie zondagmorgen in het Amsterdamse Bos.

Maar goed, in het begin heb je nog enige invloed, want dan gaat zo´n meid aan je vragen: ´Pa, hoe vind je Harrie? En ik, heel link, ik begon Harrie te prijzen. Ik prees hem regelrecht het graf in. Dat-ie zo gedienstig was en dat-ie alles zo lekker kon aangeven… En zo zaagde ik indirect de poten onder zijn stoel vandaan. Binnen de maand had ik hem plat. Dag, Harrie!

Van Wim Sonneveld
bedankt!

Liuchtbron, ze gooit inderdaad de kont tegen de kribbe...helaas...

Maarre...het probleem is, dat haar vader en ik gescheiden zijn, dus wat ik probeer te voorkomen, zal hij toestaan en andersom.

Hij heeft er plezier in mij dwars te zitten...ook als dit ten koste van de kinderen is...

Nu wil dochterlief dus weer bij hem gaan wonen, omdat bij hem meer mag; tijd geleden wilde ze niet meer bij hem gaan wonen, omdat hij zo kwaad was op haar....

Dochter heeft het met de hele situatie niet gemakkelijk, maar ik wil toch niet alles zomaar goedkeuren. Zolang ik alles goedkeur, is ze hartstikke lief, maar een 'nee' accepteert ze op geen enkele vraag; lijkt net een verwend nest. Ik vind het ontzettend zwaar om grenzen aan te geven, wil graag dat ze veel ruimte krijgt; misschien geef ik wel op de verkeerde plaatsen grenzen aan...weet ik niet, maar ergens zal ze toch ook af en toe een 'nee' moeten kunnen incasseren toch?
quote:Nicole_1964 schreef op 17 augustus 2008 @ 23:39:

Dochter heeft het met de hele situatie niet gemakkelijk, maar ik wil toch niet alles zomaar goedkeuren. Zolang ik alles goedkeur, is ze hartstikke lief, maar een 'nee' accepteert ze op geen enkele vraag; lijkt net een verwend nest. Ik vind het ontzettend zwaar om grenzen aan te geven, wil graag dat ze veel ruimte krijgt; misschien geef ik wel op de verkeerde plaatsen grenzen aan...weet ik niet, maar ergens zal ze toch ook af en toe een 'nee' moeten kunnen incasseren toch?

Kies waarmee je de strijd aangaat.Dit kun je niet winnen. Niet een gevecht om een vriendje.

Ga dan de strijd aan om hoelaat ze thuis moet zijn.....

JOjanneke
nicole,hoe komt die jongen bij jou over??

afgezien van de leeftijd.. aardig,lief leuk?

of lomp met niemand rekening houdend?

En waarom waarschuwen haar vrienden en vriendinnen haar voor hem,heeft hij een niet zo leuk verleden?

Je hoeft hier helemaal niet op te antwoorden,maar misschien voor jezelf een houvast.
Haast, ik moet niet vergeten te zwaaien,als ik mezelf voorbij loop...
Ik zou me als moeder ook druk maken ;

die knul mag drinken / roken en kan er aan komen , die zal niet om een bepaalde tijd thuis moeten zijn , die wil stappen , die wil hoogstwaarschijnlijk sex , die rijdt waarschijnlijk auto , die heeft veel meer geld te verteren , die hoeft 's avonds niet te leren ( neem ik aan ) , die gaat niet op in haar vriendenkring , die heeft behoorlijk wat invloed .....

Hoe moeilijk ook ; toekijken en vinger aan de pols houden ! En benoemen tegen je dochter wat je zo moeilijk vindt ; misschien kan ze je nog aardig gerust stellen ook .
quote:Nicole_1964 schreef op 17 augustus 2008 @ 23:39:

maar ergens zal ze toch ook af en toe een 'nee' moeten kunnen incasseren toch?

Maar niet over wel of niet dát vriendje hebben......ze is 14! flink aan het puberen en als jij goed laat merken dat je het niet wilt dan drijf je haar juist in zijn armen..Ze is zich aan het afzetten...losmaken van jou.

Prijs hem de hemel (graf) in....daar sluit ik me helemaal bij aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven